{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.603 visninger | Oprettet:

Plag angriber fremmede... {{forumTopicSubject}}

Hej HG. smiley

Jeg har verdens sødeste og dejligeste plag. Han er en kæmpe nussetrold og jeg kan bare gøre alt med ham.
Der er dog et men... I går havde vi to små piger på 8 år, på besøg, og de ville ud til mine heste og hilse, hvilke jeg jo bare sagde ja til, da mine to plage ellers er super venlige, men lige da vi var kommet ind på folden, så spæner Spencer (den ene plag) frem og angriber den ene lille pige! Heldigvis fik han kun fat i hendes jakke, og jeg skældte ham også ud bagefter, for sådan en adfærd er helt uacceptabelt. Det hele gik dog så hurtigt, at jeg ikke nåede at se om det var fordi han var blevet vildt forskrækket over hende, eller om han virkelig bare angreb.

Heldigvis skete der ingen ting, og den lille pige, var ikke engang blevet bange. Jeg tog Spencer i snor bagefter, og så gav jeg pigen en godbid, for ligesom at vise ham, at hun altså ikke var farlig. Resten af dagen var der ingen ting, og hun striglede Spencer helt uden besvær.

Men så i morges, da de ville strigle hestene igen, så spæner Spencer frem igen, og bider hende i armen. Denne gang fit han altså fat, men heldigvis ikke for hård (det var mere som en markering). Denne gang så jeg hvad der skete, og der var absolut ingen grund til at han angreb hende! Underligt nok var det kun den ene pige han gik efter. Men jeg tog ham så i snor bagefter, og lod ham hilse på den lille pige igen, hvor der så ingen problemer var ingen...

Så her senere, kommer vores nabo over, som har hjulpet os med diverse ting. Han går ind på marken, sammen med min mors kæreste, og så spæner Spencer over og sparker naboen to gange! Jeg var der ikke til at se situationen. Den anden plag gør ingenting, og er bare venlig, men jeg ved virkelig ikke hvad der går af Spencer?

Det skal lige siges, at Spencer ligger lidt til den forsigtige side, men han har altid været venlig over for mig og min familie... Jeg kan sove til middag med ham, strigle ham i flere timer (fordi han aldrig kan få nok hehe) og røre ham over alt. Har I et bud på hvad det er med ham? Hvordan skal jeg takle situationen? Skal vi bare hver gang der kommer fremmede mennesker, og de skal ind på marken, tage snor i Spencer og lade dem hilse på ham på den måde jeg havde gjort med pigerne? Eller skal jeg have nogle profesionelle øjne på ham, og hvis ja, hvilke?

Håber jeg kan få lidt gode råd, for jeg vil min dejlige basse det bedste, men jeg vil ikke acceptere at han bider og sparker fremmede.

Mvh Emma


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Plag angriber fremmede...
  • #1   13. apr 2017 Det skal lige siges, at det er først noget han er begyndt på i går, og der ikke været problemer før, når der har været fremmet mennesker og hilse... Han er 1 år gammel.

  • #2   13. apr 2017 Kastrer ham, og smid ham ud på en unghestefold, hvor der går en gammel opdrager-onkel, som kan opdrage på sådan en ung plag.

    Og ALDRIG ALDRIG ALDRIG lade små børn gå på en fold med heste, hvor du ikke er til stede og kan gribe ind ved evt angreb.
    Og du skal være tæt på børnene, ikke bare i nærheden af, men hel tæt.

    Børn kan ikke tolke hestens kropssprog eller den måde en hest reagerer på - og for en del år siden blev en 7-9 års dreng slået ihjel af heste, hvor hestene/unghingste formentlig har "leget med ham" ved at bide sig fast i ham og ruske ham ihjel.

    Jeg har lige haft besøg af mine nevøer på 3 og 9 år, og kunne ikke drømme om at lade dem gå ind på folden til mine heste - og det er voksne heste, som ved hvordan man opfører sig overfor mennesker.

    Din plag har opført sig normalt, men trænger til at blive opdraget af heste - og så er det dit ansvar, at gøre, at hesten ikke skader andre mennesker bla ved ikke uigennemtænkt at tage børn/voksne uden hesteerfaring med ind til heste der er løs på en fold.

    Mvh Charlotte


  • #3   13. apr 2017 Det skal så lige siges, at jeg stod helt tæt på begge gange, altså at jeg kunne tage fat i begge børn - kunne aldrig drømme om at lad dem være alene med hestene eller at gå væk!!! Men han kom jo begge gange bare over som han plejede og ville hilse, og så bare pludselig sprang han frem efter hende!

    Manden har meget hesteerfaring, har selv haft to plage, og jeg lader ikke bare folk rende rundt inde på min mark uden hesteerfaring.
    De bliver snart kastreret - jeg har snakket med dyrelægen, og vi søger også efter en opstalder så vi kan få en voksen hest til at kunne opdrage på dem. Vil ikke flytte hestene.


  • #4   13. apr 2017 Jeg ville binde min plag op næste gang der er besøg at nogen ,så kan de klø strigle klappe mm. en løs hest er ikke til at kontrollere for dig eller andre.
    VH Annette


  • #5   13. apr 2017 Det lyder da ikke så mærkeligt. Jeg tænker lidt, at det "bare" er en plag, som gerne vil lege med børnene. Og som du jo nok ved, så er plage, ungheste og heste i det hele taget, ret voldsomme, når de leger.

    De kan ikke forstå, at mennesker ikke kan lege lige så voldsomt med.


  • #6   13. apr 2017 Din plag trænger til noget opdragelse og lære respekt for mennesker. Er enig med han burde sættes på fold med andre heste der ku opdrage ham. Var det mig eller mit barn din plag havde angrebet/bidt så havde jeg i situationen knaldet ham sådan en så han aldrig glemte det igen - han bliver jo hamrende farlig hvis du ingenting gør og han bare gør som det passer ham.

  • #7   13. apr 2017 Annette H: Jeg har også efterfølgende haft ham i snor når der er kommet nogle som han ikke ser til hverdag smiley

    Hippie: Jeg ser ikke det som leg, da han havde ørene tilbage. Man kan tydeligt se forskel på angreb og leg, og det var absolut ikke leg... De gange hvor han ville have mig "med i legen" var der stor forskel på adfærden, og han acceptere fint at jeg ikke kan lege med ham smiley

    Malli: Det er da bare for underligt, at han er god som dagen er lang, sammen med mig og min familie, men ikke overfor andre??? Vi søger allerede en opstalder med en ældre hest som kan opdrage smiley
    Jeg skældte ham også meget ud, og jagede ham væk, dog går jeg ikke selv ind for at slå på dyrene, men det er jo forskelligt som man gør smiley


  • #8   13. apr 2017 Hvis du er hest og befinder dig i en hesteflok og en plag spæner hen og bider en hoppes føl så kan du dæleme tro føllets mor vil sætte plagen på plads enten ved at sparke og/eller bide og jage plagen væk. Hun vil da aldrig stå og glo eller nøjes med at lægge ørene tilbage og stå og vrinske (skælde ud). Det fatter plagen hat af alligevel. Jeg siger ikke du skal banke din plag, jeg siger et rap over snuden og et aggressivt hyl efter den gør ingen skade i situationen så den ved det er uacceptabel opførsel og meget lig det den vil opleve i en rigtig flok som var du hoppe der beskytter et føl. I en flok vil plagen altid have respekt for den voksne hoppe men føllet -nix det er legetøj

  • #9   13. apr 2017 Selvfølgelig stod jeg sgu da ikke bare og gloede mens det skete! Jeg råbte efter ham og jagtede ham væk, men jeg mener bare ikke at der kommer noget godt ud af vold, og som jeg skrev før, så gør man tingene forskelligt. Syntes heller ikke at man skal lære børn at det er ok "at klappe hesten en".... Men man er jo forskelligt og må respektere forskellige måde at opdrage heste på.

  • #10   13. apr 2017 Altså... hvis en hest tog en bid af min arm, uprovokeret, så får den altså et "klap". Det duer simpelthen barei kke. Og slet ikke, når det er børn den bider!

  • #11   13. apr 2017 Jeg mener bare ikke man skal slå dem, men skubbe, toneleje og "store kropsbevægelser" for at genne væk, bruger jeg selv, og har haft stor succes med det - både hos heste og plage. Dog har jeg ikke været ude for før, at en hest el. plag, uprovokeret angriber...

  • #12   13. apr 2017 i min verden total uacceptabelt adfærd bider børn, sparker folk.. den lyder møg uopdragen..

    og så 2 dage i træk udsætte børnene for fare har jeg ikke ord for. bare dumt smiley de kunne være kommet alvorligt til skade..

    her ved mig går man ikke bare ind på min fold heller ikke selvom jeg er med
    man står ved hegnet jeg så kommer hestene som regel selv..
    så gårjeg ind tager førerhoppen, så den ikke jager alle væk, og folk kan snakke løs oppe ved ledet..
    skal en strigles,udvælger og henter jeg hesten ud fra folden tager den op binder den også kan folk/børn strigle nusse osv

    hvis den er hingst få den kastreret, også få den opdraget den er mega uopdragen.. en hest der angriber er på ingen måde for sjov. og der hjælper det altså ikke og klappe den på skulderen og så fy fy en hest der angriber er livsfarlig.. og der hjælper de ikke og bare puffe og vifte med armene..

    jeg har 4 plage og kan forsikre dig for hvis bare en gik til angreb på et barn ville den være meget tæt på fryseren, gjorde den det flere gange og sparkede en mand (håber forøvrigt ikke han kom alvorligt til skade) ja ved jeg faktisk ikke hvad jeg ville gøre..
    ingen af dem jeg har nu kunne finde på så meget som at overveje sådan et trick, de villegodt vide "mor" førerhest ville slå hårdt ned, bid spark, stejl har jeg simpelthen nul tolerance for, og de har alle været der da de var små men der blev sået hurtig ned og efter max 3gange forstod de det godt...


  • #13   13. apr 2017 Du er heldig hesteloven ikke er identisk med hundeloven så kunne din plag blive anmeldt og myndighederne krævet den aflivet. En hest er altså et 500 kg tungt dyr med flok- og flugtinstinkt og ikke en lille 5 årig pige på 18 kg som man kan skælde ud hvis hun har været uartig og bidt lillebror i fingeren

  • #14   13. apr 2017 Prøv nu at hør her! I behøver ikke at slå ned på mig, det var sådan set ikke derfor jeg skrev herinde. Jeg er rigtig ked af og rystet over min plags opførsel, da der ikke har været noget før overhovedet! Han har altid opført sig pænt.
    Jeg overvejede stærkt om jeg skulle skrive herinde, da jeg viste at nogle ville komme med spydene kommentarer mod mig. Havde dog ikke forventet at nærmest alle ville være sådan. Jeg er ansvarsfuld omkring mine heste og ting kan ske med heste. Mht hundeloven så kan man ikke sammenligne en hest med en hund da heste er bytte- og flugtdyr og hunde er rovdyr. Og så vil jeg så også lige nævne at det er ulovligt at slå dyr, hvilke heste vel også går ind over, at folk gør det alligevel er så en anden sag. Og hvad ville det gøre ved at han bed og sparkede at jeg havde slået ham? Man kan altså godt blive sur og udtrykke sig uden at slå.

    Jeg søgte om råd til hvordan jeg skulle takle situationen. Jeg har efterfølgende svaret på at den skal kastreres snarest, dog har hans testikler ikke været nede før her for nyligt, og vi søger efter en opstalder med en voksen hest som kan opdrage.


  • #15   13. apr 2017 Øv øv det lyder sørme ikke rart, tænker han er begyndt at føle sig lidt stor og vil vise det er hans territorium når han er på folden med det andet plag og at han er beskytteren i flokken, rigtig dårlig vane men det kan være ret typisk unge hingste/vallaker , vi havde en 4 års sent kastereet som også var lidt truende på folden. Det kræver øvelse og Atter øvelse. Ændre vanerne lidt ang fold og vær du selv altid forrest i flokken da du kender ham bedst. Han skal nok lære det men det kræver træning og opdragelse . Håber det lykkedes. Hilsen Louise. Og tag dig ikke af de grove kommentare

  • #16   14. apr 2017 Louise: Tak for dit svar smiley Du har nok ret i det med at han er begyndt at føle sig stor, og så er det jo også lige alderen hvor der prøves grænser af... Havde også skænket tanken om at det var ''for at passe på sit territorium''. Han er dog den med mindst ''selvtillid'' af de to plage, og den anden er klart ham der bestemmer smiley Men Spencer har altid haft massere af tillid til mennesker, siden han blev født...
    Tænker du at jeg skal træne ham på den måde, med at når der kommer fremmede mennesker, så skal jeg tage ham i snor og vise ham at de er okay? Og så selvfølgelig en masse ros, når han er god smiley Han har nemlig kun være god når han har været i snor.
    Er ''glad'' for at høre at andre også har oplevet noget hen af det samme med en anden unghest, og det ikke kun er min der er lidt problematisk smiley Har godt hørt om angribende plage før, men har ikke selv oplevet en, eller mødt/snakket nogle der har.


  • #17   14. apr 2017 det jeg reagere på er sådan set hver gang nogen kommer med et råd.. siger du det vil jeg ikke gøre.. eller nej tak min skal ikke behandles sådan osv osv..




  • #18   14. apr 2017 miv: Jeg siger bare at jeg ikke vil slå på mine dyr, og så kan jeg ikke se hvad det ville hjælpe at sende den i børnehave, når vi har finder en opstalder? Selvfølgelig lige nu hvor der ikke er nogen, men lad os sige at der lige om lidt ville komme en ældre voksen hest der kunne opdrage på dem, så er det da den samme effekt jeg får, ved at sende dem i børnehave?

    Alle - inkluderet dig - startede bare ud med at skælde mig ud og slå ned på mig, og det var sådan set ikke derfor jeg skrev herinde, for ja jeg er da udemærket klar over at det er uacceptabelt adfærd, og jeg skrev herinde for at få lidt råd, men med det samme er folk bare dømmende. Det eneste jeg har sagt nej til af rådene er sådan set at slå den!


  • #19   14. apr 2017 ikke nødvendigvis. min gamle hoppe er bestemt ikke nødvendigvis en god opdrager.. hun syntes eks min plag på 2 år er en lille dukke på 9 måneder så den må alt.. hvorimod ponyen er den værste mener hun..
    hun er pt taget fra flokken, og nu går plagen alene sammen med de andre plage og en har det hårdt ingen til og beskytte den når den tror den bare skal tromle de andre.. nu er der kontant afklapsning fra de andre, da gamle ikke beskytter den. og at kaste følkortet hjælper ikke..

    og mener stadig ikke du lytter til de råd du får.. du starter faktisk med bare og argumentere mod dem ... selvfølgelig kan folk skælde ud en hest der angriber er bestemt ikke for sjov.. ikke engang tæt på.. den er mildt sagt skide farlig


  • #20   14. apr 2017 "Hvis du er hest og befinder dig i en hesteflok og en plag spæner hen og bider en hoppes føl så kan du dæleme tro føllets mor vil sætte plagen på plads"

    Så er det jo godt at vi IKKE er heste.......
    Jeg får seriøst grå hår af gang på gang at støde på de myter: "hoppen ville have gjort sådan" - "i en hesteflok vil den opleve".. Ja men vi er ikke heste, vi kan ikke indtage nogen førerhoppe-position whatsoever, vi indgår ikke i noget hierarki med vores heste så al den der "hvis du er hest" er totalt irrelevant og MEGA misforstået. Spoiler: hestene ved godt, at vi ikke er heste! smiley

    Emma: Jeg kender ikke din hest, situationen eller har set noget af det. Men jeg tror ikke der er nogen her, der er i tvivl om, at det er farligt. Og nu ved du, at sådan noget med at tage små børn med ind på folden ikke gentager sig en anden gang.
    Når du selv er i tvivl om, hvordan du bedst tackler det - og det måske udbreder sig generelt til flere mennesker? - så ville jeg UDEN TVIVL få fat på en erfaren træner/behandler til at hjælpe dig praktisk.
    Måske virker det som overkill for nogen, men det er altså en som kan aflæse situationen med professionelle øjne og hjælpe dig til, hvordan du får bugt med problemet. Det er ikke nok at få råd på et internetforum, når det er en adfærd der kan blive meget farlig uden tilstrækkelig hjælp.


  • #21   14. apr 2017 Hørt Fünke og rette svar

  • #22   14. apr 2017 Som hesteejer er du nødt til at vise du er leder, hvilket er nødvendigt for nogle heste - specielt plage og ungheste, da de ellers kan tage kontrollen, miste respekten for dig og tro de bestemmer - men tror du det hjælper at 'snakke en plag til fornuft' efter den har bidt en lille pige ja så bør du simpelhen ikke have med plage og ungheste at gøre. Ja Funke vi er ikke heste og selvfølgelig ved hesten det, men heste er altså heller ikke mennesker, så den der 'en psykologsamtale hjælper' filosofi kan du godt pakke sammen.

  • #23   14. apr 2017 Malli: du går da fuldstændigt over grænsen nu! Ja, som hesteejer bliver man nød til at vise at man er lederen, og man har forskellige måde at vise det på, men fordi jeg ikke slår på mine plage el. heste, når de gør noget forkert, gør det mig ikke uegnet, og det kan og skal du slet ikke vurderer over nettet!! Jeg har arbejdet med ungheste og plage i efterhånden nogle år, og jeg ved at man altså sagtens kan udvise lederskab "bare ved sit kropssprog", og alle de heste jeg har arbejdet med, har haft stor respekt for mig. Jeg har også arbejdet med heste der bider og sparker før, men der har altid været en grund til at de har gjort som de gjorde, og har arbejdet det ud af dem, ved brug af mit kropssprog. Dog har jeg aldrig oplevet at en hest el. plag har gået til angreb uden grund, og den er vokset op i de kærligeste og tykkeste rammer, så kunne ikke se hvorfor den skulle gøre det... Det har også været sammen med børn før uden problemer. Derfor bliver jeg i tvivl om jeg skal arbejde det ud af den på samme måde som jeg har gjort med de andre heste, som jo havde en grund til de gjorde som de gjorde, eller om jeg skal gribe det anderledes an.

    Fünke: Tak for svar - jeg er meget enig med dig. smiley Altså jeg har arbejdet med agressive heste før, men er i tvivl om jeg skal gribe situationen an som med dem, da han jo altid har været passet godt og kærligt, og ingen dårlig fortid har? Der er jo ingen svigt der skal rettes op på... Det kan godt være at jeg får en ud og hjælpe med ham - kender en dygtig en smiley Tak for råddet smiley


  • #24   14. apr 2017 Så er det jo godt at alternativet til illusioner om magtkampe og lederpositioner ikke behøves at være "en psykologsamtale hjælper-filosofi" (?) smiley
    Men dejligt hestehold, ellers, sådan generelt at bygge det på magt og kontrol


  • #25   14. apr 2017 Kære Funke: vi har magt og kontrol over hesten. Hvad vil du ellers kalde det når vi spærrer dem inde i en fold, i en boks eller rider på den. Dette er ikke en illusion - det er en realitet.

  • #26   14. apr 2017 Kære Emma: vi har klart forskellige holdninger, men nu vil jeg holde mig til dit indlæg. Jeg synes bestemt Funke har ret i at en hestekyndig indenfor hesteverdenen vil være til stor hjælp i din situation - måske nogle professionelle fra et nærliggende stutteri med en masse hesteerfaring. Ønsker dig al mulig held og lykke

  • #27   14. apr 2017 Nu har jeg ikke læst alt det i har skrevet. Men vi har flere hingste, både unge og voksne. Og jeg må nok sige, at det er atypisk adfærd. Ingen af vores hingste unge eller ældre kunne drømme om at afgrænse hverken territorie overfor mennesker eller helt eller delvis angribe folk, der kommer ind på deres folde. Ja hingste leger, og kan bliver voldsomme - men det er da oftest heldigvis overfor hinanden, de tumler sig.
    Vi har helt sikkert forskellige holdninger allesammen, vi der udtaler os her. Men du skal nok overveje, om din plag kan have et problem, fordi det der forsvinder ikke nødvendigvis ved en kasteration. Han kan på din beskrivelse blive farlig, hvis børn eller andre, der ikke ved, at han vil blive aggressiv går ind på folden, hvor han befinder sig. Tænk på hvis du ikke lige er tilstede og et barn får sig forvildet derind. Hvad kan der ske - kan han evt. finde på at afskære vejen ud - hvis han kan det og er hurtig nok til det... Du skal tænke fremsynet - fordi det sidste du uden tvivl er interesseret vil være en ulykke på et andet menneske for eks.


  • #28   14. apr 2017 Hvis en hest helt umotiveret bider eller sparker (den ikke virker truet eller bange) så er der altså kontant afregning ved kasse 1. Og det hedder et ordentligt klap på den nærmeste kropsdel (som ikke er hovedet) og et højlydt råb. Og jeg er fuldstændig ligeglad med om det er min eller en andens hest. Så kan man have nok så mange gode teorier om opdragelse, kommunikation og indlæring. Den adfærd er bare ikke acceptabel!

    Jeg har ikke erfaring med en der opfører sig så aggressivt på folden, men jeg tror jeg ville træne en masse at det er ok at mennesker går inde på folden og klapper dem og bare går rundt derinde. Jeg ved ikke om det kan gøre det.


  • #29   14. apr 2017 Malli, så langt er jeg enig - altså, at det er os der kontrollerer hesten af åbenlyse årsager. Men derfra og så til at snakke om "hvis du var hest så" eller "vær forrest i flokken" og "miste respekten for dig hvis ikke du er leder"... altså de misforståede forestillinger om et hierarki... der er et stykke smiley

  • #30   14. apr 2017 Funke: Det er så din mening og vi bliver desværre ikke enige på det punkt. så kan vi jo altid se hvem der ender ud med en problem hest og et velopdragent eksemplar (hvis man ikke kan sætte sig ind i at være hest/hestens adfærd, så bør man i hvert fald søge hjælp fra hestekyndige). Problemheste kommer jo gerne fra amatører der tror de kan gå og pusse nusse om dem som små børn og når hesten så bliver for stor en mundfuld kaster de bolden videre med annonceoverskriften 'sælges pga. manglende kemi' nogle gange efterfulgt af det lige så ironiske 'til blivende hjem'.

  • #31   14. apr 2017 Ja det ser man desværre alt for ofte Malli. Og adskillige kaster ikke kun bolden videre, dyrene ender ofte enten hos handlere eller på slagtehuset, når de opgives.

  • #32   14. apr 2017 Jeg forstår ikke helt hvor "pusse nusse amatører" og evnen til at aflæse hestens adfærd kommer ind henne, bare fordi jeg kritiserer forældede dominansteorier? Det har som sådan intet med opdragelse eller problemheste (eller velopdragenhed) at gøre.

    Tværtimod viser nyere forskning jo faktisk at der fx. ikke er én førerhoppe som konsekvent bestemmer hvor man går hen (og hvornår), de der dominanstanker er for længst blevet afvist af moderne forskere og der er bred enighed om at vi mennesker ikke danner noget hierarki med hestene - altså ikke kan indtage en eller anden førerhoppe-position.

    Derimod skaber det til gengæld, hvis man stadig tror på disse myter, grobund for misforståelser; for eksempel at komme til at mistolke en signalforvirring hos hesten som "den prøver at kravle op i hierarkiet" - hvis vi nu endelig skal snakke adfærd smiley Og dét er jo faktisk pænt farligt og foregår i stor stil på rideskoler landet over


  • #33   14. apr 2017 Kom venligst med videnskabelige artikler til alle dine udtalelser, så skal jeg nok finde nogle videnskabelige forskere, der fortæller det stik modsatte. Nogle forskere baserer deres videnskab på en hest eller hesteflok, men det betyder ikke at andre resultater kan forekomme i en anden gruppe af forskere (nogensinde hørt om Einsteins relativitetsteori). Desuden har jeg ikke på noget tidspunkt talt om dominans, jeg taler om respekt - det er 2 forskellige ting. Her er bl.a. en engelsk dyrlægeartikel, hvor dyrlægen råder til at man 'fejer hesten væk' med hånden så den mærker det og ved opførelsen er uacceptabel. Gør man intet eller bare viser irritation så mener Parelli hesten synes det er skide sjovt. Her mine links: Dyrlæge: http://www.thehorse.com/articles/35863/why-does-a-horse-bite og på parelli.com kan du læse mere om træningsmetoder og håndtering af bidske heste

  • #35   14. apr 2017 Og Funke hvad mener du selv at ejer kan gøre for at løse den uønskede adfærd for det skriver du intet om- kun common sense (søg en professionel og lad ikke børn komme i nærheden mere)? Jeg mener hvis du kun vil skælde hesten ud, hvilket ikke virker jvf Parelli, og du ikke vil røre hesten med en ildtang i gerningsøjeblikket hvor den bider, hvad er så det rigtige at gøre?

  • #36   14. apr 2017 Nu skriver du selv i #14 at hans testikler først lige er faldet ned her for nylig - og så virker det helt indlysende for mig, at det selvfølgelig er derfor han pludselig er blevet aggressiv smiley

    Der sker så meget i hans liv lige nu, det kender vi selv fra når vi bliver teenagere.
    - og så har han garanteret en masse energi, som han ikke ved hvor han skal gøre af.
    Derudover har han måske lidt vokseværk og er øm i kroppen deraf = smerter forstærker al uønsket adfærd.
    - og så har han oven i hatten en helvedes masse testosteron der pumper løs i kroppen!

    Han er lige "blevet hingst" og han vil derfor oprette sit eget territorium og hierarki, og derfor vil han jage alt væk som kommer ind på "hans" territorie - pånær de personer han allerede kender, da de jo allerede er en del af det forudsatte hierarki. Det er helt naturlig hingsteadfærd, at ville beskytte sit territorie overfor fremmede indtrængere. Og i den alder hvor testiklerne lige er faldet ned, er de så fulde at adrenalin og testosteron at de glemmer at tænke rationelt og bliver fuldstændig overmodige. Det ses også i naturen, hvordan 1 års hingste pludselig udfordrer en stor, stærk og erfaren ældre hingst - noget som de ikke ville gøre "bare lige sådan" når først de er blevet rigtig voksne smiley


  • #37   14. apr 2017 Hønen: Det var en god idé, den måde du ville sætte træningen op. smiley Havde selv lidt tænkt, at jeg ville tage ham i snor, når der kom fremmede ind på folden, og så lade ham snuse til dem først, for at se at de er okay, men det kunne også være jeg skulle gøre det på den måde som du skriver. smiley

    Malene: Så du tænker at det går over igen, når han bliver vallak? Og har du nogle forslag til hvordan jeg skal takle ham, nu her, mens det er et problem?, andet end det jeg har skrevet jeg har gjort/vil gøre, og hvad der allerede er blevet nævnt? smiley


  • #38   14. apr 2017 Det har jeg ikke, lige nu, som jeg har adgang til i hvert fald smiley
    Men jeg har da nogle links hvis det skulle være:

    http://www.ebta.co.uk/dominance-ls.html

    http://www.j-evs.com/article/S0737-0806(17)30005-9/fulltext
    (“Knowledge of horses' natural behavior and learning capacities are more reliable in explaining training outcomes than anthropomorphic explanations and the application of dominance and leadership concepts that can jeopardize horse welfare and human safety.”)

    http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0126344
    (“We conclude that the decision-making process was shared by several group members a group movement (i.e., partially shared consensus”)

    Det giver en idé om hvad jeg mener.
    “Ude i naturen” vil der ikke kun være én hest, der konsekvent altid bestemmer hvornår flokken skal bevæge sig og hvorhen. Det er konkluderet på et misvisende grundlag - lidt ligesom de studier der engang blev foretaget på syge ulve og deraf konkluderet at hunde åbenbart havde alfa-hanner og faste hierarkier (spoiler - nej, heller ikke her!)

    Forestillingen om et lineært hierarki med dertilhørende bestemmeret der kører fast fra: førerhingst, så førerhoppe, så andre hopper, så…… er utroligt unuanceret og HAR ikke hold i virkeligheden. Enhver, der interesserer sig for strukturen hos ja fx. hunde og heste, ved at det er langt mere flydende og varierende: roller skifter alt efter situationen og opgaven smiley

    Sådanne emner minder mig også gang på gang om de mange MANGE ejere rundt omkring der godtager at den nye hest (eller endda deres egen) bliver tævet igennem af hele flokken fordi “de skal jo finde rangordenen”. Pissesynd - og mega misforstået smiley

    Og det jeg snakker om her handler forresten kun om de kommentarer jeg læste omkring respekt/hierarki/førerrollen; og betyder altså ikke nødvendigvis at jeg ville gøre tingene på en anden måde end dig ELLER at jeg ville reagere på en bestemt “pusse nusse” måde (eller omvendt).


  • #39   14. apr 2017 Parelli giver jeg intet for, må jeg indrømme. De videoer jeg har set af træningen (men jeg har jo selvfølgelig ikke set alt) skaber i hvert fald mere stress og konfliktadfærd. I forhold til min egen reaktion - det er svært at sige, står jeg i en farlig situation gør jeg hvad jeg kan for at komme ud af den i øjeblikket, om det så betyder at jeg skal klappe hesten eller hyle op eller skubbe en hånd i maven på den. Jeg har aldrig sagt noget om, at jeg ikke ville røre den eller gøre noget. Det er lidt noget andet, hvis jeg ved hvad der trigger adfærden og derfor kan forudse det.
    Men jeg kan intet konkludere over nettet og især ikke når det er en farlig situation, derfor min kommentar om at jeg ville få hjælp rent praktisk.. af en som rent faktisk kan se situationen og guide i øjeblikket.. smiley


  • #40   15. apr 2017 Funke: du har lidt samme problem som de forskere du henviser til. I snakker og skriver, men ingen af jer kommer med en brugbar løsning til problemet - I siger bare 'det er et problem'. Men det er jo også meget nemmere at kritisere andres løsningsforslag når man ikke kommer med nogle selv.

  • #41   15. apr 2017 Ja jeg mener at det er en "fase" som går over når testosteronniveauet falder igen (når han bliver ældre) eller helt standses (ved kastration) smiley

    Jeg ville prøve at fjerne nogle af de elementer som bidrager til adfærden - som jeg skrev i tidligere indlæg er det: (udover at testiklerne lige er faldet ned),
    1. for meget energi = lad ham få brugt energien på noget fornuftigt
    2. evt vokseværk og ømheder herfra = gør hvad du kan, for at gøre det rarere for ham at bo i sin krop
    3. der foregår meget i hans liv pt = få ro på hans tilstedeværelse, så lidt stress som muligt og faste tider/rutiner

    Og så ville jeg fortælle ham på en pæn måde, at han behøver ikke gå og passe på territoriet, det er DIT territorie, og du skal nok selv vurdere hvem der skal ses som en trussel, og hvem der er velkomne, så det behøver han slet ikke tage stilling til.

    Akkurat som man med en "spooky" hest som går og kigger meget, fortæller den at den ikke behøver gå og være på vagt, og holde øje med potentielle farer, for det skal rytteren nok gøre, så det behøver hesten ikke være bekymret for smiley

    Som en sidste ting, så tror jeg faktisk at jeg ville kigge på om Bach's Blomsterremedier (eller evt urter istedet) kunne være noget for jer? smiley bare mens denne "fase" står på..


  • #42   15. apr 2017 Emma Siv: så lige denne annonce. Måske de kan hjælpe dig: http://www.hestegalleri.dk/hingste-traening/id-1249091

  • #43   15. apr 2017 Nu har vi dels 5 avlsaktive hingste stående her, men derudover et antal 4 års, 3 års og yngre hingste. Jeg kan love for, at ikke en eneste af vores ca. 15 hingste opfører sig på den omtalte måde, og ikke en af dem vil nogensinde begynde på det.

  • #44   15. apr 2017 Nu synes jeg jo det er lovligt at være kritisk (og reagere på de forældede myter der stadig hersker i mange ridekredse) selvom jeg ikke kommer med den gyldne løsning. Jeg vidste ikke, at det var et krav, at man SKULLE komme med egne løsningsforslag før man måtte kommentere i et debatforum smiley

  • #45   15. apr 2017 Det kommer vel egentlig også lidt an på Funke, hvor dum eller nedgørende i forhold andre man fremtræder, når man optræder.
    Folk opfatter jo det man siger yderst forskelligt.


  • #46   15. apr 2017 Det har du ret i smiley

  • #47   15. apr 2017 Funke: forældede myter. Den psykologiske tilgang du selv henviser til er oprindeligt fra 1907 og de artikler jeg henviser til var forskning fra 2015 - præcis samme årgang som den forskning du selv havde kilder på, så prøv lige at sæt dig ind i tingene! Og så er det desuden dig selv der stadig trækker dominanskortet - hallo kammerat, jeg snakker om lederskab og respekt.

Kommentér på:
Plag angriber fremmede...

Annonce