{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
790 visninger | Oprettet:

Kan heste have angst - "socialfobi"? {{forumTopicSubject}}

Sikke mange emner, jeg opretter ... smiley Sorry!

Kan heste have angst for andre heste? Kan de forbinde andre heste med noget, der er sket tidligere i deres liv (blevet jagtet på fold, blevet angrebet af en anden hest, etc.)

Er der noget videnskabeligt indenfor dette? Om hestens psyke og om heste kan have "mentale lidelser"?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan heste have angst - "socialfobi"?
  • #1   16. nov 2016
    Jeg tror at istedet for angst/socialfobi/psykisk lidelse er det nok en blanding af hestens personlighed og evt. tidligere oplevelser.

    Min har en personlighed der gør hun ikke overhovedet er særligt dominerende, det gør at hun trækker sig promte hvis andre ligger øre af hende på folden. Hvilket ender ud i hun står 3-4 meter væk og ingen grovfoder får overhovedet.

    Hun leger aldrig med andre heste, hun gnubber ikke med dem - hun ligner en der er bange for at blive bidt, de gange jeg har set en anden forsøge.

    Derfor går hun også alene og det har hun det helt fint med. Jeg tror det ligger til hendes personlighed også tænker jeg at hun måske har oplevet noget tidligere :o)


  • #2   16. nov 2016 Min er præcis som din Krikken .... Og derfor trives hun også bedre med at komme i en boks om natten, for så får hun en "time out" smiley

    Men kan det passe, de kan have så slem en oplevelse, at de er direkte bange for kontakt med andre heste?


  • #3   16. nov 2016 Det er muligt. jeg have en hest som var bange for nogle andre heste. på det sted jeg stod han bliv så flyttet over til en af hans egen racetype og faldt mere til ro om dagen smiley

  • #4   16. nov 2016 Hvilken race havde du, Hikke.T ? smiley

  • #5   16. nov 2016 en traver vallak smiley

  • #6   16. nov 2016 Tror ikke der ligger noget forskning om mentale lidelser da det er svært at diagnosticere når de ikke kan sætte ord på problemet. smiley

    Men tror bestemt de kan have noget lignende.

    Jeg har en pony som altid har været nederst i rangordenen og altid holdt sig uden for balladen. Da han stod opstaldet ude i en større flok holdt han sig altid omkring 10-15 meter væk fra de andre heste, især når de andre var oppe ved leddet og der kunne blive ballade. De eneste han omgik sig med var to ponyer han kendte på forhånd da de flyttede sammen.
    På samme opstaldningssted var der en hest han blev bange for under pony games i ridehuset udelukkende af den grund at den galopperede i modsatte retning af ham selv. Den oplevelse gjorde han altid var utryg hvis hesten travede eller galoperede i ridehuset mens han var der, de kunne heller ikke trækkes sammen da ponyen frøs fuldkommen og ikke ville gå eller prøvede at flygte. De stod i stald sammen og ponyen kunne sagtens passere boksen med hesten i.

    Sådan har han altid været og med forskellige heste og flokstørrelser.

    Der har dog det sidste lille års tid været en mild ændring, han har kun gået sammen med æsler og er blevet lidt mere dominerende. Han kunne finde på at "hyrde" det ene æsel vi havde ved at afskære det vejen indtil det gik den vej han gerne ville. Det æsel han går med nu kan han både finde på at nappe og løfte et bagben af, men han har også kendt æslet i mere end 7 år(så det har taget noget tid før han har haft mod til det).


  • #7   16. nov 2016 Jeg har redet et par heste, som var angste for "modgående" heste på bane/ridehal.
    En DV hingst var decideret panisk og vente rundt og stak af, når der kom en anden hest mod ham...


  • #8   16. nov 2016 Da min vallak blev angrebet sidste år, fortalte dyrlægen mig at han ville kunne risikere at udvikle et trauma af oplevelsen. Og det kunne sagtens komme flere måneder efter selve hændelsen. Heldigvis er der ikke sket noget med hans psyke og han er, trods en måneds indlæggelse på klinikken samt et helt år fyldt med problemer efter skaderne, slet ikke påvirket mentalt af den oplevelse. Så tror det kommer meget an på hvor stabil hesten er. smiley

    Jeg troede virkelig at han ville blive angst for nye heste, heste der mindede om den der angreb osv.


  • #9   16. nov 2016
    Det er man vel ikke sikker på, medmindre man har kendt hesten hele livet eller set oplevelsen ske?

    Ved min tror jeg bare det er en kombination af mange ting - hun "gipper" også og hopper til siden når jeg er til opvarmning ude til stævner og folk rider forbi.

    Tror man på telepati, så trives hun i følge hende der snakkede med hende ganske glimerende med at gå alene. Da hun ser det når andre fx "bare" ligger øre som nærmest et overgreb og tager det meget voldsomt og tør ikke knytte sig til andre heste.


  • #10   16. nov 2016 Krikken - var det øverste til mig eller?

  • #11   16. nov 2016
    Nej Hollaender :o)


  • #12   16. nov 2016 Det tror jeg bestemt de kan have.
    Jeg havde en pony på et tidspunkt, der nok ville have fået diagnostiseret posttraumatisk stress, hvis den var et menneske. Det var verdens sødeste hest når man havde vundet dens hjerte, men den kunne intet i nærheden af biler - den skiftede fuldstændig. Den panikkede og var nærmest ikke sig selv, ret skræmmende.
    Men det kom af, at nogle idioter ville læsse den med en traktor eller en anden stor maskine i røven, fordi de ikke havde tålmodigheden den pony krævede. Rigtig trist, for det var verdens smukkeste og ikke mindst dygtigste pony.


Kommentér på:
Kan heste have angst - "socialfobi"?

Annonce