{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
793 visninger | Oprettet:

Foderplan {{forumTopicSubject}}

Hvor har i fået lavet foderplaner? Har i eventuelt lavet dem selv, og ud fra hvilket "skema"?

Pt. Får min 11 Års islændertype på ca. 450kg.

200g Horselux Hørfrømix
200g Equsana lucerne
150g Equsana Balance
25g magnesium

Græs 24/7
eller
Hø / wrap-hø ca.1.5-2kg pr. 100kg. kropsvægt. (vinter)

Det var hvad han fik ved tidligere ejer, men jeg har ingen idé om det opfylder hans behov.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan
  • #1   15. jun 2022 Jeg har brugt skemaerne fra "Den store foderbog" og ellers fundet viden på nettet og brugt det jeg fandt fra troværdige kilder. Så den viden som mange efterhånden ved om at stivelse og sukker skal være på et minimum

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   16. jun 2022 Jeg kan kun anbefale foderinfo.com smiley

  • #3   16. jun 2022 Jeg fodrer efter Fingerspitzgefühl. På ejendommen får vi lavet noget fint wraphø med høj fordøjelighed, så det fodrer jeg rimelig restriktivt. Især til nordbaggen.

    Til at lokke dem ind fra folden, køber jeg noget müsli i Land og Fritid, 0.82 FE. Til at styre huldet på traveren, supplerer jeg med noget kalvefoder, 0,96 FE.
    Baldur ca. 5 kg wraphø, 0,3 kg müsli og 0,5 kg alfa omega.
    Silver ca. 10 kg wraphø, 2 kg müsli, og 0,5 kg alfa omega. i perioder plus op til 1 kg Beefkalv Maxi (14 pct. råprotein, 220 gr. cellevægge, 300 gr. stivelse)

    Jeg er ikke så bange for stivelse, så længe jeg har rigeligt cellevægge/NDF.


  • #4   16. jun 2022 Jeg foder efter min fornemmelse.

    At regne noget præcis ud, synes jeg ikke giver mening.

    En analyse prøve af et parti grovfoder kan sammensætter på en million- trillion forskellige måder og at tro at EN prøve ud af så mange muligheder er præcis gennemsnittet på alle parameter, er i min optil utopi.

    Foderfirmaerne må kun deklarere hvad de tilsætter og ikke hvad der naturligt er i foderet.

    Vores fodertabel normer er sjusset, ingen kender de præcise tal.

    Vi kender ikke vores hestes tarmflora sammensætning og derved heller ikke hvor meget de optager.

    Så at regne noget præcist på så upræcises tal, har jeg virkelig svært ved at se meningen med.

    Så derfor min fornemmelse og hvordan hesten ser ud.


  • #5   17. jun 2022 Dorthe C: Jeg synes ikke det er ubrugeligt at kende sine fodermidler. Du har ret i, at man aldrig får noget, der er 100 % præcist, hverken grovfoderanalyser eller fodermiddeltabel. Men man får trods alt nogle pejlemærker, så man ikke skyder helt ved siden af skydeskiven i sin fodring. Det drejer sig jo om at opfylde behov smiley



  • #6   18. jun 2022 Ann: om men regner en foderplan eller bare følger foderproducenterne anbefalinger kan begge være lige rigtig eller lige forkert - vi ved det ikke.

    Ja det drejer sig om af opfylde behov, men når vi ved så lidt, kan det være svært.


  • #7   18. jun 2022 Jeg har haft spurgt de forskellige foderfirmaer om foderplan, og så valgt den jeg føler passer bedst til hestens og mine behov. Både huld, energi, mængde og økonomi smiley

    Jeg gik fra Nordic Horse, da hesten stoppede med at ville spise deres vitaminer og derfor så rigtig træls ud i pelsen. Nu er jeg gået til Aveve, og han elsker foderet, mængden passer, massere af brugbar energi, fin huld (dog ikke nu med alt det græs, hæhæ) og så har det gjort at jeg kan fodre ham for ca 150,- om mdr + tilskud vel og mærke, pga nogle problematikker i hans krop. smiley


Kommentér på:
Foderplan

Annonce