{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.297 visninger | Oprettet:

Hvilket foder? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for hjælp med forslag til nyt foder. Det er jo en jungle, at finde rundt i haha
For 5 måneder siden købte jeg min fantastiske trakehner, og har brugt Haven Cool Mix, da jeg regnede med hun ville være varm. Men de viser sig, at hun hviler MEGET i sig selv og ligner mest et gammelt øg på staldgangen, og der er heller ikke så meget energi i ridningen, som jeg ønsker.
Det skal siges, at hun er 6 år og har brug for at opbygge muskler.
Derfor søger jeg foder med gode proteiner, vitaminer, mineraler osv og med lavt indhold af sukker.
Kom gerne med egne erfaringer og hvorfor I synes det er foder jeg burde prøve


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder?
  • #1   1. feb 2017 Jeg ville tage Krafft Groov 90.
    Det er utroligt godt foder, som er nemt at fodre med og hesten holder godt huld med det. Derudover indeholder det alt på vitamin og mineral siden.


  • #2   1. feb 2017 Jeg ville bruge Trotting cubes fra Brogaarden samt Topsport fra Pavo. Topsport er MEGA effektivt i forhold til muskelopbygning og der er masser energi i Trotting cubes, da det er lavet til travheste i hårdt arbejde smiley Jeg har gode erfaringer med dette på min unge halvblodsblanding på 5, som jo ellers også er halvt fuldblod - det kan man bare ikke mærke på ham smiley

  • #3   1. feb 2017 Tina C
    Det lyder som noget jeg vil kigge på smiley


  • #4   1. feb 2017 Trine
    Synes måske Trotting cubes lyder lidt for voldsomt? Hun er jo ikke en hårdt arbejdende travhest, men en trakehner som bliver redet ca 4-5 gange i ugen. Vil ikke sige vi rider "hårdt" da vi begge har været i gang med genoptræning, mere eller mindre. Hun har endnu ikke svedt endnu her i vinterperioden? Men jeg vil da kigge på det. Topsport fra pavo lyder interessant i hvert fald smiley


  • #5   1. feb 2017 Maja L: Du kan se mere på http://krafft.nu/dk/

  • #6   1. feb 2017 Tina C
    Tak! smiley


  • #7   1. feb 2017 Maja L:
    Det var skam så lidt smiley Jeg har foderet min holstener med det i mange år og han fungerer upåklageligt på det.
    Jeg mener også at det er det mest solgte/anvendte foder mærke i Sverige smiley


  • #8   1. feb 2017 sådan som du beskriver det ville jeg tage et kig på hippolyt struktur E eller deres naturmuesli solo. bruger det ikke selv da jeg ikke bruger mine heste men ud fra hvad jeg kan se andre bruger som har brug for det samme som din, så er det de 2 produkter jeg ville anbefale.

  • #9   1. feb 2017 Hvis du vil holde dig til det mærke hun får nu, så kig på f.eks. Havens Daverbrok
    Velegnet til:
    • Alle slags sportsheste i moderat/hård træning
    • Heste i let træning, der har behov for lidt ekstra energi

    Der er også deres sports müsli:
    Velegnet til:

    • Alle slags sportsheste i træning og konkurrence
    • Showheste, f.eks. udstillingsheste, der skal have den sidste ”gnist” ved dyrskuer, kåringer, etc.
    • Motions- og fritidsheste, der har behov for lidt ekstra energi
    • Meget kræsne heste eller heste med manglende appetit




  • #10   1. feb 2017 OX
    Det er ellers også gode bud. Dog lidt til den dyre side, men det er jo ikke nødvendigvis givet dårligt ud


  • #11   1. feb 2017 Heidi G
    Har godt kigget på Havens, men synes umiddelbart de ligger alt for meget fokus på meget energi og "intet" muskelopbyggende


  • #12   1. feb 2017 ja til den dyre side men mængden de skal have gør at det til tider blir billigere end mange af de andre gode mærker smiley

  • #13   1. feb 2017 OX
    Ja, der skal man jo også lige huske på smiley


  • #14   1. feb 2017 he ja, dog kigger jeg også på om det er organisk eller ej og om det er gmo fri. der syntes jeg hippolyt vinder godt ind, men med alt foder er der jo de gode og dårlige erfaringer, dog kan man bestille struktur E i tyskland så den blir billigere :), skal siges jeg ikke selv fodre med det og er ej forblændet men deres indhold tiltaler mig hvis jeg skulle få hest med størere behov og ridning

  • #15   1. feb 2017 Nu har jeg ikke så meget erfaring eller viden med hensyn til foder. Organisk lyder tiltalende, men hvorfor helt præcist? Og hvad er gmo? smiley

  • #16   1. feb 2017 gmo kan du google smiley organiske mineraler kan de bedre optage , men det er vist mere indviklet da det er noget med kombinationen af de organisk bundne mineraler og uorganiske, det er sammensætningen der skulle gøre det. men med den viden jeg har pt har jeg det bedst med foder er der organisk og gmo fri. men kort fortalt om gmo " En genetisk modificeret organisme (forkortes ofte GMO) er en organisme der ved genteknologi har fået generne modificeret, f.eks. med et gen fra en anden organisme. Ofte kan det være fra en fuldstændig ubeslægtet organisme, at det fremmede gen hentes. Populært bruges ofte udtrykket "gensplejset" eller "genmanipuleret".

  • #17   1. feb 2017 men hvis du skulle overveje hippolyt så kan du altid skrive til dem så kan de lave en foderplan og vejlede dig.

  • #18   1. feb 2017 Tusind tak for hjælpen! smiley

  • #19   1. feb 2017 smiley håber du kan bruge forslaget eller en af de andre der kommer i dit indlæg, nogle gange skal man bare prøve sig lidt frem smiley

  • #20   1. feb 2017 Ja, jeg vil finde dem jeg synes bedst om og så snakke med min dyrlæge, som kender hesten, om hvad hun tænker smiley

  • #21   1. feb 2017 Nu skal man jo heller ikke bare fylde masser af protein i hesten uden at tænke sig lidt om.

    Men hvis det "bare" er protein, hvad så med at tilsætte lucerne til foderplanen?


  • #22   1. feb 2017 Har skam heller ikke tænkt mig, bare at fylde protein på. Bare rolig, har ikke til vane, at gøre ting uden at tænke mig om smiley Vil gerne have en god blanding med energi, protein, vitaminer osv. Kan jo lige så godt finde noget nyt foder med det i, i stedet for at beholde det gamle, hvor der ikke er der vi skal bruge.

  • #23   1. feb 2017 Hippolyt er godt og de er utrolig gode til at hjælpe, når man kontakter dem. Min erfaring er dog at de ikke har et komplet foder. Man skal altid tilkøbe mineraler og vitaminer ved siden af.

  • #24   1. feb 2017 Tina C
    Sætter stor pris på jeres erfaringer og viden. Jeg vil have det lidt øv, hvis jeg skal tilkøbe alt det vi egentligt har brug. Men det må jeg jo kigge lidt på smiley


  • #25   1. feb 2017 Maja L: Herinde er der ligeså mange meninger om foder, som der er brugere smiley
    Jeg bruger Hippolyt til den ene af mine, men hun er også foldbums og meget trivelig, så hun er på smalkost. Jeg kontaktede Hippolyt og det var et müsli foder og 3 forskellige slags mineraler og vitaminer hun får fra dem.
    Min holstener lever på Krafft Groov 90, olie og lucerne.

    Selvfølgelig findes der meget andet foder, men udfra det du beskriver kan jeg kun give Krafft min varmeste anbefaling smiley


  • #26   1. feb 2017 Sådan er det vist med alt der omhandler heste. Man må jo bare sortere i hvad man synes lyder fornuftigt smiley
    Er også meget interesseret i det, synes bare der mangler lidt mere info på det. Synes nærmest kun der står hvad det indeholder, og det er jeg ikke helt skarp på..


  • #27   1. feb 2017 Maja L: Hjælper dette, eller er det hvad du selv fandt frem til?
    http://krafft.nu/dk/produkt/krafft-groov-original/


  • #28   1. feb 2017 Tina
    Det hjalp lidt, men jeg vil prøve at kontakte dem en af dagene, tror jeg smiley


  • #29   1. feb 2017 Jeg er begyndt på at skrive rundt til de forskellige fodermærker og fortælle om min hest og dens behov. Jeg skriver langt fra til dem alle sammen, men til dem som jeg ved, er let tilgængelige for mig. Bare et tip smiley

  • #30   1. feb 2017 Rigtig god idé. Det har jeg slet ikke tænkt på faktisk

  • #31   2. feb 2017 Altså selvom det er lavet til travheste betyder jo ingenting. Det er mere pointen i at der er meget energi og gode kalorier i, netop fordi travhestene jo er nogle hårdtarbejdende "maskiner" så at sige smiley Brogaarden har lavet en akkurat magen til, bare til almindelige konkurrence heste, her er forskellen næsten kun prisen, også at Trotting Cubes er i pilleform.
    Ellers findes der jo Build up eller Equi-Jewel som man kunne tilsætte som tilskud - jeg har bare bedre erfaring med Trotting Cubes smiley


  • #32   2. feb 2017 Trine
    Vi har ikke brug for meget energi, men nærmere noget med nogle gode proteiner, vitaminer osv til opbygning af muskler smiley


  • #33   2. feb 2017 Du skriver da, at der ikke er så meget energi i ridningen som du ønsker, så mangler du da BÅDE energi og muskelopbyggende - eller tager jeg helt fejl af dit opslag?

  • #34   2. feb 2017 Jeg bruger Horselux produkter til mine heste, da jeg nemt kan få fat i det, kan lide det er dansk, det er i en fornuftig pris, skal ikke udfodres i mere end 1-1,5 kg/dgl, og mine heste er sunde og raske, ser godt ud og elsker at æde det.

    Da hestene var unge fik de Horselux easy, som er lavt på stivelse og sukker.
    Masser af grovfoder ved siden af om vinteren, og græs om sommeren.
    De gik alle la-klasserne på det foder, med god energi.

    Nu er de på MB/PSG niveau til stævne, og træner højere, så nu kræver det lidt mere af dem.
    Nu får de Horselux plus, som er rimelig i stivelse og sukker, men ikke lavt.
    Ollebollen som er nem at holde i huld, nøjes her om vinteren med Horselux plus og afvejet grovfoder. Min dv som ikke er nem at holde huld på, får ved siden af Horselux plus også MaxiRice og olie i fodret, samt fri adgang til godt wrap.
    Begge har god energi i almindelig træning - men skal de går hård træning giver jeg dem altid 300 gr havre bagefter træning, for at de ikke går sukkerkolde.

    Prøv evt at gå i d og kigge på foderdata :
    http://www.foderdata.com/mindre-end-10-stivelse-0---15-kg.html

    Her kan du se fodermærker og sammenligne fx pris/dag, hvor stor mængde de skal have, stivelse og sukker indhold M.m.

    Mvh Charlotte


  • #35   2. feb 2017 Trine
    Jo, jeg synes ikke hun har den vilde energi under ridning, men det er jeg sikker på stiger i takt med flere muskler og gode vitaminer. Derfor søger jeg mest muskelopbyggende smiley Beklager hvis jeg ikke har gjort mig helt forståelig smiley


  • #36   2. feb 2017 Charlotte M
    Tusind tak for info, det vil jeg også kigge på smiley


Kommentér på:
Hvilket foder?

Annonce