{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvorfor grønt hestepas?
  • #1   27. jul 2017 Det handler vidst nok om at en af hendes forældre ikke er kåret og hun heller ikke er smiley

• #2   27. jul 2017 Bettemus: Så mener jeg vist nok at de får blåt pas og ikke grønt? smiley

• #3   27. jul 2017 Nårh det kunne selvfølgelig være. Men når jeg går ind og søger "regler om grønt hestepas" er det eneste jeg finder bare at de ikke har fuld stamtavle og det gjorde mig lidt forvirret, men tak for svar smiley

• #4   27. jul 2017 Heste frihed DK: Det var nemlig også det jeg var sikker på, men er det så ikke fordi at hingsten og hoppen er kåret i 2 forskellige forbund? smiley

• #5   27. jul 2017 Ved jeg ikke.
    Er først lige selv gået ind i det efter at fået min egen guldhest.
    Så ved kun nogenlunde hvad reglerne er i PSA smiley

• #6   27. jul 2017 Hold da op hvor er hun også fin! Hun får da lige en høj herfra! smiley

• #7   27. jul 2017 Her er de nuværende regler for pasfarver:

Røde/bordeaux pas: Heste i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund. Såfremt begge forældre er kårede/godkendt til avl i forbundet er avlsforbundets logo angivet på forsiden af passet. Alternativt angives neutralt logo

Blå pas: Heste i bilag i et EU-anerkendt avlsforbund. Logoreglerne er som for bordeaux omslag.

Sorte pas: Heste født ind i hovedafsnittet i et EU-anerkendt avlsforbund, hvor faderen ikke er avlsgodkendt. Udstedes efter afstamningskontrol.

Lysegrønne pas: Alle andre heste.

• #8   27. jul 2017 Min har i hvert fald blåt pas og hendes afkom får nok også blåt pas, men min afkoms afkom vil få rødt, tror jeg nok det var sådan smiley
    Det er fordi hun mangler nogen led på mors side eller noget i den stil smiley

1000 tak og er også super glad for hende, har kun haft hende et par dage så kender hende ikke så godt, men er helt vild med hende allerede smiley

• #9   27. jul 2017 Hov kender faktisk også en som har blåt pas fordi moren ikke er kåret, men faren er kåret smiley

Hun er også palomino smiley

• #10   27. jul 2017 Nårh, alt det der er så forvirrende men det er da meget dejligt at have på plads smiley

• #11   27. jul 2017 Ja, det er helt vildt forvirrende og PSA er mega forvirrende... Puha, det kan være svært at lære smiley

• #12   27. jul 2017 Ja og tror heler aldrig jeg får det helt på plads smiley

• #13   27. jul 2017 Er det dit føl som har fået grønt pas? smiley

• #15   28. jul 2017 Hvis det er din hoppe fra 1999, så indikerer det grønne pas at hun er registeret i DRF som konkurrencehest.

Min hest er fra 1993, har fuld stamtavle, kårede forældre og grønt pas

• #16   28. jul 2017 Et spørgsmål til Jer så.
    Tindur er ren traver, ikke registreret i DTC. Begge forældre er registreret i DTC men far er ikke avlsgodkent. Tindur har fået grønt pas. Rent teoretisk.. Vil han kunne få sort hestepas ved at tage en afstamningskontrol?
    Nogle der ved?

Mvh TT

• #17   28. jul 2017 Hvis f.eks din hest havde fuld tavle, mor Hannoveraner og far fjordhest, så ville den få grønt pas med fuld tavle.
    De får kun andre farver hvis to racer fra forbund der anerkender hinanden er mor og far..

• #18   28. jul 2017 Det med pasfarver er forvirrende, fordi mange stadig tror det er som i gamle dage. Dengang fik alle afkom efter en kåret hingst blåt pas uanset om hoppen havde afstamning eller ej. Havde hoppen afstamning kom det i passet ellers var morside blank.

Så bestemte EU at fremover skulle blå pas være forbeholdt heste optaget i forregister til stambøgerne. Dvs heste uden afstamning/mangledene led, som var kåret ind i et forbund.

Tilbage stod man med alle de "blandinger" hvor forældrene feks var kåret i hvert sit fobund. Dem var man nødt til at give grønt pas med afstamning indskrevet selvom de tidligere ville have fået blåt.

Jeg blev selv "snydt", da jeg lavede et afkom i 2012. Bedækkede min kårede connemarahoppe med en DSP hingst, og forventede blåt pas, der kunne konveteres til rødt ved kåring i DSP. Men der var reglerne lige ændret, så han fik i stedet grønt pas med fuld afstamning. Men nøj hvor har jeg hørt mange gange at han jo måtte være uden afstamning, når passet var grønt.

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #19   28. jul 2017 TT det kan han ikke travere får automatisk grønt pas udenfor DTC da de avles i DTC regi og derved får deres DTC pas, ingen travhingste/hopper er avlsgodkendt i andre forbund.

• #20   28. jul 2017 Blåt pas er til heste som er optaget i et forbund men ikke har fuld afstamning.

Rødt er til heste som er optaget i et forbund og har fuld afstamning.

Grønt er til alle de andre. sådan rimelig groft sagt.

• #21   28. jul 2017 JM - Men burde ikke afstamningen stå i passet alligevel? Det gør den heller ikke... Det gør den jo ved andre racer/blandinger.. smiley
    Jeg kunne jo pga det feks. snyde ved at sælge ham som anden blandingshest og få flere penge for ham.. Det kunne jeg jo ikke hvis afstamning stod i passet smiley

Mvh TT

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #22   28. jul 2017 Det vil afsløres ved at læse hans chip smiley

• #23   28. jul 2017 Hvordan, chippen følger jo passet smiley

Mvh TT

• #24   29. jul 2017 TT ham har jo chippen i kroppen ??
    Du vil aldrig kunne sælge ham som en anden uden at det bliver opdaget smiley

• #25   29. jul 2017 Ja men hvad fortæller den chip der ikke står i passet? smiley
    Han skal aldrig sælges! smiley

Mvh TT

• #26   29. jul 2017 Chippen fortæller også hvem registeret ejer er, det står ikke i passet..

• #27   29. jul 2017 Så ville hans afstamning jo ikke stå i chippen. Det eneste der ville stå foruden passet er at jeg er ejer.. Er ikke det rigtig forstået? smiley

Mvh TT

• #28   29. jul 2017 Jo, men når du har chippen, så har du også ID nr, og så kan du slå afstamningen op på hestedata smiley

• #29   29. jul 2017 Der kommer intet op på hestedata med hans id smiley

Mvh TT

• #30   29. jul 2017 Det så fordi man ikke har haft interesse i og få forældre med i passet. Eller at Seges ikke har ville godkendt afstamningen.

Men normalt står der race i passet også.

• #31   29. jul 2017 Jeg ved at avler havde givet alle oplysninger, så vi var meget overrasket over at han ikke fik sort pas da det var det vi havde regnet med... (de nye regler var lige lavet) Men det er som sådan lige meget, jeg synes bare det er underligt at de ikke påfører stamtavle lige meget hvad. For havde jeg været en der snød og bare ville sælge min hest kunne jeg have sagt han var en anden blanding og fået meget mere for ham end hvad markedet mener han er værd fordi han er traver smiley

Mvh TT

• #32   29. jul 2017 Det hvis de ikke anderkender det. Jeg har en plag der kun har afstamning på fars side i passet. selvom mor har fuld afstamning også(men hende har de givet grønt pas, moren altså, fordi de ikke anderkender hende afstamning hun er reg i et andet forbund vi ikke har i danmark hun har papire på din afstamning mm. Men plagen jeg har efter hende har så kun mors navn på mors side. selvom moren ahr fulde papire. det nogle gange noget mærkeligt noget. Nu få jeg bare lavet papire på føllet i andet land istedet for det pjat herhjemme.

• #34   30. jul 2017 Han var en upser da far ikke engang var fyldt 2 år og ikke avlsgodkendt. smiley Pludselig en morgen siger avlers mand til hende, at hun lige bliver nødt til at kigge ud af vinduet.. Og der stod Tindur smiley

Mvh TT

• #35   3. aug 2017 Min har grønt pas med fuld stamtavle hun har li papirer så uden at vide det tror jeg de er gået fra de blå

• #36   3. aug 2017 Camilla M: Det er ikke korrekt. Min hest har grønt pas og separat afstamningsbevis udsted t af Holstenerforbundet i Tyskland. Han kom til DK som 7 årig, hvor han blev registeret som konkurrencehest og fik grønt pas. I passet står der at der forefindes selvstændigt afstamningsbevis

• #37   3. aug 2017 Jah det ved jeg godt tina det samme har jeg. MEN hoppen kan ikke give sin afstamning vidre her i danmark fordi seges har givet hesten grønt pas og ikke godkender afstamningen..

Så jo det er korrekt hvad jeg siger =)

• #38   4. aug 2017 Camilla M: Et grønt pas betyder ikke at Seges ikke godkender afstamningen

• #39   4. aug 2017 Jo og at hesten ikke er i et forbund herhjemme i danmark. føl efter hoppen som ellers har fuld afstamning ville kun få mor med i passet.

• #40   4. aug 2017 Camilla M. Det er altså noget sludder. Skulle din påstand passe, så er min hest som er ren Holstener med afstamningsbevis udstedt af Holstener Forbundet i Tyskland, ikke være anerkendt af Seges. Han har fuld stamtavle, hvilket også er noteret i hans grønne pas.

• #41   4. aug 2017 Tina C, du giver jo selv forklaringen: din hest er af udenlandsk herkomst. Den må være så gammel, at den har fået et mørkegrønt pas, som førhen var almindeligt at bruge til konkurrenceheste.
    De nuværende regler for pas, udstedt af SEGES, er beskrevet i #7.

• #42   4. aug 2017 Jah din hest er en ældre herre kan jeg se og derved nok lavet pas før de nye regler.

du vil også stadig kunne finde flere heste med rødt pas uden afstamning i plus heste med blåt pas uden de høre til et forbund men har fuld afstamning i =)

Men det er jo så fordi det er fra dengang der var gamle pas regler =)

• #43   8. aug 2017 Hvis din hest er Reg ved seges så er det der fejlen ligger for de har ikke angang til stamtavler over travheste. Opdrætter skulle ha Reg den ved DTC. DTC er et lukket forbund

• #44   8. aug 2017 Lene - hvis det var til mig så syntes ikke avler han skulle registreres i DTC da han var en upser, og far ikke var avlsgodkendt. Han skulle jo aldrig på travbanen.. Men vi troede alligevel at hans stamtavle ville komme i passet og at det ville blive sort da hun sendte det hele ind. Trav verdenen er jo så stor, så det er da noget værre fis af Seges at ikke anerkende hestenes tavler bare fordi man vælger at ikke oprette i DTC. Det bliver lidt ligesom om de ikke vil anerkende feks. Trakhenere sin tavle medmindre de får lavet sit pas/lader sig registrere nede i Tyskland smiley
    Men igen, det er lige meget for mit vedkommende. Folk har dog svært ved at forstå hvorfor jeg ikke tager ham med til dyrskue hvor jeg så må forklare hele smøren igen igen smiley men igen, det kunne han aldrig kapere den nervøse lille dreng smiley
    Tænke sig at have en traver der ikke engang får lov til at være DET! smiley smiley

Mvh TT

• #45   8. aug 2017 Sådan er det bare når de har deres ejet forbund. De har heller ikke noget over islændere. Hvis det bare var så nemt at Reg en hest hos seges så kunne du jo Reg den med hvilken somhelst forældre og bare sige at det er afstamningen og sende det ind

• #46   8. aug 2017 Vel når man normalt får lavet føl så sender man en følanmeldelse ind. Men det er jo rigtig svært når man ikke ved om føllet, før det står der... Og de fleste ved hvem hingsten er. Så burde man jo kunne stole nok på folk til at acceptere hoppe og evt hingste ejers underskrift på at den indsendte tavle er rigtig.. Medmindre personen gentage gange viser sig at lave upsere/ikke komme med realistiske hingste som er upser..

Mvh TT

• #47   8. aug 2017 Sådan fungerer det bare ikke. Hvis bedækningen ikke er indberettet, så skal det gøres inden afkommet kan registreres. Og som regel kræves også DNA.

• #48   8. aug 2017 Undskyld Mette, ja bedæknings indberetning.. smiley følanmeldelsen er først når hoppen har folet/kastet. smiley

Mvh TT

• #49   9. aug 2017 Man kan godt uden dna nå føllet er kommet til verden. Men inberetningen vil jo betales som forsent og koster en pænt slat penge =)

Kommentér på:
Hvorfor grønt hestepas?

Annonce