{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.382 visninger | Oprettet:

Generelle regler i ridehus {{forumTopicSubject}}

I dag red jeg 2,5 km i regnvejr ned til ridehuset. Da jeg kom ind var der allerede en ekvipage og rytterens mor (som tilskuer) samt et lille opsat kryds. Der var ikke skrevet noget om undervisning på tavlen, og det var kun spring uden underviser. Jeg tænkte at det nok gik med et enkelt kryds, men så imens jeg rider rundt derinde, begynder de at sætte en hel bane op, som fylder hele ridehuset... Jeg forsøger ligesom at bare fortsætte ubemærket, men bliver så nødt til at gå ud, da jeg ikke får noget ud af træningen når jeg hele tiden skal ride udenom bomme og spring. Derfor må jeg fortsætte min træning på den pladrede udendørsbane i regnvejr, øv! smiley

Hvad er jeres holdning til dette? Er det iorden, nu hvor at hun "kom først"? Eller burde der ikke også være plads til alle?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skydedøre til IKEA skab + Diverse 849 kr.
  • gulvafhøvling 6.500 kr.
  • Flytterengøring af 54 kvm, 2 værelses lejlighed 1.500 kr.
  • Utæt rør under køkkenvask 1.350 kr.
  • Handyman to build a bed and drawer 540 kr.
  • Afmontering af kompresser på luft til vand system. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Generelle regler i ridehus
  • #1   30. apr 2016 Nej, jeg synes ikke at det er i orden. Fair nok at de havde et lille kryds til at starte med, eller måske sætter to i forlængelse af hinanden, så du stadig kan lave volter osv, men det er noget man spørger de andre ryttere om er i orden.
    Det er i hvert fald sådan jeg er opdraget

• #2   30. apr 2016 det sted jeg stod før hen måtte der kun springes mens der var andre der red HVIS de andre sagde at det var okay og springene skulle ikke stå i vejen..

der jeg står nu må man springe (i ridehus sæsonen) torsdag aften eller lørdag formiddag ellers ikke, og springene skal stadig sættes så andre kan ride derinde..

• #3   30. apr 2016 Det kunne I vel have snakket om i ridehuset og dermed fundet en løsning til begges bedste.

• #4   30. apr 2016 snak med ejeren af ridehuset om det og om hvad der er af regler hos jer..

jeg har været vant til at man spørg om det er i orden man sætter et spring op hvis det er andre til steder og så fremt skal springet stå sådan at det genere dressur mindst muligt, ellers at man har bestemte timer et par gange om ugen hvor hallen er optaget til netop spring hvor det er dressurrytter der må vie for springene.

det SKAL være sådan at alle kan følge sig velkommen i hallen dressurrytter som springrytter som islænderrytter som turrytter alle skal kunne være der

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #6   30. apr 2016 Det er ikke engang noget jeg gad spekulere over smiley

måske har personen haft en aftale med ejer af stedet, måske er der en hel anden grund.

men ingen har jo været ubehagelige eller lign. så syntes ikke at du skal tænke mere over det smiley

• #7   30. apr 2016 Amt - det er da ret træls at ridehuset er optaget uden varsel, når man rider i alt 5 km ved vej bare for ridehus

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#8   30. apr 2016 mette: nu nævner du intet om regler. men hvis der ikke er direkte regler mod dette, så er der jo intet at komme efter smiley

er der regler, så skulle du måske have pointeret det overfor rytteren.

og ellers må du fremstille et forslag om hvornår der må opstillet spring i ridehuset, også må stalde jer vurdere om det skal blive en regler eller ej smiley

• #9   30. apr 2016 Det havde da været almindelig plig at spørge om det var okay med dig?
    Nu er jeg så heldig at der er 2 ridehuse hvor jeg har hest.

Der er undervisning på nogle bestemte tider.. Og så er det tilladt at løsspringe og springe på bestemte tider.. Når de tider er sat til det. Må "andre" føje sig og benytte det andet ridehus.
    Men når i kun har 1 ridehus burde den anden rytter havde taget hensyn og nøjes med måske max 3-4 spring. ( afhængig af ridehusets størrelse)

• #10   1. maj 2016 Jeg er så moster modsat kan jeg høre. smiley

Først til mølle. Bare fordi du så kommer. Så kan du da ikke bare forstyrre de andres træning. Det var noget andet hvis du havde skrevet dig op til en eller anden tid. Men det lyder det ikke som.

Så kan jeg virkelig ikke se hvorfor du pludselig har mest ret bare fordi du skal ride dressur smiley

• #11   1. maj 2016 I og med du siger at du har 2,5km til ridehuset, går jeg ud fra det er fordi du løser ridehuskort.
    Jeg vil mene, at hvis personen stod opstaldet på stedet, havde hun førsteret til at bestemme hvad hallen skulle bruges til, i og med hun betaler for at stå på stedet. Det er selvfølgelig irriterende, men jeg er enig med "Bettemus" og vil sige det er først til mølle her, og førsteret i form af at du løser ridehuskort. smiley
    -Hvis du stod på stedet og havde planlagt at springe, havde du vel heller ikke forventet at du skulle aflyse det pga. der kom en udefra og skulle ride? smiley

• #12   1. maj 2016 Kan slet ikke se logikken i jeres tankegang.. Vi har en regel om at man skal skrive når der er undervisning, altså når ridehuset er optaget.. Den samme regel burde da gælde ved opstilling af springbane. Hvordan ville i have det hvis fx næsten alle opstaldere var springryttere og opstille en bane hver gang de var "først til mølle"? Synes slet ikke det holder.. Der skal være plads til alle, ellers skal der være skrevet det på tavlen, så man ikke rider forgæves.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   1. maj 2016 mette: tror altså du gør det til et meget større problem end hvad det er..

men hvis det går dig så meget på, så får du nokere ud af at tale med den ansvarlige. .

desuden er det dig der valgte at forlade ridehallen, du blev jo hverken forvist eller smidt ud smiley

• #14   1. maj 2016 Amt - prøv at sætte dig i mit sted. Er ret sikker på at alle vil være bitre over det så..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#15   1. maj 2016 mette: har oplevet det Mange gange smiley

og nej, det generede mig ikke, udnyttede bare at der vare spring på banen, og red rundt om dem

• #16   1. maj 2016 Mette:
    Jeg syntes ærligt talt det er dig som er forkert på den.

Hvis hun ikke må springe bane som planlagt. Så har hendes opvarmning været forgæves. Ligesom du har redet forgæves ved at hun sætter spring op.
    Hvem er det så mest fair der er "redet forgæves" hende der var der først. Eller dig der kom til bagefter.

Hvis hun havde droppet springbanen så var der jo heller ikke "plads til alle" så var der plads til dig. Men så måtte hun gå på kompromis med sin træning.
    Syntes ofte det er dressurrytterne der føler de skal have førsteret til alt.
    Her hos os har vi 1 ridebane. Heldigvis er vi aldrig i problemer. Vi er 3 mennesker der skal dele. Og ofte rider vi tur. Sker det abselut at vi er 2 der vil være på banen på samme tid. Så spørger man faktisk den der er på banen om det overhovedet er okay at man er derinde sammen med dem.
    Dette fungere fordi vi kun er 3. Jeg er med på at sådan kan det ikke fungere på store steder. Men når du ikke havde skrevet dig på tavlen og springrytteren var der først. Så må din hest bare få lidt våde tær udendørs smiley

• #17   1. maj 2016 Folk kan da sagtens være der selvom jeg rider western derinde. Og der er da også plads med 2 spring eller nogle bomme på jorden. Jeg kan også godt være i ridehuset selvom der skulle være 4 andre ryttere derinde...
    Men jeg kan ikke være derinde når de sætter en hel bane op. Og det svarer til at der er undervisning, ergo skal det skrives på tavlen. Det synes at være simpel logik

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#18   1. maj 2016 mette: man kan sagtens være i en hal selvom der er en hel bane sat op - med mindre at man ikke gider smiley

• #19   1. maj 2016 Mette:
    2. spring lærer du jo ikke at springe bane af. Så du ødelægger hendes træning hvis ikke hun må sætte en hel bane op smiley

• #20   1. maj 2016 I mit ridehus, skal du skrive på tavlen dagen før at du kommer eks d. 4 maj, kl 14.30 og springer, så alle er informerede og kan planlægge træning efter det smiley

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #21   1. maj 2016 Jeg tænker, går du ned i hallen og ser om nogen har skrevet sig på listen inden du rider derned ?

Nu ved jeg ikke det fremgår ikke af tråden om der er tale om et privat ridehus eller evt en klub, for det kan jo have stor indflydelse på hvor meget men kan og ikke kan.

Hvis der er et regelsæt bør det være sat op i ridehuset, eks.

Der må ikke longeres hvis der er andre, dog er det ok at gøre sig færdig hvis man er startet inden der kom andre ryttere i hallen

Omkring spring kunne det være det samme

Man rider venstre mod venstre

Der skal skridtes på hovslaget eller omvendt

Feks der må ikke springes alene i hallen af sikkerheds hensyn

Ja der er et hav af regler man kan lave, mange af dem burde være noget der ikke behøvede at være en regel da det er almen viden.

Men udover det så vil mange ting kunne lettes hvis man snakkede sammen, du kunne feks. Spørge om hvornår de regnede med at være færdige og evt skridte hesten indtil de var færdige, jeg forstår godt at det er ærgerligt men sådanne situationer vil du støde ind i sålænge man rider i et privat ridehus.

• #22   1. maj 2016 Nu benytter jeg også et ridehus, hvor jeg betaler for ridehuskort. Betyder det så at jeg er næstbedst? Og ikke må stille krav? Og bare altid skal indordne mig?
    Ved at jeg betaler kort, er jeg jo også med til at betale for faciliteterne.

Hos os må der ikke springes uden aftale, at der så en gang imellem er en der sætter et enkelt kryds op, Det kan jeg sagtens leve med.

Nu er min hest til den vågne side, og er nem at lokke med på ballade, så jeg synes ikke altid at det er fedt at ride sammen med nogle der springer.....

• #23   1. maj 2016 Jeg tror aldrig at jeg bliver enig med hverken bettemus eller amt, og i ser ikke ud til at forstå mine pointer, men jeg har ikke tænkt mig at diskutere dette videre. Jeg har virkelig prøvet at skrive det tydeligt og stille det op i kontrast til allerede eksisterende regler, men i forstår stadig ikke

Jeg har kontaktet ejeren af stedet, og hun gjorde mig opmærksom på at reglen er at man skal skrive det op inden man stiller bane op, og det at de ikke havde skrevet det var en fejl. Det er helt bestemt også sådan jeg vil foretrække at reglerne er, og så er det jo heldigt at jeg ikke rider de steder hvor at amt og bettemus gør smiley

• #24   4. maj 2016 vær da glad for at springene ikke altid står fremme

der hvor jeg stod før der stod der altid spring på ''dressur''banen lige fra ride rundt bomme til kavaletti til 2-3 spring

og på ''spring''banen der stod der en 10 til 13 spring altid

så måtte man bare ride uden om eller fjerne springene selv

det giver også øvelse at man lige skal være lidt vågen på hvad fuck der lige er på banen

og så ride udenom uden det bliver hiv i den ene tøjle og hiv i den anden
    men at få en smidig hest som ikke kun kan ride på volten og har en planke at støtte sig op af

men at den kan flytte sig for benene lige så meget uden en volte som den kan med en volte og planke at støtte sig til

og vil 1000 gange hellere have en bane med spring på end jeg vil have en SØ at ride i uden spring på

• #25   4. maj 2016 Det havde været fedt, hvis man på en eller anden måde havde givet dig besked om, at der var altså en der skukle soringe bane, sådan at du ikke skulle ride 5 km i regnvejr for ingenting.

Måske prøv at snakke med ridehusejer om I kunne lave en eler anden ordning, så du kunne få besked i god tid om at folk lige skal springe fra kl. dit til kl. dat.

Kommentér på:
Generelle regler i ridehus

Annonce