{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.152 visninger | Oprettet:

shetlænder: hjælp til stamtavle. {{forumTopicSubject}}

hej, jeg har min søde snart 3 årige shetter hingst. han har grønt pas.
.
hans mor går hvor han går, men ved dog ikke hvem faren er.
nogen der ved hvordan man finder ud af hvem faren er, og om han evt kan få blåt elker rødt pas(ved ikke om han skal kåres først) hans mor er næsten ren shetlænder.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  shetlænder: hjælp til stamtavle.
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   4. mar 2017 hvis moderen ikke er ren shetlænder, så foreligger der med stor sandsynlighed ingen stamtavle på hesten, da den er en blanding smiley

• #2   4. mar 2017 altså det jeg helst vil have hjælp til lige nu, er nok at finde ud af hvem faren er, og om min skal kåres for at få blåt eller rødt pas(hvis jeg finder stamtavle på moren og faren)

• #3   4. mar 2017 Det kan du jo nok bedst finde ud af ved at finde avleren. Men mange små ponyer er avlet uden papirer og hvis moren ikke er renstammet med kendt afstamning hvad vil du så bruge det til?

• #4   4. mar 2017 jeg kender ham der købte hoppen fra en, så tænker han ved noget, da han også har hendes pas osv. har altid gerne ville vide hans afstamning, da jeg intressere mig meget for det, og gerne vil vide hvem hans far er for en. det lyder som en umulig opgave i know, men tænke at der nok var nogen herinde der viste noget, og at finde afstamning osv.

• #5   4. mar 2017 Men du kan ikke bare lige finde afstamningen. Bedækningen er jo ikke registreret når den har grønt pas.

• #6   4. mar 2017 den eneste grund til min hinfst har grønt lige nu, er fordi jeg selv fik lavet pas på ham, før jeg begyndte at undersøge far og stamtavle.

• #7   4. mar 2017 Han kan ikke kåres når den ene forælder ikke har rødt pas, ej heller få rødt pas

• #8   4. mar 2017 Du skriver, hoppen (moren) er næsten ren shetlænder, altså ikke 100% ren. derfor vil din hingst ikke kunne få rødt pas, da begge forældre skal være racerene, eller anerkendte indenfor hinandens forbund.
    Og derudover vil shetlænder foreningen ikke kåre en ikke-100%-shetlænder.

• #9   4. mar 2017 hvad med blåt pas? kan han få det eller er det heller ikke muligt? er der nogen som kender en god måde at finde hans far på, da jeg meget gerne vil finde ham.

• #10   4. mar 2017 blåt pas er vist, så vidt jeg husker, for heste, hvis forældre er kåret i to forskellige, og ikke hinanden anerkendte, forbund. så nej, når hoppen ikke er 100% shetlænder, så er den heller ikke kåret, ergo kan din hingst ikke få andet end grønt pas.

Den eneste måde du kan finde faderen på, er ved at få fat i dem, der har avlet din hest. Det står netop ikke opgivet nogen steder, fordi bedækningen ikke gennem et forbund.

• #11   4. mar 2017 Det bliver meget svært st finde far på den. Du fik selv lavet pas på den, dvs hvis den var chippet og registreret og det bare var bortkommet, så ville informationerne stå i det nye pas. Hvis den ikke var, så er den viden tabt. Den eneste der kan hjælpe dig er avleren

• #12   4. mar 2017 altså jeg tænker jeg skal have fat i ham der ejer hoppen og så finde ud af om han ved hvem moderen var bedækket med eller hvem han købte hende af, da hun var ifol da hun kom op til os. ved godt at man tænker at det er ligegyldigt når han ikke kan kåres osv, men det betyder meget for mig at finde ud af hans afstamning. er der andet jeg kan gøre for at finde faren eller er det jeg har tænkt mig, bare det der skal gøres?

• #13   4. mar 2017 Du kan ikke gøre andet, når der ikke er opgivet avlet osv på din pony.

• #14   4. mar 2017 jep, kan man enlig få skrevet stamtavle ind i passet så, hvis jeg kommer så langt?

• #15   4. mar 2017 Jeg har set pas med halve tavler, så ja, det kan man, men kan forstille mig det koster en del, jeg ved det dog ikke.

• #16   4. mar 2017 håber på at kunne skrive en hel stamtavle ind, da jeg mener der er lidt stamtavle på min hingsts mor, og faren bliver nok det største problem alt efter hvem han er, så håber påat kunne skrive en hel ind. penge er intet problem,så længe det ikke koster over 200,- hvilket jeg ikke tror. tak for rådene:)

• #17   5. mar 2017 Den eneste måde du finder ud af det, er ved at kontakte tidligere ejere/avler.

Skal du have afstamning i passet (hvilket jeg tvivler på Seges vil gøre med en rundkørsel), så skal der laves et helt nyt pas, så du er langt, meget langt over 200 kr.

• #18   5. mar 2017 jeg mente 2000,-;) og hvad mener du med en rundkørsel?

• #19   5. mar 2017 rundkørsel er noget man kalder heste, som er blandinger af racer.
    fx en islænder blandet med en araber, det er også en rundkørsel smiley

• #20   5. mar 2017 Rundkørsel = blanding

• #21   5. mar 2017 kunne man så ikke kalde det en blanding? personligt bryder jeg mig ikke om at min ellers andres heste bliver kaldt rundkørsler.

• #22   5. mar 2017 Det er ren vane for mig at sige rundkørsel, og jo, man kunne da godt bare kalde det en blanding, men jeg kalder det nu engang for en rundkørsel. smiley

• #23   5. mar 2017 altså personligt er jeg ikke særlig flad for at min hest bliver kaldt en rundkørsel, da jeg ser det som en fornærmelse(mest mod hesten, men også mod ejeren) det er bare derfor.

• #24   5. mar 2017 Og hvor pokker skulle jeg vide det fra? smiley
    Nu ejer jeg selv en seriøs gang hul i hegn krikke, og han bliver kaldt en rundkørsel, og så længe han får hans kys, kærlighed og godbidder, så er jeg ret sikker på, at han er pænt ligeglad med hvad jeg kalder ham. smiley

• #25   5. mar 2017 jeg bebrejder dig heller ikke at du kalder heste rundkørsler, men gør bare opmærksom på at jeg ikke er så vil med at du kalder min hest en rundkørsel:);)

• #26   5. mar 2017 Jamen så kalder vi den en blanding. smiley
    Du får ikke afstamning skrevet ind i passet på en blanding, med mindre der er sket en eller anden form for registeret ved bedækning, og så gør der endda kun måske.
    Ved nogle heste kan man foretage DNA kontrol, hvor de så får skrevet afstamning ind og lavet korrekt pas, men det er på racerene heste.

• #27   5. mar 2017 ok, jamen tak for svar da, men tror lige jeg skal spørge en bekendt. for har set mange heste med grønt pas som havde stamtavle nogle delvist og nogle stykker helt.

• #28   5. mar 2017 Renracede heste, der er af race som ikke er godkendt inden for EU, vil have grønt pas med fuld afstamning (fx TWH).
    Som sagt, hvis bedækningen er registeret et eller andet sted, kan man skrive hel eller delvis afstamning i et grønt (blandings) pas, ellers ikke.

Da jeg skulle have lavet pas på min forrige hest (DSP/DV blanding), spurgte jeg dyrlægen om afstamningen kunne komme med (jeg kender begge forældre), men idet hesten er en blanding, skriver man ikke afstamning i passet.

• #29   5. mar 2017 ok tak for info, men spørger alligevel, for jeg ved ikke om bedækkning på hans mor er registreret, da jeg ikke ejer hende OG at den måske faktisk er.

• #30   5. mar 2017 Synes at ha læst, at det blå pas udgår.
    Men hvis du sku finde faren, han er kåret og ha ham i et pas, tror jeg der er noget med blodprøver, for bevis.
    Det er sån en gang rod og det er rigtig dyrt.
    Og når der ingen chancer er for kåring af din, ville det være spild af penge.

Men derfor ka du godt finde ud af, hvem faren er.
    Men det er dog ikke altid nemt, når det er små ponyer, der tit er blandinger.
    Det havde nok være nemmere, at købe en med rødt pas fra start.

• #31   5. mar 2017 jeg fik ham i fødselsdags gave, så det kunne ikke helt lade sig gøre????

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#32   5. mar 2017 når moderen er en blanding, så vil din pony aldrig kunne få andet end grønt pas, da den ikke vil kunne registeres i noget forbund (dette pga. den mulige shetlænder del, hvilket ingen forbund vil optage - med mindre vi taler ren shetlænder avl).

skulle der foreligge en stamtavle på faderen, så kan du desværre stadig ikke få kåret din pony.

hvis avl betyder så meget for dig, bår du se dig om efter en kåret shetlænder - eller ihvertfald en hest med papirene iorden smiley

men skøn dreng du har dig

• #33   5. mar 2017 Som de andre siger, så omkring det at få skrevet en hel/delvis stamtavle ind i passet, så bliver det dyrt, for som sagt skal der blodprøver til. Og hvad vil du bruge det til? Når du ved at moderen er en blanding, så vil det ingen forskel gøre, at få skrevet det ind.

• #34   5. mar 2017 jeg ved ikke hun er blanding. syntes bare at have hørt fra ejer at hun er næsten eller helt ren shetter.

• #35   5. mar 2017 jeg vil gerne avle lidt føl til mig selv på ham, men avl betyder ikke alt. vil enlig bare gerne have fundet hans far og måske få lidt stamtavle i passet. men hvis moderen var ren shettter, og hans far også er, så kan han godt få stamtavle i passet? og kåres hvis det er?

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#36   5. mar 2017 julie: begge forældre skal have fuld stamtavle og være kåret for at din kan kåres.

har du dine forældre med ind over, at du vil avle et par heste?? det er jo næppe gratis.

• #37   5. mar 2017 Medmindre begge forældre er kåret i shetlandspony avlsforeningen er det sådan set ligegyldigt hvilken afstamning de har i forhold til at du vil avle med din. Og husk på der er ikke penge i shetlændere med papirer = shetlændere uden godkendt afstamning får man nærmest foræret da omkostninger til chip pas og evt kastrering langt overstiger deres værdi. Tænk dig godt om før du begynder at tænke på at avle

• #38   5. mar 2017 Helt enig med de andre. Hvis du kigger på min profil, så ser du at jeg har 3 shettere med røde pas. Jeg er aktiv i foreningen, samt bruger mine shettere flittigt og kender mange af avlerne her på Sjælland. Hvis det var min havde jeg kastereret den, og når jeg så engang ville have flere, så købe en god en med fuld tavle, som allerede har pas. To af mine er dog køb, hvor jeg ikke har vidste at det ikke lige var de bedste jeg købte, men jeg er blevet klogere og ved at jeg, selv med røde pas, ved hvor jeg køber en næste gang, da mine måske ikke er den bedste kvalitet at avle på...

• #39   5. mar 2017 det siger mange men der er mange gode grunde til at han ikke er kastereret.

• #40   5. mar 2017 Undskyld jeg spørger, men hvordan kan der være mange gode grunde til, at man ikke kastrere? smiley
    Jeg kan kun se én, at hesten har fuld afstamning og kan bidrage med noget positivt indenfor den pågældende race.

Tildels kan jeg forstå at man trækker den, men det skal ikke være på bekostning af hesten.
    Jeg valgte selv at kastrere sent, udelukkende for at få lidt mere attitude i min pony, men så snart hormonerne kom, gik der ikke 14 dage, så røg kuglerne. smiley

• #41   5. mar 2017 jeg siger at der er mange gode grunde til min ikke er kastereret.

• #42   5. mar 2017 Det er også dem jeg spørger om...

• #43   5. mar 2017 Hvorfor er din ikke kastreret, når den nu ikke har tavle, og er noget "værd" at avle på? (det er den sikkert for dig, men ikke set med forbunds øjne)

• #44   5. mar 2017 Jeg vil også gerne høre grundene smiley

Min grund for st foreslå kastration er, at der er mange "grønne" shettere som ikke får hvad de har behov for, er kastebolde og så videre, fordi de bliver foræret væk eller solgt til næsten ingen penge.
    Der er mange avlere som har fine hingste som ikke går igennem en kåring, dem kastrerer de, så de kan blive gode brugsponyer, som også små børn kan magte.

• #45   5. mar 2017 han er en rigtig god hingst,som er meget velopdragen, som jeg gerne vil give videre til hans føl. og jeg beholder selv føllene. han bliver kun kastereret hvis han bliver for vild.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#46   5. mar 2017 julie: hvem er med ind over avlen?

man bør ikke avle bare fordi at man har en velopdragen hest (drt kan alle heste blive) smiley

• #47   5. mar 2017 mig selv. men jeg vil vente et par år, til han viser at han kan finde ud af at være hingst

• #48   5. mar 2017 Hvilken hoppe har du så tænkt dig at sætte ham på? siden du selv beholder føllene?

• #49   5. mar 2017 jeg beholder dem ikke pga den hoppe jeg vælger, men fordi det betyder noget for mig

• #50   5. mar 2017 Hvad skal du bruge føllene til ? smiley

• #51   5. mar 2017 til hygge, hms osv

• #52   5. mar 2017 og det er bare sjovere når det er nogen man selv har avlet

• #53   5. mar 2017 Har du købt en hoppe også så? Det er de færreste der låner deres papir heste ud til pirat avl smiley

• #54   5. mar 2017 eftersom jeg først avler om et par år så nej

• #55   5. mar 2017 Hvorfor ikke i stedet for, købe et føl med tavle, så du kan tage den med på dyrskue fx. eller få avls godkendt, så du ikke bare avler i blinde.

• #56   5. mar 2017 fordi at 1: det vil jeg gerne gøre men lige nu har jeg ikke plads, men vil gerne have et par føl på ham også.
    2: det er noget andet at avle sin egen pony end at købe en.

• #57   5. mar 2017 Men det jeg mente er, hvis du ikke har nogen hoppe.... hvordan vil du så få føl efter ham som du er sikker på at kunne beholde? Eller har du tænkt dig at købe en hoppe også?

• #58   5. mar 2017 ja, men som sagt begynder jeg først om et par år

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#59   5. mar 2017 jeg tror vi alle har gået med ungpige-tankerne om at skulle have føl efter vores egne dyr, og hvor fantastisk det kunne være. Men heldigvis bliver man ofte klogere med alderen smiley

• #60   5. mar 2017 det er enlig ikke helt sådan jeg tænker, men det kan jo være du har gjort.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#61   5. mar 2017 hvorfor er det så at den skal bruges i avlen? smiley

markedet er fyldt med små ponyer, som ikke kan finde hjem, og sådan har det desværre altid været - jeg ved godt at du selv vil beholde, men hvis du interessere dig meget for avl, hvorfor så ikke avle på noget godt avlsmateriale istedet, så afkom i det mindre får en stamtavle smiley

• #62   5. mar 2017 måske fordi det ikke er det jeg har lyst til. det kan da godt være at jeg begynder at avle på noget andet engang, men nu avler jeg på det her.

• #63   5. mar 2017 Det værste er når avlere avler for at avle og uden hoved smiley Jeg håber godt nok at der er nogle forældre, der har mere fornuft og måske en bedre grund til at avle på den.

Misforstå mig ikke, jeg er ikke "pas-snob", der er mange gode "grønne heste" der gør sig godt i sporten, eller dækker et behov i markedet, men det er ikke tilfældet når det kommer til shettere.... At avle "grønne shettere" er i min verden det samme som at avle huskatte... Der er for mange af dem, for få hjem, og mange går for lud og koldt vand, fordi de var gratis og "ikke det værd". Umiddelbart så ud fra de grunde her, så mener jeg at det er en smule egoistisk at avle på den. Har du virkelig tænkt dig at beholde hingsten + den hoppe der skal trækkes føl på + deres føl, mens du skal læse videre, arbejde, får kæreste, for slet ikke at tale børn etc?

Jeg takker af i tråden her, for det er vidst nærmere som at tale til en dør, og så håber jeg at du bliver klogere i løbet af de par år....

• #64   5. mar 2017 Jeg synes virkelig ikke, det lyder særlig gennemtænkt, fra din side af ts.

• #65   6. mar 2017 næ det er der mange der siger, men jeg ved præcis hvad jeg gør så i behøves ikke at prøve at overtale mig til noget andet. desuden så skal jeg kun avle på ham hvis han stadig er den jeg vil avle på om nogle år.

• #66   6. mar 2017 Er meget enig med de andre. Ved du i øvrigt hvad det koster, at lave et føl? Det koster VIRKELIG mange penge. Det er altså ikke bare bedækning der koster og så kommer der et føl på et tidspunkt. Der er scanninger, svaber-prøver, specialfoder til hoppen og en masse andre udgifter.

• #67   6. mar 2017 det er jeg klar over og har faktisk styr på det

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#68   6. mar 2017 julie: hvad siger dine forældre?

• #69   6. mar 2017 det er ikke noget andre skal blandes ind i, men jeg kan sige så meget som at hun ikke har noget imod det

• #70   6. mar 2017 Eftersom du er under 18 og er under dine forældre, så skal de da bestemt inddrages.

• #71   6. mar 2017 det er jo det jeg siger. jeg har fået lov.

• #72   6. mar 2017 De er helt med på, at betale så mange penge på at avle "ubrugelige" ponyer ?

• #73   6. mar 2017 du kalder dem ubrugelige, men de er overhovedet ikke ubrugelige. og ja for det er mig selv som betaler.

• #74   6. mar 2017 Hesten vil aldrig kunne få hverken blå eller røde papire. (blå papire er for heste der er optaget eller godkendt i et forbund men ikke har fuld afstamning..

En hingst som ham vil aldrig blive godkendt.

Og tja til jer andres lad barnet have sin drøm hun har ingen hopper mm og avle på alligevel nu. Så det jo ikke noget som kommer til og ske det næstelange stykke tid.
    Vi har nok alle været der med en drøm om det nå man ejer en hingst.

• #75   6. mar 2017 det er ikke en drøm, for jeg har fået lov og den eneste grund til at jeg ikje avler lige nu er at jeg mangler et sted min hingst kan stå, da han ikke bliver passet ordenligt hvor han er nu. og jeg har fået at vide at han ikke kan få anden farve pas, medmindre hans forældre begge er renracede

• #76   6. mar 2017 Det er en drøm da det ikke er noget som er muligt pt. ergo en drøm pt.

• #77   6. mar 2017 det er da muligt. hvad vil du ellers kalde det når jeg bare skal finde et sted han kan være.

• #78   6. mar 2017 Et sted han kan være ?

• #79   6. mar 2017 ja

• #80   6. mar 2017 ligenu står han ved nogen som ikke kan finde ud af at passe ham.

• #81   6. mar 2017 Hvis du skal have ham opstaldet ja så kan det godt være du få et problem mange vil ikke have hingste stående.

• #82   6. mar 2017 jeg har fundet et sted skal bare lige finde pengene, så intet problem.

• #83   6. mar 2017 Hvis du skal finde pengene til opstaldning, hvordan vil du så få det til at fungere med endnu en pony (hoppen)?
    Folk prøver ikke at gøre dig ked af det, men desværre lever størstedelen af ups-avlen/den tilfældige avl på materiale af svingende kvalitet som regel liv der indebærer mange ejere og meget lidt pleje. Det er synd for ponyerne smiley
    Synes bestemt du skal købe et føl med stamtavle, så du kan melde dig ind i forbund og deltage i udstillinger/show/kåringer m.m. smiley
    Med dit fokus på stamtavler tror jeg det vil give dig størst glæde smiley

• #84   6. mar 2017 jeg er ligeglad med stamtavle på ham, for var enlig bare nysgerrig. og vil gerne have fundet hans far og set hans mors stamtavle og måske fars+ at han bliver 5 år før jeg udtaler mig mere om hvor vidt jeg vil avle på ham, da der åbenbart kun kommer diskutioner og anklager ud af det.

• #85   6. mar 2017 lige nu mangler jeg kun penge da jeg ikke får fuld løn på mit fritidsjob endnu.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#86   6. mar 2017 du er 13 år, du bør ikke engang overveje avl - dette uanset om din pony er ud af de bedste gener, eller "bare" en pony. smiley

Avl, uanset hensigt og tanker, er noget der kun bør overvejes af voksne med en hvis portion viden og erfaring.

avl er ikke noget man bare gør - heller ikke selvom det er til eget behov. Der bør altid være enormt mange tanker og overvejelser bag, og det er de færreste børn/unge i stand til, hvis man ser etisk på det.

• #87   6. mar 2017 du behøves ikke fortælle mig hvad jeg kan og ikke kan. desuden er det helt uden for emnet, OG hvis jeg syntes at jeg har tid, råd, erfaring og alt andet der skal til for at avle og mine forældre også er enige, så er der ikke nogen der skal fortælle mig hvad jeg skal eller kan.

• #88   6. mar 2017 Hvilken erfaring har du med avl?

• #89   6. mar 2017 hvilken erfaring har DU med avl? i kan komme med alle de agumenter i vil, jeg er ligeglad og ændre ikke mening.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#90   6. mar 2017 øv, hvor er det trist at hører at man overlader avl til børn.

og især, hvor der så avles, bare for at avle. det som om at det glemmes at det faktisk er levende dyr, som bør have de bedre forudsætninger allerede inden skabelse smiley

• #91   6. mar 2017 jeg har fået lov til at prøve en gang, for at se hvordan hans føl er, men som sagt er det kun hvis jeg føler at hans gener skal føres videre og at han kan finde ud af at være hingst.

• #92   7. mar 2017 Hvis du på nuværende tidspunkt ikke har råd til at betale en ordentlig opstaldning, hvordan vil du så have råd til ikke bare en hest, men 2? og så med en der er i fol? Det er dyrt at få føl og er bestemt ikke noget man bare lige gør.

Jeg venter mit første føl til maj - og rundt regnet kommer jeg nok i hvert fald af med 20.000 - Dette indebærer selvfølgelig bedækningen som kostede 10.000 - men deraf kommer alt det andet ved siden, som er dyrlægeregninger fra div. scanninger, tjek og vacciner, desuden er det ikke helt billigt at fodre på en drægtig hoppe heller. Har meget svært ved at se hvordan du skal få råd til alt dette? også husk nu at det er et liv man sætter til verden, ikke et legetøj som du kan gøre med, som det passer dig. Du bliver simpelthen nødt til at se realistisk på tingene, især for hestens skyld.

• #93   7. mar 2017 sagde du lige at jeg ser en hest som et legetøg??!!!! hvis det er hvad du tænker om mig, så forlad venligst denne tråd!!!!!

• #94   7. mar 2017 Tja.. Julie, pt virker det som om, du bare vil avle for at avle, og ikke har tænkt videre over tingene. Du er 13, du har ikke pengene til en ordentlig opstaldning for den ene hest, du har. Og så vil du ud og finde én mere, samt avle et føl?! Du ender jo med at stå med 3 heste derefter! Samt dyrlæge, smed og alt der hører til, til 3 heste!
    Det er muligt, dine forældre siger god for ét føl, men ved du hvad det kræver at arbejde med føl? hvad der skal gøres, hvis føllet ikke vil die? Hvis føllet ikke strammer op i koderne? Hvis føllet ikke accepteres af sin mor? Ved et dødfødt? Hvis der sker komplikationer?
    Har du/dine forældre mulighederne til at betale "worst case"?

Jeg stod med en, perfekt på alle måder, Oldenborg hingst, som jeg gerne ville have føl efter, og egentlig gerne ville have kåret. Jeg indså, det bare var en pigedrøm for mig, og ikke ville være noget videre fedt for hesten.
    Samtidig havde jeg ikke mulighederne for at kunne kontrollere en hingst med de krav, en avlshingst har, på trods af jeg har redet og passet avlshingste, siden jeg var 9 år gammel!

Jeg kan virkelig godt forstå alle siger, du skal lade være! Du ser jo ikke realistisk på det. Havde du stået med en hoppe, var svarene muligvis anderledes, men det gør du jo ikke.

• #95   7. mar 2017 det er fordi at alle i mennesker simpelhen ikke forstår det jeg fortæller, og uanset hvad, så skal jeg værken beskyldes for at tro at heste er et legetøj, min hest skal ikke kaldes en rundkørsel, og i forstår bare ikke hvad det er jeg siger. desuden skulle jeg kun spørge til pas, der skulle ikke startes en diskution om hvadxandre syntes jeg skal gøre og ikke skal gøre.

• #96   7. mar 2017 Tja, hvis du ikke ønskede diskussionen skulle tage denne drejning, skulle du nok ikke have nævnt, du selv ville avle på ham.
    Og du kan ikke bestemme om folk vil kalde blandinger rundkørsler, eller om du vil kalde dem "hul i hegnet" hest. Kom folk og sagde at Kubriano (min hest) var jorden grimmeste smælderfede oldenborg, jamen så vær da velkommen! Det kan jeg da være ligeglad med, det er jo ikke deres hest! Du vil aldrig kunne bestemme, hvad folk siger eller gør.
    Ligesom vi ikke bestemmer hvad du siger eller gør.. Du kan da gøre som det passer dig, vi fraråder dig at lade være, fordi vi nu, så vidt jeg kan se, er det ældre og derved har dét mere livserfaring end dig, og højst sandsynligt det mere heste/avls erfaring end du har.

Derudover forstår vi udmærket hvad du siger. Du siger, hvis du finder hingsten acceptabel, så vil du avle et føl på den. Men at du lige nu ikke kan finde pengene til en ordentlig opstaldning, fordi hvor den står nu ikke har det godt. Du siger, dine forældre har sagt ja til ét føl.
    - men igen, vi siger, vores mening til, hvad du selv har skrevet.
    Så der er absolut ingen grund til at blive pigesur over du ikke får din vilje og at alle bukker sig i støvet og siger: "du er jo ih og åh så klog på avl og heste, så selvfølgelig skal du da avle på din shetter blanding - Det kommer der jo noget godt ud af, hvis du siger det!".

• #97   7. mar 2017 Har aldrig beskyldt dig for, at du ser din hest som et legetøj, skrev det blot for at sætte det op mod hinanden og derfor gøre det mere forståeligt. Jeg skriver, at det ikke bare er noget man lige gør og hvis man ikke overvejer det grundigt, kan det have alvorlige konsekvenser for dine heste, og ikke mindst den hest du vil sætte til verden.
    Som der allerede er nævnt i denne tråd, så er der allerede rigtig mange små tavleløse ponyer derude, og de ender ofte som kastebolde eller hos nogen som slet ikke har forstand på heste. Hvad nu hvis du en dag blev nødsaget til at sælge føllet? Hvor stor er chancen for at dit føl vil ende som kastebold?

Jeg skriver ikke at du aldrig nogensinde må avle, men at avle på denne type hest lige nu, er bare ikke særlig forsvarligt og slet ikke når du har din alder, for du ved altså ikke hvordan fremtiden ser ud for dig?

• #98   7. mar 2017 ved du hvad den eneste grund til at jeg bliver sur er fordi at i anklager mig for alt muligt

• #99   7. mar 2017 Der er da ingen der anklager dig? Folk skriver pænt og kommer med gode råd og vejledning og ikke mindst erfaringer og jeg syntes nu du skulle lytte til dem. Vi skriver jo ikke dette for at gøre dig ked af det, men for at hjælpe dig og dine dyr

• #100   7. mar 2017 ha, så har du ikke læst beskederne ordenligt. og jeg syntes ikke der skal køres mere i det, for det er min beslutning og det kan der ikke bare sådan lige laves om på.

• #101   7. mar 2017 Jo, jeg har skam læst alle beskederne, og når det så er sagt så syntes jeg at det er en enormt selvisk beslutning du tager, når du ikke engang så meget som overvejer hvad der er bedst for hestene.

• #102   7. mar 2017 Du bliver forhåbentligt klogere når du blir ældre og ser at vi har ret i det vi skriver smiley

• #103   7. mar 2017 hvis du har læst alle beskederne, så ved du også at jeg kun måske avler et føl på ham. og nu gider jeg ærligtalt ikke det her mere. så hvis man vil diskutere, så kan man sende en besked.

• #104   7. mar 2017 Du vil jo ikke diskutere det, så hvorfor opfordrer du til at blive ved med at diskutere, bare i PB??
    Det giver jo absolut ngen mening.
    Det ender helt sikkert med, du som de fleste andre piger, får en "drengene er mere vigtige", og du så ikke ønsker heste i en periode, så kan dit så elsket føl ende som kastebold... men hey, your funeral.

• #105   7. mar 2017 wauw, sådan har du sikkert tænkt. nej drenge har altid haft anden ret, og heste+bøger første ret. og sådan bliver det ved med at være lang tid endnu. men som sagt vil jeg ikke snakke mere om det.

• #106   7. mar 2017 og præcis sådan sagde jeg også, da jeg var 13 år gammel.. men jeg håber godt nok du bliver klogere..

• #107   7. mar 2017 Du kan ikke vide hvad der sker i fremtiden smiley Det er meget normalt at når man når teenage alderen, så er drenge, fester osv lidt sjovere. Ikke for alle, men det kan ske.

Jeg forstår godt at du har en drøm om at avle, det har de fleste hestepiger i din alder. Men lige meget hvor meget man vender og drejer det, så er det ikke bare lige, at avle, især ikke når man ikke har set eget sted. Der er rigtig mange ting, man skal være obs på. Hvad gør du hvis føllet blir sygt, hvis hoppen ikke vil tage sig af den, eller dør? Har du råd til en akut operation hvis der er behov for det etc.
    Derudover, hvorfor avle på en hest uden tavle? Står du og mod alt forventning må gå af med følle ( igen, det kan ske) så risikere du at den ender op hos en hestehandler, som kastebold eller lign. Markedet er prop fyldt med tavle løse 'shetlændere' som folk ikke kan komme af med, da de i grove træk er "ubrugelige"

• #108   7. mar 2017 jeg vil som sagt ikke diskutere det mere.

• #109   8. mar 2017 Hej Julie smiley
    Jeg skriver ikke for en diskussion, jeg vil bare lige give nogle gode råd med på vejen, så tag det ikke på den negative måde.

Det er jo dit liv og valg, så dem kan ingen ændre, dog skal du kigge realistisk på dine valg og hvis du gør det og kan svare ja til dem, så kan det være du slipper for nogle dyre lærepenge smiley

Selvom det først er om nogle år (måske når du er 15..16...17??)
    Har du råd til 2(3) hestes opstaldning? Har du et arbejde der giver dig sådan en løn, at der stadig vil være et plus på kontoen til uforsigelige udgifter, efter de faste udgifter er betalt? Eller er dine forældre villige og indforstået med at skulle træde til, hvis en uventet dyrlæge regning opstår søndag aften?
    Efter økonomien, kommer tiden. Har du tiden? Husk på det også til den tid er ved at være tid at starte på uddannelse. smiley
    Har du viden nok? Eller fagfolk der kan hjælpe dig? Det kræver en del med planlægning af føl, komplikationer osv. Her er det godt at have fagfolk med sig, ting kan altså godt gå galt.
    Og til sidst, er det dit mål at beholde føllet, eller lave flere? Hvis ikke flere føl, skal hoppe og hingst jo stå adskilt derefter. Eller du skal bruge pengene på en evt kasteration.
    Alle disse ting er nogle ting som du virkelig skal overveje, om du har råd, tid og overskud nok til at håndtere dette i en alder af teenager smiley

Jeg husker selv mit første føl jeg avlede. Stor oplevelse!
    Jeg havde en boulonnaishoppe og fandt en passende hingst til hende. Vi kørte til jylland og hun kom heldigvis i fol ved første forsøg.
    Jeg fik hende scannet på 16 dagen og der var gevinst.
    Hun folede en sen weekendaften, dyrlægen måtte ud og sy hende, da det havde været en lidt hård omgang, men intet krimminelt. (ca et par tusinde kroner blev brugt den aften). Desværre var der noget galt med føllet. Det viste efter et par måneder med at hun havde balanceproblemer. Hun blev indlagt på landbohøjskolen sammen med hoppen, men de kunne ikke finde ud af grunden og hun fik det bedre. Det kostede mig 16000 for indlæggelsen.
    Nogle måneder efter fik jeg taget blodprøver af hende igen, da hun ikke så ud som hun skulle. Prøverne vidste at hun muligvis havde nyreskader. En scanning skulle der til, og rigtig nok var hendes nyre dekefte af ukendte årsager, muligvis medfødt. Det endte med en aflivning , jeg nåede at have mit drømmeføl i et år og hun kom til at koste mig de ca 30000 i dyrlægeregninger. Og ved du hvad? Jeg havde hende ikke forsikret, fordi jeg tænkte... 'det sker ikke for mig, det er jo sådan en naturlig ting'... Men det kan altså godt ske vil jeg så lige understrege.... dyre dyre DYRE lærepenge.... Heldigvis var jeg færdiguddannet og havde et fuldtidsarbejde og har altid haft lavet en opsparing på min konto, så jeg har penge til uheld.
    Så hvis du virkelig vil alt det avl der.... forsikring.... For din egen skyld og hestens... Jeg skal have min nuværende hoppe til bedækning i år og denne gang er der forsikring med smiley

Det var blot nogle tanker og forhåbentlig lærelige ord som du ikke vil tage som negative ting, men blot som en tankevækker og indsigt i realitet som du kraftigt skal overveje inden du evt begynder dit eventyr..

Held og lykke fremover smiley

• #110   8. mar 2017 kan godt lide den måde du skriver det på. og ja, regner med at spare op til uventede uheld. og vil da også forsikre hoppe og føl.

• #111   10. mar 2017 pas diskutionen er ligesom færdig. nej den kan ikke få rødt pas
    eller kan den men så skal du nok regne med 1 først betle for mor får rødt pas og kåres og derefter far samme .. og er så farmor/mormor osv ikke med pas kåret skal det også betales, så i længden vil detnok løbe op i hvad en stor hest koster af god kvalitet
    jeg har selv en "ægte" p,r,e på grønt pas .. hun er efter 2 pre forældre men far er ikke kåret og chancen for t finde ham er nok ret lille han er i italien

istedet for at avle selv på en der måske ikke har kvaliteten til det, uanset hvor sød han er, .. hvad så med at købe føllet i maven på hoppen.. det gjorde jeg med min cruzado og ja det er faktisk næsten som at avle selv..
    ejer af hoppe opdaterede mig godt op til fødsel med billeder af hoppe mælkeløb osv.. og skrev straks den morgen hun kom til verden.. og dagen efter stod jeg og beundrede mit lille vidunder være ude for første gang
    indtil hun kom hjem, var jeg ofte og besøge hende, avler tog mig med i alle/de fleste beslutninger ang hendes "liv"
    jeg har ikke fortrudt det valg.. slap så for et skulle ud og hive føl ud af hoppe osv osv
    men har stadig billeder fra hun var omk 10min gammel, og ja nu lunter hun så rundt som 2 års hernede på min fold smiley

• #112   10. mar 2017 miv, hvordan ville den kunne det? hvis hun er villig til at lægge arbejdet og pengene i det?

Hvis der er en blanding et eller andet sted eller at hestene aldrig blev registreret mht hvem der var mor og far, så ville den aldrig kunne komme det, da shetlændernes stambog er lukket. Og taget i betragtning at i forhold til længden på et hesteliv, så har det jo ikke været lovpligtigt at få lavet pas til de grønne særligt længe. Blodprøver ville skulle til, og de de fleste bedste eller oldeforældre nok er døde og borte, så er det nok pænt umuligt.

Men synes at din idé med at leje en mave er super, når hun nu er så stædig smiley

• #113   10. mar 2017 dingle nej.. men hun spørger til hvis den har forstår jeg som den måske er ren racet eller hun håber.. og er alle manglende led der ikke er kåret levende er de to bare og gå i krig.. betale ejer for at e kåret og bagefter dna test..
    men kan da hurtigt blive en dyr fornøjelse og skulle betale kåring og dna for eks 6 heste bare for en tavle. så skal man efter min mening virkelig have noget godt blod eller prisen skal eks gå fra 3000 til 50000

med min cruzado som er resultat af en teenage graviditet.. og de lige en sidst svingom inden mor rejste til dk.. og far er så solgt
    far er desværre ikke blevet kåret. men skulle han dukke op kan jeg betale for 1 dna test og er han far, så kan jeg betale kåring til ham og vups der kom min grøn pas på røde nummerplader.. spørgsmålet er så vil jeg betale smiley

så mit svar går udfra mor er ren. samme er div led bagved og samme far. de er bare ikke kåret..

indrømmet det med at købe maven ar et valg jeg ikke fortryder, jeg føler faktisk at jeg selv har "avlet" hesten, fordi jeg blev taget så meget med i det..
    og ni her bagefter har jeg det egentlig ok med jeg ikke stod med risikoen eller skulle ud og trække føl ud eller hvad man kan risikere...

• #114   10. mar 2017 Miv. det er nu ikke BARE som du skriver..

Du kan intet af det du nævner gøre medmindre ejer af hingsten ønsker dette samarbejde. ønsker de det ikke har du INTET og gøre.

Hvad også kan være problemet for mange med en hingst foreksempel og den skal avlsgodkendes er der ikke dna på moren. Så kan du ikke få kåret eller andet din hingst medmindre dem som ejer hoppen vil gå med til det.. Og det er om du vil betale eller ej. De skal gå med til det ligemeget hvad..

Og helt ærligt så er det total urealistisk at der kunne komme papire på den omtalte hest. Havde hun vist hvem forældre var eller at de i hvertfald var kåret med papire. så havde hun bare skulle bruge dna på mor og hesten men alt andet er urealistisk.

• #115   10. mar 2017 Derud over er jeg ret sikker på at du IKKE kan få røde papire på en hest der er født før faren er blevet avls godkendt. ! så det ville under ingen omstændigheder kunne lade sig gøre. BTW

• #116   10. mar 2017 camilla. er vist netop det jeg skriver.. . de fleste vil nu godt kåre deres dyr hvis andre betaler smiley

det er et arbejde ja men det siger trådstarter jo hun gerne il ligge i det. og penge fik hun også til at lyde som ingen hindring
    så er det jo bare og starte med at undersøge også gå i krig fra en ende af.. hvis alle i afstamningen er rene.. eller måske spare pengene og købe en kåret shetter hingst så sparer man nok flere tusind.. men hvis hun absolut vil have rød tavle på egen er dette jo vejen frem hvis de er rene hele vejen

• #117   10. mar 2017 Nej det er der squ mange der ikke vil hvis de ikke er med i deres planer. og kan også meget vel være faren er kasteret inden.

Og som skrevet så kan du ikke få papire på et føl efter en hingst der ikke er godkendt heller ikke hvis den bliver godkendt år efter.

• #118   10. mar 2017 det kan jeg ikke svare på.. i mit forbund kan du sagtens få papirer hvis forældre er rene og de kåres..

• #119   10. mar 2017 Jah men tror ikke på du kan hvis føllet er født og allerede nogle år gammel før hingsten bliver godkendt. SÅ skal dit forbund i hvertfald have nogle meget mærkelige regler.

• #120   10. mar 2017 kan jeg sagtens .. ellers ville jeg jo ikke nævne muligheden..
    bare fordi muligheden ikke ligger i 1 forbund kan den sagtens være der i et andet smiley

• #121   10. mar 2017 Skal jeg se før jeg tror det også det vist ikk et særlig anderkendt avls forbund.

For de ville aldrig støtte pirat avle med ikke godkendt hingst som det jo er da man avler på dem nå de ikke er godkendt uheld eller ej.
    Jeg ved man i nogen forbund kan få et "andet" slags pas i forbundet hvis begge forældre er rene mm. MEN det er ikke et rødt pas eller svare til det..

• #122   10. mar 2017 camilla. du ender ikke alle forbund så pt snakker du som du har forstand..
    og finder egentlig ingen grund til at retfærdige gøre ting for dig for du virker egentlig heller ikke speciel modtagelig..
    min hest er ikke piratavl. den har skam forældre med røde pas.. men igen snak som din forstand er til..
    lyder jo til de kender samtlige avlforbunds regler

• #123   10. mar 2017 En hest er pirat avl nå forældre ikke er avlsgodkendt om den er renracet eller ej.

Og jah det en ret ens regl og hvad jo er grunden til man faktisk godkender hingste og ikke bruge dem til avl FØR de er godkendt.

=)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#124   11. mar 2017 jeg bliver nysgerrig nu.

i hvilket forbund er det muligt at få kåret sin hingts, EFTER at den har lavet føl??
    jeg kender ingen anerkendte og ordentlige forbund som tillader dette.

er det ikke kun forbund på linje med det tidligere ECHA som godtager sådan noget??

• #125   11. mar 2017 Der er flere forbund som godkender hingste som har lavet føl..

MEN du vil aldrig kunne få lavet papire på disse føl da de er pirat avl ligemeget hvordan man vender og drejer det =)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#126   11. mar 2017 camilla: er det virkelig rigtig??

troede at det nærmest var en regel at en hingst ikke må have lavet afkom før bedækning, hvis en kåring skal være muligt smiley

• #127   11. mar 2017 AMT
    Hvordan vil du tjekke op om hingsten har et ups afkom eller andet ? føllet vil jo ikke få paire. =)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#128   11. mar 2017 camilla: det ved jeg.

Men troede faktisk at det var en regel, og at det var noget man som avler overholdt.

• #129   12. mar 2017 Normalvis har man ingen grund som avler til og bedække med en ikke godkendt hingst jo. =)

Som avler.

Kommentér på:
shetlænder: hjælp til stamtavle.

Annonce