{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.310 visninger | Oprettet:

Foderplan {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg er ved at justere lidt i min skønne hestes foderplan, han fodres pt. med omega struktur 100 fra Dangro og tilskud af biotin samt spiser cirka omkring de 15-20 kg. hø i døgnet.

Jeg har overvejet at lave foderplanen en smule om, så han for:
Morgen:
Omega struktur 100 - 250 gram
Body boost - 100 gram
Almen tilskud biotin

Efter ridning:
Aveve Recup Mash - Er itvivl om hvor meget han bør få, ville det være fint med fx. 400 gram, også tilsætte lidt olie i?

Aften:
Samme som om morgenen.

Han er en lækker og velfungerende hest, som har nok med energi under rytter. Meeeen desværre er han bare alt for kantet og en smule muskelfattig at se på - Hvilken burde komme hvis han kom sig ordentlig vægtmæssigt.

Hvad tænker i om sådan en foderplan? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan
  • #1   26. jun 2017
    Hvis han er blevet for kantet og se på, så ville jeg tilføje linocrunch, maxirice eller fiberpiller til planen istedet.

    Body boost er bare ren stivelse og mashen er er det samme.


  • #2   26. jun 2017 Der står bare at body boost er rigtig god til øget huld og muskelfylde, hvilket jeg tænker han har behovet for.

    LINOCRUNCH står der er godt som et energi tilskud og det er jo ikke det jeg manger? Det eneste det understøtter er opretning af huld, men det understøtter meget han slet ikke har behovet for.

    Maxirise understøtter heste der har brug for udholdenhed eller er streset - kan også være godt til muskelopbygningen står der.

    Fiberpiller kan jeg se iden i, men kan man tilføje noget dertil som giver lidt til muskelopbygningen? Eller findes der nogle fiberpiller der indeholder det? Gerne link. (Og ikke træning, han trænes meget - Men har brug for lidt ekstra hjælp.)





  • #3   26. jun 2017 Og med hensyn til mash virker det godt den er restitution efter træning og elektrolytter. Har også kik på den fra Dangro med urter?

  • #4   26. jun 2017
    Muskler har jeg aldrig givet noget specielt til - og jeg forstår det heller ikke, de kommer af sig selv med rette træning :o)

    Når man skal fede en hest op så og sige, skal man kigge på FE indholdet - des højere FE indhold, des mere " gods " er der i det. Maxirice har fx 129 FE pr. 100 kg. Horselux fiberpiller har til sammenlignen 88 FE pr. 100 kg.

    Linocrunch kan også bruges til at holde huld - det står også øverst i beskrivelsen at det " hjælper med at opretholde perfekt huld ".

    Du kan også ændre fuldfoderet, til et med en højere dosering og flere FE i, end Struktur 100 - så slipper du for at skulle ud og købe et tilskud.

    Pr. kg indeholdet body boost 1,18 FE og linocrunch 1,11 - så egentligt ikke så voldsomt forskelligt iøvrigt :o).


  • #5   26. jun 2017 Jeg kan se hvad du mener, så du ville vælger at tilføje linocrunch istedet for body boost? Ved du om man kan få linocrunch hos Franks, de har jo Dangro produkterne, syntes bare ikke jeg kan finde den derinde.. :i


  • #6   26. jun 2017
    Hvis hesten ikke er sart med stivelse, ville jeg give den maxirice istedet - den har lige lidt mere FE og mere end bodyboost. Det kan jeg se de har.

    Ellers kan du skifte over på andet foder fx Struktur E fra Hippolyt, det har højt indhold af FE og højere dosering. En med højere dosering endnu er SOLO fra Hippolyt.



  • #7   26. jun 2017 Det er denne vi snakker om ikke? http://www.francks.dk/st-hippolyt-struktur-energetikum-20-kg.html

    Han kan ikke helt følge med til at skulle spise alt for store mængder, denne her virker meget fornuftig! Det kunne godt ske, vi skulle ud i foderskifte, frem for at skulle til at blande et fuldfoder med en masse tilskudsfoder - Tror du er med på hvad jeg mener.

    Hvis jeg nu rykker ham over på dette, ville du så give ham en chance her, også "bare" giver ham lidt mash efter ridningen også se hvordan det kommer til at gå?


  • #8   26. jun 2017
    Jeg ville ikke give mash efter ridning - eller, i hvert fald ikke den fra Aveve. Medmindre det er fordi man selv får det godt med det ;o).

    Mht. foder ville jeg give det en månedstid og se om det duer for hesten - om det ændre noget eller om det er det samme.


  • #9   26. jun 2017 Okay, tror nu jeg rykker ham over på det foder og ser om der kommer ændringer.
    Aveve er generelt ikke så godt et foder, eller? Jeg har nemlig set på deres foder, og jeg oplever meget store portioner osv. Og har ikke rigtig hørt nogle benytte det - ud over Fie og Pony (Som er sponsore derfor)


  • #10   26. jun 2017 Der står således: "Til store heste anbefales 1 kg dagligt, og til heste med højt energibehov max. 1,5 kg dagligt evt. sammen med andet St. Hippolyt kraftfoder og/eller en lille mængde korn."

    Er der så nok i, kun at give det? Skal jeg så ind og finde noget andet kraftfoder?


  • #11   26. jun 2017
    Det er nok og give kun det - det er kun hvis man mangler energi, man kan tilføje fx noget havre e.l

    Aveves foder er jeg ikke rigtigt fan af bl.a pga. den højde tildeling. De har kun to ting med lav stivelse også - en mash der egentligt bare er roepiller og et fuldfoder men det har en gigantisk dosering så det matcher ikke rigtigt behovet til de der har brug for lav stivelse, da de tit også skal ha' lav dosering.


  • #12   26. jun 2017 Hvad med deres natur mysli? Den virker god, med meget lav tildeling men derimod er stivelse indeholdet meget højt. smiley

  • #13   26. jun 2017
    Hvis pointen er at han skal ha' mere huld, så giver Natur Müsli ikke nogen mening med lav dosering. Hvis du bruger det, så er det det samme som med Struktur 100 at du skal tilføje noget mere for huld.


  • #14   26. jun 2017 Okay, så giver det mening. Har nemlig været glad for det foder, til min pony dengang hun var i ridning. smiley

  • #15   26. jun 2017 jeg synes du skal kigge på aktive care fra dangro i stedet for struktur 100 når den er kantet som du skriver;)
    jeg har sat min DSP over på den og er meget glad for den og hun holder rigtigt godt huld, god energi og er virkelig begyndt at sætte gode muskler??


  • #16   2. jul 2017 Jeg har valgt at rykke ham af Dangros foder, og er startet på strukturE fra Hyppolyt.

    Af Mash valgte jeg ikke Aveves, men derimod Dangros urtemash. smiley


  • #17   9. jul 2017 Krikken, han kom over på StrukturE og efter 10 dage med StrukturE blandet med Dangro ser jeg allerede forskel på bagparten. Nu er han rykket helt over på StrukturE og håber på samme fremgang som ind til videre. (Y)

  • #18   9. jul 2017
    Skønt, så hjalp det med lidt flere FE :o)


Kommentér på:
Foderplan

Annonce