{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Foder {{forumTopicSubject}}


Hej Hg`er

Jeg syntes det kunne være spændene om vi ku lave en foder tråd, Hvor vi hver især fortalgte hvad vi fodre med og evt har fodret med før og skrev lidt om hvordan vi syntes det virker for os smiley

Jeg lægger hårdt ud smiley

Pt fodre vi med :

(til boks hestene)
Mix af roepiller og grøntpiller
Regulator komplet (vitamin og mineral bl) i krybberne
Lucerne
soyaskrå
Wrap a Libitum

(i løsdriftene)

Wrap af Libitum via bigballer i skurene
Kogranulat type 2, (vitaminer & mineraler)
samt allround vitamin og mineral cobs
salt &mineral sten i hver gruppe.
fri adgang til vand.

-------------------------------------------------------------------
Fodret med før :(egne heste)

(da jeg havde dem i løsdrift hjemme)
Sct hippolyt nature musli
valset Byg
Kogranulat type 2
hø a Libitum

(da de stod på boks. (disse er ikke brugt samtidig men forskellige steder på selvpas)

Sct hippolyt nature musli.
breeders ponymix musli
breeders balanance
allround vitamin mineral
Linamix
Byg
Salvana musli (før den blev lavet om til 2000 modellen)
fiberpiller/grøntpiller.
Topsport musli
Lucerne fra greenpower med melasse
melasse (alm melasse der ligner krummer)
hippolyts nature musli senior
brogårdens føl foder.


Jeg har prøvet lidt forskelligt, med det der faktisk har virket bedst for mine heste har været Breeders produkter, sct hippolyts muslier. Byg og greenpower lucerne m melasse samt regulator komplet.

Jeg er et Hø menneske og er derfor ikke særlig fan af wrap men det er nu engang det der er lettes at få fat i hvis man står og mangler akut om vinteren feks, så sådan er det nu.

er kæmpe kæmpe fan af regulator complet da jeg har set heste blive dækket fuldt ind med dette hvor andre vitaminog mineral tilskud ikke slog til..men det koster så også derefter, så jeg er super duper glad for at stå et sted hvor det er en permanent del af krybbefodret.

To fodre jeg er kæmpe fan er er Sct hippolyts nature musli og breeders produkter, a jeg ikke har oplevet nogle af mine meget stivelses påvirkelige heste reagere på dem overhovedet, så det jeg super fan af.
Kogranulat type 2 er jeg også stor tilhænger af, da jeg fik det anbefalet til en udsultet (døds randene) 1 års plag der havde dødeligt underskud af vitamin og mineraler og med det kunne han ha en krybbe med pulveret hængende i boksen til fri adgang, hvilket meget hurtigt og meget effektivt fik hans vitamin og mineral balance op på det normale og fik styr på alle manglerne i hans system, så det er en granulat jeg absolut aldrig går væk fra igen, havde han ikke fået den havde han været død nu, men istedet går han nu stævner med sin nye ejer igennem 2 år og kan også findes herinde på HG. Så det er en gave fra himlen i både ekstreme tilfælde men også til daglig brug.

Allround vitamin mineral piller for de til daglig også til at opret holde det normale og det er så super dejligt nemt at gi så kæmpe fan her og de dækker det mest basale behov.

af Lucerner er jeg mest til greenpowers lucerne m melasse, af den simple grund at jeg endu ikke har mødt en hest der IKKE ku li det smiley og så er det ikke spild af penge og det er godt at fede op med.

Linamix...elsker konseptet og at bruge det, men jo jeg er nok fan af det også, bruger det da hvis jeg selv laver fodre planer eller ved pels skifter efterår og forår, så jo, men der er mange andre ting der virker lige så godt, så jeg er ikke en "det går jeg aldrig væk fra " fan. jaja.

Hvad fodre i med og hvad virker bedst for jer ? :)gerne billede af jeres hest/heste smiley

OBS: folk der vil blande sig i andre fodring, bedes lade vær at skrive i tråden)

MVH Lobo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder
  • #1   4. nov 2016 Det kan jeg da godt smiley

    Min store DV på 5 år :
    800g Elite HorsePro
    2 kg Fiber HorsePro
    500g LinoChrunch
    + Hø adlibitum (stort set)

    Dette foder er valgt pga lavt stivelses og sukker indhold. Da hesten er til den vågne side, det har hjulpet og hesten holder huld.

    Der er tidliger blevet fodret med HorsePro Professionel, men der er stivelsesindholdet over 20%.... Og jeg havde svært ved at holde huld på hesten.


  • #2   4. nov 2016 jeg har i mange år været stor fan af roepiller og bygger ofte min foderplan op efter at der fodres med stor andel af roepiller.

    Sidste år blev jeg introduceret til foderprogrammet "sundhest" og der ud fra har jeg så leget lidt med at finde ud af hvad der passer bedst til mig og min hest. Jeg har en mistanke om at min hest ikke tåler for meget protein og derfor har jeg været rigtig glad for programmet der viser et ca billede af hvor meget protein jeg tilfører via det forskellige foder.

    Min hest er blanding af DV og Fjordhest/connemara på små 160, som jeg bruger til lidt af det hele og har startet military 80 cm i år.

    PT fodre jeg med:
    550g St. Hipolyt naturmüsli
    10g ekstra kobber/zink
    700g Roepiller
    300g valset byg
    1 dl olie
    og
    8kg wrap, der alligevel ikke bliver ædt op.


    Tidligere fodrede jeg med
    700g Havens draversbrock
    160g equisana premiumvit
    1 dl olie
    300g lucerne
    300g poepiller
    og
    op til 10kg wrap, hvis hesten gad æde det.

    Indtil sommer sidste år havde jeg lidt svært ved at holde huld på min hest.


    profilbillede
  • #3   4. nov 2016 Fodre pt med speedy beet, vitaminer, lidt tilskud til maven, breathe free til lungerne, rød solhat, hyben og wrap ad libitum.

    Har tidligere fodret med lucerne, forskellig müesli, fiber piller, glyx mash, loppefrøskaller, chiafrø, hvidløg, æbler, gulerødder og en masse andre forskellige tilskud.

    Jeg fodre kun med opblødt mad nu, da han har paradentose. Han kunne sagtens leve af fri strå og vitaminer, men han får lidt forskelligt tilskud, som skal blandes i maden, så derfor får han speedy beet eller fiber piller.

    Har tidligere brugt hø mest, men min Haflinger kan ikke tåle det.


  • #4   4. nov 2016 Min hoppe på 148 får:
    400 g. St. Hippolyt naturmüsli
    Lidt lucerne
    Fri adgang hø på fold
    6 kg wrap i boksen

    Min vallak også på 148:
    Vitaminer
    Roepiller
    Lidt lucerne
    Han får wrap, frøgræs og så æder han også noget af sit halm, ved ikke helt hvor meget han får af det hele, det er staldejer der fodrer, men det fungerer fint for ham smiley

    De har begge før fået Champ fra equsana, det fungerede også fint for dem begge:)


  • #6   4. nov 2016 Min DV hoppe på 7 år får:
    700 gram Equsana Rocky
    500 gram Fiberpiller fra Equsana
    3-4 håndfulde lucerne
    Biotin

    Det fungere super fint for min hest og hun ser fin ud i både huld pg pels smiley


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #7   4. nov 2016 1 er pony i tilridning

    500 gr Horsepro Elite
    250 gr Horsepro fiber
    Tørt hø i net 24/7

    Gamle Amalfi 24 år

    750 gr Horsepro Elite
    Lidt fiberpiller

    Wrap i net 24/7

    DV en foldbums

    900 gr Horsepro Elite
    1 kg Horsepro fiber

    Wrap i net 24/7

    Travpige 1 følhoppe termin start april

    800 gr. Horsepro Elite
    500 gr. Horsepro fiber

    Wrap i net inde tørt hø i net ude

    Travpige 2 pt foldbums

    800 gr. Horsepro Elite
    1 kg Horsepro fiber

    Wrap i net inde/tørt hø ude i net

    Alle får lidt gulerødder og engang imellem lidt hyggemad fibermash blandet med alm. Roepiller.

    Hvad har jeg ikke brugt smiley havens, hippolyt, brogaarden og mange andre men intet virkede da den gamle for nogen år siden pludselig mistede huld, så vi fandt verdens kedeligste foder og det virkede så nu bliver det ikke ændret, det funger for alle vores ret forskellige heste smiley


  • #8   4. nov 2016 Jeg har lige skiftet til equifirst, efter at have brugt en del forskellige mærker. Jeg har brugt en masse fra hippolyt, af deres tilskudsfoder movicur, lamin forte, hippomun, linustar, mucylot og mikrovital kur. Men jeg ofrede altid over 1000kr på foder. Jeg har også brugt pavo, equsana, dangro, Havens, eggersmann og sikkert flere.
    Jeg var glad for Havens, St hippolyt og pavo samt dangro.
    Equsana var ikke så godt.

    Jeg har skiftet til equifirst robust pga Omega 3 indholdet, det er høj på e vitamin, selen, Zink og meget andet, vigtige antioxidanter til min allergi hest med spat. Derudover får hun cortaflex og Hippomun. smiley
    samt fri wrap hele døgnet.


  • #9   4. nov 2016
    Jeg bruger pt. Equiguard fra Hippolyt, 600 gram pr. dag til en 350 kg hest ( tænker jeg hun vejer ), der rides 4-6 gange om ugen i primært dressur.

    Hun holder meget let huld, har grovfoder ad libitum. Kan ikke tåle stivelse, så bliver hun skør i bolden.

    Jeg har tidligere brugt Struktur 100 fra Dangro, Horselux Easy og Horsepro Elite - det fungerede hun fint på, de tre forskellige slags fuldfoder. Når den her omgang Equiguard er slut, hopper jeg nok tilbage på Struktur 100.
    Fælles for alle er lav på stivelse/sukker og lav dosering - og en god pris ;o).

    Jeg har forsøgt med kun vitaminer også en klat lucerne, det er billigt og let til en der let holder huld. Jeg forsøgte med Horselux Multivit og Multicobs samt Hippolyt sember cubes og Gemüse Krauter. Men damen gider det IKKE efter en måned, så sortere hun vitaminerne fra. Hun gider bare ikke rene vitaminer, derfor fuldfoder med lav dosering.

    I sommers fik hun også Glucoguard fra Hippolyt fordi hun var til den fede side.

    Hver efterår/forår får hun en microvital kur, for at booste vitamin/mineral balancen hvis der skulle være nogen mangler. Hun plejer og få loppefrøskaller da hun går på nedbidt græsfold, det skal jeg ha' købt igen.

    Dermed har hun slet ikke behov for de slags fuldfoder hvor hesten dækkes ind med 1-2-3 kg foder og har 20-40% stivelse.


  • #11   4. nov 2016 15 årig, nøjsom DV-hoppe:
    - En lille håndfuld lucerne
    - En større håndfuld vitaminer
    - 3+ skiver hø (alt efter hvor længe hun skal være inde.

    Og det er så det hun får om vinteren. Om sommeren får hun bare vitaminer og hø, hvis hun da ikke står på døgnfold.


  • #12   5. nov 2016 jeg hopper med smiley har en fjordhest i ridning lige pt. i 4 uger, og han får:

    morgen:
    ca. 100g pony mix fra hercules
    80g alfalfa lucerne
    3 store gulerødder snittet i stykker.

    aften:
    samme som om morgenen plus en halv vitaminkiks fra pavo. samt en halv balle hø, svarene til ca 8 kg.

    efter træning får han opblødt speedibeet, omkring 100g i tørvægt; istedet for mash, da de feder knap så meget smiley indtil videre ser han godt ud på det og er ikke for tyk, men hvis han begynder at tage på bliver der skåret lidt i det smiley herculesblandingen er ikke en jeg selv har valgt da den fulgte mef hesten, havde nok selc valgt noget ala brogaardens leisure diet eller lign. til en type som ham hvis det skulle være smiley


  • #13   5. nov 2016 Trakehner hoppe, 7 år, 180 cm, M niveau.
    Og DV hoppe, 15 år, 162 cm, avlshoppe
    1,5 kg Horsepro Elite
    500 g horsepro fiber.
    800-900 g valset havre.
    200 g. Soyaskrå
    400 g lucerne
    Roepiller.
    15+ kg wrap, fordelt på 4 måltider.

    Sportspony, 8 år, 147 cm, P-niveau, varm.
    1 kg horsepro islænder
    500 g. Horsepro fiber
    400 g lucerne
    Roepiller.
    10-15 kg wrap, fordelt på 4 måltider.

    Føl, DV, 6 mdr.
    St. Hippolyt fohlen-gold ca 500 g. Dagligt.

    Hestene har ligeledes fri adgang til græs, når de står på fold fra 7-18 smiley

    Har før i tiden prøvet med alle mulige dyre müsli-blandinger, de har dog ikke fungeret, som ønsket.
    De fungerer super godt med det nuværende foder smiley


  • #14   5. nov 2016 Jeg har to heste hjemme på hhv 8 og 9 år, som desværre er en nærmest umulig kombination at have - en easykeeper af en ollebolle, og en slank dv'er smiley
    Jeg har som grundfoder hø/wrap - begrænset til den fede, og fri til den slanke.
    Og vil helst fodre med samme grundkrybbefoder.
    Begge går dressur på højt niveau.

    Jeg har tidligere fodret med Equesana champ - som jeg blev træt af var smuldret i konsistens, og hvor min lokale land og fritid tit og ofte ikke havde varerne, når jeg kom for at hente.

    Så har jeg fodret med Horselux Easy til dem begge da de gik på L-niveau, og omlagt det til Horselux plus da de kom op og gå på M-/S niveau.
    Begge produkter er superfine, men for mig lidt besværlige at få fat i.

    Så lige nu er jeg ved at skifte foder - og det er en jungle smiley

    Godt nok har jeg højtydende heste, som især for dv'eren skal have masser i krybben - men at købe et foder med masser af stivelse i, og udfordre det med 3-5 kg daglig, og betale 1-1300 kr pr hest pr måned for den fornøjelse.....arghhh det gør jeg så ikke smiley

    Jeg har kigget en masse og er endt med at afprøve Equifirst Energy Balancer Mix, hvor de skal have 1,5 kg dagligt for at være dækketiflg de danske hjemmesider. Fodret er lidt kedeligt at se på, når man er vant til det lucerne baseret Horselux plus - men mine heste æder alt, så det er ikke et problem.
    Mit problem er, at når jeg googler de udenlandske hjemmesider af Equifirst så anbefaler de tadaaaaat man fodre heste på højt niveau med 2,5-3,5 kg dagligt - og så bliver det jo lige pludselig en dobbelt så dyr fornøjelse at fodre med smiley

    Så jeg snakkede med Dangro, da jeg i forvejen bruger deres MaxiRice, kan lide deres foder er GMO frit, og har nem adgang til at købe det.
    Og det skal jeg så have dem over på.

    Det bliver så omega3 struktur 100 udfordret med 130% ifht anbefaling pga de går på højt niveau. Og så får den slanke MaxiRice, havre og olie ved siden af.

    Mvh Charlotte


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #15   5. nov 2016 Maria, du må have læst forkert på foderanvisningen fra NAG

    Elite er et tilskudsfoder og selvom din hest vejede 600 kg og var i hård træning så ville den Maximum skulle have 1,1 kilo.

    Læs her hvordan det hænger sammen smiley

    http://www.nag.dk/documents/Horsepro%20A5%20Elite.pdf

    Fiberpillerne er til huld, eliten er KUN til at dække vitaminer og mineraler.


  • #16   6. nov 2016 Jeg kan ikke huske alle de forskellige fodre mærker jeg har prøvet - men jeg vender altid tilbage til roepiller og grønpiller - plus vitaminer -

    Sagen er den ar jeg har en hest med gigt og en hest med scaroider - hver fang jeg prøver nyt foder så bryder deres sygdomme frem - hvor i mod at roepiller holder dem fra døren

    Derudover få de vitaminer og mineraler

    Gurkemeje/sort peber
    Hvidløg
    Rød solhat
    Biotin
    Hyben
    Og på folden er der sået forskellige krydre urter

    Jeg skifter ALDRIG foder igen - men tilsætter måske lidt


  • #17   6. nov 2016 Jeg har en 2års irish cob hoppe smiley

    Hun bliver fodret 3gange dagligt, og får pr måltid:
    200g fiberpiller
    En lille håndfuld lucerne
    En håndfuld gulerødder
    Vitaminer og mineraler
    Pt er hun også på en urte-detoxkur da hun havde en bjørneklo-forgiftning for et måned siden smiley

    Derudover får hun det wrap hun kan spise, pt spiser hun ca 13kg/døgn, men bliver sat op efterhånden som der ikke er mere græs på folden.


Kommentér på:
Foder

Annonce