{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.172 visninger | Oprettet:

Købe en ældre hest til ridning? {{forumTopicSubject}}

Hej hg, jeg leder efter ny hest og har kigget lidt på en holstener vallak fra 2001. Bliver 16 til maj. Har tidl. Gået la dressur og MB, ma spring. Kåret og passet med alt.
En frisk herre med krudt i måsen og hvad jeg kan forstå skulle den slet ikke føles som en "ældre" herre.
Jeg skal bruge en ny lærehest på hobbyplan. Den ville blive brugt omkring 5 gange om ugen, til lidt af det hele. Den skal også bruges til spring, dog ingen store stævner, da jeg bare skal tilbage i sadlen og få nogle gode oplevelser. Men undervisning i hvert fald en gang om ugen.

Hvornår er en hest "gammel" og burde tages ud af ridesporten? Vil i mene at jeg ville have nogle gode år tilbage i den her, og hvad ville i maks give for sådan en hest?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe en ældre hest til ridning?
  • #1   27. jan 2017 Jeg vil helt bestemt tro, at du ville kunne få nogle rigtig gode år med en hest på 16, specielt med de ønsker du har med den. Jeg ville i dit tilfælde ikke være så nervøs ved at købe den, jeg startede med min tidligere hest da han var 14 og hver gang vi har været til stævne har folk troet det var en 5-6 års jeg havde med. Selv da han var 17 lige inden jeg solgte ham kunne man ikke mærke hans alder på ham, vi sprang MA* baner til træning og legede med nogle GP øvelser i dressur og han bliver også hos nye ejer brugt i sporten til både spring og dressur.

    Så længe den ikke kommer til at stå stille i for lange perioder og gå i stå, og den ellers er sund og rask, burde den sagtens kunne holde i 4-5 år uden problemer.


  • #2   27. jan 2017
    Tja, hvis hesten lever så længe, så kan de fleste sagtens rides til de over over 20 :o). Også konkurrencer.

    En hest bliver først gammel, den dag man behandler den som en gammel hest - hvis den altså ikke har nogen skader der gør den "gammel" ;o)


  • #3   27. jan 2017 Min første hest jeg fik som 30 årig, var en holstenervallak på 22 år - nøj vi havde 2,5 supergode år, før han måtte aflives smiley
    Vi red stævner på klubplan i dressur og spring, lc distance og en enkelt jagt blev det såmænd også til smiley Og han kom hjem med rosetter på hele spillepladen smiley
    Og vigtigst af alt - han var bare en guttermand, der lært mig alt om at have hest.

    Fordelen ved en "god gammel hest" er, at de laver ikke noget "tosset" - du kan generelt bruge tiden på at nyde turen/ridtet/det at have hest.
    Er det en "ung gammel hest", hvilket i min optik er under 20 år, så kan de også fint fungerer som lærerheste på lidt højere plan, hvis de ellers er sundeog raske, og holdt i gang.

    Flere af mine veninder med små børn har købt ældre erfarne heste - og de ELSKER deres "grå guld" smiley

    Så 16 år er ingen alder, hvis den ellers er sund og rask - kan i så fald fint fungerer som lærerhest i hvert fald nogle år endnu.

    Pris - aner ikke hvad springheste koster, men i dressur kan en god 15-16 årig lærerhest, som kan tage en juniorrytter afsted med det samme godt koste dyrt.

    Mvh Charlotte


  • #4   27. jan 2017 Jeg har en dreng til salg der fylder 17 år her d.31 januar, og han er mere frisk end min hoppe på 8 smiley Det hele kommer meget an på hvordan hesten er og hvad den har været brugt til. Men jeg ville ikke være betænkelig ved at købe en hest på 16 smiley

  • #5   27. jan 2017 Hvor er det godt at høre. smiley så er jeg ikke helt så nervøs alligevel. Har altid haft unghest 3-5 års. Så for mig lød 16 meget højt til at starte med. Der er ikke nogen der har et bud på prisklasse i den kaliber?? Skal nok skrive hvad han koster, men kunne være sjovt at høre jeres bud inden jeg begynder at byde ind med pris på den.

  • #6   27. jan 2017
    Det kommer an på hvad hesten går nu :o) Om den er ude af kondi, har skader, noget man skal tage hensyn til, højden osv.


  • #7   27. jan 2017 Kender en dame på 22, fylder 23 i år, som stadig springer og kan sin dressur, måske lidt stiv i det.
    Hun er næste lige så frisk, hvis ikke friskere, end min 4 års lånehest smiley
    Når jeg engang skal have egen hest, bliver det en mellem 12-16 år, ville slet ikke være bange for at købe en på 16, hvis ikke den har nogle skader af betydning smiley


  • #8   27. jan 2017 Det som mand bliver "gammel og affældig" af, er ikke fødselsdage, men summen af følger efter tid skader og kroniske sygdomme.
    Hvis man undgår sygdom, kan man holde sig frisk længe.
    Men en ung krop har en god reservekapavitet til at komme sig efter sygdom. Denne reserve bliver mindre med alderen. Får man sygdom eller skader vil det derfor tage længere tid at hele op, blive rask - eller komme i form efter en pause.

    Du kender det fra mennesker:
    Et 18 årig med influenza er sig selv igen efter et par dage. En 90 årig, som ellers i det store og hele er rask, vil stadig være lidt svækket flere uger efter en forkølelse.
    En teenagedreng bliver stærkere efter få gange til træning. De meget gamle kan sagtens træne sig op - det tager bare tid.

    Det er det samme med heste.
    De gamle heste skal holdes i gang. Holdes i form ved stabil ridning. Healing efter nye skader tager mere tid/ er mere besværligt.
    Rid dem regelmæssigt og trap lidt langsommere op i belastning, når du træner op.
    Hold dem i god foderstand. Vær på vagt overfor GRUNDEN til at den taber sig?

    Men hvis de holdes i form, ser sunde ud (udseende yngre end alder) og rides regelmæssigt når du køber den, så ville jeg ikke være nervøs.
    - Hvis hesten ikke er i regelmæssig ridning, så vær på vagt overfor årsagen. Jeg turde ikke købe en gammel hest, hvis den skulle påbegynde genoptræning efter en skade, for risikoen for at en gammel hest ikke kan trænes op er højere end ved en ung hest.. Hvis den har stået stille længe nok bare pga en doven ejer, ville jeg også være på vagt.

    Men når dette er sagt:
    Jeg er selv på købers marked! Og drømmehesten er "gråt guld" en erfaren hoppe / vallak, som er klogere end mig!
    Hvis du fortryder, så giv mig et praj...

    For mig er 15-18 "moden og erfaren"
    20 er 'ung-gammel"
    Over 25 er en flot alder. 30 er imponerende.

    Da jeg var barn, red jeg på et New forest stutteri, hvor hoppestammen fungerede som rideskole og avlsheste indtil de var i slutningen af tyverne.
    Den ene avlshingst var pensioneret fordi gamle RideAage var den eneste der kunne styre Pancho, men Aages knæ kunne ikke mere, manden var også over de 80, hingsten var 32 da Aage fik ham hjem igen. Det siger noget om, at kronologisk alder ikke er det vigtigste, hvis man holder sig i gang.


  • #9   27. jan 2017 Hvis jeg skulle ud at have hest igen ville jeg ikke gå efter en ung en igen. Jeg købte Chantell da hun var 6 og brugte pretty much begge år jeg havde hende på at få grundridningen på plads, bygge muskler og derefter begynde på alt det sjove. Jeg lærte rigtig meget af det og ville ikke bytte oplevelsen ud for noget, men skulle jeg købe hest selv igen, så ville det altså blive en rutineret hest på 10+ som har gået M-spring som minimum. 10+ er så heller ikke gammel, men jeg vil så også godt op og ride S, så der skal være lidt at give af også smiley .

    Hvis du bare vil have en god lærehest på klubplan, så ville jeg ikke være ræd for at købe en 16 årig. Min veninde sælger hendes hest og han er 14 år - jeg lånte ham i 2 uger mens hun var på ferie og derefter til et lille klubstævne, og jeg lærte så meget selvom han ikke har gået mere end noget LA i dressur.
    Det var bare det med at når man gav de rigtige signaler, så gjorde han øvelserne med det samme. Det gav altså kæmpe selvtillid, indlæring og appetit på mere.

    Så hvis den ellers er sund og rask ville jeg sige go for it!! smiley


  • #10   28. jan 2017 Jeg ville overhovedet ikke være bekymret. Jeg ville dog få den i fuld røntgen for at være sikker på at alt er som det skal smiley men hvis denne sagde no problemo så ville jeg bestemt købe den smiley Tindur skal være ridehest til han er 25 år, så jeg har 19 gode år på ham endnu smiley smiley

    Mvh TT


  • #11   28. jan 2017 Angående fuld røntgen...

    Med enhver billeddiagnostisk undersøgelse, skal man være opmærksom på indikationen for undersøgelsen, når man fortolker. Dvs sygehistorien = hvad er der af tidligere problemer, og hvad er der af aktuelle symptomer?

    Fx, hos mennesker med knogleskørhed, kommer der ofte sammenfald i ryggen, før eller siden. (Det er derfor gamle mennesker vokser nedad. Sammenfaldne ryghvivler er lavere, så personen bliver et par centimeter hver gang det sker)
    Men det gør ikke nødvendigvis ondt, så folk har ofte ikke skelnet det en tanke . Men det er en vigtig ting at sige til patienten, da man kan forebygge fremtidige sammenfald/andre knoglebrud.
    Billeder af led med gigt kan være normale, påvirkede eller grumme at se på. Igen, ingen siger at billedet matcher patientens oplevelse.

    Så, kig lige på en velfungerende hest, når du fortolker betydningen af evt billeder...


    Go fornøjelse!


  • #12   28. jan 2017 min hoppe estella var 16år da jeg købte hende sidste år, og hun er stadig ikke gammel hun er sku mere frisk end da jeg havde ungheste smiley
    Havde jeg haft en rytter til det så havde hun gået større stævner i spring nu, da hun har kapaciteten til det men jeg tør simpelthen ikke, og har desværre ikke nogen rytter til de som tør og er dygtig nok til det.. men hun lærte først at springe sidste år.. og nu rider vi bare dressur, drømmer om at komme ud og starte noget la en eller anden dag når jeg igen for råd til undervisning og transport osv smiley

    Hun har ingen skader, ingen sygdom hun er bar frisk og glad smiley og forventer da hun kan gå de næste 10år hvis ellers der ikke kommer noget sygdom osv.. smiley


  • #13   28. jan 2017 Ville ikke være betænkelig i at købe en 16 årig hest. En gammel spring hest ville jeg dog være mere skeptisk omkring. Min egen har været springhest i rigtig mange år, og hun har nogle ret slidte skuldre. Gamle springheste er normalt bare mere slidte. Men hvis du sørger for at få den tjekket grundigt, og der ikke er noget at finde, så burde der ikke være noget at være nervøs for. En 16 årig hest bør stadig have en masse gode år i sig endnu smiley

  • #14   29. jan 2017 Jeg købte selv en springpony på 18 år. På 2,5 år fik hun mig kvalificeret til at ride international, baltic cup og vinde utallige klasser. Som 21 årig blev hun solgt til den sødeste lille pige, hvor de lige er påbegyndt mb'erne til c-stævner. Hun red ''kun'' lb på d-plan, da de købte hende for i maj sidste år. Nu er hun 22 år, og kører stadig med klatten smiley
    De gamle heste, er fantastiske til at lære fra sig. Stort go her fra (Y)


Kommentér på:
Købe en ældre hest til ridning?

Annonce