Kiropraktor eller fysioterapeut? Hest med låsninger og karpelænd {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal få en kiropraktor eller fysioterapeut ud til min hest. Sagen er den at han har nogle låsninger, tydeligvis ned igennem hele overlinjen.
F.eks. når jeg longere ham på venstre volte har han meget sværere ved at holde balancen, søger mere ind på mig/gør volte mindre, går typisk med hovedet i vejret og er slet ikke afslappet . Helt anderledes ser det ud på højre volte, hvor han går mere afslappet, hovedet sænket og får trådt ind under sig.
Det samme er tilfældet i ridningen. Han har meget sværere ved eksempelvis at lave volter på venstre volte, hvor de aldrig bliver rigtig runde. I galoppen er der dog problemer begge veje rundt.
Samtidig er der mistanke om han har karpelænd, hvilket også kan forklare at han "stamper" i galoppen.
Disse problemer skal selvfølgelig behandles, men hvad vil I gøre i sådan en situation?
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Alle 3 af ovennævnte (pånær enkelte massører) arbejder også i skelettet, og du får derved hesten gennemgået i både muskler og knogler/led.
Det som fysiurger og massører laver med skelettet hedder "mobilisering" hvorimod det en kiropraktor gør hedder "manipulation".
Mobilisering er super super effektivt, og ikke nær så hårdt som manipulationer. Mobilisering er meget meget kort fortalt, at bruge hestens egne bevægeevner til at "lirke" knoglerne ind på plads igen, således at ledbånd og ligamenter ikke bliver overbelastet. Manipulationer derimod er hvor man med korte hårde ryk, "rykker" leddene ud af deres egne evner. Dette er selvfølgelig mere effektivt ved skævheder og/eller låsninger som sidder super super fast - til gengæld er det heller ikke særlig sundt for musklerne som får et ordentligt ryk, samt ledbånd og ligamenter som jo holder leddene på plads, og sørger for at de netop ikke kommer ud i de yderpositioner, som manipulationerne tvinger dem ud i
Derfor anbefaler jeg altid på det kraftigste at få lavet mobiliseringer.
Jeg har meget sjældent oplevet at mobiliseringer ikke var kraftige nok til at løse det pågældende problem
Derudover så kan mobiliseringer aldrig gøre skade, da knoglerne ikke kommer ud af yderpositionen, modsat manipulationerne, som kan gøre skade, hvis man får ramt forkert.
Kiropraktik er KUN (i mit hovede) noget man skal bruge, hvis man er blevet henvist til dette af en fagperson som laver ledmobiliseringer
okt 2011
Følger: 2 Følgere: 4 Heste: 1 Svar: 77
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Kiropraktor er for meget "knæk og bræk" til min smag. Jeg ville bruge en fys, osteopat, KST behandler e.l
Fysiurgisk hesteterapeut har jeg ikke nogen god erfaring med på Fyn, men det kan være der er nogle bedre på Sjælland og Jylland.
Jeg bruger en KST behandler til min, da det er blidt og fungere bedst for pony.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
massører ville jeg aldrig smide mine penge efter heller.
jul 2008
Følger: 71 Følgere: 119 Heste: 11 Emner: 38 Svar: 617
Og hesten kan nu longeres frit på begge volter, og går lige udrettet på begge volter. Det har vi klaret på 2 gange, mobilisering, massage, kST og akupressur.
Pelvis sad også skævt, men dette er også rettet.
Hesten skal have en terapi mere - så vi kan få lænden mere smidig, men det er lidt vanskeligt da den er sammenvokset i de 3 sidste torntappe - men lænden har ændret sig markant siden første gang jeg så hesten.
Kiroprakter kan være fin nok, men synes ofte de fokusere på et problem, retter det og glemmer resten af hesten... Og så er det hårdt for hestens krop hvis det er for ofte.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
Kiropraktor eller fysioterapeut? Hest med låsninger og karpelænd