{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.966 visninger | Oprettet:

MS
MS
Emner: 3 Svar: 4

Lille hest - fordele og ulemper? {{forumTopicSubject}}

Jeg synes ofte man ser, at heste på mellem 149-160 ikke er så eftertragtede. Så vidt jeg forstår skyldes det, at mange mener at de ofte ikke har så god en gang (i forhold til dressur) eller ikke kan hoppe så højt (i forhold til spring). Er dette korrekt forstået?
Jeg har altid tænkt, at jeg skulle have en heste på et sted mellem 160-175, netop på grund af ovenstående. Men jeg er nu faldet over en hest på "kun" 155. Jeg er ikke den højeste person selv, så højden passer meget fint til mig (men jeg har heller intet i mod at ride store heste, det har jeg gjort meget). Jeg vil derfor gerne høre jer andre der har små heste - har I oplevet at det har været en hindring på stævepladserne, eller er det lige så individuelt som for større heste? Er der nogle fordele eller ulemper ved at have en mindre hest, som man ikke lige tænker over? Er de mon svære at sælge igen, hvis den dag skulle komme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lille hest - fordele og ulemper?
  • #1   13. mar 2017 Fordelen er, at den måske passer bedre til dig - men der er ulemper i, at de KAN have besvær med at følge de store heste i både dressur og spring - på tid og højde. Men en lille hest kan sagtens have en rigtig lækker gang, det kan en pony jo også - det har intet med højden at gøre, med gener og hvad forældrene er anlagt til.

• #2   13. mar 2017 har kun hørt mange undgår dem i forhold til spring, fordi banen ikke passer til deres størrelse (hvilket i følge mig er en latterlig grund) og den med dressur er lige så individuel på heste som på ponyer, gangen kommer bestemt ikke af størrelse, men på dens bygning.

Min dreng er 160, og er nok den mindste af alle sinde søskende. Derudover er han ikke den bedste bygget hest (stjel skulder og bløde koder) men hverken højde eller bygning holder ham tilbage. Han er ikke den mest fantastiske gang maskine, men får en del kommentar på hans store skridt og galop, og bestemt på hans fri trav. Da han var yngre hoppede han 130 uden problemer, jeg har desværre holdt igen med springningen, men har skam sprunget bane på 1 meter uden problemer. Har redet få stævner sammen, de 2 første var ikke noget at råbe hurra af grundet rytterfejl. 3 stævne vandt han begge klasser (LC1 og 20 cm spring), stævnet efter vandt han 40 cm og efter det vandt han 60 cm. Han passer ikke så godt ind i dressur, grundet hans temperament smiley

ps jeg er 179.

profilbillede
  • #5   13. mar 2017 Jeg har lige købt mig en lille hest på 158, og jeg er kun 158 cm også, og jeg vil hellere have en som passer mig i størrelsen end at den skal kunne følge med til stævner osv. smiley
    Men gør hvad din mavefornemmelse siger.

• #6   13. mar 2017 forresten så har ponyen ved nuværende ejer skam også startet mod hest, hans små 145-147 cm har ikke stoppet ham fra at vinde LA i både dressur og spring smiley

• #7   13. mar 2017 Hvis jeg nogensinde skulle have andet end pony, skulle det være en lille hest. Er selv kun 156 cm høj, så større heste passer slet ikke til mig.

• #8   13. mar 2017 Jeg har selv en lille hest på 152.. en araber bl. som ligner enhver anden hest, men når hun viser sine gangarter frem bliver man positivt overrasket! smiley
    Jeg kender flere andre som har små heste, der sagtens kan måle sig med de store på stævnebanerne smiley

• #9   13. mar 2017 Altså jeg har førhen haft 2 små heste. Begge rigtig dejlige! Men må indrømme at jeg får lidt problemer i dressuren da jeg har være lige en tand langbenet nok til dem. (Hestene var 150 og 155)
    Nu har jeg så en på 180.. det passer lidt bedre smiley

Men altså, jeg vælger ikke hest på størrelsen. (Kun ud fra hvad der passer til min længde self)
    Men da jeg ledte efter ny hest, blev jeg gjort opmærksom på at de "små" kan være lettere at "komme ind under" og få frem og rundt på en dressurbane. Hvorimod de store kan være problematisk at få samling på, med mindre de er ordenligt "sat sammen".
    Og det kan jeg sagtens følge logikken i.

Men som både stor og lille. Afhænger det jo af hestens bygning og sammensætning. Hvor "god" den er hvis man skal bruge en konkurrence hest. smiley
    Tænker heller ikke at det er en fordel at komme med en kæmpe hest til en springkonkurrence fx?

• #10   13. mar 2017 I forhold til det med gangarter: Finder man en hest med gode reelle gangarter er man altså også godt kørende.
    Man bliver jo ikke bedømt bedre i et dressurprogram fordi hesten går med knæene helt oppe over ørerne. smiley

• #11   13. mar 2017 Nu har jeg en stor pony (146 med sko) og hans gangarter (med lidt hjælp) er super lækre og ligner en stor hests, så en lille hest burde sagtens kunne få de gangarter man ofte ser hos de store med træning og muskler

• #12   13. mar 2017 jeg tror rent æstetisk det fordi det kan blive uharmonisk..

man ser jo ikke mange mennesker som er under 160 cm i højden. tværtimod er der mange over 170. og de har som regel ben der passer til og en langbenet rytter på en lille hest er ikke harmonisk at se på.

billedet i tråden viser det ret tydeligt ( ikke ondt ment <3)

og taler vi dressur er benenes længde et spørgsmål om at det hele skal se let og ligetil ud og en rytter hvis ben der stikker 15 cm under maven på hesten ser håbløst ud plus der er langt op til maven for at nå med hæl og schenkel og det bliver et frygteligt virvar af ben der flagre rundt.
    og i spring bliver det svært at få benene indenfor Sadlens knæstøtte hvis man har meget lange ben. og hænger de under rager de bommene ned ??

sådan tror jeg det er

• #13   13. mar 2017 A S jeg syntes bestemt ikke jeg ser uharmonisk ud på min dreng XD men ja okay, måske jeg så bedre ud på Sunset (173) og Felix (175+)

på billedet ser Felix

profilbillede
  • #15   13. mar 2017 det passer da også super.. ??

• #16   13. mar 2017 billedet som Lunse og Samse har lagt op der er det ikke harmonisk.. Men ingen tvivl om de stadig er en god equipage..

min udtalelse bygger på hvordan der bedømmes inden for DRF. smiley

• #17   13. mar 2017 H R

hehe ja de skal være ret lange faktisk ?? men det var mit bud på hvorfor folk gerne vil have større heste..

til trods for dette opslag ser jeg faktisk en stigende tendens til at folk langt hellere nu ønsker at købe en lille hest eller stor pony end for bare 10 år siden ?? så det er på vej

• #18   13. mar 2017 A S: hvilken en af billederne? den bedste hest jeg har redet er Sam (den røde på første billede) som jeg selv har redet op til LA og enkelte M øvelser og er også hesten jeg har sprunget bedst på smiley den næst bedste var en hoppe på 161 smiley

• #19   13. mar 2017 ja det var lige netop den røde jeg mente ??

hehe fedt smiley

• #20   14. mar 2017 Min gamle hest på 154, er super sej.
    Hun har ikke nogen fantastiske gangarter, de ligger på middel, galoppen dog lidt bedre. Tilgengæld er hun rigtig stærk når det kommer til de høje samlede øvelser i dressuren.
    Hun høster den ene roset hjem efter den anden med ny ejer, så de kan sagtens lege med de små heste. Jeg vil faktisk påstå de generelt er lettere at ride, end større heste. smiley

• #21   14. mar 2017 Jeg tror, at problemet er, at der (ifølge min smag) er forældet lidt for meget på hestene. Derfor kræver det en højere hest at få "nok hest" ind under sig.

Derfor er det moderne med højere heste.

Glem moden. Er du glad og tryg ved hesten og er i en harmonisk ekvipage, så er det langt vigtigere end modeluner!
    Det gode ved den mode er, at os halvsmå ryttere skal betale mindre for en god hest!

Go fornøjelse.

Kommentér på:
Lille hest - fordele og ulemper?

Annonce