22. mar 2013 Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
At hesten håndteres af andre {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Dette er et forumemne jeg længe har ville lave. Sidste september fik jeg en lånehest hjem, som den 24 september i år, blev min egen hest.
Da jeg fik ham hjem nægtede han at gå ét eneste skridt, selv fra jorden. Det tog lang tid, men med tillid kom vi langt, og den dag i dag er der ikke det, som vi ikke kan.
Men..
Så snart andre skal have ham ud, og der ingen anden hest er, er han tilbage til sit samme jeg. Dette gælder selv min mor, som er den person han er oftest sammen med, udover mig selv.
Når jeg er på ryggen af ham bliver han nogengange utryg, men så er det ikke værre end at jeg går af, og så følger han altid med. Men med andre, er det ligegyldigt om de starter fra jorden - så vil han stadigvæk ikke gå.
Dette er jo lidt et problem. Når jeg er på ferie og lign. vil jeg jo gerne have at han stadigvæk kan komme ud. Jeg har heldigvis en veninde som gerne vil hjælpe, men da hun også har sin egen hest, kan det kun blive nå hun kan have begge heste med ude; Og så er der til gengæld ingen problemer.
Men efter gymnasiet slutter, jeg går i 3.G, så vil jeg gerne ud og rejse - Nok bare en måned. Men i denne måned ville jeg jo gerne have, at nogen kunne tage ham ud, og måske ikke bare små trækture, men lange rideture, om de lyster.
Jeg føler ikke hverken han eller jeg er klar til at han får en fast part.. Men ville der være fidus i at bringe nye mennesker ind i hans liv, som han ville være nødsaget til at tage stilling til, og endda stole på?
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal bære mig ad. Siden jeg fik ham er han blevet meget bedre, også med andre mennesker, men han er utilregnelig hvad det gælder, og en dag kan han være helt flink, for en anden at slå helt fra.
Har i nogle gode råd til, hvordan man skal gøre med sådan en krikke?
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Også bare ved at være, at sidde sammen med ham på folden osv...
Håber din smukke smukke dreng også får tilliden til andre
Mvh TT
maj 2007
Følger: 78 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 1.474
I starten ønskede jeg ikke, og troede ikke på at andre kunne håndtere og ride min hest som jeg kunne, men nu har både en veninde og min søster været oppe, samt en opstalder har longeret hende en dag jeg ikke var der, og alt er gået tip top.
Det gælder om at finde en, der gider bruge den tid der skal ligges i at lære ham at kende, men tror klart det ville være sundt for jer begge. Om ikke andet kan parten starte fra jorden
mar 2013
Følger: 30 Følgere: 37 Heste: 5 Emner: 36 Svar: 1.265
Men det jeg så tænker, er om han så vil stole på parten - og så er vi i "samme" båd, hvor han stoler på os, og ingen andre.
Og super dumt spørgsmål, men er det simpelthen bare alle hesteejere der har det så svært ved at skulle beslutte at de skal have en part til hesten? Det gør næsten ondt i hjertet, bare at tænke tanken at nogen andre skal håndtere ham, og hans skrøbelige sind
mar 2011
Men nu er jeg jo heller ikke ude efter en part
Mvh TT
mar 2013
Jeg har haft hesten i over et år.
mar 2013
mar 2013
Det tog mange måneder før han fandt fuldkommen tryghed ved mig på ryggen, så jeg forlanger bestemt ikke at det skal gå hurtigt.
Det synes jeg lige er vigtigt at få sagt
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
Forlæng turene og lav en masse fra jorden, hvor du også er der.
Og egentligt synes jeg bare, at TT's råd er gode
Med tid skal det nok gå. Det er jeg sikker på
For du skal jo også kunne tage den rejse, du SÅ gerne vil.
Det har du fortjent.
Med tålmodighed skal det nok komme. Det håber og tror jeg i hvert fald på og hvis du også gør det, så kan det vel kun blive godt.
Han ER en lækker en, så kommende part kan da kun blive forelsket og have lyst til at arbejde med dig/ham
maj 2007
I starten ønskede jeg ikke at andre skulle håndtere hendes daglige træning. Jeg var bange for om hun kunne håndtere det og om folk kunne finde ud af det. Det gik dog op for mig, at det meste var i mit hoved, og at hun faktisk havde godt af en smule variation. Jeg spurgte derfor en opstalder hvor jeg står, som jeg stoler på, om ikke hun gad longere hende en dag jeg var der. Det gik bare så fint! Hun tog hende derefter en enkel dag, hvor jeg fik en besked om, at det var gået så fint! Jeg forsøger nu at få lidt forskellige til at ride lidt, stadig når jeg er til stede, for at få os begge ud af vores comfort-zone.
Part ved jeg dog ikke, om jeg er klar til, så kan så udemærket følge dig! Det er et stort skridt, men det lyder til, at det er nødvendigt hvis du skal være væk en periode.
Jeg håber du finder en løsning, der føles godt i din mave, og evt en part der elsker din hest som sin egen!
mar 2013
Jeg er bare stadigvæk lidt svær på den med en fast part. Det jeg nok allerhelst ville i stående situation var, hvis der var nogen som kunne tænke sig præcist det i beskriver; Men uden en bindende partaftale. Og det er jo nok ikke det mest realistiske. Men jeg føler bare ikke at en fast part er det bedste pt.. Men jeg vil alligevel gerne have at han kommer ud med andre mennesker. Det er jo dilemmaet.. Han er en hest der er svær ikke at elske, og det ved jeg også at alle andre der håndtere ham vil synes med tiden. Og det vil jeg gerne have at han oplever, såvel som de HELDIGE mennesker, der ender i situationen
Det lyder garanteret virkeligt kludret, det jeg forklarer her..
Men med en partaftale indgår bare nogle forpligtelser - for begge parter - og jeg er ikke sikker på, at hverken han eller jeg er i en position hvor vi kan give sådanne garantier.
Puha..
Og igen, tusind tak for alle jeres søde kommentarer. Han er helt sikkert en éner, og hans små særheder elsker jeg ham blot endnu mere for. Men nu er det tid til at være lidt praktisk
mar 2013
maj 2015
Jeg tror godt det kan lade sig gøre at finde en (eller flere), der vil komme og snakke med ham.
Som du siger, så kan man da ikke andet end blive forelsket i ham og jeg er sikker på, at du nok kan finde nogen, der ikke nødvendigvis søger en bindende aftale
Det kan da i hvert fald ikke skade at lede
Håber noget som helst af det jeg skrev, gav mening
Forstår dig fuldt ud! Også hvorfor du har svært ved at skulle finde en part til ham.
Håber Du finder en løsning.
mar 2013
Om det er muligt må tiden vise, det bliver nok ikke let. Og han skal vel nok have en fast part en dag.. Og måske finder jeg pludseligt en person som er interesseret, hvor det hele bare spiller. Men indtil den dag, må vi jo gøre hvad vi kan, og fortsætte som vi har gjort, på bedst mulig vis
maj 2015
Det lyder i hvert fald som om, at I gør det rigtige
Er enig med dig. Det må da være en super læring oplevelse!
Det skal nok lykkes! Tror på det!
Om ikke andet, så kommer jeg og stjæler ham og vupti! Så har mine magiske kræfter klaret alt
mar 2011
Så hvis jeg var dig og rigtig rigtig gerne ville på den tur, ville jeg give mig selv et spark i røven, tage mig sammen og finde en part jeg er komfortabel med og kan stole på, og så begynde arbejde med de to når denne er fundet. Når denne part efter et-to år ikke ønsker mere, eller man ønsker mere tid selv, kunne man finde en anden der kunne tage ham on/off så han også lærer at nogle kommer og går, men stadigvæk gode mennesker. Andre de bliver fordi de er værdt at passe på
Det er mine tanker omkring dit dilemma
Mvh TT
mar 2013
mar 2013
Jeg ved det er små ting, og vi arbejder på hver og en af dem, men ting tager tid. Og jeg har svært ved at finde ud af hvilke ting der skal tages i hvilken rækkefølge..
Det er første gang jeg står med sådan en "svær" hest på fuldtid, hvor det er mit ansvar ene og alene - og jeg ønsker kun det bedste for min hest. Jeg er glad for hver en ting i skriver, og jeg tager det hele med i mine overvejelser.
mar 2011
Mvh TT
maj 2007
mar 2011
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 26 Svar: 499
mar 2013
Lisette S - Det er vel netop det udgangspunkt jeg havde
Tror der er flere faktorer i sådan en beslutning, og da lidt drastisk du siger det er bedre ikke at have hesten.. Alt tager bare tid, og tror det er det, som er mest essentielt her
mar 2013
At hesten håndteres af andre