{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.363 visninger | Oprettet:

Vabler, hvad gør I? {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg ville blive glad, hvis I gad læse dette og komme med et råd/egen erfaring:)

Tak på forhånd;)

Jeg er meget plaget af vabler på ringefingrene - eller jeg har stort set ALTID vabler der. Det er jo super træls, da det gør ret ondt, men det er heller ikke kønt.
Jeg rider selv med handsker, og dette hjælper en del, men hvis jeg f.eks rider dressur og min pony er lidt stiv (og samtidig stærk) går der ingen tid, og så har jeg vabler ( vi arbejder på, at jeg får en roligere hånd, så venligst ikke kommenter på dette - tak )
Dette sker kun i dressur.

Så mine spørgsmål lyder:
Hvad gør I, når I har fået vabler? Bider I smerten I jer? Eller køber I et plaster?

Håber virkelig ikke at jeg er den eneste med dette problem;/

Mvh
Ida Marie:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vabler, hvad gør I?
  • #1   27. jul 2017 Plejer at smide noget vabelplaster på, og ellers bide smerten i mig smiley

• #2   27. jul 2017 Hvis du har vabler på hånden, så tænk på hvordan hestens mund har det.
    Blødhed kommer fra korrekt ridning. Ikke trækken i tøjlen.
    Prøv at give sin hest mere tøjle og lær at ride den for ben og sæde i stedet. Så slipper du for vablerne på hænderne.

• #3   27. jul 2017 tror mange har været der med en stærk pony, der gerne selv vil have lov at bestemme smiley den eneste vej frem er simpelthen at lære at ride hesten korrekt for ben og sæde, og løsne tøjlen. smiley

• #4   27. jul 2017 Hold mindre i ponyen som det nævnes ovenfor og skift evt tøjler..

Jeg havde samme problem i spring. Skiftede til en smal lædertøjle, sådan en stangtøjle fra et kandar.. Så fik jeg ikke flere vabler..

• #5   27. jul 2017 Hvilke hansker rider du med?

• #6   27. jul 2017 Giv den mere tøjle. Du holder højest sandsynligt for hårdt i den smiley

• #7   27. jul 2017 Ja, jeg er enig i at der skal træning til, før hesten kommer til at gå løs på tøjlen.

MEN

Det er altså ikke der Ida er nu. Lige nu er hendes problem, at hesten går hårdt på tøjlen, Sådan en hest har Basse også været, og min den nye, lagde sig meget hårdt på udvendig, da jeg lige havde fået ham. Dette gør de ikke mere, men man har lige en periode inden de lære det, Basse var godt nok længe om at lære det (Han var gammel elevhest og meget hård i munden), den nye meget hurtigt, heste er bare forskellige.

Så self. skal Ida øve det, men lige nu får hun vabler, så hvad kan hun gøre ved det? Man får ikke en let hest fordi man fra den ene dag beslutter, at det ønsker man.

De strikhansker med dubber, de billige, har kunne holde mine vabler væk i den periode, hvor mine heste var hårde på tøjlen. Det er også min erfaring at nogle tøjler er hårdere end andre, og derfor giver hurtigere vabler.

Så mit råd, er at få nogle tykke hansker, og evt. skift til stoftøjler, hvis du rider med gummitøjler. også gå i gang med at træne hesten, så den ikke er så hård ude front.

• #8   27. jul 2017 Jeg kan godt se at det ikke er der Ida er nu, men den eneste måde at undgå vabler på, er ved at få trænet hesten korrekt. Så det er bare med at få sluppet de tøjler, lad være at ligge fokus på hestens hovede, det er ligemeget hvordan den går med nakken. Få lært dig selv og hesten at ride hele kroppen på hesten, det handler om at få bagparten med, ryggen op. Med mere styrke skal nakken nok komme, men lad de tøjler være, åben din hånd let og giv kun bitte små signaler i biddet, primært ved at 'lille' med fingrene. smiley

• #9   27. jul 2017 Hvis det ikke er gået hul af din vabel så prik et lille hul med en nål så væsken kommer ud..

Smør med zinksalve og sæt plaster på. Så beskytter du den nye hud og den heler hurtigere:-)

Og ja, så skal du nok lige overveje om du ikke har lidt for hårdt fat i din pony.

• #11   27. jul 2017 Hej alle
    Tak for jeres svar.
    Jeg er udemærket klar over at jeg har en lidt urolig hånd, jeg er ikke så rutineret i dressuren, men det arbejder vi hårdt på. Min pony har været elevhest og har derfor haft en del dårlige vaner, ligeledes har hun lige stået skadet, og har haft ferie.
    Men vi arbejder på det, og dette er blevet meget bedre. Vi arbejder også på at jeg skal ride mere for ben og sæde:)

Jeg får kun vabler en gang hver anden måned. Men så er de der også i lang tid og gør pænt ondt.

Mit spørgsmål lød egentlig på hvad I gjorde ved det, når I havde fået dem.

Men jeg er glad for at I gider svare. Vi arbejder som sagt hårdt på det.

• #12   27. jul 2017 Når du har vablerne...
    Lad dem være! I morgen er de tørret en del ind. Er huden intakt kommer der ikke bakterier ind. Miljøet under den intakte hud fremmer hurtig healing. Så er huden healet helt op på et par dage
    Når de er tørret lidt ind og ikke længere spændte, gør de ikke længere ondt.

Prikker du hul på dem føles det rart her og nu, fordi presset letter. Min kommer bakterier i bliver du øm og rød og helingen er langsommere.

...
    Vablerne kommer lettest hvis du bruger handsker, som ikke passer. Især for store handsker er noget møg...

• #13   27. jul 2017 Tusind tak!

• #14   27. jul 2017 Jeg fik det tit da jeg red med vielsesringen på, jeg prikkede hul og tog noget af det selvklæbende gaze jeg bruger til hesten, og viklede rundt om. Smerten var væk, og der kunne ikke komme snavs ind

• #15   28. jul 2017 Jeg tror du skal prøve at tænke over, at man ikke bør få vabler. Det er ikke normalt, og det er derfor mange ikke kan råde dig smiley
    Selvom i arbejder på det, må du stadig ikke få vabler. Du skal arbejde på det, ved at ride korrekt, og ikke ved at holde fast i munden på hesten smiley
    Vabler hver anden måned, er en indikation på at du holder for hårdt, og det er muligvis derfor at sin hest bliver hård i munden og trækker igen. smiley
    Slip tøjlen så du ikke får vabler, og skriv dig bag øret at du aldrig må få vabler, du må ride dig ud af problemet på anden vis smiley

• #16   28. jul 2017 Undgå at ride med ringe på fingrene. Brug handsker, som sidder godt på hånden og som beskytter og passer i størrelsen. Smør dine hænder i en god fed håndcreme, inden du tager ud til hesten. Når huden er velnæret, så vil der opstå mindre friktion, som er årsag til vabler eller slidmærker.
    Afprøv andre slags tøjler, end dem du har og find dem, som ligger bedst i din hånd.
    Du kan træne dine lår-, schenkel-, ryg- og mavemuskler op derhjemme ved hjælp af forskellige øvelser, som du laver 10 min. dagligt. Få dine forældre, gymnastiklærer eller andre til at vise dig hvordan. Når du har gode muskler disse steder, så har du en bedre forudsætning for at arbejde korrekt med ponien i dressur, og du kommer til at sidde pænere på din hyps smiley
    Held og lykke med projektet.

• #17   30. jul 2017 Jeg er enig i det skrevne med træningen.

Angående vabler: Jeg har selv helt utroligt upraktiske fødder og der skal ingenting til så får jeg store vabler, hvis ikke de selv er sprunget så prikker jeg hul på dem for at få væsken ud, og så propper jeg Compeed på. Er det rigtig slemt så tager jeg et par smertestillende. Jeg ville være på måsen uden Compeed og har det altid med mig smiley

• #18   30. jul 2017 Hej alle - tak for svar

Jeg har idag fået dressurundervisning, og snakkede med min træner om dette. Hun fortalte, at grunden til at jeg får vabler er, at jeg åbenbart ikke lukker hånden ordentligt omkring tøjlen, så tøjlen river. Hvis jeg lukker hånden ordentligt, kan den ikke rive.

Men tak for alle input:)

• #19   30. jul 2017 Jeg rider med et løst tag i tøjlen og min tøjle river ikke.
    At knuge mere om tøjlen danner blot spændinger som går ned til hesten og så vil hesten komme til at spænde op og så får du ikke en blød hest at arbejde med.

Så måske du skal kigge dig om efter nogle tøjler som ikke river.
    Jeg rider selv med lædertøjler uden noget andet på. Så kan de i hvert fald ikke rive smiley

• #20   30. jul 2017 Ja det forstår jeg. Jeg fik vidst formuleret mig forkert, jeg rider åbenbart med tøjlen på fingerspidserne.

• #21   30. jul 2017 Ligesom Bettemus holder jeg meget løst i mine tøjler og jeg får ikke vabler smiley
    Mine er endda bare normale webtøjler.
    Da jeg begyndte at ride fik jeg vabler ved at ride uden handsker, det er dog ikke et problem længere smiley
    Jeg synes heller ikke du skal begynde at knuge dem smiley

Kommentér på:
Vabler, hvad gør I?

Annonce