{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Er det brunst? {{forumTopicSubject}}

Hej søde HG'ere! smiley

Jeg står i en rigtig træls situation, nemlig fordi Mini i lørdags pludselig er rigtig, rigtig urolig. Jeg er der ikke selv til at se, hvad der foregår, men får det beskrevet af de andre opstaldere.
Hun løber rundt, vrinsker og er generelt rigtig urolig.
De ender med at give hende mit insektdækken på samt en fluemaske, og mener derefter, at det har hjulpet.

Dagen efter får jeg besked igen om, at de ikke kan finde ud af, hvad der er galt, men hun er igen urolig.

Mandag kommer jeg og kigger til hende, men har ikke meget tid. Kan se hun er omsværmet af fluer, men hun er ikke voldsomt urolig.

I dag kommer jeg derud igen. Hun er meget urolig, også selvom hun går med en anden hest. Hun opfører sig som hvis hun stod alene, men hun er ellers rigtig glad for at stå kun med Asa (hoppe).

Kort baggrundshistorie:
Flyttet i januar til nyt sted, ellers stået samme sted i 4 år. Vant til insekter. Aldrig reageret på brunst før, andet end noget sjattis. Ikke stået med vallak de sidste 3 år. For nogle uger siden flyttet på sygefold med Asa, fordi Asa har en kodeledsforvridning, men har indtil nu været super glas for at stå selv med hende.

Problemet er, at jeg står og er inviteret til Barcelona på søndag og en uge frem - og det er en ferie, jeg ikke kan melde fra på igen, men det er jo ikke rart at gå i uvished, specielt når jeg slet ikke har mulighed for at komme til hende i den uge..

Her er en lille video fra i dag. Først af at jeg går ind i stalden. Hesten der starter med at brumme/vrinske af Mini, er en hoppe. Andet vrinsk/hvin i videoen er Mini, fordi hun ser vallakken i løsdriften. Det er den røde med blis. Bagefter af at hun er kommet på fold igen, og stadigvæk er helt oppe at køre..

https://youtu.be/M1TXLwfDWNk


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det brunst?
  • #1   16. maj 2017 Her er et billede af hende "bagfra".. smiley Der er vist ikke noget at se?

    profilbillede
  • #2   16. maj 2017 Man kan ikke se det ud fra det.. Hvis du skulle se om hun var i brunst skulle du nok lade hende snakke med vallak og se om hun løfter halen og evt pisset.



  • #3   16. maj 2017 Jeg tør ikke lade vende snakke med vallakken, når hun reagerer sådan.. smiley Men det kan da godt være, a jeg skal prøve.

    Det var mere ift. om en hest pludselig kan få sådan en brunst, hvor hun bliver hys, når hun ellers aldrig har gjort det.


  • #4   16. maj 2017 Ummidbart har jeg ikke oplevet en skulle blive sådan.. ikk engang nå det er en hingst de er interesseret i..



  • #5   16. maj 2017 Synes bare det er underligt, hvad det ellers skulle være.. Kan ikke komme i tanke om noget, og jeg er sikker på, at det er vallakken, hun vrinsker efter.

  • #6   16. maj 2017 har hun gået sammen med vallaken ?



  • #7   16. maj 2017 Ja, indtil for et par uger siden. smiley

  • #8   16. maj 2017 Så kan det også være vallaken jo der trækker men behøver ikke og være på grund af brunst.. Skal ikke kunne sige om det lige er det.

    Men man kan ikke se ud fra det du viser om hun er i brunst.


  • #9   16. maj 2017 Nej, jeg tænkte heller ikke, at nogen kunne sige, helt uden tvivl, at "det der er en hoppe i brunst!!", men i hvert fald at det skulle være muligt. Eller at det ikke er muligt! smiley


    Synes bare det er underligt, hvis det først er fordi hun mangler ham nu. Hun har jo stået alene med Asa i en måned. Er det så ikke mærkeligt, at hun først reagerer nu?

    Eneste anden nylige ændring er, at hesten, der gik på ridebanen ved siden at Mini og Asa, blev aflivet sidste tirsdag. Men det er jo også lidt en sen reaktion fra Minis side, hvis det pludselig er derfor..


  • #10   16. maj 2017 Jah det også en mulighed altså hun har jo været i brunst efter hun er skilt af fra vallaken hvor hun jo så ikke har skabt sig så ville være underligt hun præsis gjorde det i denne brunst.

    der kan være mange grunde til forskellige ting..

    Jeg stod opstaldet et sted og kunne ikke forstå min hest ikke rigtig ville bevæge sig ordenligt rundt i boksen og ikke spiste så meget mad i boksen.. Fik så efter lidt tid afvide at der var aflivet en hest derinde.
    Og om det indbildtning mm at min hest ikke ville være i boksen mm på grund af det ved jeg ikke eller om det grunden men hun fik boksen skrådt overfor og derefter var der INGEN problemer.



  • #11   16. maj 2017 Hvordan ved du, at hun har været i brunst siden? Er det ift. tiden der er gået, siden hun har flyttet fold, så du kan regne det? smiley

    Hmmm... Det kunne godt være det med aflivningen, men har bare fået at vide, at så ville hun have reageret noget før. smiley


  • #12   16. maj 2017 Hvis du siger der er gået et par uger så burde hun havde været i en brunst før. Eller det er måske kun 2 uger siden ?

  • #13   16. maj 2017 Nej, hun kom ud med Asa på folden d. 19. April. smiley Kender bare ikke til cyklussen, det har jeg aldrig sat mig ind i.. smiley

  • #14   16. maj 2017 Nåh okey så hvis hun følger den almindelig cyklus have været i brunst =)

    Den er på ca 21 dage.

    Ca 7 dage med brunst også 14 uden. Det selvfølgelig lidt varriendene men ca =) så jah =)


  • #15   16. maj 2017 Hvis hun er i brunst så er det ikke voldsomt tydeligt. smiley Jeg har oplevet et par hopper der stoppede og tjattet bare de gik forbi Tindur sin boks uden at de snakkede sammen smiley men drengene er jo mere interessante når de er så det er jo muligt smiley tænker ikke du skal bekymre dig, hun er nok bare forelsket smiley

    Mvh TT


  • #16   16. maj 2017 Camilla
    Hmmm... Så ved jeg ikke! smiley Håber det er brunst!

    TT
    Det er stoooor forskel fra, hvordan min lille pony plejer at være smiley Hun er jo nærmest hjernedød normalt, i forhold til hvordan hun opfører sig på videoen smiley Håber du har ret i, at hun bare er lidt forelsket i Tyr. Han er da også en flot dreng. smiley


  • #17   16. maj 2017 De heste er bare sjove.. Min ene bitsh af en hoppe hadet bare en af mine hopper på folden mega sur på hende mm.
    Men tog jeg hoppen ud fra folden så skabte min anden hoppe sig heeelt vildt over det og vrinskede meget og blev sådan helt nooooo ikke tag min ven. og nå hun kom tilbage så blev damen sur igen og var sådan skrid med dig..

    Åha de kære heste.


  • #18   16. maj 2017 Camilla - den har jeg også oplevet smiley noget mærkeligt noget smiley

    Mvh TT


  • #19   17. maj 2017 Mht brunst cyklus er det ca 7 dage med brunst og så 21 dage uden smiley selvfølgelig med variationer.
    Min hoppe er normalt ok at have med at gøre, men her i foråret er hun nogen gange mere hys og umulig lige inden hun går i brunst. Så kan hun skabe sig over at være "alene" selvom hun ikke er det eller være dum at ride på (hvis jeg vil til venstre, vil hun konsekvent til højre) smiley Det er ikke nødvendigvis den samme reaktion, men i denne uge har hun været meget slem (hun går i brunst i næste uge) - måske det er fordi det endelig er blevet forår.
    Hun har desuden også ændret brunst adfærd de 2 gange hun er blevet flyttet, så jeg vil sige at det meget vel kunne være sådan noget. Jeg ville nok også prøve at lade hende snuse til "kæresten" og se hendes reaktion smiley


  • #20   17. maj 2017 Jeg synes i hvert fald godt det kunne ligne og lyde som en brunstig hoppe. Sådan der reagerer Mokkedullen også i stalden når hun sær min pony vallak. Hun har nemlig besluttet at de er kærester smiley

    Men som foreslået, prøv at lade dem hilse og se hvad reaktionen er. smiley


  • #21   17. maj 2017 Tak for jeres svar!! smiley Sætter pris på dem! smiley Jeg kommer desværre ikke i stalden i dag, men i morgen lader jeg dem hilse, filmer det, og lægger det herind. Så får vi se, hvad I så mener! smiley

  • #22   17. maj 2017 Sjatter hun er det ingen tvivl smiley
    Det skal nok gå smiley du må hygge dig og have en rigtig god tur til Barcelona smiley skal Kasper med? smiley

    Mvh TT


  • #23   17. maj 2017 Tak! smiley Jeg ser, håber hun sjattisser! smiley
    Ja, vi er inviteret af de hans forældre, fordi hans far fylder 70 d. 23 maj smiley Tak Karita!


  • #24   17. maj 2017 Ej hvor dejligt smiley god tur, hils, og hygge smiley

    Knus


  • #25   17. maj 2017 Taaaaak, Karita, dit skønne menneske! smiley Jeg skal nok hilse, når jeg kommer hjem i morgen. I dag er rideskole-dag,hvor jeg arbejder til handicapridning i Vojens smiley

  • #26   17. maj 2017 Ej hvor hyggeligt smiley det gjorde faktisk jeg da i Norge da jeg var 11-12 år smiley
    Psst, du er også en rigtig dejlig person smiley

    Knus


  • #27   17. maj 2017 Er det rigtigt? smiley Hvor sjovt! smiley Har gjort det længe nu, men synes ikke hestene har det så godt, desværre.... :s

  • #28   17. maj 2017 Dengang stod hestene i spiltov, kun et par i bokse.. Sådan var det dengang. Det var Islændere på rideskolen, i privat stalden var der alle slags smiley og min yndlings var underviserens/ejerens hingst der hed Geysir smiley ham fik jeg lov at ride en gang, det var kæmpe stort smiley smiley jeg arbejdet hver mandag fra 17-20 og vi fik ride som betaling lørdag eller søndag. Vi startede kl 8 med at sadle op den hest vi fik tildelt, også red vi på tur.. Jeg måtte op kl 06 en af dagene i weekenden hvis jeg ville få "betalt" Jeg havde en times bustur hver vej + 20 minutter med undergrunden fra Jernbanetorvet (Oslo) for at komme hjem.. Så jeg holdt efter ca 9 mnd da jeg ikke kunne følge med i skolen til sids.. smiley

    Mvh TT


  • #29   17. maj 2017 Hold da op, det lyder godt nok også hårdt!! Jeg får heldigvis løn! smiley
    Hestene herude står desværre også i spiltov....


  • #30   17. maj 2017 Ja, i Norge må man virkelig arbejde for at få have noget med de skønne dyr at gøre.. Vi har ikke så mange heste i Norge så der må man arbejde for sagerne smiley men igen.. Det frasorterer jo så de der virkelig holder af hestene også arbejder med de, og ikke bare forsvinder hvis det bliver hårdt/svært eller koldt smiley

    Mvh TT


  • #31   17. maj 2017 Det var jeg faktisk ikke klar over! Hvordan kan det være, der ikke er så mange heste i Norge? smiley

  • #32   18. maj 2017 Det er ikke plads.. Vi er fyldt op med fjelde.. Så ikke nok marker.. smiley

    Mvh TT


  • #33   18. maj 2017 Jeg kørte forbi min gamle rideskole (den første jeg startede ved som 8 års ) da jeg var der oppe her nu.. Folden er ikke større end ca 20 x 20 max... Der gik der to-tre heste.. Jeg fik rigtig ondt af at se det smiley

    Mvh TT


  • #34   18. maj 2017 Så har jeg haft fat i Mini i dag. Ingen løben rundt og vrinsken da jeg kom, ligesom hun gjorde sidste gang. Der var stille. Hun gik også pænt med ind i stalden, og var generelt mere rolig. Men da jeg lod hende snakke med hestene i løsdriften, hvinede hun af dem alle pånær vallakken.. Lægger videoen op lidt senere, når jeg er kommet hjem. smiley

  • #35   18. maj 2017 https://youtu.be/cBLhQZg0Vnc
    Vallakken er ham med bred lang blis smiley


  • #36   18. maj 2017 Vel jeg kan sige at vallaken er meget interesseret i Mini, men jeg blev ikke klog på om hun gik når han snuset til hende eller om hun stod og bare lod ham og "ventede". Hun virket nemlig rigtig rolig omkring ham som en gammel tålmodig dame der ønsker han velkommen.. Men igen.. Hvis hun selv bare gik og du ikke trak I hende så er det jo nok bare min tolkning.. smiley
    Hun har overhovedet ikke tydelige brunst tegn, men noget kendt i hendes adfærd gør at jeg ikke skal sige at hun ikke er hellere smiley

    Mvh TT



  • #37   18. maj 2017 De gange hun går, gør hun det selv, men flere gange lader hun ham snuse, hvor de andre ikke må..

    Det, jeg også var i tvivl om, var også at hun jo normalt ikke har vist tegn på brunst, udover en lille smule sjattis, men det er sjældent jeg ser det. Ellers er hun helt som hun plejer, selvom hun er i brunst...
    Nu virker hun jo næsten som normalt, eneste forskel er hvordan hun hviner af de andre (vist en enkelt gang af vallakken på filmen)... Det synes jeg er underligt, for det plejer hun ikke smiley


  • #38   18. maj 2017 Vallakken er i øvrigt normalt rimelig nysgerrig, men det var også ham, der beskyttede Mini og kom til skade, da vi satte Mini ud til de andre, efter halvanden uge på sygefold..

  • #39   18. maj 2017 https://youtu.be/-BfwIRFPt_s her er en mere. Vallakken og en af hopperne... Bliver forskrækket da hun hviner smiley Det giver et helt sæt i mig, men hun var ved at lette på benene, men stopper fordi jeg hopper sådan over hendes hvin smiley

  • #40   18. maj 2017 Jeg tror hun i stedet for at være hingstegal så søger hun den tryghed vallaken har givet hende. Den har hun savnet og føler hun behøver. Han er hendes flok fordi han beskyttet hende og hun søger trygheden flokken giver smiley

    Mvh TT


  • #41   18. maj 2017 Måsk h a r du ret! smiley Hun har bare været sååååå glad for at stå med den ene hoppe, fordi hun havde det fantastisk med hende i løsdriften også. De er blevet så gode venner, og Mini bliver slet ikke jaget med, som hun ellers i en større flok gør, fordi hun pt. er den yngste. smiley

    Derfor synes jeg, at det er mærkeligt, hvis hun pludselig har "skiftet mening" omkring sygefold med Asa, men de dage, hvor hun er blevet "skør", har jeg også været væk, og hun er derfor ikke blevet motioneret. Måske det har noget at sige også. Sådan ift. at sygefolden jo ikke er kæmpe stor.


  • #42   18. maj 2017 Aktivering af hjernen er jo også vigtigt for nogle heste..dog atypisk for en Islænder da disse er kendt for at skulle kunne tåle at stå..Men igen.. De er jo ligeså forskellige som andre racer smiley

    Mvh TT


  • #43   18. maj 2017 Normalt kan hun stå i måneder, uden ændring, men i Vojens har hun gået på... Hm, jeg ved ikke hvor meget. I hvert fald over 4 hektar uden begrænsninger, så fra det og så til en sygefold på måske 40*40 meter, det er jo en kæmpe ændring! smiley

  • #44   18. maj 2017 Ja det bliver man jo bims af smiley måske også derfor hendes adfærd.. Hun er spærret "inde" på en lille fold og heraf mere sårbar ovenfor rovdyr, også er hendes bodyguard der hellere ikke til at passe på hende.. Jeg ville nok være skrækslagen. smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Er det brunst?

Annonce