{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.588 visninger | Oprettet:

Dårlig mave {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg har en pony der døjer ret meget med dårlig mave, og har gjort længe. Hun har ikke helt tynd afføring, men hendes hale er helt skidt til. Jeg vaskede den i går og ville så flette den i dag, men den var allerede skidt til igen. Hun får wrap, og det er nok synderen, men jeg har ikke mulighed for at ændre det. Jeg giver i slowfeeder så hun ikke får mere end 10 kg inde og så får de en del ude som jeg ikke kan styre indtaget på, andet end at give en mindre mængde.
Har i nogle gode råd til at få hendes mave lidt mere "fast"? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig mave
  • #1   23. dec 2016 Altså... hvis wrappen giver hende tynd mave, så ville jeg altså forsøge at finde en måde hvorpå den kan få noget hø i stedet for. Kan... du ikke finde et sted at købe det, og få transporteret det til stalden? For det er ikke særlig holdbart at give den wrap, hvis det giver den dårlig mave smiley

  • #2   23. dec 2016 amequ balancer skulle være rigtig godt til at stabilisere mavsen! smiley
    og hvis du måske kunne have mulighed for at snige en lille(Morten Koch) skive halm i hendes net om natten så hun får nogle ufordøjelige fibre, som de også har brug for for at få en sund mave ville det sandsynligvis være væk i løbet af et par dage smiley


  • #3   23. dec 2016 Hestedoktoren er i gang med et rigtig interessant forsøg, hvor de sprøjter sunde tarmbakterier ind i heste med dårlig tarmfunktion. Indtil videre har jeg hørt, at det har haft en positiv effekt. Men det er jo stadig kun et forsøg, og de søger ikke flere forsøgsheste. Men du kan jo altid prøve at ringe Nanna Luthersson op, som er dyrlægen bag forsøget, måske hun har nogle råd til dig.
    https://www.facebook.com/hestedoktoren/posts/1250267681711899

    Om ikke andet, så kan du jo prøve at opløse nogle hestepære fra en rask hest og blande det i noget mash, og se om det har nogen effekt. Man har i hvertfald tidligere brugt det som en billig løsning, hvis hesten led af dårlig mave.

    Og som de andre skriver, så ville det nok også hjælpe med hø i stedet, men det kræver selvfølgelig at dit opstaldningssted tillader det / er interesseret i at hjælpe dig smiley


  • #4   23. dec 2016 Hvis mine har træls mave når de får Wrap, tilbyder jeg dem lidt godt halm ved siden af, det hjælper tit.
    Ellers kan man få noget hos dyrlægen som er mega effektivt, i grove træk er det "A38" i granulat. Det er en kur på op til 4 uger og det virker bare


  • #5   23. dec 2016 Har haft en med samme problem, for år tilbage.

    Han fik noget som DIA-NON, men det kan jeg ikke se om er på marked mere.
    Men YSY fra Brogården har samme effekt.


  • #6   23. dec 2016 Der er nok for meget sukker i wrappen smiley

  • #7   23. dec 2016 P-Lindberg har "stop diarré" det skulle virke

  • #8   23. dec 2016 Mange tak for jeres råd. Jeg vil lige prøve at kigge på Brogården og P-lindberg smiley
    Jeg har hestene hjemme, og vi laver selv wrap, så der er ikke mulighed for hø smiley
    Jeg kan blande hendes wrap med halm, det plejer hun godt at ville spise, men hun sviner sin bund så meget at hun ikke kan tage det derfra.


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #9   23. dec 2016 Gærkultur fra Horselux er rigtig godt, jeg har snart prøve næsten alt på markedet men første år vi har gået vinteren i møde uden dårlig efter vi brugte den
    på den kan han endda tåle wrap uden dårlig mave smiley


  • #10   23. dec 2016 Ølgær stabiliserer bakteriefloraen i maven. Jeg ville prøve med det, hvis det ikke virker ville jeg lave et forsøg med wrap/hø og sætte hesten på hø i et par uger, for at se om det ændre sig. Hvis det gør er der ikke andet at gøre end at give hesten hø. Nogen kan bare ikke tåle wrap. Der efter er mit bedste råd at flytte hesten til et sted den kan få hø, da du ødelægger maven og tarmsystemet i længden med dårlig afføring.

    Et andet forsøg kunne være wrap med analyse, hvor du kan se der er meget lav sukker % i. Da det så er sikkert at etapen har ensyleret korrekt og derfor er den bedste form for wrap til sarte mave heste. Virker det heller ikke og hesten er tjekket for orm, ser jeg ingen anden mulighed end at finde et sted hvor den kan få hø.

    Husk det er smertefuldt med dårlig mave smiley smiley


  • #11   23. dec 2016 Prøv alligevel at få fat på noget hø. Jeg havde for et par år siden, en hest, som også fik dårlig mave af warpen, jeg kunne ikke stoppe det, det endte med en kolik, derpå efterfølgende tramslyng og aflivning.

    Men ellers prøv mash, fra st. hyppelyt, det var det eneste som bare havde en lille effekt, men det er ret dyrt.


  • #12   23. dec 2016 Min gamle hest har haft samme problem hele sit liv. Og jeg har prøvet alt, skiftet wrap ud med hø, givet diverse tilskud og gærkulturer, intet hjalp. Hver vinter var hans hvide hale helt brun og klistret.
    Nu har jeg fået hestene hjem til mig selv, og i år er den første vinter, at han ikke har vand i afføringen. Han får stadig wrap og hans almindelige foder, men miraklet består simpelthen i at han nu hver dag får opblødt 4 dl speedi beet, roefibrene opsuger simpelthen den overskydende væske i tarmen. Så nu forbliver halen hvid smiley


  • #13   23. dec 2016 Tak igen smiley
    Jeg kan ikke flytte hende da hestene står hjemme smiley
    Jeg har fyldt halm og wrap i hendes net, og så har jeg købt noget ølgær lignende noget fra equisana som hun skal have. Orm kunne også godt være en mulighed, så det får jeg lige tjekket efter jul. Det prøver jeg lige i første omgang i håb om, at det virker smiley


  • #14   23. dec 2016 Ja, orm ville jeg også få tjekket for, især efter vi selv fik den forrige hest aflivet på grund af kronisk tarmbetændelse, formentlig opstået på grund af orm.. Den havde nemlig også tynd mave, som blev forsøgt behandlet med alle mulige og umulige former for ting hjemme først, og siden endte på dyrehospitalet, men da var det desværre for sent..

  • #15   23. dec 2016 Har en oldenborg der var lige på samme måde, tro mig jeg har prøvet alt.
    Han stod næsten til aflivning, alt rendte af ham. Men så fandt jeg ud af at kartoffelmel, det hjælper, har ikke haft noget i 2år. Får det kun om vinteren.
    Og er clearet med dyrlægen.
    Mvh June


  • #16   24. dec 2016 Havde præcis samme problem men dyrlægen gav mig midlet smiley
    Det hedder guten balancer smiley og kan købes på nettet os smiley det er bare pulver du kommer i maden. Og min har ik haft problemer side. smiley


  • #17   24. dec 2016 Jeg har nu købt tilskudsfoder, men næste problem er da at få kræet til at spise det -.-
    Hun har aldrig været madglad, men det gled da slet ikke ned i nat. Og hendes wrap har hun heller ikke spist efter jeg kom halm i, så den ide er også droppet, desværre.


Kommentér på:
Dårlig mave

Annonce