2.385 visninger
|
Oprettet:
Kan heste være udviklingshæmmede? {{forumTopicSubject}}
Jeg er blevet nysgerrig på hvordan intelligens hos heste kan variere. Hos mennesker vil en person med IQ under 80 være udviklingshæmmet og have svært ved at klare dagligdagen. Kan det samme gøre sig gældende for heste? I hvor høj grad vil en retarderet hest ikke kunne klare hesteting? Gerne faglig viden.
(Emne oprettet af min kæreste. Han er sikker på at nogle heste er dummere end andre. Jeg er uenig)
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Om de kan være decideret udviklingshæmmede ved jeg ikke -jeg har aldrig set en hest, der opførte sig som om det var tilfældet. Men kromosomfejl som f.eks. downs syndrom findes ved andre dyr, så hvorfor ikke ved heste?
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 602 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.750
Nogle lærer nemmest, hvis de sidder og læser tingene i en bog, nogle lærer nemmest, hvis de bliver undervist i det, andre skal selv sidde og skrive noter om tingene, for at kunne lære - og sådan kunne jeg blive ved.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Jeg tror UDEN tvivl at nogle heste lærer hurtigere end andre, men det kan jo variere fra opgave til opgave. Men hvad bliver det så målt på? Jeg synes det er et utroligt svævende og udefinerbart emne.
Mht. udviklingshæmmede heste.. det kan jeg ikke svare på. Men spændende at høre hvad i mener
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
en IQ har intet ved udviklingshæmmet at gøre, da en IQ i bund og grund intet viser. nogle er gode til logisk tænkende opgaver, andre er kreative, nogle sociale, og nogle er alle ting.
Selvfølgelig kan en hest være udviklingshæmmet, eftersom at det er en fejl i fostertilstanden (oftest). Om hesten vil overleve på længere sigt, det ved jeg ikke. Men det burde være muligt, alt efter hvilket hæmning der er tale om.
nov 2007
Ang. intelligens hos heste, tænker jeg ikke man skal måle på, hvor gode de er til at lære f.eks. tricks eller dressurøvelser, idet det jo også handler meget om, hvor samarbejdsvillige de er (og en række andre faktorer i øvrigt). Men vi har vel alle kendt den der trælse pony der lynhurtigt fandt ud af at åbne bokslågen og gå ind i foderrummet eller hvad de nu kan finde på, som er til deres fordel jeg mindes i øvrigt et forsøg, hvor hestene skulle finde id af at gå udenom en lang hæk, for at komme ned til deres vandhul (som de vidste hvor var), og så så man så på, hvor hurtige de var til at finde ud af at løse dette problem.
Mulighederne for at teste er mange og ikke alle lige gode, men jeg mener helt bestemt, at nogen er klogere end andre, og det uanset om vi taler om mennesker eller dyr.
Rosa -jeg tror nu ikke det har så meget at gøre med at dyr er anderledes indrettet. Mere at vi mennesker jo tager os af et menneskebarn med "fejl" og på den måde sørger for det overlever. Et dyr med et handicap vil (alt efter handicappets omfang) i reglen blive aflivet, eller hvis det lever vildt, dø fordi det ikke kan klare sig på egen hånd i naturen.
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Udviklingshæmmede nej.
Men motiveret af forskellige ting ja. Derfor lære heste også bedst forskelligt.
Nogle heste lære lynhurtigt hvis der er godbidder involveret - fordi de er meget madmotiveret. Andre er ikke.
Nogle heste er meget pres følsomme og lære hurtigt, hvis der er pres involveret.
At lære handler meget ofte om hvor dygtig mennesket er til at time sine signaler og til at vide hvordan man motivere hesten bedst.
Det nytter intet at hesten der overhovedet ikke er motiveret for pres, bliver indlært ting med pres - gør man det vil hesten nok virke "udviklingshæmmet" - fordi den ikke virker til at forstå pointen. Men det handler så bare om at mennesket ikke har motiveret hesten korrekt.
Mennesker er også motiveret af forskellige ting og lære bedst forskelligt. Jeg lære bedst med "learning by doing" og have tingene i hænderne, andre lære bedst når de læser noget først og gør det bagefter osv. osv.
dec 2006
Følger: 72 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.248
Men mennesker med en iQ under 80 er nu ikke udviklingshæmmede, så skal man længere ned på skalaen. Er den under 80 er man bare langsom og skal have ekstra støtte
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
aug 2008
Følger: 241 Følgere: 291 Heste: 7 Emner: 725 Svar: 2.830
Udviklinghæmmet vil jeg ikke kalde hende, absolut heller ikke dum. Retarderet ved jeg ikke helt. Men hun var født med en hjerneskade som havde mange konsekvenser bl.a. på syn, hørelse,balance og til dels udseende .
En meget speciel oplevelse af opfostre sådan en hest, noget jeg aldrig ville have været foruden.
nov 2007
Selv hvis vi taler om heste der lever vildt og altså helt uden mennesker involveret, vil jeg påstå, der er forskel på, hvor intelligente heste er, her f.eks. målt på, hvor gode de er til at løse problemer (adgang til vand f.eks), lære af erfaringer osv. Altså i sidste ende målt på ting, der intet har at gøre med hvordan VI påvirker hesten.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Både og. På folden og i naturen, steder hvor mennesker ikke blander sig er heste stadigvæk motiveret af forskellige ting - ligesom heste har forskellige personligheder.
Så bare fordi en hest ikke lure hvor der er grovfoder lige så hurtigt som en anden, vil jeg ikke kalde den udviklingshæmmet - men igen nok mere motiveret af noget andet, ikke så stort behov for det, som den anden.
nov 2007
Udviklingshæmmet ville jeg ikke ane, hvordan jeg skulle diagnosticere på en hest -der er jo ret specifikke kriterier man skal opfylde som menneske, før man hører til i den kategori. Og sådanne kriterier er mig bekendt ikke stillet op for heste.
Men at nogen er klogere end andre, er jeg slet ikke i tvivl om. Ja, der er alverdens ting, der kan motivere dem. Men der findes altså individer, der er skarpere på øverste etage end andre i alt fra papegøjer, til hunde og ja, også mennesker.... Så hvorfor er det lige, at det samme ikke må siges om heste?
Som eksempel kan jeg nævne mindre forældres hund Jack -han er super sød, men ikke den skarpeste kniv i skuffen. Han er samarbejdsvillig og ganske madmotiveret, så han er ikke så svær at lære sådan almindelig træning/opdragelse, hvor han får vist, hvad der forventes. Men han kan ikke løse et problem på egen hånd, om så det galt hans liv -der er to døre ind til stalden. Er den ene lukket, kan han ikke selv regne ud, at han kan gå om til den anden. Har han en stor bamse i munden, kan han ikke selv regne ud (efter at have prøvet i længere tid) at denne ikke passer gennem åbningen til buret i bilen osv. Han lærer ganske enkelt ikke af sin erfaringer (eller - der skal i hvert fald MANGE gentagelser af samme erfaring til).
Det er ikke et spørgsmål om motivation eller samarbejde eller... Han kan ikke regne tingene ud selv.. dermed betegner jeg ham altså som mindre klog en min ene hund, som er mester i problemløsning (til tider lidt for skrap til det
Kan heste være udviklingshæmmede?