Halm til heste - ædelse eller strøelse? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg tænkte på hvad i egentlig synes der er bedst for hesten at stå på. Kan i bedst lide halm eller spåner/træpiller osv.? Ved spåner skal man jo sørge for at de har nok at tygge på hele tiden, hvilket vores heste står på og de har altid hø. Men tænkte på dem der står på halm, er halm egentlig overhovedet godt for dem at spise? For mange siger jo at står de på halm, skal man ikke tænke så meget over at de hele tiden skal have hø ligesom med spåner.
Men er det ikke også noget med at halm oppuster dem osv.? Altså da jeg var lille stod alle heste jo på halm, og der blev der også fodret med halm i stedet for hø, men det gik man vel også væk fra fordi det ikke var helt godt.
Ved godt der er forskel på at udelukkende fodre med det, og så at de står på det og spiser lidt af det.
Men tænkte bare på hvad halm egentlig gør for heste? Har ikke beskæftiget mig med halm i mange år nu, så derfor jeg heller ikke er gået dybere ind i det
- Men måske nogle af jer er?
Vil i mene at hvis de står på halm kan de godt nøjes med at få en god omgang hø ved fx. 18 tiden når de er inde og færdige med at ride, og så ikke give dem igen senere fordi de kan tygge halm?
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
Jeg vil til hver tid foretrække træpiller og så noget godt hø.
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.640
Fordelen vi halm, er at hesten altid har noget at gumle på, hvilket er godt for deres maver. Hvis hesten står på spåner, så skal man sørge for at fordele grovfodret flere gange i døgnet.
Står hesten på spåner / træpiller, og kun får tildelt grovfoder 2 gange i døgnet, som den har guffet på en time. Så der er virkelig mange timer hvor den bare står og producere mavesyre, uden at få noget ned til at neutralisere det.
Halm kan på ingen måde, være en erstatning for hø /wrap. Halm er til at skide på, og hygge gumle.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
Begge har net med halm, og så net med hø/wrap - og de spiser hver dag halm.
Om sommeren hvor de går mange timer på græs, bliver de tilbudt halm på folden, og går gerne og nipper til det i løbet af dagen.
Mvh Charlotte
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 287 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.716
Halm er i mine øjne ikke noget der hører til i maven på en hest
jul 2015
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Men har man en tyk hest, kan det være en løsning hvis den ikke tåler ad libitum hø/wrap. Men så er der mest optimalt og blande rundt i et slowfeeder net så hesten får en tot halm og en tot hø/wrap hver gang.
Men mest optimalt set fandt man hø/wrap med lavt FE og lavt sukker indhold, så man kunne give mere uden det fede ligeså meget som en tilsvarende mængde hø/wrap med højere FE indhold.
På folden som "tidsfordriv" som nogen fint kalder det, er det vel fint nok. Om end effekten lidt går af, da det er svært for hesten at fordøje og ikke nedbryder mavesyre som hø/wrap og derfor ikke hjælper hesten til at holde varmen, som hø/wrap gør.
Har man en hest stående på halm og den støvsuger hele boksen for halm, er det et pænt hint om, at den løber tør for grovfoder og derfor går videre til halm. Står sådan en hest på træpiller og man ikke giver den nok grovfoder, nej så er det ikke optimalt at den står uden grovfoder længe - meeeen det er heller ikke optimalt at hesten æder halvdelen af boksen.
Min egen har grovfoder ad libitum ( wrap ) på træpiller, jeg giver i et slowfeeder net der holder hele natten. Det er intet problem.
Heste skal have minimum 2 kg grovfoder pr. 100 kg hest - så teknisk set kan man godt give en 400 kg hest, 8 kg grovfoder kl. 18 når man har redet, det har den højest sandsynligt spist inden midnat også lade den tygge halm for resten fra fx 24-08 næste morgen den lukkes ud.
Jeg finder dog ikke den løsning særligt optimal, at den skal spise halm så længe. Ligesom jeg ved, at mange ikke giver de 2 kg pr. 100 kg hest - så hesten fx har spist sit grovfoder på 2-4 timer og derfor står uden i 10 timer eller mere og skal spise halm fra strøelsen afhængigt af hvornår de kommer på boks og lukkes ud.
Fodring primært på halm, dvs. med ingen hø/wrap eller meget lidt, er videnskabeligt bevist og være lige til et mavesår. Des mere halm og mindre grovfoder mængde - des større chance for et mavesår.
apr 2006
Følger: 182 Følgere: 281 Heste: 11 Annoncer: 1 Emner: 39 Svar: 2.785
ellers træpiller og Wrap.
Har indtil i vinter haft halm, men sundere klima i stalden med træpiller
dec 2012
sep 2007
Vdr. træstof burde ens hest iøvrigt være dækket ind via. hø/wrap og kraftfoder, medmindre man fodre med meget vådt wrap og hesten står på frodigt sommergræs.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Så halm nedbryder altså ikke mavsyre? Hvad er ideen så i at de kan tygge på det? Skal de ikke tygge på noget netop for at nedbryde mavesyren?
dec 2012
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.725
Jeg tænker at halm er bedre at æde for dem, end evt at stå og æde træpiller. Dette har jeg set heste gøre, og det kan vel næppe være sundt.
Jeg tror kun træpiller fungere hvis man har en hest der sagtens kan tåle at æde hø/wrap ad libitum.
dec 2012
sep 2007
sep 2007
Nu er æsler og heste/ponyer, heller ikke ens at fodre på, så vidt jeg ved :o)
Jeg har oplevet heste smage på træpiller, men ikke spise dem - de heste der får for lidt grovfoder på træpiller og andet, står som regel bare og hænger.
Men om man får en tyk hest med halmvom fordi den æder hele boksen, da dne løber tør for hø/wrap hurtigt eller en tyk hest fordi den spiser grovfoder.
Det er så lige det... Jeg ville foretrække en mellemvej :o)
sep 2007
og så er det bare at generelt hvis man har nøjsomme racer, kan det være svært at opfylde deres behov for at æde hele tiden, med hø/wrap, da de tager på af det og derfor synes jeg det er ok at de æder lidt af halmen også, eller har mulighed for at tygge halm også,selvom halm næppe er et fantastisk produkt til heste.
feb 2016
Følger: 19 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 28
sep 2007
Ligesom måden det er lavet på desværre ofte giver en god omgang svampespore.
Ligesom det fordøjelsesmæssigt, er som halm.
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Vores heste står på spåner og det støver overhovedet ikke. Selvfølgelig hvis man står og bakser godt med det og kaster det rundt i boksen når man strøer skal hesten måske ikke lige stå derinde, men sådan er det jo ligemeget om det er halm eller hvad det er
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
Nu har vi for sjov skyld vejet vores net og vi blev faktisk overrasket over at de ikke vejede/spiste mere end tilfældet var, min pony spiser max 4 til 5 kilo Per nat i net, den gamle 6-7 kilo og DV en ca 9-10 kilo, de står på halmpiller, halm har vi ikke på ejendommen.
De får 2 store net ud på folden så der er altid mad "hø/wrap" til rådighed. Der er desværre stadig steder hvor heste på vinter folde står og kværner halm i store mængder fordi der ikke er andet, det er bare ikke sundt i længden.
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 65
de må godt få lidt men ikke mere en 2-3 kg om dagen.
heste der spiser for meget halm kan have en til dens til at få boksen til at lugte af sermionak.
kan finde min opgave frem fra foderlære, fik 11 for den.
ang. frøgræs er det ikke at anbefale, er fyldt med svampesporer og indeholder meget sukker.
wrap giver god tykke tid og er med til at nedbryde galle, og da heste ikke har en galleblære skal de have stråfoder med god tykketid i.
for meget galle kan give mavesår på længere sigt.
jul 2015
Uden dem, er det jo bare en holdning og så er den modsatte lige så god og ingen af os er blevet klogere
mar 2007
Følger: 13 Følgere: 18 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 1.007
Godt byghalm er et glimrende supplement når man har en hest der er overvægt og skal tabe sig og ikke må sulte, da den hele tiden har noget at tygge på, når den har spist det afvejet hø i slowfeeeder hønet.
citat fra min dyrlæge "Er din hest ikke vant til at spise halm, skal du vænne den gradvist til det, da det ellers kan give anledning til forstoppelse. Det er vigtigt, at du giver den angivne mængde hø sammen med halmen, da halm ikke giver hesten nok fordøjelige fibre, som bl.a. sikrer et godt flydelag i mavesækken, men også sikrer de gode bakterier i tarmen noget at leve af. Men som supplement er godt byghalm altid godt og især om sommeren, hvor mange heste er kommet på det rige sommergræs."
Ligeledes " HVORFOR BLIVER MIN HEST OPPUSTET/ VOMMET AF HALM? Mine heste har altid adgang til godt byghalm døgnet rundt og de har aldrig været oppustede eller vommede. Der kan være flere årsager til, at det er sket for din hest: Halm af dårlig kvalitet? Ikke nok godt hø og proteinrigt tilskudsfoder ved siden af halmen? Inaktivitet, står din hest meget stille, måske har den en kedelig fold eller står mange timer på boks. Inaktivitet nedsætter også tarmens aktivitet og der kan ske fejlgæring med oppustet vom til følge"
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Hos mig er der hø ad libitum i småmasket hønet, og jeg har halmsmuld/piller som strøelse. Der er træer på folden de kan gnave af for at få mere træstof hvis de har behov for dette..
Mvh TT
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
Jeg har endnu ikke fundet hø med under 0,4 fe pr. kilo. Ponyen har brug for 3,5 fe når hun er i træning. Det giver 8,75 kg hø om dagen, hvilket hun kan spise på 3-4 timer selvom det er i net. Resten af døgnet skal hun stå uden strå eller spise halm, og der vælger jeg så halm.
Selvfølgelig deles høet ud på så mange fodringer som muligt, men det er stadig nødvendigt med noget andet at tygge på for at holde spytproduktionen i gang.
Jeg tror så ikke på at halm er årsag til mavesår. Jo hvis hesten udelukkende fodres med halm. Men hvis det er som supplement så sker der vist ingenting.
Og inden en velmenende skriver at man bare skal fodre ad lib indtil hesten lærer at regulerer. Det er forsøgt, men forsøget stoppede da de en hel vinter havde råædt og var på grænsen til faretruende overvægt.
mar 2011
Mvh TT
jul 2014
Følger: 60 Følgere: 49 Heste: 1 Emner: 95 Svar: 214
- Men vil ALTID foretrække spåner/træpiller, hvilket han også er kommet på nu.
Og han kommer aldrig tilbage på halm, tør jeg ikke efter jeg så til en brand øvelse hvor hurtigt ilden får fat i halmen, kontra spåner..
Derudover så er halm ikke godt til min drengs hove, uanset hvor tit boksen bliver muget, den bliver simpelthen for hurtig våd.
dec 2012
jul 2015
Men min mands nuværende hest har efter 3-4 år ikke fattet det, han æder alt hø, hurtig og effektivt, samtidig med en meget lav forbrænding. Han er konstant overvægtig ( læs direkte fed) den første vinter vi havde ham tog han nok 150 kg på pga hø ad libitum. ( ok de første 50 kg. de pyntede på ham)
Så Guldfuglen, skal jeg sende dig et billede af ham, så du kan møde se en hest, som ikke kan administrere hø ad libitum?
Min fjoller kan snilt administrere det og samtidig være i flot huld. Det første år jeg havde ham tømte han også boksen for alt spiseligt hø som halm. Der efter stoppede han. Men den anden lære det aldrig.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
i det ene var der faktisk lige en artikel vedr det med at foder med halm - altså SAMMEN MED hø/wrap. og det viste sig jo at det faktisk var noget sundere for hesten.
det sjove var så at de også havde spurte nogle forskellige mennesker omkring det med brug af halm til spisebrug. de spurgte dyrlæger var sjovt nok imod det, mens dem som arbejdede med heste var lige modsat. dyrlægerne var imod det fordi det kunne give forstoppelse.
personligt har jeg flere gange prøvet at sætte mine på andet end halm. og hver gang er jeg gået tilbage til halm. kan godt lide at de har noget at tygge på - de får wrap 4 gange i døgnet + har adgang til frøgræs på folden.
den største fordel er dog at de ikke spiser mine hegnspæle når de står på halm
Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1193&urlinfo=J%F3run+Sumberg-Olsen-Er+fr%F8gr%E6s+som+foder+ideelt%3F
sep 2015
Følger: 7 Følgere: 7 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 32
mar 2011
Mvh TT
jan 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 65
http://www.rideforbund.dk/da/Hestevelfaerd/Hestehold/Fodring/Generelt%20om%20fodring.aspx
google, er din ven.
Halm til heste - ædelse eller strøelse?