{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.218 visninger | Oprettet:

Hest som en cykel? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Nu har de fleste af jer nok bemærket den underskriftsindsamling der kører, omkring at en hest skal ses mere som en cykel fremfor en bil. Altså at vi skal have lov til, at ride på fortov og cykelsti fremfor i siden af vejen.
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, er det at en hest ses som en bil også med til at gøre, at nogle ikke må ride på bestemte stier i skoven? Am I right??

Anyways, så kunne jeg godt tænke mig, at starte en diskussion, med ordentlig tone, omkring hvad folks holdninger er til dette.

Da jeg læste det først tænke jeg umiddelbart at det da var en skide god idé. Men efter at have tænkt den lidt igennem, er jeg kommet frem til, at jeg personligt ikke er kæmpe tilhænger af det. Misforstå mig ikke, jeg kan sagtens se fordelene i det. Jeg har bare en hest, som løber og dør af skræk, hvis en cykel kommer forbi os - og så tænker jeg jo på, hvor smart det så er at placere dem på cykelstien.. Samtidig har jeg på mine turer heller ikke problemer med at ride i kanten af vejen. Nu bor jeg jo så godt nok også længere ude på landet hvor der er tale om en lille by og små veje jeg skal ride langs.
Men kort og godt så synes jeg at det fungerer fint som det er nu.

Det er min holdning, men jeg er interesseret i at høre jer andres holdninger. Selvfølgelig er nogle af jer uenige og det er jeg selvfølgelig også meget interesseret i at høre.
Det kan jo være i kan omvende min holdning.

Så hvad er jeres holdning til det?
Igen vil jeg bede jer om at holde tonen - vi har alle ret til forskellige holdninger og det er jo fantastisk at der kan være flere synsvinkler smiley

Hvis i ved noget andet i forbindelse med underskriftindsamlingen skal i også være mere end velkomne til at komme med det smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hest som en cykel?
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   14. maj 2016
    jeg er stor modstander at det, en hest har intet at gøre i forbindelse med hverken cyklister, gående eller biler. .

men lad dem endeligt blive på vejen, hvis de skal være et sted.:-)
    -det gør måske også at flere dropper at ride ved tragikkerede veje, eller ride ved veje med deres utilregnelig heste smiley

• #2   14. maj 2016 AMT: Jamen det er da meget rart at høre jeg ikke er alene! Efter at have set flere der har delt og skrevet under inde på facebook, følte jeg mig en anelse alene med den holdning smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#3   14. maj 2016 maja: som skrevet syntes jeg generelt ikke at heste hat meget at gøre disse steder, men vil stadig mene at de er til større gene og fare når de befinder sig på cykelsti/fortov da folk der er mere udsatte.

• #4   14. maj 2016 Altså du mener at du overhovedet ikke er til, at heste skal færdes på vejen selvom det er for at fx komme i skoven? smiley

• #5   14. maj 2016 Jeg er også modstander, men jeg bor også på lars tyndskids mark og har 5 km.+ til den nærmeste cykelsti/fortorv.

Men jeg ved der er rigtig mange der er utrygge ved de store dyr, så skal man passere ikke hestekyndige mennesker, måske endda børn, så syntes jeg ikke det er skide smart at ride så tæt forbi dem. Både for deres skyld, men også for vores egen skyld.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#6   14. maj 2016 maja: både og. Det kommer virkelig an på hvilken type vej der er tale om.

er det 50 km/t veje, så gør det mig intet.

men er det større veje, hvor hastigheden på mange biler hurtigt kommer op og ramme 90/100 km/t, er dét for mig totalt no go... dét er simpelthen for risikabelt. ved de større veje er der ofte ikke fortov, som hesten kan søge tilflugt på ifald det går galt.. smiley

• #7   14. maj 2016 Min holdning er at vi skal betegnes som en knallert 30. Den kører på cykkelstien og der er ofte skiltet om knallertforbud på grusstier, så det synes jeg er meget passende.

I bytrafik vil en rytter på vejen være til langt mere gene på vejen når den færdes i skridt og i langt de fleste tilfælder vil en rytter ude på landet trække ud i rabatten og derfor alligevel ikke være på selve cykkelstien hvis det er en.

Heste har til gengæld intet at gøre på et fortorv, er der ingen cykkelsti så hører man til på vejen.

• #8   14. maj 2016 AMT, der er jeg så ikke helt enig, jeg foretrækker bestemt ikke at ride på disse veje. Men har været nød til at gøre det for eks. at komme til undervisning. Jeg rider dog altid kun på de store veje, hvor der er massere af grøft som man kan ride ind i.

Og så syntes jeg altså også det spiller en stor rolle, hvilken hest det er man rider på smiley

• #9   14. maj 2016 AMT: Det kan vi så sagtens være enige om! Jeg bor selv op til en stor vej, som jeg holder mig 100% fra med hestene! Der rider jeg over marker og ind til små veje.
    Så skal vi virkelig ud i at der skal være en god bred rabat og så ville jeg personligt også trække hestene forbi.

• #10   14. maj 2016 Vi skal nemlig tænke på, at der altså er mange mennesker der er bange for vores skønne firbenede kæmper! Dem skal vi huske at tage hensyn til, hvilket jeg også mener ville være sværere, hvis vi skulle op at ride på cykelstien, for så kommer vi jo automatisk tættere på dem smiley

• #11   14. maj 2016 Jeg syntes mere hesten skal betegnes som en hest, og derved hverken bil, cykel eller knallert. Men må erkende at jeg syntes det er død ærgerligt at jeg ikke må trække ind i rabatten fordi jeg derved opholder mig på cykelstien, som er langs den meget trafikerede vej jeg rider ved. Jeg gør det så i forvejen, da jeg mener hesten er til mindst gene helt inde i rabatten, kontra at skulle være på vejbanen og derved både blive "overhalet" højre og venstre om.
    På et fortov/gangsti skal man aldrig opholde sig med sin hest, men kan ikke se problemer med en cykelsti. Man kan alt andet end lige stadig godt vise gensidig hensyn - og har man en hest som er nervøs over for cykler, ja så kan man jo bruge vejbanen istedet for cykelstien.

• #12   14. maj 2016 Team Grafik: Det kan vi 110% sagtens blive enige om! Mener bestemt også at det præcis ofte må være op til rytteren at bestemme hvad der er sikrest hvor. Desværre tror jeg sådan en lov ligger meget langt ude i fremtiden..

• #13   14. maj 2016 Jeg er en af dem der gerne vil kunne ride hvor jeg vil. Er tur rytter og er ved at være træt af at de steder som jeg har redet siden jeg fik hest (ca. 9-10 år siden) pludselig har et kæmpe skilt med en hest og en rød streg! Jeg kender en som har redet de steder for 25-30 år siden som også er ret træt af det.

Jeg bor også i en lille by men hvis jeg tænker på at skulle ride langt (har en rute) og hvis bare en af de stier bliver lukket skal jeg ride på stor vej halvdelen af vejen!!!! Jeg har en fantastisk hest som ikke siger noget til biler men hvis der er en (og det er oplevet før) bilist der lige skal spille smart og dytter af os hopper min hest altså op da han jo (som jeg også selv gør) et kæmpe chok da man ikke lige regner med det!! Det kan altså resultere i at hesten hopper ud på vejen og bliver kørt ned!!!!

Så jeg er stor modstander af at stiger begynder at blive lukket. Jeg vil gerne kunne ride de steder jeg altid har redet. Men hvis der er en stig der bliver lukket synes jeg i det mindste at og ryttere skal kunne have et alternativ.
    Jeg er sku blevet lidt tøse fornemmet og (selvom det ikke er helt lovligt) er redet der alligevel.

Det var lige min mening og mit lille udbryd smiley

• #14   14. maj 2016 Ismulen: Den må du lige forklare mig nærmere - måske jeg har misset noget læsning.
    Men det at stierne bliver lukket for ryttere har vel intet at gøre med, om hesten bliver set som cykel eller bil? Eller har jeg overset noget? smiley

• #15   14. maj 2016 Der hvor jeg bor er der blevet lavet nogle af de stiger om (som enlig kun er opstået af at vi er folk der har redet der) til cykelstier så dem der kommer fra skolen og skal om til nogle huse der ligger i den anden side af byen (ikke fordi det er en kæmpe by. Men altså) ikke skal køre hele vejen uden om (okay det er pænt svært at forklare uden et kort men prøver). Så nu skal vi hele vejen ned gennem byen for at komme ud på nogle rigtig gode ridestier.

Det er bare et af eksemplerne. Håbe at du bare lide kunne forstå det smiley

• #16   14. maj 2016 Jeg har altid synes det var mærkeligt at hesten blev betegnet som et køretøj... Men det stammer jo nok fra den tid, hvor en hest næsten altid var spændt for en vogn.

Som nævnt ovenover af Team Grafik, så synes jeg hesten skal kategoriseres som HEST og ikke alle mulige mærkelige køretøjer. Oplagt ville så være, at hesten skal opholde sig i rabatten, hvis muligt. Ridende trafik bliver allerede tilskrevet særlig hensyn, når man tager kørekortet og fx skal passere dem. Hvorfor ikke bare give dem titlen "hest" overalt ?

Sidebemærkning, jeg har haft svært ved at vurdere, om vi stadig er et "køretøj", når jeg trækker min hest, eller er det så vigtigere at JEG går i den rigtige side? (pony er mild som en veltrænet labrador og går ind og ud ift hvor jeg peger - så ingen skade hvorend vi går)

• #17   14. maj 2016 troede vi blev betegnet som en knallert ? syntes jeg har læst for ikk så lang tid siden . nå men altså rider sjældent i byen rider mest ude på landet og i sjove og ride stier Osv det mere mig:)

• #18   14. maj 2016 Jeg har ikke skrevet under.

Jeg vil super gerne have de ting omkring at de vil have flere ridestier/standse nedlæggelsen af naturområder vi kan komme i, men resten er jeg imod.

Men nu er jeg så lidt dobbeltmoralsk... desværre....

Jeg ønsker ikke heste på cykelstierne. Jeg kan levende forestille mig en 9-årig dreng på vej hjem fra skole fise lige op i røven af en hyp på de 180 og at den så bliver bange og hopper ind i ham, sparker, står på tværs så han kører ind i den eller lignende.
    Derudover skal de små trafikanter have et sikkert sted at øve at køre på cykel, og det er sku' ikke med en hest på stien.

Jeg bor så til leje et sted hvor vi intet natur har at ride i. Jeg går lange ture med mine ponyer og kører dem. Dette foregår på vej. De er gjort så trafikvante som overhovedet muligt, og skal være bundstabile børneponyer, så der er det en vigtig træning. Når jeg så går de 4 km på tur, så forgår en lille del af det dog på fortovet, da det er hovedgaden her i byen. Ikke fordi mine heste er bange eller noget, men fordi vi:
    1 - sænker trafikken en del, folk sætter ikke farten ned, og de kører meget tæt på
    2 - fordi jeg bliver stoppet en milliard gange af folk der gerne vil røre, kæle og snakke.

Kommer der nogen med en hund, barnevogn, en der ser ud som om de ikke synes det er for fedt med en hest, så rykker vi ned på vejen, og dem der gerne vil snakke med os holder vi altid så meget afstand til som muligt indtil at de tager kontakten.
    Det skal så siges at vi gør kun dette med vores mini-shettere på 85 cm. De store ville vi ALDRIG tage op på et fortov, så de kommer ikke med på de lange ture.

Så tja... jeg ved det... jeg er dobbeltmoralsk på dette punkt, men sådan er det smiley

• #19   14. maj 2016 Jeg synes egentlig vi er placeret fint på vejen, det er jo bare et spørgsmål om alle tager hensyn til hinanden. Hvis hesten bliver bange for et køretøj på vejen, bliver den det formentlig også på cykelstien da de fleste cykelstier ligger ud til vejen. Så synes ikke man bliver mere sikker ved at være på cykelstierne, og synes oftere jeg oplever heste reagerer på "ræsercykler" end på biler.

For alt i verden vil jeg heller ikke tvinges til at ride i rabatten. Jeg rider i rabatten hvis jeg vurdere det er sikkert for hesten og mig, men ofte er der lavet nedfald i rabatten og så ligger der ofte glasskår som gør jeg ikke vil ride i rabatten og rider på vejen i stedet.

• #20   14. maj 2016 Jeg syntes også at det kommer an på stedet.
    Jeg har eks. et sted, jeg ind i mellem har redet. hvis jeg holder mig som en bil, så er der intet rabat, for der er hæk helt ud til et meget langt stykke. Og det er altså et meget trafikeret stykke, uden den helt store vild sigtbarhed.
    Jeg plejer at ride det stykke på cykelstien (2 vejs cykelsti, på den ene side.) For der er fra cykelstien og ud til marken godt 1m.+ så kommer der cyklister eks. så rider jeg ud i rabatten.

Jeg syntes faktisk at det er en meget god debat at tage op, for jeg syntes faktisk det kan være ret svært.

• #21   14. maj 2016 hmm jeg syntes der skal gøres noget ved situationen for jeg kan ikke se det smarte på nogen måde at ride eller trække med en hest på en vej

om det er 30 kilometer i timen eller om det er 90

nu har jeg kørt i by kørsel med en pony vogn i skridt hastighed

på under 5 minutter havde vi en kø på 6-7 biler

det vil man også få hvis der ikke havde været vogn men hvis vi bare var gået ved siden af hinanden i grime og træktov

eller hvis man havde redet

der ville det være 100 gange mere praktisk at være på cykelstigen eller fortovet

(hvis man red eller gik ved siden af vognen vil være for bøvlet at styre i bredden og længden)

dog kan jeg godt se at cyklen er lidt mere kryptisk fordi cykler kan komme "pludseligt"

hvor folk der går ofte aldrig er til gene fordi man enten ser dem komme i mod en
    eller fordi de ikke indhenter en eller fordi man selv ikke indhenter dem

cykler hmm ja hvad gør man med dem

nu har jeg oplevet at gå ved siden af en shetlænder jeg ikke kendte og en pige som første gang sad på hesten (og jeg kendte ikke pigen) (ejer var lidt længere bagud med en anden shetlænder)

ejer sagde flere gange der kommer cykler (både forfra og bagfra) når de kom

hesten reagerede ikke

på et tidspunkt siger hun der kommer cykel (forfra)

og pigen på hesten tænker åh der kommer cykel

hesten reagere ved at trække til siden og kigge

der gjorde pigen en cykkel til et større problem end det faktisk var
    for hesten havde flere gange i løbet af turen været ligeglad lige indtil pigen tænkte åh der kommer cykel

(og man kunne TYDELIGT se på hesten hun tænkte det

og spurgte hende lige efter cyklen var kommet forbi
    -tænkte du åh der kommer cykel? hvor pigen kigger mærkeligt på mig og siger -ja)

where focus goes enegy flows (staves)
    sagde en klog mand citeret af rasmus bagger

• #22   14. maj 2016 Jeg har ikke læst kommentarer men har dette ønske. smiley
    Jeg ønsker at loven er som nu, men at i byer af en vis størrelse så skal hestene færdes på cykelsti. smiley Heste på vejene inde i byen i feks Odense, Århus, København, Svendborg, Herning osv. Skaber mere kaos end i en lille by på landet. Så derfor er det mest hensigtsmæssigt at de her skal færdes på cykelstier og fortov smiley

Mvh TT

• #23   14. maj 2016 Jeg ved ikke hvad jeg skal synes..
    Føler ikke at hesten hører til på en vej, i hvertfald ikke her i KBH, hvor folk kører som sindssyge (skal ikke kunne sige om det er sådan andre steder).
    Nu kører jeg primært vogn i øjeblikket, og der har jeg også problemer Jeg SKAL kører på vejen, fair nok, men så skal der altså også være plads til at jeg kan være på vejen, uden at skulle frygte for at hyppen bliver bange, når folk suser forbi med 80 km/t, når man må kører 40-50 km/t.. (længe leve privatveje, hvor folk skider på regler!).
    Der er så heller ikke nogen cykelsti lige der, så ja..
    Sidste år kørte jeg vogn på cykelstierne i skoven, da jeg simpelthen ikke kunne være på ridestierne, de var smalle og ujævne... Og da jeg kørte på cykelstien, var der ikke så mange problemer igen, jo, jeg mødte da nogle cyklister der kørte som idioter, men de fleste viste hensyn.. I hvertfald viste de mere hensyn end bilerne...
    I år er det så blevet ordnet, fordi der har været så mange klager, så nu er jeg på ridestierne, men det volder så også problemer... For de fleste heste er åbentbart bange for sulkyer... Viser dog altid så meget hensyn jeg kan, ved at kører ind til siden og stoppe, så rytteren kan passere stille og roligt smiley

Så alt i alt, vil jeg bare gerne have hestestier x)

• #24   15. maj 2016 Jeg ligger meget mærke til at mange af jer bruger mindre børn som begrundelsen for heste skal holde sig væk fra cykelstierne. Jeg tænker at de unge knægte på deres knallerter er langt mere farlige for børn end en hest smiley
    Udover det kan man jo også lave "ridning forbudt" skilte ved nogen cykelstier - men de cykelstier som går langs vejene burde ryttere ikke være benægtet at ride på smiley Det skaber alt andet end lige en smugle afstand til bilerne og man risikere ikke at blive "fanget" mellem en overhalede bil og cykel.

Også tænker jeg faktisk at grundlaget for forslaget er fordi mange billister overhovedet ingen hensyn tager og ved at kunne bruge cykelstien så kan man undgå nogen af disse billister smiley En anden ting er når de større børn rider tur på deres ponyer, hvorfor skal de være ude blandt bilerne? Ville det ikke være mere sikkert for dem at være på cykelstierne smiley

Som sagt ser jeg intet problem i at cykelstierne bliver åbnet op for ridning, så længde en hest betegnes som en hest og ikke et køretøj. Også kunne man jo blot lukke de cykelstier som f.eks benyttes af skolebørn for ridning smiley

• #25   15. maj 2016 Jeg synes det ville være rart at ride på cykelstierne, min skal - når vi kommer hjem fra efterskole- stå ved en meget trafikeret vej som er ret lige, det er der desværre mange bilister der mener betyder man må køre latterligt hurtigt og lave dumme overhalinger. Nu reagerer min heldigvis ikke på biler lastbiler etc. men jeg ville da føle mig dybt utryg hvis jeg skal ride på den vej, når bilisterne slet ikke kører ordenligt.. smiley jeg vil langt hellere have hun får et lille chok over en cykel end at vi bliver kørt ned af en bil. smiley

• #26   16. maj 2016 Det her er faktisk mit yndlingsskilt nogen sinde!! smiley

profilbillede
Kommentér på:
Hest som en cykel?

Annonce