{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.566 visninger | Oprettet:

islænder ryttere {{forumTopicSubject}}

hmm nu har jeg længe gået og spekuleret over noget...

jeg ved det er et ømt Emne som mange mennesker bliver meget vrede over at blive konfronteret med og vil derfor på forhånd sige at jeg ønsker ikke at såre/træde på nogle med det her. jeg er blot forundret.

først vil jeg høre om der er en større tendens til at kraftige ryttere rider på islændere??
og så til det grimme...
hvorfor mener islænderryttere og ejere at en islænder kan tåle at bære mere på deres ryg end andre heste?.

og hvordan kan det være at kun islændere skal bære sin rytter på lændemuskulaturen som er hestens svageste punkt?

og sidst men ikke mindst hvad er begrundelsen for at vælge som voksen at ride på en pony?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  islænder ryttere
  • #1   11. mar 2017 Islænderdebatten er lige så uendelig som bid/bidløs og alle de andre der har været igennem tiden. Og lige så uendelig som vægtdebatten altid har været generelt for alle racer generelt. Så den holder jeg mig uden for.

    Men til debatten om hvorfor voksne vælger pony. Den tør jeg godt at gå ind i. For den kan jeg holde på egen banehalvdel og blot fortælle hvorfor jeg gør det.
    Jeg er 22 år og rider 3er pony.

    Hvorfor? - Flere grunde.
    1. Jeg købte hende da jeg var yngere og størrelsen passede bedre.
    2. Jeg kan ikke nænne at sælge hende den dag Idag.
    3. Vil ikke ligge ridningen på hylden når:
    4. Jeg ikke mener jeg er for stor til hende.
    5. Jeg lider af rideangst. En større hest vil ikke gøre sagen bedre.


  • #2   11. mar 2017 Jeg rider gerne pony.
    Så længe man er selvkritisk, og bevidst om muligheden for, at man ikke passer sammen med sit ridedyr, er ridning helt fint.
    Det kan være vægt, højde - men balance, hvordan man bruger schenkler/ sporer, tøjler bid mv...

    Der er voksne , som ikke skal ride ponyer fordi det er synd - men jeg har ikke mødt dem endnu.
    Jeg har faktisk ikke set voksne, der red pony, hvor størrelsen var et problem?

    Den dokumentation, som der lægger bag 15% reglen er elendige små undersøgelser...
    Jeg har aldrig fundet andre artikler, end en enkelt undersøgelse af et svensk varmblod stutteri, hvor man på tilred 30 ungheste, og man observerede hvornår hestene virkede hæmmet af rytter, og så regnede man vægtratio ud.
    Ingen omtale af ryttere, rytter færdigheder eller hvad de anså for "besværet".

    Men så længe folk ikke er kildekritiske, og fremhæver påstande om at folk skal stoppe med at gøre ting - uden at medbringe god dokumentation - så tager jeg det ikke så tungt. smiley

    Især ikke, når man gør det, som dyrene er avlet til, og dyrene holder et godt helbred med mange års brug til formålet.


  • #3   11. mar 2017 Who - det kan godt være dyrene er avlet til div. Men de er ALDRIG blevet skabt til at bære. I bund og grund burde vi jo overhovedet ikke ride på dyrene, men det har vi valgt at gøre, og så skylder vi de at gøre det mest muligt skånsomt.

    Jeg kan godt finde på at ride pony, den skal dog passe mig i str. Men jeg er også en lille voksen.
    Jeg har en stor veninde der desværre rider islænder..

    Mvh TT


  • #4   11. mar 2017 Tindur..

    Nu nærmer vi os filosofi...
    "At være skabt til" kræver sproglig set, at der er en skaber - det tror jeg ikke på!

    Så jeg gør bare hvad jeg kan, "hvis det fungerer og ikke gør skade" er det "naturligt"...


  • #5   11. mar 2017 jeg var ikke ude efter at høre om man som voksen kunne finde på at ride på en pony.. jeg var ude efter at forstå hvorfor man hvis man som rytter er kraftigt bygget, erotisk buttet og måske vejer i nærheden af de 80-90 kg vælger at købe netop en islænder på omkring 135 ?

    alt kan retfærdiggøres med "så længe den ikke har ondt" og at den er sund og rask..
    jeg ser bare rigtig mange ryttere til den bløde side som vælger en lille islænder som ridehest og jeg tænker der må da være en forklaring på det?


  • #6   11. mar 2017 Der er jo stadigvæk rigtig meget uvidenhed i heste verdenen... Og jeg tror desværre mange også gemmer sig bag den gamle myte om at Islænderen kan bære mere vægt for at undgå dårlig samvittighed ved at ride trods overvægt. smiley

    Mvh TT


  • #7   11. mar 2017 Jeg synes generelt at islænder rytterne er blevet rigtig gode til at sætte sig ind i, hvad deres heste kan og ikke kan, men som alle andre steder i hesteverdnen vil der være folk, så ikke følger med i udviklingen og som er uvidne.

  • #8   11. mar 2017 helt enig TT
    men jeg ville bare så gerne have en forklaring da jeg desværre godt kan blive lidt fordomsfuld over for det og det vil jeg gerne have en begrundelse for at være..

    jeg ved jo en masse om både anatomi, fysiologi, bevægeapparat og træning af hesten.. og det er jo på den baggrund jeg undre mig..

    Men jeg ser jo gran voksne mænd på 190 cm ride på islændere på 140 cm til dm og andre større islænder stævner..
    hvis det er tølten de er ude efter findes der jo væsentlig større tøltere på markedet som ikke passer bedst men i hvertfald bedre.. så hvorfor er det netop islændere??


  • #9   11. mar 2017 I min tid i islænder verdnen fandt jeg ret hurtigt ud af, at ejerne ofte mener at Islændere er det eneste rigtige og mange af dem ser det som en livstil at have den lille uldtot.
    Da jeg forlod Islænder verdnen for 3 år siden, var mange af mine bekendte inden for islænder verdenen ved at falde ned af stolen. For man gik absolut ikke fra Islænder af til en anden race. Det var simpelthen umuligt.

    Der er brodne kar i alle dele af ride sporten og jeg tror aldrig man kommer det til livs.


  • #10   11. mar 2017 Sikke dømmende du er TS. Når det er sagdt er det så værre vi voksene rider vores islændere, i forhold til ungrytteren der beholder hendes pony til hun er voksen fordi hun er glad for den. Der klapper folk i hænderne, selv om hun er 185 cm og hendes pony 140 i stg.

    Mange islændere er i dag avlet til at være 140 i stg og har mødt mange islændere der er 150 i stg. Der vil sige de holder heste mål. Kun få er 130 i stg i dag og de fleste af disse går med børn. Åben øjnene og se dig omkring, jeg ser konstant fede mennesker ride spinkle dansk varmblods heste som du rider TS. Er det bedre? De hopper rundt i sadlen og smadre ryg og ben på dyrene, der bliver der ikke tænkt på om hesten kan holde til at gå med 75 kg. Da hesten er avlet så elegant og smal den kun kan gå med 50 kg. Man skal jo ikke kun dømme en rytter gruppe, men se på alle ryttere som helhed. Jeg er i islænder verdenen og oplever der bliver tænkt meget på hestene. Ja voksene mænd rider hestene men er næsten altid tynde og spinkle. Jeg ser tilgengæld mange for tunge ryttere på for spinkle heste.


  • #11   11. mar 2017 ja okay.. nej jeg er ikke et sekund i tvivl om at der er lige så mange uskrevne regler for islænderryttere som der er for alle de andre raceryttere og discipliner..
    dog er det igen et evidens for at hesteverdenen generelt er en utrolig klike opdelt og racisistisk sport/livsstil og det er i mine øjne komplet latterligt da vi alle har samme udgangspunkt og igen et socialstyret interessepunkt men som altid har været og altid vil være med en dyrisk opfattelse af at kun den stærkeste overlever.. det er synd og skam synes jeg men jeg er bange for at det er blevet en populær måde at håndtere sine egne interessekonflikter på, da man så ikke behøver et specifikt grundlag for en påstand.


  • #12   11. mar 2017 ishesten

    se nu ramte du et ømt punkt på mig . netop min fordom.

    for du har fuldstændig ret!
    jeg er dømmende fordi jeg simpelthen ved for lidt om emnet, og da jeg præker for mig selv og andre hver dag om at lade være med at udtale sig om noget man reelt set ikke ved noget om, så er det at jeg må vide mere...

    og hvis du tror mine øjne kun omhandler islænderryttere så tager du grueligt fejl.. jeg selv er en inkarneret dressurrytter ned på cellulær niveau og jeg kan love dig for jeg har pisset en dressurrytter eller 100 af for at ytre det åbenlyse... Men jeg vil altid gøre det..
    og som jeg også skrev i opslaget så er jeg ikke ude på at træde nogle over tæerne men vidste på forhånd at der ville dukke nogle op som følte sig truffet og det er en del af det at lære.

    jeg har en helt klar holdning til alle vores discipliner, raceryttere og dermed også den kategori jeg selv tilhøre nemlig Varmblod og du skal ikke et sekund være i tvivl om at jeg ser det samme som du. nu var min egen inkompetence på netop islænder området bare blevet for stor en plage for mig, så jeg måtte have svar


  • #13   11. mar 2017 Nej men TS se på hvad du selv skriver. Du hænger jo selv en gruppe ud. Hvad med dem som rider fjordheste, haflingere osv. Det jo lige så galt. Og der er evidens for det jeg skriver, se på den islandske avl over de sidste 50 år er racen vokset med 5 cm i gennemsnit. DV er en skøn race men inden for den avlsforbund og rytter gruppe sker der også dyremishandling. Folk som ikke tænker på de er kraftige og derfor skader deres spinkle heste nogle gange er det bedre at vælge en DV med fx oldenborger i sig hvis man har for meget på sidebenene. I øvrigt har højden ikke så meget at gøre med den vægt hesten kan klare at bære

  • #14   11. mar 2017 jeg skriver lige præcis til dig at jeg er enig..
    Men jeg skulle starte et sted og jeg ville aldrig blive færdig med at redegøre for mine holdninger Ang vægt og ridning generelt. og de andre typer er jeg skam også inde over. Men hver ting til sin tid.
    Men hvad for dig til at fare sådan i flint over at netop dette emne bliver bragt på banen? jeg har ikke kritiseret dig, din hest eller andet lignende da jeg jo ikke kender dig og ikke aner hvem og hvad du er? er det blot et spørgsmål om din interesse at du føler dig/den udsat?
    for det har de alle sammen været.. Dem som kender min IRL ved jeg er en person som aldrig skære alle over en kam og hvis du læste mit opslag korrekt ville du også vide at jeg netop ikke generalisere for så skulle der have været flere langt mere specifikke spørgsmål..
    og din kritik af varmblodsryttere er jo den selv samme opfattelse jeg har.. og jeg har skam allerede skabt debat på det område.. mange gange.. Men nu var det Islændere der greb min interesse


  • #15   11. mar 2017 TS: Jeg synes du ganske smukt selv siger at man ikke behøver et specifikt grundlag for en påstand og alligevel gør du nøjagtigt det samme selv?
    Det er da nogen utroligt forudindtagede påstande du ligger op, selvom du skriver at du ikke ønsker at træde nogen over tæerne vælger du alligevel at opstille dine spørgsmål som allerede fastlagte påstande?
    At sige at alle islændere skal bære rytterens vægt over lændemuskulaturen, vil jeg mene er direkte forkert. Der har i den seneste tid været utroligt stort fokus på netop dette og mange ryttere er opmærksomme på problematikken med for lange sadler og jeg synes det har ændret sig meget i forhold til da jeg startede med islænder for snart 10 år siden. Jovist, der er altid brodne kar man kan vælge at pege ud, men så kunne alle islænderrytterne jo også stå at påpege hvor mange storhesteryttere der ligger deres sadel helt op over skulderen og hæmmer hestens skulderfrihed og bevægeapparatet af den vej.
    Om de kan bære mere, nej det kan de formentlig ikke, som det er blevet påpeget i et tidligere svar så fastligger der reelt ikke nogen faktuel undersøgelse der specifikt angiver hvad hesten bør bære. Der er lavet undersøgelser der viser at hesten blot ved sadlens tryk bliver følelsesløs i ryggen efter omkring 20 minutter, hvis jeg husker teksten korrekt, men den vælger man som rytter uanset race at se bort fra fordi den rammer en selv?
    Som det også er blevet pointeret så findes der overvægtige ryttere og uharmoniske equipager indenfor alle racer, så jeg tænker ikke du reelt set kan overføre dette til islændere specifikt? Jeg oplever ikke at der er en større tendens til kraftigere ryttere blandt islænder, men måske har man bare en tendens til at bide mere mærke i disse equipager og overse alle dem der er langt mere harmoniske fordi man allerede har en forudindtaget holdning om at det er sådan tingene er? smiley
    Når du siger hvorfor man som voksen vælger at ride ponyer så er en pony jo ikke bare en pony. Det er ligesom at sammenligne en dansk varmblod med en belgier bare fordi de har nogenlunde samme højde (jo vist overdriver jeg muligvis her for at fremme pointen) islænderen er blevet højere og også mere spinkel end den engang var, men den er stadig bygget kraftigere og måske mere kvadratisk end en spinkel dsp og derfor synes jeg ikke det er reelt at dømme en equipage udelukkende fra hestens højde og om den passer til "jeres" definition af en pony.

    Slutteligt vil jeg lige pointere at det bestemt ikke er ment som et surt opstød, men jeg prøvede blot at sætte nogen tanker på dine spørgsmål, som jeg endnu engang lige må pointere synes er ret forhåndsdømmende på trods af at de fremstilles som en simpel undren smiley
    Og at dette er en endeløs diskussion ligesom mange af de andre der kører, bomløs/bom, Barfods/sko, Bidløs/bid, bør hesten overhovedet have rytter på til at starte med, foldtider, dækkener, sporer og pisk og så meget andet man kunne diskuttere i forhold til folks forskellige måder at holde hest på. Jeg er overbevist om at de fleste mennesker gør det de mener er bedst for netop deres hest om end der findes så mange forskellige måder at gøre det på, men jeg tvivler på nogen bevidst vælger at gøre noget de selv mener er direkte skadeligt for den og derfor synes jeg vi skal holde en pause med altid at gå og fordømme andre og blot glædes over vores fælles interesse for hesten smiley


  • #16   11. mar 2017 Jeg undskylder lige på forhånd at det blev lidt langt og at det altså ikke er fordi jeg selv føler mig specielt truffen sådan kom det måske til at lyde smiley

  • #17   11. mar 2017 Selvfølgelig er det fordømmende... Men nok fordi man lægger mere mærke til en stor rytter på en lille hest end en stor rytter på en stor hest. Og når ekvipagen SER mere harmonisk ud(selv om den nødvendigvis ikke er ift. Vægt) så bliver det bare ikke lagt mærke til på samme måde! smiley

    Mvh TT


  • #18   11. mar 2017 Kristina VBT

    først og fremmest . hvor er det fedt at læse en tekst fra dig smiley

    jeg er måske ikke så god til at formulere mig skriftligt som jeg ellers går og praler af ??

    når jeg stiller disse spørgsmål op som jeg gør, er det fordi det er et spørgsmål jeg ofte stiller mig selv ud fra det jeg ser.. jeg er helt 100 på at INGEN udsætter sin hest uanset race for en direkte smerte eller mishandling bevidst. Men som jeg også ved inden for Varmblod så har folk en tendens til at udtænke en "logisk forklaring " på hvorfor netop springdyret som løber alt hvad remme og tøjler kan holde til mod springet og tøsen river og flår i det pelham bid den har på under alle de ekstra remme, klemmer og tøjler der skal forhindre den i netop at stikke af , at hun beder om et skarpere bid til næste stævne for SÅ kan hun holde den!
    jeg er ikke spor anderledes indrettet.. jeg bliver også indimellem drøn skuffet eller irriteret på min krikke ikke lige gør som jeg godt vil have.. Men jeg når altid at bremse mig selv og sige til mig selv, " hvem er lige idioten her?", ja det er jeg jo selv for jeg ved jo hvordan jeg skal gøre og jeg ved også at hesten og jeg er 2 individer og så må jeg sgu hjem og læse på lektien igen igen igen igen igen..

    det er min klare opfattelse at når man bliver konfronteret direkte med et problem der rammer en, så er man langt mere tilbøjelig til at være ærlig i sit svar...

    og det du beskriver her er præcist det jeg ønsker at opnå..

    en bredere vifte af viden på et specifikt område
    men lad være med at tro jeg kun har fordomme overfor islændere.. jeg har dem for alle i hele sporten og skam også over for mig selv.

    de er til for at blive klogere for jeg er sådan en hestenørd at jeg må vide alt hvad der er at vide om det.. og i denne omgang er det netop islændere og deres ryttere jeg ikke forstår smiley men det betyder altså ikke jeg ikke har øjnene alle de andre steder også..

    jeg går gerne i dybden med mine holdninger og redegør for dem hvis der er ønske om det også på alle andre tænkelige emner.
    Men jeg gider ikke bruge tid på at råde "min far kan tæve din far "for det bliver man sgu ikke klogere af


  • #19   11. mar 2017 TT

    ja netop.. Men min undren udsprang af jeg personligt selv med mine egne 2 øjne ser flere og flere islænderryttere som har flotte, frodige kurver.. og det er lige præcis derfor jeg spørger hele for jeg ved jo at jeg kun ser en lille bitte brøkdel af sandheden og når man vil vide noget, så må man spørger ??


  • #20   11. mar 2017 Ts
    Hvor er det dejligt at, at du ikke bruger nedladende ord om folk der har for meget på sidebenene, men kan starte en debat uden at få overvægtige til at føle sig som lort ved at blive kaldt diverse nederen ord smiley


  • #21   11. mar 2017 Guldhesten

    ved du hvad de smukkeste kvinder på jorden er dem der ligner kvinder, hvor hofterne er brede , runde og bløde og samtidigt er det også i min verden her den ægte kvindelige kommer til udtryk


  • #22   11. mar 2017 Jeg blev bare så lettet da jeg så din tråd, for normalt når der kommer en tråd om for store ryttere, kaster folk rundt med virkelig nederen ord og jeg tror at de fleste mennesker som vejer mere end hvad der er sundt, har det skidt nok med deres krop i forvejen.

    ( Ikke at jeg synes, det er ok at man rider heste/ponyer som er for små, men nogle gange skal man lige tænke over hvordan man siger det, uden at være modbydelig)


  • #23   11. mar 2017 TS inden for alle hjørner af heste verden ser man for kraftige ryttere der rider deres heste. Men som før skrevet har der været meget fokus på dette emne. Og flertallet af islænder rytter jeg kender tænker virkelig over dette også med deres sadler????

  • #24   11. mar 2017 TS: Og det er fedt at man gerne vil tilegne sig viden om andre grene end der hvor man jo typisk har sin omgang og det er jo også der man ofte mangler lidt indsigt smiley

    Jeg tror bare min pointe var at når det kommer til stykket så tror jeg ikke der er specielt stor forskel fra det ene område til det andet. Fra min side eller hvad man skal sige, der ser jeg ligeså mange overvægtige ryttere på små spinkle heste som jeg gør på islændere. og selvom de er højere end islænderne er det jo hverken mere harmoniske eller ja smiley

    Med fare for at bevæge mig ud på endnu et lidt ømtåleligt område så har jeg en idé om at en mindre hests størrelse måske kan virke mere appellerende smiley Jeg håber ikke dette fornærmer nogen, det var på ingen måde intentionen og det er baseret på ren spekulation smiley


  • #26   11. mar 2017 Thomine: som det er blevet diskuteret tidligere så findes der heller ikke konkrete beviser på at de ikke kan. Så det kan man jo diskutere i lang tid smiley

  • #27   11. mar 2017 ishesten

    det glæder mig jo utroligt at høre dette for det er jo vigtigt uanset hvad hest man har eller str man er så skal Sadlerne jo passe..

    og igen er jeg HELT enig med dig om at der er problemer alle steder og på alle punkter og netop derfor synes jeg det er vigtigt at få dem vendt en af gangen ??


  • #28   11. mar 2017 Thormine

    ja sådan har jeg det nemlig også..
    jeg har flere gange været i diskussion med islænderryttere ansigt til ansigt hvor der kommer en masse helt vanvittige påstande om at islændere simpelthen har flere ribben og deres lænd er langt stærkere end andres og at den er avlet til at bære en masse vægt netop der og der står jeg HELT af.

    for jeg har selv været på skolebænken og set et skelet af en fuldblod, en islænder og en shetlænder

    og deres rygrad samt lænden var faktisk uhyggeligt ens eneste forskel var afstanden mellem knoglerne og naturligvis længde og bredde men selve rygsøjlen var faktisk ens i str.

    så af den observation har jeg kunnet konkludere at den islandske heste har fuldstændig samme anatomi som andre heste.. bare mindre..


  • #29   11. mar 2017 Lige et lille link om islænderen og den udvikling igennem tiden http://horseconsult.com/articles/showarticle.asp?ArtID=1836

  • #30   11. mar 2017 sikke en masse ubrugelig viden.

    Men ja ja man kan tale sig til døde om for og i mod de forskellige Vægt mål.

    men hun har ret i en ting netop at højden bliver større mens drøjde bliver mindre.. og det hænger rent anatomisk og fysiologisk ikke sammen med en rytter der vejer 100 kg


  • #32   11. mar 2017 C. sværke

    se det er et svar jeg kan bruge til noget.. en oprigtig indsigt i tankerne ..

    i 2 og 3 og vi to slet slet ikke enige og bliver det aldrig. for så taler vi faktisk om bevidst skadespåførsel.

    ja hurra de klare det, ja de kan sætte sig bag til (har de noget valg) og de fungere (gør de)

    nu har jeg tilfældigvis en veninde der er uddannet massør, laserterapeut og Equine touch behandler. jeg har endnu ikke hørt om en islænder hun har behandlet hvor rytteren var over vægt grænsen som ikke er komplet overspændt, mælkesyre indholdet er tårnhøjt og de er ved at lægge sig på staldgangen så snart du berører dem samt der ikke længere er puls i inderlår og halerod.. trykkede ribben, drejede brystben, forkalkninger i lændehvirvler og sammengroninger i ryggen.

    det er muligt du mener det fungere og det gør det også.. Men set inde under en utrolig mild race af sind og karakter så skal du ikke prøve at fortælle mig at den hest har det godt...

    en ting er at sige den ikke fejler noget når man ikke reelt set aner en pløk om det da man er for stolt, stædig eller gammelklog nok til at undersøge det og noget helt andet er at man får det undersøgt, konstateret og ignorerer det ! det kommer jeg ALDRIG til at acceptere...

    og netop på grund af den holdning har jeg enorme fordomme om islænderryttere...
    ikke kun dem men i hvert fald også dem


  • #33   11. mar 2017 AS:

    Min er tjekket igennem af flere behandlere uden at finde nogen form for skader. Min pony er en 3er pony og jeg er 22 år gammel.

    Så fordi din veninde har set skader betyder ikke at alle heste får skader.


  • #35   11. mar 2017 C. Sværke

    ja det tror jeg du har helt ret i ..

    jeg ser jo samme tendens inden for fodring af heste.. og igen her nå jeg undres og måbe..
    Men det er jo sundt og lærerigt at se det fra andres synspunkt. og jeg kan sagtens sætte mig ind i at hvis det virker så giver det mening at fortsætte..

    Men så bliver jeg lidt ramt igen. for hvorfor er det okay at ignorere den nye viden hos islændere når man på Tennesee Walking Horses har lavet soreing og lader dem stå med tunge kæder for at få et løft. jamen det virker jo? hvorfor så stoppe? fordi det er dyremishandling... fordi vi som mennesker har et ansvar om at vide bedst.

    for mig er det et åbenlyst råb om at de mennesker som netop praktisere denne form for ligegyldighed ikke kan magte at tage det ansvar og sagt på simpelt dansk. de ANER ikke hvordan man får hesten (islænderen) til at præstere som de gør uden at lave de tiltag som de gør..
    min egen erfaring på det punkt er klart at når man stiller spørgsmålstegn ved de ting man oplever så bliver man stemplet som racist, barriere rytter som ikke ved en dyt om det og man bare skal holde mund og blande sig uden om..
    ja for de kan ikke forsvare det de laver?


  • #36   11. mar 2017 Bettemus

    nu var jeg lige inde og se din profil..

    1. din alder har intet at gøre med hverken hesten eller din vægt.

    2. nu ser jeg jo en kraftig 3er pony og en MEGET spinkel rytter som rent anatomisk passer fint sammen. jeg kan faktisk slet ikke forstå du føler dig truffet her da der intet er at sætte på jeres equipage..



  • #38   11. mar 2017 Thormine

    for mig personligt er en ubevidst mishandling lige så grim som en bevidst.

    og hvis man ikke ved nok om det så er det i mine øjne en dovenskab man ikke kan tillade sig.
    hvis de ryttere der vil ride tølt på islændere til stævner og i konkurrence generelt , ikke VED at Sadlen ikke bør ligge på lænden, at deres vægt uanset om de er buttede eller slanke er for høj og at der rent anatomisk ikke er logik for en hest at præstere gangart i lænden og med hovedet langt højere end nakken egentlig er, er mishandling så er de både blinde, døve og stumme.

    ALLE som praktisere en sport på det niveau sætter sig ind i hvad det kræver på den ene eller anden måde. og ja så er det bevidst mishandling.

    Men jeg kan også spytte en af mine andre grimme fordomme ud.
    at det er 100 gange lettere at kvalificere sig i toppen inden for islænderridning da det er en lille gren i forhold til de andre
    og 2.
    de voksne mænd og kvinder som er for tunge til at ride en islænder gør det fordi deres ambitioner om at "blive til noget " i sporten ikke kunne realiseres på andre måder da de ikke havde evner eller talent nok til at opnå det på alm hest.

    ja ja det er nemmere at vride halsen op på en lille hest så den ikke kan protesterer og sætte en meget tung rytter på den bærende bagpart så kan den hverken stejle eller bukke og eneste logiske gangart for dyret er tølten da den ikke kræver samme engagement af rygmuskulaturen som trav eller galop ..
    Jep jeg har masser af dem ??


  • #40   11. mar 2017 Hvis hesten er sund, rask, glad og velfungerende - og alle de andre heste, som bruges på samme måde også er det, så må dyrene logisk kunne tåle det arbejde de bedes om at udføre.

    Kære Trådstarter.
    Har du dokumentation af, at islænder heste tager skade af at bruges som ridedyr af voksne i normal vægtkategori??
    Hvis du kan finde en god videnskab undersøgelse, så sender jeg dig en dåse friskbagte brunkager. Deal?


  • #41   11. mar 2017 A S:
    Hvis du går efter procenterne når burde jeg være truffen.
    Min pony vejer idealt 300 kg. Det giver 20 procent reglen en max vægt på 60 kg. Så siger man så at man skal trække hestens overvægt fra tallet. Hun vejer ca 50 kg for meget.
    Hun må altså gå med 10 kg.

    Jeg vejer 58 kg. Og så smider jeg en sadel på bagefter. Så er vi langt over de 10 kg hun må bære. Herefter snakker man så om yderligere kun en 15 procent grænse. Og den tør jeg slet ikke at regne på smiley

    Men nej føler mig ikke truffet. Kan bare godt lide at komme med eksempler hvor dine fordomme og oplevelser ikke passer ind smiley


  • #42   11. mar 2017 Og vil gerne stille spørgsmålstegn ved "meget spinkel" Jeg er stadigvæk på kur for at smide yderligere 4 kg. smiley

  • #43   11. mar 2017 TS: islænderen er den 5 mest udbredte race i dk. Så der er en del der rider islændere og jeg ved de professionelle kan deres kram. Hestene mishandles ikke til at gå tølt, nogle får klokker eller vægte på for at give mere løft. Enkelte skoer deres heste med lidt tungere sko. Men det vil jeg nu ikke kalde dyrmishandling. Det vel ikke være end at bruge bandager, klokker og ben beskyttere. Det vejer også på hestens ben. Jeg er ikke enig i hestene skal gå med tungere sko, da jeg mener det slider dyrenes ben unødvendigt. Men når alt dette er skrevet, så ser du jo også mennesker som rider roulkur på deres heste, for at få dem til at gå mere ned med nakken. Er det ikke at mishandle en hest? Eller når top dressurheste kaster benene frem og ikke bruger deres ryg korrekt. Du kan jo finde idioter inden for alle sportsgrene, men man kan bare ikke sætte alle ryttere i bås.

  • #44   12. mar 2017 Ishesten:
    Der er desværre også steder hvor hesten beskæres forkert for at fremkalde tølten smiley

    Men som du selv skriver. Der er "mishandling" i alle grene. Ikke kun indenfor islænder smiley


  • #45   12. mar 2017 At der forgår grimme ting, inden for andre dele af ridesporten, gør det jo ikke ok at man os gør det i islænder verdenen

  • #46   12. mar 2017 Guldhesten:
    Det tror jeg da heller overhovedet ikke der er nogen der har sagt. smiley


  • #47   12. mar 2017 Måske ikke direkte, men der blir ved med at blive hivet problemerne fra andre dele af rideverdnen ind i debatten, nærmest som undskyldninger.



  • #48   12. mar 2017 Guldhesten:
    Jeg tror det folk mener er at det ikke kun er et problem i islænderverdenen. Så hvorfor lave en debat om netop kun dette. I stedet for problemet generelt.


  • #49   12. mar 2017 Der er nu os ret ofte debatter om, det der sker af nederen ting i de andre dele af hesteverdnen. Men der oplever man sjældent at folk skal påpege at der i hvert fald os sker ting andre steder.

  • #50   12. mar 2017 Guldhesten:
    Det er fordi det andet ikke er påpeget kun en race og derved virker mere generelt smiley


  • #51   13. mar 2017 Jeg kan se, at diskussionen er faldet lidt ned, så nu kommer jeg med noget KOMPLET off-topic til TS fordi jeg ikke kan lade sådan noget stå:

    "ved du hvad de smukkeste kvinder på jorden er dem der ligner kvinder, hvor hofterne er brede , runde og bløde og samtidigt er det også i min verden her den ægte kvindelige kommer til udtryk"

    Til en anden gang, så lad venligst være med at måle kvindelighed på kropstypen. Tænk jer om, før i melder ud at andre ikke ligner kvinder - at du ikke har ægte kvindelighed hvis du er tynd - for det er PRÆCIS det samme som at sige, at overvægtige ikke er rigtige kvinder. Det er sårende og dumt. Og det kræver kun at man lige tænker sig om før man går til tastaturet smiley Vi er ALLE ægte kvinder på lige fod med hinanden, uanset hvad vægten siger.


  • #52   13. mar 2017 beklager jeg lige har været fjern . har lige en del personlige ting i øjeblikket.

    ej slap nu af.

    hvis jeg skriver de smukkeste kvinder i verden er dem der har kød på benene så er der sgu ikke nogen målestok på om det er 1 mm eller 15 cm..

    jeg har altid været tynd (53 kg)

    men er blevet mor og har fået mave (68) kg og om man er tyk eller tynd så er man smuk i sin egen facon.
    Men JEG PERSONLIGT, KUN MIN MENING synes at skeletter med hud på er hæsligt. er du uenig så er det da super .. jeg er lidt træt af at man ikke kan læse mellem linjerne..

    mht om man mener det er dyremishandling eller ej så holder jeg fast på at ingen er så dumme at de tror på at lænden kan klare at bære 100 kg ,1-1/2 time, hver dag, hver uge, året rundt..
    Men fair nok hvis man mener at en hest der holder pony mål på 130 cm kan bære 100 kg jamen så fair nok.. eller man er tynd eller tyk eller høj eller lav. hver sin mening jo..

    Men uanset hvad så må man ikke kører over for rødt, man må ikke slå ihjel og man må ikke stjæle. det er fastsatte regler.
    ikke til diskussion.

    vi har også sådan nogle inden for hestevelfærd.. der er desværre bare kun et par få mennesker der sidder og bestemmer hvilke og hvad de skal indholdet og hvad værre er, hvordan de håndhæves og i hvilken grad der sker overtrædelse eller ikke.
    og ja det kommer nok en dag smiley


  • #53   13. mar 2017 Siden din respons var til Guldhesten, der snakker om overvægtige, er der ikke så meget at læse mellem linjerne, med mindre du da har svaret på den forkerte kommentar. Min pointe er at det ikke har noget med din mening at gøre, men handler udelukkende om det ødelæggende i at rose én kropstype ved at nedgøre en anden.
    Det er meget enkelt at lade være og kan sagtens gøres uden at sætte "rigtig kvinde" lig med et bestemt kropsideal. "Skeletter med hud på" er en vanvittigt nedladende retorik uanset om det er modeller eller dine veninder du snakker om. Min opfordring er bare at man tænker sig om, inden man siger og skriver disse ting.

    Jeg har ikke brede og bløde hofter blandt andet, men jeg har sgu lige så meget ægte kvindelighed - og ligner præcis lige så meget en kvinde - som dem der har smiley


  • #54   13. mar 2017 Men det er DIN konklusion at jeg skære alle over en kam.

    jeg er så træt af at høre/læse kommentarer fra pessimister.

    Klassisk musik er kedeligt. det er en udtalelse og en mange deler men om der er en konkret evidens for det .. tja det tror jeg ikke.. det er ikke ensbetydende med at jeg mener at alle der lytter til Klassisk er kedelige...

    DU vælger at trække ordene ud igen give dem en betydning de ikke har...

    jeg var ekstremt muskuløs da jeg var yngre, havde tyrenakke, 6-pack, overarme og underarme samt kæmpe store lår og en pariserrøv.. til gengæld var min varm flad som en pandekage og jeg brugte 90 cm rundt om brystkassen og str 38 i bukser og ingen talje. helt firkantet.. jeg følte mig ikke feminin overhovedet, men vidste da jeg var en flot pige alligevel..

    nu jeg småkvabset, hængebabser, appelsinhud, blævremås, blubmave og mormor arme.. jeg føler mig stadig ikke feminin men jeg er stadig overbevist om jeg er en flot pige... selvværd kommer indefra..

    ikke fra dem der ser på dig


  • #55   13. mar 2017 Selvværd og følelser er én ting, samfundets definition af kvindekønnet er noget andet. Jeg konkluderer ikke andet end at du sætter "ægte kvindelighed" lig med brede, runde, bløde hofter - og at man ikke ligner en kvinde, hvis ikke man har disse former. Det kan godt være at du mente noget helt andet, men det er bare ikke, hvad du skriver smiley

  • #56   13. mar 2017 altså enten kan du ikke læse eller også har jeg trådt på dig..

    jeg skriver ikke at det KUN er kvinder med former der er kvindelige..
    jeg skriver at det i MIN VERDEN er her den ægte kvindelighed kommer frem..

    at du så vælger at konkludere at jeg så skære alle over en kam, det må være mangel på forståelse for det skrevne eller at du har fyldt dig trådt på fordi du måske ikke har brede hofter??

    det handler så i høj grad mere om din fejlagtigt opfattelse end min generalisering


  • #57   13. mar 2017 ishesten

    Ang at islændere er en udbredt race i dk.

    her tænker jeg ikke på antal men disciplin.
    islændere har deres eget DM og sådan racebestemte stævner..

    nu bliver jeg nødt til at pointere igen... jeg TALER IKKE OM DE ANDRE DICIPLINER ..

    og jeg skriver flere gange at jeg er lige så OBS på bl.a. dressuren..
    og jo gu fanden er det da dyremishandling at ride rollkur. lige præcis.. og vi skal ikke ind på mine holdninger til min egen sport for det er et felt hvor jeg virkelig ser rødt... og så bliver vi aldrig færdige ??

    nu husker jeg ikke om det lige var dig der skrev det..


    Men jeg har de beviser der fremstår på diverse dyrlæge sider, forskerblade og kildekritiske aviser/tabloider og andre medier.

    Men nej JEG har ikke beviser på at det er dyremishandling.

    Men min sunde fornuft og etiske opdragelse samt min viden om anatomi, fysiologi, biomekanik og bevægeapparat taler alle stort i mod vægt på lænden da hele hestens smidighed i ryggen samt muligheden for at lukke i de store led for at aflaste hele forparten bliver blokeret hvis ikke den er fri.

    Men jeg er naturligvis også interesseret i at se beviser for netop det modsatte. altså at det overhovedet ikke påvirker hesten.


  • #58   13. mar 2017 Jeg har ikke én eneste gang udtrykt at du skærer alle (hvem?) over én kam, så jeg tror det er dig, der har misforstået mig, det jeg vil frem til er blot måden vi omtaler kvindelighed og kropstyper på.
    Når du skriver at den ÆGTE kvindelighed kommer frem ved en bestemt kropstype, så ligger det meget simpelt i retorikken at man så at sige er "falsk" - ikke lige så meget, ægte kvinde - hvis man har en anden kropstype end denne. Det er irrelevant om det er i din verden eller en andens verden eller... det er hvad du skriver - SÅ hvis ikke det er dette, du mener, så brug en anden retorik næste gang smiley


  • #59   13. mar 2017 det er sgu da præcis det du gør..

    når jeg skriver at store kvinder er de smukkeste og at det er de mest kvindelige så tror du at jeg mener ALLE kvinder SKAL se sådan ud... og det har jeg sgu aldrig skrevet.. og oven i hatten konkludere du at jeg så har trådt på dem som ikke ser sådan ud. jamen det er en overfortolkning som du selv må danse med, for jeg mener ikke andet end det jeg skriver...

    og når jeg bruger udtryk som skeletter med hud , ja så mener jeg modeller hvor det mest fyldige sted på deres krop er deres læber som man endnu ikke har fundet ud af også skal strippes for al form... Dem hvor kravebenet springer ud fra kroppen og det samme med hofterne h or hele rygsøjlen er tydeligt synlig selv under tøjet.. DE er i MINE ØJNE hæslige..


  • #60   13. mar 2017 Nej, jeg tror altså ikke du skriver, at alle kvinder SKAL se ud på en bestemt måde?? Overhovedet ikke. Det er måden du omtaler kropstyper på, og din definition af ægte kvindelighed og den bodyshaming du repræsenterer med dine kommentarer, som jeg synes er problematisk.

    Men jeg kan se at vi går fuldstændig forbi hinanden og du skriver sort på hvidt at du måler graden af kvindelighed på kropstypen. Jeg har forgæves prøvet at gøre opmærksom på det, men det lykkedes ikke efter flere forsøg, så jeg slutter bare herfra smiley


  • #61   13. mar 2017 okay du kalder det bodyshaming jeg kalder det mening..

    jeg kan ikke fordrage lever og synes det er vulgært at skulle spise indvolde.. Men er det så ensbetydende med at dem som faktisk spiser det er vulgære?? øhh nej ikke mig bekendt..

    jeg forstår simpelthen ikke hvad dit problem er?? jeg anvender en række ord og så har jeg såret alle kvinder i verden ?? jeg kan sgu ikke følge med ..

    Men ja lad os lade den ligge her og være lige forvirret ??
    god aften smiley


  • Rikke S
    Rikke S Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 7 Følgere: 2 Svar: 3
    #63   16. mar 2017 Hej alle
    Har ikke læst alle jeres kommentarer , så kan sagtens komme til at skrive noget der er sagt....ikke destromindre er jeg voksen der rider en gotlands rus's / islænder pony blanding noget......Jeg er ikke stor ,ikke lille, vel ca 168 høj og ca 65 kg plus minus....vi købte den oprindelig fordi den havde det super skidt hvor den var , udsultet med lopper orm osv....Nå det var ikke det jeg skulle skrive om: den blev rask og frisk og tildels tilredet af nogle med rette str...jeg blev så kørt ned , som i koma og måske døede....Jeg overlevede og kom hjem noget skrantende og tynd.... Passede hestene med foder osv hver dag og tænkte en dag, jeg rider da på hende.....Hun har været den sødeste mest " omsorgsfulde" genoptræningspartner jeg kunne tænker mig...Hun leger rodeo med de fleste andre der prøver hende, ikke mig ......Nu er min vægt normal og hendes i overkanten , og situationen er stadig den samme. Jeg rider min bedste bedste ven i min lammeskindssadel og vi elsker virkelig hinanden....Har haft mange skrupler over mig på hende, dog siger hun bestemt fra hvis det ikke er noget og nogen hun gider....Jeg har dårlig samvittighed men bør jeg det ? Ved det ikke...Har fået en dejlig part som passer i str og vægt , som hun tester hver gang ....Jeg tænker heste skal nok gøre sig skidt bemærkede hvis de ikke vil / kan de ryttere de får....Vores heste blir ikke pisket , straffet eller andet....vi læser deres sprog tror jeg.....ligesom hun forstod at jeg bestemt ikke ku tåle at falde af.....Men de raske og rørige de får turen ,også selvom vi sætter samme krav ....er jeg skør ??? Men derfor rider jeg lille pony , og uden tung sadel....


  • #64   18. mar 2017 Har ikke læst alle kommentarer.

    Kan ikke helt svare på hvorfor tunge ryttere vælger islændere, jeg syntes jeg ser tunge ryttere ved alle racer men de mere robuste racer bliver ofte set som første valg, ved ponyer er det eks islænder, fjordhest, haflinger.

    Og mht til det med islændere kan bære mere end andre, det er en myte som folk har hørt og troet på siden 19hundrede og grønlangkål. nogen mener bare ivrigt at sådan er det bare fordi vikingerne red på islænderne dengang, men har ingen videnskabelig bevis på det og kan derfor ikke begrunde helt hvorfor udover at store farlige vikinger red islænderne i det gamle århundrede. og sådan er det bare ikke du rider islænder forstår du det ikke....... åbenbart smiley

    Men j har selv hørt på den siden jeg var barn, mine forældre tror stadig på det og min mor vil også ha en islænder, det har jeg så fået hende fra igen, heldigvis! Hun lære, bortset fra andre! smiley

    Og jeps jeg ejer selv en ismule blanding, jeg er 19 år og rider pony. dette kan jeg sagtens besvare hvorfor.

    -Da jeg fik ham var jeg 12 år gammel, en 1'er pony var perfekt til mine højde der.
    -Nu da jeg er 19, der er han selv blevet 19 (lidt pudsigt vi har fødselsdag samme år) og snart 8 år sammen er sgu lang tid, det siger vel også lidt om at vi aldrig kommer til at blive skilt ad, han er min bedre halvdel, min familie, og derfor vil det i mine øjne være forfærdeligt hvis jeg skulle sælge min bedste ven.
    - Jeg rider ham stadig fordi jeg kan, og jeg må, og han stadig er villig til at lade mig sætte sig op på ham og han NYDER det. hvis min dyrlæge eller kiropraktor nogensinde sagde til mig jeg var begyndt at veje for meget til at hans ryg ville tage skade så ville jeg aldrig sætte mig op igen, jeg ville aldrig have det godt med mig selv hvis han skulle komme til skade pga jeg egoistisk vis blev ved med at ride ham selvom fag-personerne sagde jeg ikke måtte.
    -Og hvis jeg nogensinde skulle have hest igen hvis sonny en dag gik bort, skulle det også være en pony, ligemeget om jeg kunne ride eller ej, det for mig kun en bonus smiley


Kommentér på:
islænder ryttere

Annonce