{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Budget på at have hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle, da jeg måske skal være hesteejer, så ville jeg lige først sikre mig budget mæssigt, at det kan lade sig gøre. Og bare generelt hvad der skal lægges til siden, og hvad der skal bruges fast.

Så jeg ville høre jer, om hvad i bruger om måneden på smed (også om den går med sko eller ej) fast dyrlæge som tandraspning, vaccine osv.

Samt hvad i lægger til siden til eventuelt dyrlæge, udstyr og sådan noget.

Ingen negative kommentarer tak! :))

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Budget på at have hest
  • #2   11. aug 2016 Jeg ville kunne klare alle udgifter inkl 500 hver måned til siden for 2500-3000 om måneden (det er længe siden jeg regnede på det) - og det var for en barfods med smed ca. hver 6. uge - dette er beregnet p nordsjælland smiley
    Det blev aldrig en realitet herfra hvilket vil sige at det vil være et budget du også kan ligge ved at undersøge opstaldningspriser, foder, smed mm for at få et noget bedre billede af hvad det koster at have hest ved dig smiley

• #4   11. aug 2016 Det kommer 100 Procent ant på hvor man bor.
    Jeg kan holde her for 1000 i måneden.
    Hvor andre giver 5000.

Jeg bor i midtjylland i en lille flække og kan derfor have hest billigt. Bor du i København kommer du hurtigt af med 3000 bare i opstaldning. smiley

• #5   11. aug 2016 Jeg ved allerede, det sted jeg skal stå og det er 1600,- om måneden samt 250 for skovkort årligt. Men det er resten jeg er i tvivl om ;))

• #6   11. aug 2016 Er opstaldning med hø, halm, foder, vitaminer osv? smiley

for så er der jo kun smed. Jeg giver 300 for barfoot. Og 900 for sko smiley

• #7   11. aug 2016 Jeg har en ung islænder, som går uden sko, får nogle tilskud og derudover har sommereksem, så jeg regner også diverse cremer ind (:

Opstaldning: 1200
    Hø: 200-300 om måneden
    Foder: ca 150 pr sæk mad, om sommeren bruger vi kun 1 sæk om måneden - om vinteren tror jeg vi vil bruge 2. Vitaminer er ca 200 kr hver anden måned.
    Tilskud/cremer/osv: 150 kr pr. olie, 420 pr. spand mikrovital (holder ca 2 måneder, så dette er kun hver anden måned). Bruger ca 100-150 kr i alt i babyolie, alt efter hvilket mærke osv (:

Jeg lægger derudover fast 450 kr til siden om måneden til forsikring, og mellem 1000 og 2000 til siden til opsparing.

• #8   11. aug 2016 Jeg bruger omkring 3000kr om måneden pt. men han står også opstaldet dyrt lige nu.

jeg bruger omkring 2500 om året på tandlæge og vaccinen koster 800kr. Smed giver jeg 325 kr hver 6 uge, (han går uden sko)

• #9   11. aug 2016 Lige pt. Står min hest ude ved min mor, hvilket betyder gratis opstaldning for mig smiley men jeg flytter hende dog til D. 1, og så kommer det til at koste 1000 kr inkl. Foder, hø og strøelse.

Herudover får hun smed yderst sjældent, da hendes hove simpelthen ikke trænger ofte, og her er det 300-500 kr pr. Gang, for beskæring på alle fire hove.
    Det er måske 2 - 4 gange i året.

Og så er der jo dyrlæge, men det kommer jo an på den enkelte hest selvfølgelig, og hvor meget man vil gøre ud af det.
    Har brugt omkring 1000 kr på dyrlæge på det år jeg har haft hende.

Udstyr er det igen forskelligt hvor meget man bruger, dette tæller jeg dog ikke med ind under hvor mange penge jeg bruger på min hest smiley
    Har brugt omkring 3000 på udstyr til hende.

• #10   11. aug 2016 Jeg har hest i Storkøbenhavn, hvor jeg giver 2150 for opstaldning inkl. wrap, kraftfoder, 20x60 ridebane samt 20x40 ridehus. Så er der smed, jeg er ved at afprøve om min hest kan gå uden sko, så der er prisen pt. 438kr pr. 9-10 uge (afrunde til ca. 200pr. måned). Og det er jo sådan set mine faste udgifter. Derudover kommer forsikring, som svare til ca. 270kr pr måned (jeg betaler årligt), samt opsparing til vaccine og tænder (ca 200kr pr. måned). Så det løber op i lidt over 2800kr pr måned.

Men så skal vi heller ikke tale om mine transportudgifter, samt det månedlige beløb for min hest, da jeg afbetaler hende. smiley

Derudover får jeg pt. ikke undervisning, da jeg selv er i gang med at lægge en masse grundarbejde i min hest, hvor jeg har vurderet at undervisning ikke vil være nødvendigt. Jeg lægger ingen penge til side til udstyr. Det bliver betalt gennem min opsparing, som jeg betaler til hver måned. Derudover køber jeg kun det nødvendige udstyr. Så det kan gøres forholdsvis billigt i Storkøbenhavn, særligt, hvis du også har en part, som betaler, da priserne er høje i København. Men jeg har også bare været utrolig heldig med mit opstaldningssted smiley

• #11   11. aug 2016 Jeg har en hoppe på 170cm, som er svær at holde huld på, rides/motioneres 6gange i ugen i både dressur og spring, enkelte ture..

Da hun stod opstaldet hvor der var 20x60 ridehus, 20x60 dressur bane og KÆMPE springbane gav jeg :

2125kr for opstaldning inkl. foder, fodring morgen og aften, 6poser træpiller om måneden 2kg wrap pr. 100kg hest
    200kr for ind/udluk i hverdage

500kr for smed beskæring og 2 forsko hver anden måned

1000kr for vaccination samt 2 gødningsprøver om året

1500kr til tandraspning 1 gang om året

Dertil kommer så udstyr, undervisning osv.. springundervisning kostede 130kr pr. gang og dressur 150kr pr. gang

• #12   11. aug 2016 Min opstaldning koster 1700kr pr måned
    Han spiser foder for ca 145 om måneden
    Wrap/hø for ca 200 pr måned
    Smed ca 7-8 uge til 1100kr
    Dyrlæge årligt (tandrasp+vacc+kørsel) omring 1500kr
    Og rapspiller (bund i boks) årligt ca 2250kr
    Så om måneden bruger jeg ca hvis jeg runder op 2500kr og har andre udgifter til normale ting udover også. Lægger til side hvad jeg kan undvære når alt er betalt smiley men ca 200-400 kr om måneden

• #13   11. aug 2016 Her i Vestsjælland giver jeg 2400,- for opstaldning inkl. alt.

1200,- for smed, 4 sko.
    Og så den sædvanlige ormekur (hvis der er orm), vaccine og den slags.

Vi har altid nogle penge til side, hvis der sker noget.

• #14   11. aug 2016 Har hestene hjemme (2,5 heste) og pga for lidt græs på folden bruger jeg 2500kr i gennemsnit pr måned. Dette er eksl. Udstyr og uforudsætte dyrlægeregninger...

Mvh TT

• #15   12. aug 2016 Jeg har 3 heste. De koster mig under 2500kr om måneden for alle 3, det inkl opsparing til dyrlæge

• #16   12. aug 2016 Du skal nok regne i udstyr således at når du for hesten skal du ligge et sted mellem 15-20.000 i udstyr så som saddel, trenser, bid, gamacher, dækkener osv. Det er en dyr fornøjelse, for saddel kvaliteten må man endelig ikke gå ned på at sadel ikke ligger ordentligt så ender man kun med problemer.
    Jeg har mine heste (2) hjemme og bruger ca pr hest.
    500 kr for hø og bund.
    +450 kr for krybbe foder (har hingst og drægtig hoppe som skal have meget mad)
    +0kr i smed, da jeg selv beskære.
    + 5.000 til kåring af begge heste
    + ca 10.000 afsat til dyrlæge årligt. (Men med alt det basic og og eventuelle skader, samt undersøgelser relateret til avl. For begge heste)

• #17   12. aug 2016 15.000 - 20.000 for udstyr? smiley

Holy... Jeg gav 4500 for min hest for 7 år siden. Ikke om jeg da ville købe udstyr for den 4 dobbelte pris.

Du kan få en udmærket sadel incl sadelmager til 4000. en trense med lige det bid du kunne tænke dig til 1000 og et dækken til 1000.
    Så er du godt kørende.
    Ofte kan du købe udstyr med til hesten som passer den og så spare du en helt masse penge.
    Jeg havde ikke sat penge af til udstyr da jeg købte hest. Og næste hest er det også kun sadel der er beregnet i mit buget resten kan komme med tiden smiley

• #18   12. aug 2016 Bettemus - jeg gav 4 gange så meget for Tindur sin sadel som jeg gav for ham smiley har brugt 24000 kr. I forbindelse med udstyr og undervisning ifb med tilridningen smiley
    Det koster, og jeg sled røven af mig i to år ved at arbejde ekstra og spare op... Og nu kan jeg begynde på nyt til Rocky smiley

Mvh TT

• #19   12. aug 2016 TT:
    Uden at lyde ond. Så er du også meget fanatisk med din hest. Du kan jo ikke rigtig kigge på et stykke udstyr og sige. Okay det fungere for min hest.
    Du vil jo have videnskabelig forskning osv bag det. Og det er klart alt der er "godt" aka. kendt koster mere. smiley

Hvis man i stedet bruger sin sunde fornuft. Kan man sagtens klare sig for mindre og have udstyr og hest der fungere lige så godt smiley

• #20   12. aug 2016 Bettemus - mine heste kan sagtens gå med brugt. Og det mærke sadel Tindur har er ikke ret kendt her i landet smiley Men noget så vigtigt som sadel går jeg ikke på kompromis med da jeg har erfaret ALT for mange skadede heste pga. Dårlig og forkert sadel! smiley

Mvh TT

• #21   12. aug 2016 TT:
    Min hest har gået med samme sadel i 6 år nu. Købt for 4000. Og keopraktoren og dyrlægen kan intet finde af stivheder eller låsninger. Andet end hvad der kan forventes af en hest og intet i sadellejet smiley
    Så dyrt betyder ikke godt smiley

• #22   12. aug 2016 Nej men ofte får man hvad man betaler for. Og jeg har en sadel i mange mange år der passer min hest, så jeg ikke har en hest med problemer smiley

Mvh TT

• #23   12. aug 2016 TT
    Og det samme har jeg. Enda uden at give så mange penge for det. Siger ikke at man ikke skal. Men at sætte så mange penge af når man køber hest det er i mit hoved helt hul i hovedet. smiley

• #24   12. aug 2016 1000kr om måneden på smed. (4 sko)
    1000kr. På mad og strøelse om vinteren gns 500/ pr. Måned hele året. (Jeg har min hest hjemme)
    Undervisning dressur 320kr. Pr gang. (1280kr. Pr md.
    Undervisning spring 150 kr. Pr gang (600 pr. Måned)
    Jeg giver 2500 kr. for dyrlægeforsikring om året (1000kr i selvrisiko og betaler selv 10% af resten af regningen)

Og så ca 500kr om måneden på udstyr. smiley jeg kan godt lide pænt udstyr smiley

• #25   13. aug 2016 Ihhh, farligt spørgsmål - Der er tonshvis af måder at holde hest på, og lige forskellige månedlige beløb. smiley

Jeg vil tage udgangspunk i min ridehest, stående hjemme.
    -Han er en 7 års hollansk varmblod som trænes på et seriøst plan.

Undervissning (Dressur) - 600 kr. månedligt.
    Ridehus kort (Her køres i ridehus) - 250 kr. månedligt.
    Smeden (hver 6-8 uge) - 500 kr. Uregistreret, men knald dygtig!
    Udstyr - Er et meget forskelligt beløb, sadelmager er ihvertfald 600 kr. årligt, uden omstopning osv. Men bruger nok en 5-7000 kr. årligt vil jeg skyde på, men er også meget glad for mærker - Her er ny sadel/hovedtøj, ridehjelm og støvler ikke medregnet.

Foder, hø, strøelse osv. forventer jeg du har styr på gennem din opstaldning. smiley

• #26   16. aug 2016 Om sommeren betaler jeg 500 kr. for opstaldning (døgnfold) og om vinteren giver jeg 1100 kr. Det er inkl. foder, strøelse, hø, ridebane og fuldpas.

Smed giver jeg ca. 350-400 kr. for hver 3.-4. måned. Hun går ikke med sko, så det er bare beskæring.

Dyrlæge er ca. 700 kr. årligt for vaccine, og ca. 800-1000 kr. årligt for tandlæge, alt efter hvor meget bedøvelse hun skal have.

Og så giver jeg 1500 kr. årligt for forsikring.

Derudover lægger jeg månedligt mellem 500-2000 kr. til side til opsparing, men det er ikke kun til hest, så den tæller jeg normalt ikke med i regnskabet. :o)

• #27   16. aug 2016 Jeg kan godt mærke at vi står i et lidt dyrere område smiley vi bruger vel omkring 7000 kr. på min pony hver måned. Dog står hun pt. skadet, så vi betaler ikke alle udgifterne i øjeblikket. Men vores budget ser nogenlunde sådan ud:

Opstaldning + foldordning : 3.785 kr.
    Smed (4 mordax sko) : 1200 kr.
    Undervisning : 1000 kr.
    Stævner : 500 kr. (forskellig fra måned til måned)
    Udstyr : 700 kr. (også forskelligt)

og så er der det ekstra til kørsel og forsikring + dyrlæge mm. 1 gang årligt smiley

• #28   16. aug 2016 Bettemus - fedt at du kan finde en saddel der passer dig og din hest til de penge, men det handler jo ikke om hvad sadlen koster bare din ligger korrekt. Man kan være heldig at ens hest er let at finde saddel til eller som mig være uheldig med en hest der ikke er til at finde noget til.
    Hvis jeg vil ride Obelix måtte jeg punge 21.000 ud for at få en sadel der lå godt og jeg kan lide at ride i.

Og nej man kan ikke bare nøjes med et dækken, man skal min have to så når det hesten har haft på skal vaskes at den ikke står uden noget. Og ja hvis man ikke vil have en skavet hest vinteren igennem skal dækkener vaskes.
    Og nu hvor vi er i dækner, så er det vigtigt at man for noget ordenligt så efter en regnbyge at hesten ikke er våd igennem eller hvis man har legede heste der napper i dækner er det rart at det er små lab bare huller i stedet for at det er revet midt over.

Men man får sine afaringer med hvilke behov man har hen af vejen og vi er ikke en og det er vores heste heller ikke.
    Så kan ikke sige hvormeget man skal bruge jeg kan kun tale ud fra mine egne afaringer, men jeg har også en hingst der er dyr i drift pga han som han er.
    Alle mine andre heste har været særdeles nemmere med dækner, sadler, bid og trense. Men jeg punger gadeligt ud for min hest hvis behovet er for det.

• #29   16. aug 2016 Guldponyen - Haha, ja - København er fuldstændig udenfor kategori i den her sammenhæng smiley

• #30   16. aug 2016 FanFiction - Da min gik med dækken, fik jeg dem som regel ikke vasket i løbet af sæsonen, og hun fik altså ikke skavmærker smiley Så det kan man nok ikke helt konkludere noget om. Jeg købte også kun billige dækkener fra fx Hooks, Borjes Tingsryd og forskellige ukendte mærker - de sad fint og holdt hende varm og tør uden problemer. :o)

• #31   16. aug 2016 CTS - Jeg vil meget gerne være på forkant med alting, så jeg ikke en søndag eftermiddag står med et problem med dækkener. Min hest kan hverken passe de billige (pga hans mega friser hingstehals) og han og legekammeraterne splitter det ad hvis der er minder en 1400D i den første uge han har det på lige ledes med grimer det ryger også ud af en kant, men sådan er det at have en ung hingst.
    Er måske også mere tilbøjelig til at købe nogle bestemte mærker jeg ved fungere i stedet for at prøve noget nyt.
    Men som tidligere skrevet heste er ikke ens og kan kun snakke ud fra egne afaringer

• #32   16. aug 2016
    Man behøver ikke have kæmpe kapital når man køber hesten - men det gør en del lettere hvis man har sparet noget op.

Jeg levede uden en sadel i ½ år fordi jeg ikke havde råd, da jeg så fik råd måtte jeg "nøjes" med en bomløs fordi jeg ikke havde råd til opstopning hele tiden.

Der udover startede jeg også ud med kun at eje en trense, en grime, et træktov og nogle strigler. Det var sådan cirka det. Jeg havde nada penge.

Det var ikke rart ingen penge og ha' - og skulle spekulere på om der kom en dyrlægeregning. Men jeg klarede det. Men jeg vil ikke anbefale det.
    Bare fordi man kan med røven i vandskorpen betyder det ikke at man skal sigte efter det.

Det er også pænt røv at have sin hest stående de billige steder hvis man gerne vil mere - jeg er klart nået længere med ridningen efter jeg har fået ridehus og mere socialt. Selvfølgelig er man forskellig, men sådan en oversvømmet ridebane og regn og blæst i lårtykke stråler skriger ikke på dressur.

Jeg har siden hen fået en del flere penge - hvilket er lækkert, men træls når man så får stjålet udstyr for 15.000 kr man har brugt tid på at skrabe sammen -.-

Med heste er det svært og sige " du skal regne med "

Min pyllerrøv pony skal pakkes ind i dækkener - det havde jeg ikke regnet med. Jeg har fået matche trang med udstyr, det har jeg ikke regnet med.
    Jeg havde ikke regnet med at anskaffe mig en pony med irriterende dumt sadelleje og følsom oven i. Jeg havde heller ikke regnet med at anskaffe mig et kræ der kræver behandler minimum hver 3-4 måned, nogle gange går der kun 2 måneder imellem.

• #33   23. aug 2016 FanFiction - Lige netop, heste er forskellige. Hvilket også er årsagen til, at jeg synes det er forkert at skrive således:

"Og nej man kan ikke bare nøjes med et dækken, man skal min have to så når det hesten har haft på skal vaskes at den ikke står uden noget. Og ja hvis man ikke vil have en skavet hest vinteren igennem skal dækkener vaskes."

Her konstaterer du jo, at sådan ER det. Men sådan ER det ikke. For nogen måske, men vi er MANGE der ikke oplever det sådan. Så det var egentlig bare lige en reminder om, at følge dit eget råd med ikke at generalisere. :o)

• #34   24. aug 2016 Jeg burgte nok havde formuleret det således: At jeg ikke kan nøjes.
    Mine dækkener bliver vasket sammen med hesten fordi jeg ikke vil have en et beskidt dækken på en ren hest.
    Men det er jo også fordi jeg har meget høje standart med sådan noget.

Kommentér på:
Budget på at have hest

Annonce