{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.162 visninger | Oprettet:

Domosedan gel {{forumTopicSubject}}

Hej HG! smiley

Jeg skal have flyttet min hoppe til januar. Hun skal køres hele vejen fra Sønderjylland til Odense, og i den forbindelse overvejer jeg at berolige hende med noget dormosedan gel.

Min staldejer har snakket med dyrlægen for mig om det (jeg kommer ikke rigtig hjem til Jylland, før hun skal flyttes), og han vil gerne skaffe mig det, jeg skal blot selv sætte mig ind i det, han er nemlig primært smådyrs-dyrlæge.

Grunden til, at jeg vil berolige er, at min far ikke har kørt med hest før, kun campingvogn, og fordi hun aldrig har kørt så langt. Jeg er derfor usikker på hendes reaktion, og vil gerne tage den i opløbet, bare for en sikkerheds skyld. Jeg har nemlig både set og hørt om folk, der har måtte stoppe midt på motorvejen, fordi hesten går amok i traileren.....

Men eftersom jeg selv skal undersøge tingene om det, vil jeg gerne spørge herinde.
Hvad er jeres erfaringer med det? Jeg har læst, at det er en mild form for beroligelse, at det tager noget tid om at virke, og at der er mange der bruger det til netop trailerkørsel, klipning, dyrlæge-/smedebesøg.
Har nogen af jer en ide om, hvad det koster? smiley Min hest vejer omkring 450 kg.

Jeg tager imod alle erfaringer og råd med kyshånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Domosedan gel
  • #1   21. dec 2016 Jeg kan i hvert fald sige, at det er så super vigtigt at det kommer under tungen, det virker ikke hvis hun sluger det smiley

  • #2   21. dec 2016 Okay, tusind tak! smiley Det er da ret væsentligt at vide... Ved du i øvrigt hvad det koster?

  • #3   21. dec 2016 Det har jeg desværre ingen anelse om smiley Men det har virket super godt på vores 4 heste, den ene gang vi brugte det, tror der gik ca 30 min, før det begyndte at virke smiley

  • #4   21. dec 2016 Okay. Men tak for hjælpen alligevel. Det lyder jo ret godt, hvad har I brugt det til, hvis jeg må spørge? smiley

  • #5   21. dec 2016 Vi skulle flytte dem, så i forbindelse med trailer smiley Det var da så lidt smiley

  • #6   21. dec 2016 Jeg har aldrig selv haft brug for det. Men min venindes hest og tidligere hest vil/ville ikke klippes og hun har derfor brugt domosedan gel. Den tidligere hest var lang tid om at blive rolig og var laaaang tid om at vågne igen. Hendes nye var også lang tid om at falde helt til ro, men var fra starten mere rolig ved klipningen.

    På mit arbejde har vi en belgier der ikke kan lide smeden og derfor fik den domosedan sidst den skulle ordnes. Jeg skulle give den det, men var en fumlefinger og hesten fik kun en god halv. Den faldt i søvn i løbet af 10 min.


  • #7   21. dec 2016 Pip
    Så konklusionen må være, at det har virket hver eneste gang, men udfaldet er lidt forskelligt? smiley


  • #8   21. dec 2016 Ja smiley

    Ved hendes nu værende hest var vi lige ved at tro det ikke virkede, da hesten ikke rigtig faldt til ro som de to andre. Men hesten stod alligevel pænere end første gang den blev klippet og langsomt sank hovedet alligevel mere mod jorden smiley så det virkede, men ikke helt så godt. Måske den har fået det i maven som Catrine skriver


  • #9   21. dec 2016 Okay, tak for svar! smiley Det er rart at få nogle forskellige erfaringer. Jeg har ingen ide om, hvordan Mini påvirkes af det. Hun er aldrig før i sit 6-årige liv blevet bedøvet, så jeg tror, at det virker godt på hende, men man kan jo aldrig være sikker! smiley

  • #10   21. dec 2016 Hvor meget vejer den? Min på 350kg må kun få 2 streger af det og det er vigtigt den ikke får overdosis da det er meget farligt fortalte en dyrlæge smiley

  • #11   21. dec 2016 Min vejer omkring 450 kg smiley

  • #12   21. dec 2016 Jeg kan ikke lade være med at spørge og tænke... Hvad så med hestenes balance.. Det er jo ret væsentlig at de stadigvæk kan holde balancen i traileren.. Mange heste har svært nok ved at holde balancen under kørsel uden at være bedøvet..
    Hestene på stutteriet fik en sprøjte Blue Horse Relax Amino før kørsel.. Det virkede fint på dem og de havde ingen koordinations problemer smiley

    Mvh TT


  • #13   21. dec 2016 Så er det ca også deromkring dyrlægen sagde overdosis kan medfører hjertestop men det burde også stå på den!:)

  • #14   21. dec 2016 Tindur jeg har også en gang været bekymret da jeg skulle hjem fra dyrlægen og dyret ikke ville med hjem det endte med to bedøvelses sprøjter og så var min hest fuld og dens mor i panik anfald hele vejen hjem (20 min) så vil også sige den ikke må blive for bedøvet

  • #15   21. dec 2016 TT: Hvis hesten er svær at få i trailer, så er man jo desværre nød til det smiley

  • #16   21. dec 2016 Hun går lige i en almindelig størrelse trailer, men en stor trailer kan hun ikke. Hun havde dårlig oplevelse sidste gang, fordi hun blev tvunget ind i en stor trailer, hun var nervøs ved.

    Jeg har godt tænkt på balancen, men tænker ikke at bedøve hende med hele dosis, blot så hun er beroliget og afslappet. smiley Jeg kender ikke det, du snakker om, TT. Hvad er det for noget?


  • #17   21. dec 2016 Nej.. Så er man nødt til at træne.. smiley desuden så er Mini ikke bange for at gå ind i traileren.. Hun er bare ikke vant til at køre så langt og er ikke ret vild med det.. smiley

    Mvh TT


  • #19   21. dec 2016 Men det er jo ikke alle, der har en trailer til rådighed hele tiden smiley Har heller ikke sagt at Mini er bange for at gå ind. Men der jo forskel på at de ikke er vilde med at køre langt, og slet ikke at kunne få hesten hen til traileren.

  • #20   21. dec 2016 Tak TT! Det kan da godt være, jeg skal overveje det. Den er heller ikke så dyr... Er den sådan "rigtigt" beroligende?

    Som du kan se, er hun sød til både at gå op og stå i traileren.. Det er mest kørslen, jeg er nervøs for..


    profilbillede
  • #21   21. dec 2016 smiley

    profilbillede
  • #22   21. dec 2016 Jeg har heller ingen trailer til rådighed, og har en hest der er bange for traileren.. Jeg har dog alligevel lånt en, fået trænet ham, så har der gået en stund, så trænet igen osv. For hver gang gik der kortere tid før han gik op i den smiley og var Mini rædselsslagen så havde jeg nok ikke foreslået et så mildt et middel smiley

    Sofie - du kan sagtens give hende hele sprøjten uden problemer, det vil bare gavne hende i denne situation smiley

    Mvh TT


  • #23   22. dec 2016 Nej hun bliver ikke "bedøvet" bare roligere smiley hvor meget er jo individuelt så det kan jeg ikke helt sige smiley

    Mvh TT


  • #24   22. dec 2016 Det er jo bare ikke alle der har den mulighed.. men det er fint, vi lader den bare ligge her smiley

  • #25   22. dec 2016 Det er meget enkelt.. Dyrlæger må ikke udlevere domo til ret meget andet end i forbindelse med voldsomme skader.
    De tider hvor dyrlæger udleverede rolig-narko i vildskab er for længst forbi..
    TS træn din hest og stik den en tube relax amino fra Blue Hors..

    Derudover så vil jeg klart anbefale at få din hest transporteret af et firma som fx Horsemove fremfor at lade en uerfaren køre en urutineret hest så langt-især hvis du mener at den skal have en sovesjus for at klare turen..


  • #27   22. dec 2016 TT
    Det må jeg altså lige overveje så... Det er da værd at tage med, jeg er bare bange for, at det ikke er nok.. Jeg frygter sådan, at vi må holde ind til siden, fordi hun splitter traileren ad....


  • #28   22. dec 2016 SavaLou
    Han er jo ikke urutineret. Han er en meget dygtig bilist, og har kørt min familie og jeg på ferie til Italien, Kroatien, Frankrig, etc. hvert år, med vores kæmpe store campingvogn. Han har kørt med os i bjerge på veje, der ikke var brede nok til to biler, og stadigvæk håndteret det, mens min storesøster nappede ham i armene og råbte og skreg... Hvis jeg skulle overlade kørslen til nogen, så er det bestemt ham.

    Så når jeg har så rutineret en bilist i familien, som har bilen til at trække, så vil jeg altså ikke betale i dyre domme for at få hende fragtet med et firma. smiley

    Angående dyrlægen har han nu altså sagt, at han gerne vil udlevere det til mig, når blot jeg selv undersøger tingene.


  • #29   22. dec 2016 Heidi
    Ja jeg gør så! Tak for det. smiley Heldigvis vil min far gerne køre hende, og det er jeg rigtig glad for. Hvis jeg endelig skulle have en til at fragte hende, er den eneste mulighed min far - synes jeg selv! smiley Men han har dog aldrig kørt med hest før, men med de udfordringer han tidligere har haft, er jeg sikker på, at det er en smal sag for ham at fragte hesten til Odense! smiley


  • #30   22. dec 2016 Hvordan domosedan virker, afhænger meget af den enkelte hest. Det kommer an på om præcis den hest reagerer kraftigt eller svagt på præcis den stoftype. Nogle falder om af en lille dosis af en stofgruppe, men kan tåle mere end almindelig dosis af et andet beroligende fra en anden stofgruppe.
    Jeg har oplevet domosedan som virkede meget sløvende på under 10 minutter, og den havde jeg ikke lyst til at putte i en trailer. Samtidig har jeg prøvet en hest som stadig sprang rundt ca. en halv time før den faldt til ro. Den havde jeg godt turde at køre med. Og så er der dem midt i mellem.
    Min egens skulle jeg ikke nyde noget af at køre med bedøvet, for hun står ikke særlig godt i rundkørsler også selvom hun kører meget ofte. Sådan er hun bare. smiley
    Jeg ville klart prioritere at få trænet og gerne køre et par småture, det vil altid være bedste løsning. Hvis den efter træning stadig ikke er til at overtale, ville jeg overveje domosedan som plan b - eller se hvor stor effekt relax amino har på din hyp.
    Når jeg har fået fat i domosedan har den kostet ca. 250 kr.
    Hvis hesten rammes af hjertestop pga. domosedan, så tror jeg næsten man skal købe en lottokupon for så har man været den ene ud af mange. En almindelig sund hest kan tåle det - det er trods alt noget der er rimelig tilgængeligt og ikke noget dyrlægen skal give (og holde øje med). Hvis hesten har sundhedsmæssige ting der skal tages hensyn til, så skal man selvfølgelig tage den med sin dyrlæge, som med alle andre medikamenter.
    Nogle heste kan være mere følsomme, men følger man anbefalet dosis så går man sjældent galt i byen. Så kan man finde ud af hvor meget det påvirker sin hyp og så dosere mere eller mindre næste gang - og det vil være min anbefaling hvis du ender med at blive nødt til at køre på beroligende (at du prøver først og ser hvordan det påvirker din hest)
    Domosedan optages over slimhinderne, og det er derfor helt essentielt at det kommer under tungen.


  • #31   22. dec 2016 Melissa Dahl
    Tak for din kommentar. Den gav meget, synes jeg. smiley
    Den er så lang, og jeg er på fra telefonen, så måske får jeg ikke svaret på det hele.
    Jeg kan desværre ikke nå at træne, for min hest står i Vojens lige nu, og jeg skal arbejde i morgen. I morgen aften skal jeg til Nordjylland og holde jul, og på mandag skal jeg arbejde igen - frem til d. 30.. Først den 31. Kommer jeg til Vojens igen, og så skal hun flyttes den 2. Januar..

    Jeg kan godt se ideen med at prøve det flere gange, før man kører med bedøvet hest. Jeg har bare ikke rigtig mulighed for det. smiley Jeg overvejer da det der fra blue hors, men jeg frygter, at det ikke er nok. Jeg kender ikke hebdes reaktion på kørslen, og hun er faktisk generelt en rigtig, rigtig rolig hest. Som i "er hun allerede sløvet???"-rolig :b Derfor tænker jeg måske også, at den der relax en, måske bare giver hende sind, som hun plejer? Det hjælper bare ikke, hvis hun så bliver bange undervejs..


  • #32   22. dec 2016 Jeg har brugt domosedan til en hest der skulle have renset en byld. Det havde absolut ingen effekt.
    Til gengæld har jeg haft god effekt af BH amino pasta til den ene når jeg kører. Den er ikke beroligende som et traditionelt bedøvelsesmiddel, men derimod beroligende på nerverne, så hesten ikke panikker eller stresser så nemt.
    En anden mulighed kunne være chillax pasta. Har ikke selv prøvet, men læst meget om det. Og det skulle være mere effektivt end BH amino.



  • #33   22. dec 2016 Mette b
    Hvor finder man det, du snakker om, henne? smiley


  • #35   22. dec 2016 Mette b
    Hmmm.. Hvis det er lidt mere beroligende end den fra blue hors, sp er det måske en ide. Kan den købes i rideudstyrsnutikler også?


  • #36   22. dec 2016 Jeg ved ingenting om den der bedøvelse men jeg flyttede også min hest til Odense fra Vejen sidste år.
    Min hest havde på det tidspunkt ikke været i trailer i 8 år og vi mærkede hende slet ikke undervejs. Og hun er ellers en hest der meget nemt stresser og panikker.
    Så jeg ville ikke være så bekymret for at hesten panikker undervejs og slet ikke når hun er "vant" til trailer smiley
    jeg har også prøvet at kører med ungheste hvor deres første tur var en længere en og så længe bilen kører så er det ofte ikke noget problem smiley


  • #38   22. dec 2016 Sorry TS, det gik lidt stærkt med at læse det, da det var en overspringshandling fra forelæsning smiley
    Hvis hesten er nogenlunde rolig i trailer ville jeg slet ikke bedøve - max sådan en relax, man kan købe i håndkøb (og det ville jeg undvære hvis det var mig). Tror din far er mere nervøs end hesten, hvis den er rolig i en trailer smiley I kan køre en del ligeud, hvilket jeg tror hyppen har det godt med. En trailer ligger typisk bedre på vejen end en campingvogn da den er tungere og flere aksler, men jeg ville ikke køre mere end 8-10 km i rundkørsler og så må dem bag jer altså vente lidt - det gør jeg altid med min for at holde balancen. Jeg kan se på trailerkameraet at køre jeg mere end 10km/t så står hun og læner og træder rundt, til trods for hun kører ugentligt. Hvis i har mulighed for at køre uden for myldretrafik ville jeg foretrække det, og så ville jeg bare køre afsted uden at tænke mere over det - det skal nok gå smiley


  • #39   22. dec 2016 Jeg har en pony der under ingen omstændigheder vil skoes på bagbenene, derfor bruger jeg domosedan efter anbefaling fra dyrlægen.
    Min pony bliver så sløvet af det, at den har svært ved at holde balancen, derfor ville jeg ALDRIG bruge det under transport af hest, da den har brug for at kunne holde balancen når bilen drejer og lignende.
    Er din hest vant til transport, flipper den ikke ud, bare fordi transporten varer længere tid. Og er din far vant til campingvogn ved han jo hvordan bil og påhæng reagerer under kørsel, at han kører med en hest er ikke anderledes, han skal bare være lidt mere forsigtig i sving.
    Gør nu ikke en flue til en elefant, det synes jeg der er alt for meget af for tiden, alt skal dramatiseres.
    Tag en dyb indånding, tro på din hest og din far, så sker der ingenting, stresser du selv op inden transporten er det dig selv der påvirker din hest (og far) i negativ retning før transport.
    Alternativt ville jeg få en lejlighedstransport til hesten, så ved du det foregår af erfarne chauffører og du behøver ikke stresse.


  • #40   22. dec 2016 Husk forresten at læs i venstre side (regner jeg med du ved), og så er det svært for hesten at svinge til venstre, og noget nemmere til højre - sådan har det i hvert fald været med alle de hyppere jeg har kørt med smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #41   22. dec 2016 Ved dyrlægen at det skal bruges i forbindelse med transport smiley

    En hest skal være transportegnet, dvs den skal kunne holde balancen, så jeg ville aldrig bedøve en hest der skal køre uanset afstanden.

    En anden ting put vat i ørerne på den så den ikke kan hører støjen fra bilerne, det hjælper rigtig meget.

    Jeg fik min pony hjem fra Nordjylland til Nordsjælland i sommers, den havde aldrig set en trailer eller lastbil indefra, det gik super.


  • #42   22. dec 2016 Altså... hvis jeg må sige noget, så vil jeg altså anbefale, at du tager et mindre voldsomt beroligende middel. Jeg vil anbefale Bachs nøddråber i stedet for. Det er blomstermedicin, virker fint og kan købes i helsekost forretninger.

    De kan købes uden recept eller noget som helst, og der bør gives ca. 5 dråber til stor hest (Aida's størrelse) på mulen og resten ind i mundvigen. Det er et mindre 'voldsomt' beroligende middel, som jeg nok snare ville give i det her tilfælde smiley


  • #43   22. dec 2016 Jeg har taget en lignende tur med min hest. Jeg anede ærlig talt ikke om jeg overhovedet kunne læsse ham da dagen kom (han havde ikke været i trailer 6 år), men lige op gik det og så kørte vi ellers bare. Kørte fra udkanten af Vejle til Storkøbenhavn. Det tager 2½ timer i bil normalt smiley
    Han var træt, utålmodig og svedig da vi kom frem, ja, men havde stået pænt i traileren. Det der stressede ham mest var når den lille side-dør var åben (vi holdt ind og tjekkede til ham efter den første halve time og besluttede så faktisk at lade være fordi han blev så ophidset af at der pludselig var åbent)

    Så jeg ville heller ikke bedøve.

    Han blev ikke skadet for livet heller, for et par måneder senere skulle han flyttes til et andet opstaldningssted, og der gik han lige i trailer en gang til smiley


  • #44   22. dec 2016 Jeg ville nu ikke vælge at bedøve eller give anden beroligende. Hvis hun kan køre små ture kan hun også køre den lange.
    Gelen har ikke hjulpet på min krikke, hun var stadig lige ånsvag at læsse og køre med.

    Jeg er imod at sløve dem, fordi vi kun sløver kroppen ikke hjernen og stressen. Dvs vi står med dyr der stadig er bange bare uden mulighed for at reagere.


  • Rikke S
    Rikke S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 7 Følgere: 2 Svar: 3
    #45   23. dec 2016 Har ikke læst alle svar, så ved ikke om det er nævnt...Hestens eget adrenalin kan slå virkningen ned , hvilket jeg har prøvet 2 gange.En gang med trailer og en gang med smed, så det virker ikke , hvis den , som vores hest gearer sig selv for meget op...

  • #46   25. dec 2016 Pyyyh jeg ville godt nok ikke gøre det.
    De heste jeg har set bedøvet med dette midel, er altså blevet RET bedøvet !
    Og hvad så hvis hesten vælter i traileren fordi den ikke har sin reaktionsevne klar nok ? Så er helvede da først løs !
    Godt nok ikke noget jeg ville anbefale til en uerfaren kører.


  • #47   25. dec 2016 Jeg har læst alle jeres svar, og selvom jeg ikke har svaret, så har jeg altså både læst og tænkt over dem. Jeg er også kommet frem til, at jeg vil prøve chillax fremfor domosedan gelen, for jeg kan godt se pointen i det, I skriver! smiley

    Jeg har set, at når man søger på dne på google, så er der en webshop, der sælger dem på det første hit, man får. Der påtænker jeg at købe den fra. Er det rigtigt forstået, at den skal spises og ikke under tungen, som domosedan skal?


  • #48   26. dec 2016 TS
    Det lyder klogt. Hvis det er dette vi snakker om:
    http://scanvet.dk/files/Chillax_postkort_dec_2015.pdf
    Så ja, det er et fodertilskud som hesten skal spise smiley
    Held og lykke med det smiley


  • #49   26. dec 2016 Ja, lige præcis det! smiley Tak. Så ser vi, hvordan det kommer til at gå. smiley

  • #50   26. dec 2016 Jeg venter spændt på at høre hvordan det har gået med det hele og hvornår vi skal komme smiley

    Mvh TT


  • #51   26. dec 2016 Også mig, TT! smiley Jeg har faktisk aldrig prøvet at sidde i bilen med hestetraileren efter - for da jeg købte hende, kom sælger med hende. Så jeg er rigtig spændt på, hvordan det hele kommer til at gå, og hvordan hun tager flytningen! Jeg glæder mig også til I kommer, tænker bare vi lige skal falde til derude! smiley

  • #52   26. dec 2016 Ja selvfølgelig smiley tænker ikke vi ligefrem behøver at stå der når hun ankommer smiley smiley smiley

    Knus TT


  • #53   26. dec 2016 Haha, jo hun regner med flag og hurra-sang, så snart hun træder ud af traileren smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #54   27. dec 2016 jeg ville aldrig bruge et bedøvende middel, med er imod et angstdæmpende, eller et afslappende middel.

    hvis du anvender en bedøvende middel, som ikke videre påvirker hestens psyke, men der imod kun dens fysisk, er chancen for en meget rad hest større, da den ikke kan reagere optimalt pga. dens nedsatte funktion i kroppen smiley


  • #55   28. dec 2016 AMT: rigtig god pointe, som mange nok ikke er klar over.

    Jeg vil altid vælge noget til nerverne fremfor decideret bedøvelse i sådanne situationer.



  • #56   28. dec 2016 Jeg tror ikke helt, jeg er med? smiley

  • #57   28. dec 2016 Madsen - nogle præparater virker kun på kroppen (det fysiske) som domosedan. Her vil jo hestene stadig være psykisk tilstede og det må jo være forfærdelig hvis man er bange for noget men ikke kan reagere.
    Derfor anbefales der at du skaffer et middel der beroliger psyken og ikke kroppen smiley

    Mvh TT


  • #58   28. dec 2016 Nååå, på den måde. smiley Og hvad virker på psyken? smiley

  • #59   28. dec 2016 Snak med din dyrlæge smiley men mener at Baldrian piller virker på psyken.. Dog hjalp det ikke på Tindur, men nu er jo de to jo meget forskellige smiley

    Mvh TT


  • #60   28. dec 2016 Baldrian har jeg ikke så meget til overs for, synes ikke det hjælper overhovedet. smiley Men jeg har bestilt den der chillax, så den prøver jeg smiley

Kommentér på:
Domosedan gel

Annonce