{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Foderplan {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Foder-verdenen er stor og bøvlet, og slet ikke til at finde rundt i. Jeg har pt lidt problemer med, at finde den bedste løsning til Santana. Jeg har googlet og googlet, men ikke umiddelbart kommet frem til en god løsning for ham
Jeg har flere forskellige krav, hvor nogle er vigtigere end andre. Derfor søger jeg en eller anden slags uforpligtet foderkonsulent - altså en, som IKKE samarbejder med et bestemt mærke. Desuden søger jeg erfaringer og priser for disse slags foderkonsulenter.
Egentlig søger jeg noget foder med massere af energi i, en lav udfodrings mængde, en fornuftig pris og uden for meget stivelse og sukker - da han er tidligere mavesårs hest.
Pt får han følgende:
Morgenmad: 250 gr lucerne(uden melasse), 100 gr Eggersmann Golden mineral og 500 gr sort havre
Aftensmad: 500 gr eggersmann mash, 500 gr lucerne(uden melasse), 250 gr sort havre og 1 dl rapsolie
Men han er fuldstændig energi forladt i ridningen, på fold og på stald - ikke engang en skovtur kan vække ham. Han har fået b-vitamin ved plesskifte, men er ovre fældningen.
Beklager det lange opslag og håber, at I kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foderplan
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   18. nov 2019 Tag kontakt til foderinfo.com, hun er super dygtig smiley

  • #2   18. nov 2019 Jeg tror du skal ha fat i dyrlægen, for at finde ud af hvorfor han ingen energi har.
    Spørg evt i diverse Facebook grupper med dyrlæger. Vi, alm. dødelige, kan ha mange forskellige meninger om hvad, det skyldes, men vi ved det ikke, da vi ikke er dyrlæger. Din foder plan ser fornuftig ud og hestefoder er ofte en kilde til stor uenighed. Hvad for han af strå? Hø, halm eller wrap? Heste skal ha store mængder af deres naturlige fødekilde, som er strå. Heste må ikke mangle strå, da det kan gi dem mavesår, at være uden mad i maven. Står er det aller vigtigste foder.


  • #3   18. nov 2019
    Jeg ville nok hive fat i dyrlægen istedet for - for at få taget fx en blodprøve for at se hvordan tingene stemmer.

    Jeg ville også have i baghovedet om det kunne være mavesåret der var på vej retur - normalt holder man sig fra fx havre ( også sort havre ) til mavesårs heste, Eggersmann har en mash med en del stivelse også har de en med lav, afhængig af hvilken du bruger.


  • #4   18. nov 2019 Jeg bruger Brogården no. 7 som hedder sports power, og horselux epona olie til min. Hun er lige som din meget energiforladt, men efter vi begynde på en blanding af disse to er hun livet helt op.

    Hun for:
    Valset havre
    Sport power
    Epona olie ( for en flot pels og energi )
    Gurkemeje og melon ( hjælper på at optage energien og hjælper musklerne )
    Så er jeg begyndt at give hende Energy Controle performance fra Blue Horse når vi er til springtræning og stævne, hvilket hviskeleg hjælper.

    Til sammen giver dette hende en god mængde energi som man kan arbejde med. Hun kigger og ser ikke spøgelser pga det, og det er meget langtidsholdigt. Hun har energi i rigtig lang tid, helt fra vi tager afsted til sidste klasse er slut har hun energi;)


  • #5   18. nov 2019 Dette er bare hvad min pony for. Jeg er på ingen måde ekspert men vil bare dele ud af hvad der virker for os;)

  • #6   19. nov 2019 Jeg vil prøve, at kontakte foderinfo - det lyder spændende.
    Han er tjekket i start november for mavesår, her så det fint ud og dyrlægen var meget tilfreds. Han går på græs med wrap på fold i ca 8-10 timer, på boks er der hø ad litium og ca 5 kg wrap - så vil jo ikke sige han mangler stråfoder. Desuden står han på halm i boksen, hvis han vil have det. Mange tak for jeres svar - jeg kontakter foderinfo og må tage en snak med dyrlægen efter smiley


  • #7   19. nov 2019 Min overordnede erfaring er, at hvis man ellers fodre fornuftigt og med godt grovfoder ved siden af - så er det ikke krybbefodret som afgører om en hest har energi.

    Generelt vil jeg se på hele måden at holde hest på, når hesten enten har for meget eller for lidt energi - igen ikke så meget fokus på krybbefodret, men på grovfoder, foldtid, træningsniveau.

    En hest i god form har ofte mere energi end en hest i dårlig form.
    Nogle heste skal helst gå længe på fold, andre kan med fordel gå mindre tid på fold, ifht energi under ridning.
    Godt grovfoder i passende mængde - kan hesten klare ad lib er det fint, bliver den fed bliver den dvask og energiforladt.
    Går de med gode foldkammerater eller er der stress på folden.

    Så der er mange små parametre at skrue på ifht energi under træning.

    Og så måske min lille kæphest - energi under ridning skal komme i kontrolleret form. Det vil sige, hesten skal ikke være en “frem i strikkerne, småfnysende energibombe” - den skal være lydhør og arbejdsvillig og reagerer hurtigt på signaler, men hvis jeg beder den om at stå stille så skal den være villig til at stå stille og slappe af.
    Så se på hvordan du rider og træner pt - er der noget som er ændret der ?

    Hvis alt ovenover skrevet er noget du kan “vinge af” - ja så ville jeg også starte med dyrlægen, få tjekket for mavesår igen, tjek blodprøve mht om hestens værdier er normale, tjek for orm også.

    Mvh Charlotte


Kommentér på:
Foderplan

Annonce