{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.760 visninger | Oprettet:

Hø - hvor meget? {{forumTopicSubject}}

For blot 1 uge siden fik hestene her hø adlibitum - men nu er jeg tæt på at løbe tør og er nød til at sparer lidt på det hø jeg har tilbage ind til jeg kan skaffe mere - MEN hvor meget giver i jeres og hvor meget skal jeg mon give mine i kg?

Der er tale om 1 araber-cob -155 stg og en irish cob på 138.

De får krybbefoder morgen og aften - 1 kg ved hvert måltid

Hvor mange kg hø skal jeg mon give dem?

Råd søges


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hø - hvor meget?
  • #1   22. nov 2016 Altså... vi bruger bigballer ude hos os, og min får ca. 3,5-4 skiver hø her henover vinteren.

  • #2   22. nov 2016 Om dagen? Eller hele perioden???

  • #3   22. nov 2016 Altså man siger mellem 1,5-2 kg Per 100 Kgs hest. smiley

  • #4   22. nov 2016 De skal klart have hvad de kan spise.
    Det hjælper ikke noget at skrive hvad de får i krybben i kg, for at sammensætte en foderplan er man jo nød til at vide hvad indholdet er.

    Hvorfor og hvordan kan du ikke vide i god tid hvormeget du bruger og hvornår du løber tør?

    Spare på dit hø, hvor længe er der tale om?

    Jeg har det sådan med min hømand at jeg giver besked 2-4 dage før jeg mangler og så kommer han med 4 minibig wrap, jeg får leveret hver uge og har 5 ponyer

    Stråfoder er det vigtigste foder til en hest, det er det af mange grunde, men bla. Fordi de skal have hele tarmen fyldt, ellers er der for stor risiko for kolik og tarmslyng, men hø stikker også tarmen og det er det der holder gang i tarmen, altså det holder fordøjelsen igang, og gør at hesten optager det foder der kommer igennem, men hvis tarmen ikke er fyldt, så er der ikke nok der stikker og tarmen kan gå i stå og du vil ikke få udnyttet det krybbefoder de får.
    Der er også stor fare for mavesår og mange flere ting, derfor er stråfoder mere vigtigt end så meget andet som fx at ride eller strigle.

    Mine har også 7 ha at gå og spise fra, både åben mark og skov.
    Jeg fodre også i krybben, men når jeg skriver at de får mellem 1/2 og 3 kg, så ved du intet om at en får lavenergi foder og dem der får mest får ultra højenenergi foder.
    Det betyder i grunden at de som får mindst sagtens kunne undvære, flere dage, men de andre kan ikke undvære, men ingen af dem kan undvære hø, det vægter jeg meget højt og hvis kvaliteten ikke er iorden, så kan jeg love dig at jeg har en ny hømand på meget kort tid, det problem har jeg stået med, 3 gange på 1 år og 4 mdr, efter min elskede hømand døde alt for tideligt, men jeg betaler hellere det dobbelte og spare på dyrlægens regning.

    Hvis det handler om få dage ville jeg bruge en masse alfa a, men mine har heller ikke sarte maver.
    Jeg er spændt på at høre hvorfor du er ved at løbe tør og hvorfor du ikke bare kan få noget leveret eller hentet inden du løber tør.


  • #5   22. nov 2016 Det går rigtig meget hø/wrap til i starten når heste skal vendes til ad libitum.. lige indtil de finder ud af at de ikke løber tør, så vil de begynde at spise mindre..

  • #6   22. nov 2016 Sanne: det er ikke ALLE heste som kan lære at administrere hø ad libitum. Vi har en som tog 150 kg. på den første vinter. Siden har jeg administreret det.

  • #7   22. nov 2016 Om dagen, TS smiley

  • #8   22. nov 2016 Miss rolig nu - sidste år købte jeg 24 bigballer af min hømand men iår skal han selv bruge det og der er KUN tale om 3-4 dage - der skal spares - pt får de 10 kg hver - så de dør altså ikke

  • #9   22. nov 2016 Sanne k - de har før fået adlibitum - men jeg skal vente 3-4 dage før en sød bonde kan komme med en bigballe til mig

  • #10   22. nov 2016 Miss ingen af mine har sarte maver - og jeg har en ny hømand til at levere - og hvad prisen for det nye hø er er for mig underordnet - og sagen ligegyldig - jeg har nøjsomme heste og de har stadig græs at æde - så 3-4 dage på halv hø det dør de ikke af og det var slet ikke spørgsmålet - så venligst tag den "gun" ned igen - jeg fodre med det der er bedst for mine heste og de kan leve af det

  • #11   22. nov 2016 Min får ca. 10 kg (+) hø, og 6 kg wrap.. Der er for det meste altid hø tilbage i nettet smiley

  • #12   22. nov 2016 Jeg forstår nu at du kan blive uvenner med din nabo, tak

  • #13   23. nov 2016 Mine to store +lille spiser en minibig på en uge(+) Jeg ringer landmanden og spørger om jeg kan hente enten på dagen eller dagen efter. smiley

    Mvh TT


  • #14   23. nov 2016 Jeg har kun den ene af mine på ad lib wrap - nøj det er nemt bare at kunne hælde op i hønet, og sørge for de altid er fyldte på fold og i boks.
    Da jeg slæber alt i ikeaposer, ja så vejere jeg også hvad han får - og han får 3 x6 kg tør wrap dagligt, og har altid lidt tilbage i nettene, når der genopfyldes.

    Så har jeg easykeeperen, som skal holdes slank så muligt. Han får 3 x 3,5 kg tørt wrap - og så halm for resten. Han er lidt småfed på den kost - men det må dyrlægen leve med, når han beklager sig over hestens foderstand. Jeg nænner ikke at sætte ham længere ned i hø/wrap.

    Forresten begge er store varmblodsheste på 550 kg stk. Og de går på fold med græs om dagen fra kl 07-17.

    Så mon ikke dine heste overlever et par dage med 10 kg/dagligt smiley

    Jeg har en aftale med min wrapmand, lige som med min smed, at jeg skal kontakte ham FØR jegkan se jeg løber tør. Normalt kan jeg komme samme dag jeg ringer, men det nemmeste er jo at jeg får ryddet op i mit høhus, fejet og gjort rent før næste minibig kommer ind i huset. Og generelt ved jeg hvor meget en flage vejer, så jeg kan hurtigt regne mig frem til hvornår jeg skal have mere.
    Min hømand kører også ud med minibig og leverer, og så kommer man på en fast rute enten ugentligt eller hver 14 dag.

    Mvh Charlotte


  • #15   23. nov 2016 Miss: jeg kan godt se mit svar til dig lyder forkert - men at jeg 1 gang på 30 år med heste er VED AT løbe tør for hø og så få/læse dit svar - så føler jeg mig angrebet - det har INTET MED ANDET at gøre - jeg beklager du føler dig ramt af mit svar - men jeg har stadig hø og har fået løst mit "problem"!

    Til i andre - tak for jeres svar


  • #16   23. nov 2016 Charlotte: jeg har sidste fodret med adlibitum hø - for så kunne jeg se hvad dag på ugen jeg skulle bestille - så vidste jeg også hvornår det blev leveret - mit problem nu var at min hømand skulle bruge høet selv i år - og det havde jeg ikke lige fået spurgt om- fået afvide.

    Jeg har 1/2 bigballe tilbage nu og jeg har igår fundet en ny som jeg kan afhente hos - få leveret - nu skal blot de sidste detaljer med levering/afhentning på plads - han har 55 bigballer og jeg har bestilt 25 stk som jeg brugte sidste år - og så bliver de igen adLibutum fodret - da det er nemmest for mig når de går i løsdrift og ikke normalt gider ind - med mindre det stormer voldsomt


  • #17   23. nov 2016 når de har græs også, klarer de sig nok på halv hø et par dage. det dør de næppe af. ikk optimalt nej, men shit happened og sådan er det.

  • #18   23. nov 2016 Ej det var da også urimeligt af din hømand ikke at advare dig om, at han ikke kunne leverer mere.
    Det er så svært at finde godt grovfoder, så man er dælme afhængig af de gode man finder.

    Mvh Charlotte


  • #19   23. nov 2016 min hømand er rigtig sød og rigtig god - jeg burde bare selv have fulgt op på det før - Jeg har lejet mig ind på et græsstykke bag ved mine folde - og de er højt græs og bonden slår det til wrap - det er også ham jeg har købt af nu - så der er fuld wrap igen i morgen - når jeg får ballen skubbet ind på min fold smiley hvilket ikke er helt nemt med 3 - 450 kg - men det går.

    Jeg plejer ikke at dele høet/wrap op i hønet - andet end hvis det stormer og blæser - så derfor var jeg i tvivl om kg.

    Jeg er på fuld go igen i morgen


  • #20   23. nov 2016 minimuns grænsen er 1,5 kg tørt hø pr. 100 kg hest.
    fodres der med wrap hedder det sig 2 kg pr. 100 kg. hest


  • #21   23. nov 2016 Tak Anette S - det var netop lige de oplysninger jeg skulle bruge - så kan jeg få vægten frem og give det de som min skal have til jeg får min nye balle hjem i morgen smiley tusind tak

  • #22   24. nov 2016 Man plejer at anbefale 1,5kg tørstof pr. 100kg hest. Tørstofprocenten kan variere, men i standard græshø er der omkring 84% tørstof. Her skal hesten altså have omkring 1,8kg hø pr. 100kg hest smiley

  • #23   24. nov 2016 Ja og "anbefalingerne" passer jo overhovedet ikke til hestene hvis vi skal kigge på deres fordøjelses system.. Så det er jo egentlig ikke anbefalinger.. Det er minimums anbefalinger smiley
    Det er det der engang blev udmeldt, men så gjorde almenheden det til anbefalinger som er fuldstændig huld i hegnet med tanke på at hestene er skabt til at småspise ca 18 ud af døgnets 24 timer smiley

    Mvh TT


  • #24   24. nov 2016 1 Big rundballe holder 1 uge her, til 1 hest på 152 og 1 pony på 138 - hvor de blot kan æde løs uden at jeg blander mig i opdeling - ballen vejer ca 300 - 450 kg - så jeg kan jo regne mig frem til hvor meget de ca spiser i døgnet

  • #25   24. nov 2016 Little John - så spiser dine godt nok meget.. smiley Tindur 160 og Rocky 140 pt (plage der spiser konstant) og Baby 84 spiser en minibig på 250-300 kg på en uge... smiley

    Mvh TT


  • #26   24. nov 2016 TT - står den så også til fri adgang?

    Jeg ved fra sidste vinter at jeg fik leveret en ny balle ca hver fredag - lørdag - og jo der lå meget de sagtens kunne have spist - men da de også lå i det og min Latino havde det med at skide i det også - ja så gad de jo selvfølgelig ikke æde rester med lort i - nu her hvor jeg har "Sparet" på høet har de også ædt 1 bigballe - dog afmålt og delt over morgen, middag og aften - 1 bigballe (4-kantet) og normalt 1 big balle rund pr uge

    Ja måske er det meget - men sidste vinter havde vi jo også en del sne og meget koldere end nu - pt


  • #27   24. nov 2016 De har det frit under småmasket hønet.. Som de desværre tit får hivet af/op så de alligevel spiser og hiver ud over det hele smiley sådan ser vores høhæk ud smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #28   24. nov 2016 Fedest - kunne du tage et nærbillede af den? Jeg har jernhøhække - med mellem store riller i - min hest spiser altid for oven og ponyen altid fra midten (rillet)

  • #29   24. nov 2016 Her er billede fra da den var klar til brug smiley

    Mvh TT


    profilbillede
  • #30   24. nov 2016 Hvorfor viser det pludselig kun halve billede? smiley

    Mvh TT


  • #31   24. nov 2016 Så ligner den den jeg har på folden, jeg har bare ikke net over

    Jeg ser hele billeder


  • #32   24. nov 2016 Kan du se hele traileren?? smiley

    Mvh TT


  • #33   24. nov 2016 Nej kun selve kassen med net - er den på hjul?

  • #34   24. nov 2016 Nej smiley de skubber nok rundt med den som den er smiley den har ben smiley

    Mvh TT


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #35   24. nov 2016 TT super kreativt, vi har bare en hest der ville elske at hoppe rundt i den smiley

    Den hiver alt ned der kan nåes mega træls smiley og hvis han synes at der er for lidt vand sparker han spanden omkuld og opdager vi det ikke næsten med det samme så stiller han sig på den så den ligner et hat smiley

    Så løsningen var en høj pæl med robuste øjer og nettene oppe ellers leger han så meget med det at han får åbnet karabinhagen og hiver nettene ned smiley


  • #36   24. nov 2016 Rocky har også præciseret at stå i den med forbenene smiley
    Det har han heldigvis stoppet med smiley

    Mvh TT


  • #37   24. nov 2016 smiley smiley sikke et syn - det vil jeg grine af i flere uger

    Nu med 2 tilfredse heste der gumler wrap


    profilbillede
  • #38   25. nov 2016 Team tindur

    Fri adgang er det ikke hvis der er net på, det vil begrænse adgangen, måske er det derfor at de tager nettet af, fordi du siger de har fri adgang uden at de har det.

    Sagt med et smil


  • #39   25. nov 2016 Nåja for pokker... smiley jeg må hellere fortælle de at hvis de ikke lader nettet være så kan de få "anbefalingerne" og klare sig på det smiley smiley

    Mvh TT


  • #40   25. nov 2016 Kæmpe grineren - jeg tror nu hestene vil Sk... på anbefalingerne smiley smiley

  • #42   25. nov 2016 Stald Vikings: Siger hvem? og hvorfor? og til hvilke heste?

  • #43   27. nov 2016 Uden og have læst det hele, så gør vi alle hvad vi syntes er bedst for vores dyr. Jeg tror de færreste følger anbefalinger 100 %, jeg gør ihvertfald ej selv. smiley

    Mine har heller ikke fri adgang, de for hø 3 gange i døgnet(på boks) og har stadig 2 marker de kan gå imellem som det lyster med græs. Deres behov er bare meget forskellige, så jeg vælger at tilgode se dem alle. smiley

    Det er vigtig for mig at påpege de alle holde pause med ridningen lige pt. Og når de sættes igang igen, vil der også være en fodring med hø på marken. smiley


Kommentér på:
Hø - hvor meget?

Annonce