{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Kan heste have forbier??
  • #2   26. sep 2012 min gamle hest malic var bange for ALT lige udover når vi var på en tærren eller springbane hehe..
    Min lille baby manitoba er til gengæld ikke bange for noget som helst.

    Men rider en hest der bliver panisk når jeg rider sammen med andre store heste, ved ikke hvad der ligger til grund for dette.


  • #3   26. sep 2012 Tjoo, fobier er nok en menneskeliggørelse af det, men alle væsner er jo født med instinkter som gør at de er bange for bestemte ting udelukkende pga. overlevelses instinktet (flugtinstinktet hører jo herunder). Fobier tror jeg kun man kan have hvis man har "hjerne" nok til at sætte ord på sin frygt. Heste er jo et flugtdyr, så deres frygte er jo realle nok. De er født til at være byttedyr smiley Jeg tvivler på at der findes heste som er bange for edderkopper og mus, men de er sikkert bange for højder og små rum, fordi det er potentielt farlige ting smiley

  • #4   26. sep 2012 Min gamle pony var bange for shetlands ponyer -.- smiley

  • #5   26. sep 2012 Khiron er dødsensræd for køer... Og får!

  • #6   26. sep 2012 min er bange for køer men er ved at blive bedre til at gå forbi dem bare de ikke kigger på hende...

  • #7   26. sep 2012 trailer og stævner var min tidligere hoppe bange for. Min nuværende hoppe er ikke glad for cykler og store vesterhavsbølger

  • #8   26. sep 2012 En fobi er en (ofte) irrationel angst der stammer fra noget psykisk i dig. Heste reagerer på instinkter og indlæring - og derfor kan de netop ikke have fobier.

  • #9   26. sep 2012 Jeg ved ikke med fobier, men de kan godt være bange for nogle mærkelige ting.

    Min mor har haft lånt en hest der var panisk angst for køer. Den bakkede hellere ud midt på hovedvejen end at gå tæt forbi en mark med dem.
    Min gamle ridehest var mega bange for fugle. Små og store, det havde ingen betydning. Hvis der sad en fugl i et træ ved ridebanen ville hun ikke ned i den ende.
    Jeg kender også en hoppe som var utrolig bange for alle mænd, men det bunder jo nok nærmere i en dårlig oplevelse den har haft..


  • #10   26. sep 2012 ved ikke om det er en forbi (tror det ikk) men min kan overhoved ikke lide grise... hvis det er hegnet inde er det okay, men når de er løse kan han ikke holde dem ud!

  • #11   26. sep 2012 Uh, og rigtig mange heste har seperationsangst! Men genralt er heste nemmere at kurere for deres angst, så jeg tror ikke det er ligsom med mennesker. Hestens angst er nok altid rationel selvom det ikke altid virker sådan.

  • #12   26. sep 2012 jeg har redet på en der hver gang den så en mus løb helt vildt og bukkede mega meget, men det var kun når den så en mus smiley

  • #14   26. sep 2012 Ja, det kan de i hvert fald.

    Min egen voksede op med traktorer, der kørte rundt i løsdriften, hun fulgte som den eneste direkte efter dem.

    Nå, da hun så var flyttet to gange, var hun NOGET stresset, og i den tilstand sker der sjove ting, også hos mennesker.

    Men hun reagerede altså på stressen ved at blive bange for traktorer. Hende, der som den eneste syntes, de var sjove.. Det tog mig et års klikkertræning at få hende normal igen.

    I dag kan store lastbiler med store træstammer køre forbi og bakke lige forbi hende, i går kørte en staldkat pludselig forbi ridehallen, med "skovlen" ned, det larmede vildt, hun stoppede bare og kiggede.

    Og kan ride hende, mens en traktor kører frem og tilbage INDE i ridehallen, for at hente halm-baller derfra. smiley

    Så det der klikkertræning, det virker. smiley Er jo også bevist i forskning.

    Hun er kun halvt tilredet, i øvrigt. Hehe.

    En anden 3-års i stalden var panisk bange for sadlen. Ejeren kan nu sagtens sætte sig op, det var bare sadlen. Mener hun siger, det har taget hende 5 måneder at vænne hesten til sadlen.

    Og ja, min har også klaus", i små lukkede trailere ryster og skumsveder hun efter 3 km!!! Kan godt få hende op, men virkelig bange under kørsel.

    Men i lastbil står hun nærmest og smiler bagefter!!

    Og det er det samme i skove, hvor der er tætte træer/buske på hver side. Små bokse, især hvis hun skal ind i en hjørneboks, uha!

    Kan jeg ride et sted, hvor der bare er marker på hver side, så er der intet med hende..


  • #15   26. sep 2012 Har redet en hest, som nærmest var bange for sig selv.
    Ingen af os som havde redet på den, de andre heste, tilskuere eller ridelærer bemærkede nogensinde noget, som kunne være farligt, men lige pludselig tog fanden ved den og den rendte simpelthen af helved til. Den kiggede også meget og var nok bare generelt en nervøs hest.
    Dog er den den sødeste fra jorden. Der er intet.
    Og det var ikke noget, der kun skete én gang. Det skete en million gange og flere gange på en time.


  • #16   26. sep 2012 Thihi. Mærkelige ting heste er bange for, men det kan nok godt ske at de ikke direkte kan få fobier smiley

    Min pony lider faktisk urtolig LIDT af klaus. Han holder altid hovedt koldt på de mest mikroskobiske pladser. Har også prøvet at en veninde og jeg fik os rodet ud i noget værre noget på en tur hvor min ponys ben fast i en gren, noget snor og noget. Da han løftede benet og det så ikke kunne komme længere satte han det bare ned igen og stod gloede mens jeg fik viklet ham ud. Jeg var mega overrasket over at han ikke gik i panik.
    Til gengæld er han gået i panik over at have fået taget en blodprøve. Han gik i chok, mistede balancen, gik nærmest på knæ ind i boksen, men nåede kun halvvejs før han væltede og blev liggende. smiley
    Dyrlægen fik ham efter mange minutter op og stå igen og forklarede at det var ligsom når vi mennesker besvimer.


Kommentér på:
Kan heste have forbier??

Annonce