{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
987 visninger | Oprettet:

Græsset nu (Risiko) {{forumTopicSubject}}

Hej HG
Sagen er den, at jeg fik en hoppe hjem sidste år i starten af september. Vi har masser af græs, hvilket betyder, at hun har græsset hele efteråret, vinter og forår indtil videre.
Hun har ikke haft puls i benene og hun går ude fra klokken 9- halv 10 til halv 3 pga. vi er rigtig bange for, at hun bliver forfangen.
Græsset er ikke mere end 3 år gammelt.

MEN her kommer mit problem. I går aftes havde hun minimal smule puls, synes jeg. (puls, hvor det ikke er til at finde med mindre man trykker til og virkelig koncentre sig) Om det er indbilling fordi jeg er bange for, at hun bliver syg eller ej, det ved jeg ikke (miste min gamle hest til forfangenhed).
Hvad ville i gøre, mindre græs via. fold jord eller hvordan?

I må skrive, hvis i mangler info, men her kommer lidt om hende.
Hun er en 12 årig hoppe, som ikke er fed. Hun er kraftig bygget, men ud over hun mangler muskler er hun i fin stand. Hun har altså ikke fedtlag ved manken osv.

Jeg er bare så bange for, at den dumme sygdom kommer igen... smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Græsset nu (Risiko)
  • #1   29. apr 2016 Men hun er en hest, som hele tiden står med næsen i jorden.

  • #2   29. apr 2016 Jeg ville ikke være bekymret - medmindre hun før har været forfangen. Derudover er der endnu ikke rigtig noget "krudt" i græsset grundet det ekstremt latterlige vejr vi har smiley
    Når hun har gået på græs så længe, så har hun den bakterie i maven som nedbryder græsset.


  • #3   29. apr 2016 Okay tak. Jeg tror ikke hun har været forfangen før. Men vil lige hive fat i gammel ejer for en sikkerheds skyld.
    Jeg blev bare så bekymret, da min gamle måtte aflives pga. det. smiley


  • #4   29. apr 2016 Tværtimod er der faktisk godt gang i græsset for tiden, grundet det omskiftende vejr.
    Græsset bliver stresset. Og det er en skidt ting for vores heste.
    Især de dage hvor vi har mildere vejr om dagen, og koldt om natten.


  • #5   29. apr 2016 LIne: hvad ville forslå jeg gjorde?

    Vil hende jo helst det bedste smiley


  • #6   29. apr 2016 Ikke enig. Vores græs gror overhovedet ikke på trods af kunstgødning. Så længe der ingen ordentlig varme er, så gror græsset ikke. Græsfrø går i dvale i kulden.

  • #7   29. apr 2016 Tina det er ikke lange græs man skal være bange for i forhold til forfangenhed. Det er det korte, grønne og frodige græs. Også det hestene helst går efter når de græsser. smiley

  • #8   29. apr 2016 vores græs er kort, der hvor det var langt.... Det har min far brændt ned i vinters...

  • #9   29. apr 2016 Det er egentlig ret simpelt. Hesten skal fodres efter hvor meget den bliver brugt. Her menes både krybbefoder og grovfoder (hø/wrap/græs).
    Lige nu er der meget sukker i det grønne græs (når temperaturen går under 10 grader, så ændrer græsset struktur og pumpes med sukker, for at modstå kulden) anset om det er kort eller langt, så man skal regulere indtaget af græs, hvis hesten ikke bruges nok, i forhold til, hvad den kan nå at æde. Reguleringen kan ske enten ved at give den mundkurv på eller ved at mindske foldarealet. Husk at tildele anden form for grovfoder på folden, hvis græsset bliver ædt helt ned.
    Hvis du er nervøs for fejlgæring som kan resultere i kolik eller forfangenhed, så kan du evt. give hesten et skvæt æblecidereddike i krybbefoderet. Det ændrer PH-værdien i tarmen, så sukkeret fra græsset ikke fejlgærer.
    Du har fuldstændig ret i, at man netop nu skal være meget påpasselig med heste og græs, så det fint, at du er opmærksom på problemet.
    Så sørg for, at din hest forbrænder energien, den bliver tildelt. Så er du nået langt.
    Held og lykke med det smiley


  • #10   29. apr 2016 Okay mange tak for beskrivelsen. jeg håber det løser sig smiley

  • #11   29. apr 2016 Du kan mærke om hun er "hævet" lige bag kæberne. Er hun helt hård der, skal du passe på. Der er også andre steder du kan tjekke, som fx på benene, men personligt synes jeg det er nemmest bag kæben hvis man ikke er super erfaren - og det er jeg nemlig ikke smiley Jeg kan allerede mærke hvordan græsset påvirker min pony (som dog også har været forfangen to gange ved tidligere ejer...), selvom han går med mundkurv hver gang han er på fold, altid.
    Det du mærkede kan måske være en reaktion eller også bare indbildning, som du selv siger. Hvis du bare sørger for at holde øje med hende i de næste dage tror jeg ikke du behøver at være så bekymret smiley


Kommentér på:
Græsset nu (Risiko)

Annonce