{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Shetlandspony {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Her på det seneste har jeg tænkt rigtig meget på at få en shetlandspony... Selvom jeg rider ville jeg rigtig gerne have en shetlænder til tricks, HMS osv... Har snakket med mine forældre om det (som ikke er heste mennesker) og de forstår ikke hvorfor jeg vil have en pony, som jeg ikke kan ride på... Jeg har prøvet at forklare dem at hesteverden er så meget andet end bare ridning...

Nogle der har gode råd til hvordan jeg kan ''overtale'' dem?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Shetlandspony
  • #2   11. dec 2016 Jeg ved jo ikke hvordan jeg skal ''overtale'' mine forældre, jeg vil jo self. gerne ride, men det kunne være så hyggeligt med en shetlandspony

• #3   11. dec 2016 Jeg tror lige at "det der" er en face de fleste hestepigeteenagere kommer igennem.
    Så vent nu lige og se.. man syntes tanken kan være åh så hyggelig. Men når virkeligheden så rammer er den ikke altid lige så "sød" med de små ponyer. smiley

• #4   11. dec 2016 ved ikke om det ligefrem er en ''fase'' men ja, kan jo prøve at vente lidt...

• #5   11. dec 2016 En shetlænder er bare en lille hest. Den er ikke klogere eller bedre til tricks end en hver anden hest.

For mig lyder det til st du allerede har en hest. Brug den til tricks osv. Den kan du endda lave tricks fra ryggen på. smiley

• #6   11. dec 2016 Dette er f.eks min ridehest smiley

Når jeg er færdig med at studere vil jeg have 2 heste som skal overtage hende hest plads som showhest når hun skal pensioneres.
    Jeg vil i hvert fald ikke have shetlænder. At overføre tricks fra jorden til ryggen er en af de sjove ting i træningen smiley

profilbillede
  • #7   11. dec 2016 Og desuden syntes jeg personligt tricks ser sejere ud hvis der er lidt størrelse på hesten smiley

• #8   11. dec 2016 Hvad med at starte med at låne en eller have gratis part på en, så du finder ud af om det nu også er alt det som du håber på?

En, synes jeg, meget god grund, kunne være hvis du gerne vil køre, så er det altså noget mere overskueligt at skulle ud og køre en lille shetter end en stor varmblod.

Hvis du(dine forældre) finder ud af at du skal have en, så overvej om det kun er tricks du vil eller om der er mere, som måske kræver en bestemt pasfarve.
    For at lave tricks er en med grønt pas jo fin at bruge smiley Men hvis du finder ud af at du gerne vil med i shows, foreningens arrangementer eller starte mountain and moorland, så kræves der rødt pas. Jeg gør primært opmærksom på dette, da jeg kender flere der købte en selskabshest, men så efterhånden som tiden gik, så ville de gerne have været med i disse arrangementer.

Jeg kan se at du er fra sydsjælland, og der kender jeg mange avlere som er lykkelige når søde piger gider at komme og lave ting med deres ponyer smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #9   11. dec 2016 hvorfor ikke bare lave tricks og hms med den du har nu smiley

• #10   11. dec 2016 ATM: har ikke min egen. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #11   11. dec 2016 hvorfor så ikke købe en pony du kan ride ?

• #12   11. dec 2016 1: en shetter kan ikke mere end en hver anden hest inde for tricks eller lignende smiley

2: hvorfor absolut anskaffe sig en pony som man ikke også kan ride? i stedet for at skaffe sig en pony man kan ride, og alt andet med?

vi har en shetter i stalden, og han står endelig kun fordi at datteren er for stor nu, og de små børn ikke rigtig er ude og ride. Den eneste der endelig laver noget med ham er mig, og jeg har knap tiden til ham, kan kan langt fra lige så meget som min hest inde for tricks. Desværre er shettere ofte en fase mange hestepiger skal gennem...

• #13   11. dec 2016 Hvis dine forældre er okay med at du gerne vil have hest men de syntes du skal have en ridehest. Hvorfor så ikke tage i mod det i stedet for absolut at ville have en shetlænder.?

• #15   11. dec 2016 Nu skal i alle sammen huske at man jo kan bruge en shetlandspony til mange ting. Jeg fik min første pony da jeg blev født som var en shetlandspony ham beholdte jeg indtil sidste år hvor han blev aflivet grundet alderdom i en alder af 33 år, jeg havde ejet ham i 24 år.
    Da jeg var 15 købte jeg min anden shetlandspony, ham har jeg endnu. Han er 9 år og jeg har ejet ham i alle 9.

Nr 2 var egentlig et rent medlidenhedskøb og selvom jeg har lovet mig selv altid at beholde ham forsøgte jeg forrige år at udlåne ham fordi jeg synes at 4 heste og universitetet var lidt meget. Det gik slet ikke og han kom hjem igen.

jeg har været ufattelig heldig at have haft muligheden for at beholde mine fordi jeg har kunne have dem hjemme de fleste af årene og de har været "billige" at have.
    Mine råd til dig er:
    Sæt dig ind i hvad det koster at have en pony
    - opstaldning
    - foder
    - beskæring
    - ormekur
    - vaccine
    - forsikring
    - udstyr

Sæt dig ind i hvor du kan have den opstaldet
    - er det et sted tæt på dig, du selv kan transportere dig til?
    - prisen?
    - foldmuligheder, de små ponyer er ofte svære at holde inde og nogen kræver speciel hegn, derfor er der ikke ret mange der vil have sådan nogen opstalden
    - hvad er der med i prisen?
    - selve folden? De fleste små kan ikke tåle græs og har tendens til forfangenhed og kræver fx jordfole med hø året rundt = ekstra udgift
    - Hvad er med i prisen? strøelse, foder, wrap/hø så du ved om du skal købe noget ekstra

Hvad vil du bruge ponyen til?
    Jeg køre fx. med min, men det er ret dyrt i indkøb. En sele koster ca. 3000 for ny og en sulky (2 hjulet vogn) koster ca. 2500 dertil kommer fx. tilkørsel eller undervisning så du lærer det også.

Hvilken "type" pony vil du have?
    - en "billig" med grønt pas som du bare kan hygge med der hjemme
    - en "dyr" med rødt pas du kan tage med til shows, kåringer
    Begge kan bruges til konkurrencer, jeg kører mange stævner med min, og har en rytter der starter spring stævner på ham.

Når du har STYR på alle disse ting, kan du forlægge ideen for dine forældre igen, vise dem at du ved hvad du går ind til, hvad det koster - evt hvordan du vil skaffe de penge, og hvor meget det kræver af dem? (skal de fx kører dig hverdag eller betale mange penge vil de nok ikke indvolvere sig)

Evt kig på et par annoncer med opstaldning allerede inden (eller tal med nogen du ved har opstaldning i nærheden) forhør dig hvad muligheder du har for at have en pony. Og evt kig på et par annoncer med ponyer der mather det DU vil bruge den til så du har en ide om hvad du skal spare op til smiley

Du er meget velkommen til at skrive til mig hvis du har flere spørgsmål smiley

• #16   12. dec 2016 Det er SÅ hyggeligt med de små! smiley
    Dog vil jeg anbefale dig at kigge på en type som ikke er så nøjsom som en shetlænder, så der er mindre chance for forfangenhed. Jeg står selv med en pony som er kronisk forfangen, og det er et helvede. Kan man undgå det fra starten af, vil jeg anbefale det på det stærkeste.
    Jeg tror det kommer an på mange om man kan undvære ridningen eller ej, så det er også noget du skal gøre op med dig selv - medmindre du selvfølgelig kan fortæstte med at ride på den du rider på nu.
    De kan bruges til rigtig mange ting udover tricks og jordarbejde - dressur, agility, spring, kørsel osv. Så selvom den ikke skal rides, er der stort set de samme muligheder som for ridehestene smiley
    Som der også er skrevet før, vil jeg også anbefale dig at få en part først, evt. for at se om du kan undvære ridningen(?) inden du helt kaster dig ud i det. Der er garanteret masser af folk som har ponyer der ikke bliver brugt, som du må træne med smiley

Kommentér på:
Shetlandspony

Annonce