{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Hvilket foder {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Undskylder på forhånd for den lange smører.
Jeg står i den situation at jeg stort set altid bare har stået et opstaldningssted hvor hestene er blevet fodret med det samme hele vejen igennem stalden. Men nu står jeg i den situation at jeg skal have to dressur heste opstaldet et sted hvor jeg selv skal købe foder, og så vil jeg selvfølgelig gerne lave den bedst mulige foderplan. Men jeg har ikke så meget forstand på det med foder.
Så jeg vil rigtig gerne hører hvad i kan anbefale og hvilke erfaringer i har haft.

Det drejer sig om to vallakker, den ene er 10 år og kommer fra at have stået på døgnfold i et par måneder (har intet lavet) pga. en mindre seneskade og skal igang med genoptræning. Han var i forholdsvis hård træning før skade og red en del stævner og det er planen han skal dette engang igen hvis benet tillader. Han har desværre tabt sig en del og har det med at tabe hul hurtigt og for pt. både müsli, lucerne, mash og majsolie og cortaflex, hver anden dag når jeg er ude ved ham. Den anden er 14 år og rides 5 dage i ugen og rider stævner. Pt. giver jeg mash fra brogaarden ved siden af og det bliver jeg ved med.

Da jeg selv skal ud og købe vil jeg selvfølgelig helst kunne nøjes med at købe det samme basic foder til dem begge. Vil i give nogen form for ekstra tilskudsfoder, hvis ja hvad?


Kommentarer på:  Hvilket foder
  • #1   23. aug 2019 Køb Den Store Foderbog.
    Let at læse, baseret på solid forskning.


  • #2   23. aug 2019 Hvis du ikke lige har penge til en bog lige nu, kan den lånes på biblioteket, det kunne jeg i hvert fald smiley Der står en masse god viden i den smiley

  • #3   23. aug 2019 Jeg har pt to heste hvor den ene er i god stand og intet laver, og en der pt taber sig og skal have noget ekstra pga arbejdet han udfører. smiley

    Så jeg fodrer dem begge med græs/wrap ad libitum, også får de begge i krybben Horselux Multivit. (vitamin/mineral blanding der passer til både græs og wrap) også får de begge ølgær.
    Ham der rides får oveni 500-750g Horselux Ekstra dagligt, og e-vitamin for bedre muskelsætning og restitution nu hvor han skal kåres og gå rideprøven. Det der er smart med Horselux Ekstra, er at man kan give optil 1kg dagligt uden at skulle bekymre sig om ubalance i vit/min. Så man kan reducere/øge mængden efter behov smiley

    Mvh TT


  • #4   24. aug 2019
    Hvis den ene holder let huld og den anden ikke gør, så er det svært at bruge samme basis foder.

    Hvad har du adgang til i forhold til hvilke mærker og købe? Samt har hesten der har svært ved at holde huld mulighed for grovfoder ad libitum? Og hvad niveau går hestene på - lc, MB eller hvad?


  • #5   25. aug 2019 I vores stald får alle Aveve optimal cup og så tilsætter vi ekstra, hvis det er nødvendigt smiley

  • Heidi G
    Heidi G Tilmeldt:
    nov 2018

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 1
    #6   25. aug 2019 Det nemmeste ville være at høre dit nuværende opstaldning sted hvilket foder de får og hvor meget ..hvis de begge fungerer godt på det ved du hvilket foder du skal anskaffe dig

  • #7   25. aug 2019 Jeg har heller ikke den vildeste forstand, men har nogle helt klare holdninger:
    - Det skal være så simpelt som muligt, af hensyn til hverdag og økonomi.
    - Det skal helst være pelleteret, for så er det nemt at håndtere og ensartet (i müsli vil de lette ting gerne lægge sig i toppen af sækken)
    - så lille udfodring som muligt, jeg gider ikke 3 kg foder.

    Jeg har ikke prøvet så meget forskelligt, men jeg er meget tilfreds med Regulator Complete som jeg har prøvet på flere heste nu. Det opfylder alt og som et stort plus, så bruger mit opstaldningssted det til de fleste heste.
    Men jeg har ikke prøvet med heste hvor for lav vægt var en udfordring.


  • #8   25. aug 2019 Nordic horse er super, kontakt en af deres forhandlere og få lavet en foderplan af dem smiley

    https://www.hesteviden.dk/ hende her er super dygtig og har virkelig forstand på foder. Hun kører vidst også rundt og holder foder foredrag smiley Det er ihvertfald der jeg fik kendskab til hende smiley


  • #9   25. aug 2019 Det er simpelthen så sjovt at se at foder også har blevet en mode ting smiley og som sedvanligt følger jeg ikke moden smiley

    Mvh TT


  • #10   25. aug 2019 Keep it simple - og det kan også lade sig gøre med krybbefoder.
    Det som nok er relevant er, hvad har du adgang til at grovfoder - for det er det som bør “fylde” i fodringen.

    Da mine heste var yngre, og gik stævner på la-niveau fik de Horselux easy - for den ene er easykeeper,og den anden er et hul i jorden at hælde foder på smiley
    Han som var småfed fik 1,2 kg Horselux easy samt maks 10 kg wrap midt i høj vinter periode.
    Ham som var “et hul” fik 1,2 kg Horselux easy, 1 kg MaxiRice og 25 kg wrap dagligt.

    Da de begyndte at gå MB gik jeg over på Horselux plus i stedet for easy - og så ellers samme historie med grovfoder og MaxiRice.

    Så hvad du har adgang til af grovfoder giver mere et reelt billed, end hvad du har mulighed for at hælde i krybben smiley

    Mvh Charlotte


  • #11   26. aug 2019 Der findes fodringskonsulenter, der kan rådgive dig i den rigtige retning og lave foderplan. Equsana tilbyder fodringsrådgivning, som eksempel. Det er i hvert fald det jeg benytter mig af.

    Jeg bruger Jørgen Ib smiley


Kommentér på:
Hvilket foder

Annonce