{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
885 visninger | Oprettet:

Vinterfodring {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt, om hvad i fodrer med, hvor meget og hvorfor, og til hvilken hest.

Sidder lige nu, og studerer lidt foder fra Tyskland, nemfoder, DLG, land og fritid, for at sammenligne mængder og priser. Så her kommer lige et lille spørge skema

Hvilket/hvilke fuldfoder bruger du?
Hvor meget tilskudsfoder, og hvilket, bruger du?
Hvilket vitamin mineral bruger du?
Hvor meget grovfoder tildeler du hver dag?
Hvor mange daglige fodringer? Og hvormeget er der i g/liter/kg
Hvilken slags hest, og hvad bruges den til?
Hvad giver du månedligt, for krybbefoder, og hvad giver du evt pr sæk/kg.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterfodring
  • #1   7. jul 2017 Jeg fodrer med 400g St. Hippolyt natur müsli med urter 1 gang om dagen, samt fri adgang til stråfoder (hø, wrap, frøgræs). Han får ikke vitaminer ved siden af, da han er dækket ind på foderet. Det er en islænder på ca 350 kg, som rides 5-6 gange om ugen.
    jeg giver ca 200kr om måneden for foder smiley


  • #2   7. jul 2017 Rocky 2 års Frederiksborger vallak 154 stg ca 400kg - 1200g Horselux Grow, fodres om sommeren 1x dagligt, vinteren er det fordelt på 2 måltider.

    Tindur 6 års Standardbreed vallak 160 stg. Ca 500kg - 500+g Horselux Easy pellets og 100g Horselux Ølgær, fodres 1x dagligt sommer og 2 gange dagligt vinter. Trænes 3 x ugentlig dressur, spring og skovtur.

    Baby 10 års Dansk Miniature 140-50kg 84 stg. - 3 store/5 små bolcher med Horselux Multicobs. 1 x dagligt. Æblecider eddike i vandet.Trænes 3x ugentlig for at tabe sig. Longering, skovture, løsspring.

    De har hvidløg i vandet da jeg har set virkningen af hvidløg på Tindur. Så dette får de alle. smiley

    Mvh TT


  • #3   7. jul 2017 Jeg fodrer bare med vitaminer (gemüse kreuter mineral, fra hippolyt bliver det nok) og lidt Glyx mash hver dag, til at få vit/min ned med. Giver dem også lidt forskelligt tilskud i perioder, om vinteren får de fx sortkommen (pga min hoppes støvallergi). Så de får ikke så meget foder, det er vel kun 250 gram ca til hver hest i krybbefoder. Det får de bare i en fodring, når jeg er derude.
    Tror de får omkring 8-9 kg wrap om dagen om vinteren og er begge meget nøjsomme. Hoppen rider vi nok 4-5 gange om ugen i vinterperioden og vores skadede vallak som kun må skridte, har vi ude når hoppen bliver motioneret.
    De er begge store ponyer, New forrest og connemara.
    Giver ca. 250 kr om måneden for vitaminer og mash for dem begge.


  • #4   7. jul 2017 Hvilket/hvilke fuldfoder bruger du?
    Dangro Kraftur
    Hvor meget tilskudsfoder, og hvilket, bruger du?
    I kraftur er der tilsat tang og urter så jeg skal i princippet ikke bruge tilskudsfoder, dog tilsætter jeg gerne lidt hvidløgsgranulat.
    Hvilket vitamin mineral bruger du?
    Der er vitaminer og mineraler i kraftur, som der dækker hesten helt ind. Her i sommeren bruger jeg dog Salvamin Grøn, og dette ville jeg også vælge til vinter hvis jeg ikke fodrede med fuld mængde kraftur
    Hvor meget grovfoder tildeler du hver dag?
    Ad libitum, men hun æder cirka 12 kg i boksen om natten, og på folden får de hø/halm blanding
    Hvor mange daglige fodringer? Og hvormeget er der i g/liter/kg?
    2 fodringer dagligt, og bare halvdelen af den fulde mængde.
    Hvilken slags hest, og hvad bruges den til?
    En irish cob, og hun bruges pt ikke rigtig til andet end at se godt ud smiley
    Hvad giver du månedligt, for krybbefoder, og hvad giver du evt pr sæk/kg.
    En sæk koster 199 kroner hvis den ikke er på tilbud, og der er 15 kg i hvoraf min hest skal have cirka 700 gram om dagen hvis jeg ikke husker helt forkert? smiley


  • #5   7. jul 2017 Jeg har lige fået ny hest, så jeg kan endnu ikke garantere hvordan vinterfodringen bliver smiley Jeg har dog haft succes med at bruge HH Fiber Care på to andre heste, så det bliver den nye også sat på. Som udgangspunkt to kg om dagen og så kan man justere efter behov. Det fordeles over to fodringer. Jeg bruger ikke andet end dette (måske lidt lucerne, men det er mest for mit øjes skyld smiley ).

    Jeg betaler for 12 kg wrap, men det er staldejer der fodrer, så jeg ved ikke helt præcist hvad der bliver givet. Hun er dog bestemt ikke nærig smiley

    Jeg giver 125 kr for 20 kg foder, forventet forbrug er 3 sække per måned så det bliver 375 kr.

    Det er en DV på ca 180 cm og M niveau i dressur.


  • #6   7. jul 2017 bare et råd: prøv også at kig på zooplus.de
    her betaler man kun 1 gang porto pr gang uanset om man køber 1 sæk eller 20 sække


  • #7   7. jul 2017 Da jeg havde min hest fik han ca 10 kg hø dagligt.
    Så fik han opblødte roepiller fra Horselux. 150 g (tørvægt) to gange om dagen, samt 700 g. Equsana Rocky en gang dagligt.

    Der udover fik han ca. 100 g. Aveve Sport Mix Zero 2 gange dagligt, for at få noget med struktur og nogle olier mm...


    profilbillede
  • #8   7. jul 2017
    Jeg fodrer med 250g St. Hippolyt natur müsli med urter 2 gang om dagen, samt fri adgang til stråfoder (wrap). Han får ikke vitaminer ved siden af, da han er dækket ind på foderet. Det er en fuldblod som er i gang med tilridning


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #9   7. jul 2017 Nacoma pony

    600 gr Horsepro Elite Per dag 18 kg 151,20 kr. Tilskudsfoder

    Wrap i net 24/7 mon ikke det bliver til omkring 10 kg

    Her i sommer Solanum sandfree 1 bøtte Per måned 248 kr

    Total ca 400 kr.

    Amalfi gl. Hest har været forfangen her i sommer og er blevet meget pillet.

    1,5 kg Horsepro Islænder 45 kilo ca 300 kr. Per måned (fuldfoder)

    Tørt hø i net 24/7 10-14 kg

    Solanum max fiber sensitiv mave 1 spand pr måned 368 kr

    Total 670 kr.

    Begge heste er 100% dækket ind og behøver ingen yderligere tilskud.

    Jeg fodre 2 gange dagligt


  • #10   7. jul 2017 Aller først!: skal du være opmærksom på at hvis du køber foder i Tyskland er vitaminer mineraler og sporstoffer en HELT anden mængde end det er i danske produkter (tit også selv om det er samme produkt eks. st. hippolyt natur musli) Produktet er lavet efter beregninger i henhold til jordkvaliteten i landet og dermed grovfoder (hø/wrap)
    Jeg fik selv for nylig den øjenåbner og har derfor valgt at købe mit foder i den lokale foderstof smiley
    Dog køber jeg tilskud i Tyskland, det er nemlig, underligt nok, det samme... og der er mange penge at spare!

    Nu til dit spørgsmål
    Til vinter får Fancy (Deutch reitpony 148 i stg. 9 år vejer ca. 450 kg. foldbums)
    st. hippolyt natur musli med urter hvor han er fuldt dækket ind med 100 g. pr. 100 kg. kropsvægt, så får han hø ad libitum lavfruktan fordi han er meget trivelig og linustar fra st. hippolyt da han står på jordfold om vinteren (da der ikke er andre muligheder på stedet) Samt lidt opblødte roepiller fordi han ofte har tynd mave om vinteren og der holder roepillerne det i skak.
    Der fodres to gange dagligt.

    Krybbefoder: ca. 200 pr måned
    hø ca. 300 pr. måned
    Er ikke lige sikker på hvad det koster pr. måned for linustar.


  • #11   7. jul 2017 Vores to får 600 gram suregrow og et par håndfulde lucerne fra Brogården, fordelt på to måltider. Den ene får så wrap blandet med hø, og den anden har MEGET sart mave (sidst den fik wrap i et døgn fik den voldsom kolik, og måtte indlægges på Højgård hestehopital), så den får rent hø. Jeg vil skyde på at de få 15-20 kilo om dagen fordelt på 4-5 fodringer. Ingen af dem får nogle tilskud, og de bruges begge til let dressur, spring og skovture.

  • #12   7. jul 2017 Til min tidligere mavesårs pony og " jeg kan leve på en sten " pony har jeg brugt alt fuldfoder med lav stivelse og lav tildeling dvs.

    Horselux Easy, Struktur 100, Pavo Care4Life, Spillers Lite+Lean, Equiguard.
    Alle undtagen Care4 Life og Equiguard har en dosering på 100 g pr. 100 kg hest. Equiguard har 200 g pr. 100 kg hest, Care4Life 170 g pr. 100 kg hest.

    Care4Life går hun på lige nu.

    Lige nu får hun også Blue Hors Gastrolar opblødet med lidt Urtemash fra Dangro, for at lave en blød overgang fra mavesårs medicin til ingen medicin.
    Pt. får hun Aspero fra Agrobs også, snittet hø ish. Jeg har altid det eller lucerne, det synes jeg er godt og have til mange ting.

    Rene vitaminer nægter dyret og æde, jeg har prøvet fordi det kunne være dejligt billigt og let - så derfor får hun netop fuldfoder for at dække hende ind.

    Grundet hendes mavesår får hun ad libitum grovfoder, det tåler hendes huld fint. Når hun ikke får meget fuldfoder, det holdes på noget med lav dosering.
    Og i det hele taget grundet, at jeg ikke finder det sundt at lade heste stå uden.

    Fodres 2 gange om dagen - så fx 400 g delt ud på 2 fodringer.

    Hun er en kat 1 pony, der går LA dressur og rides 3-7 gange om ugen.

    Uanset hvad foder, så kommer jeg ikke over 200 kr pr. måned for fuldfoder, det gider jeg ikke når hun er let og fodre på. Så jeg finder det der er på tilbud og bruger, eller køber i Tyskland.


Kommentér på:
Vinterfodring

Annonce