{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.568 visninger | Oprettet:

ikke hestens præmisser, men i høj grad rytterens.. {{forumTopicSubject}}

Blev så trist på hestenes vegne , da jeg i dag havde en hyggelig snak med en tidligere ridemakker. Hun rider ved et privat hestepension , med få heste. ikke salgs eller trænings stald , på stedet er primært dressur ryttere . Facileterne er i top . Stor lækker ridehal, fin stald , store bokse , foder 3 gange daglig og selvfølgelig grovfoder. Kæmpe kuperede sommerfolde .Men en del af hestene er kun på fold i to timer , enefold flot indhegnet af træ og tør sandbund . Lang afstand til nabofold, så man ikke kan snuse til hinanden . For at undgå skader og at hesten for træt til og ride dressur. Så knækker filmen for mig . Der er endda lækkert rideterræn lige i baghaven uden og skal på offentlig vej , hun er den eneste der benytter sig af den mulighed.Min hest står et lignende sted, men der er mindst to på fold sammen , og minimum 8 timer på fold , også mange dressurryttere , men de fleste skridter en lille tur i terrænet . Heste har behov for social adfærd og for at røre sig . Undersøgelser har vist, det er det bedste for dem .Skulle bare af med det . Det er jo ikke mishandling , men en misforstået holdning til hestehold. Det er ikke et sted med stor udskiftning af hestene , så kunne enefold forsvares. Og ikke er sted med meget lidt jord, så kunne de to timer også forsvares. Foto af min og hans to foldmakkere .







Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ikke hestens præmisser, men i høj grad rytterens..
  • #1   5. nov 2017 Det er jo bare forskelligt hvad man syntes er et godt hesteliv.

    Nogen syntes det er mega synd når en hest bare er foldbums, andre syntes det er synd man giver hestens dækken på, mens andre igen syntes det er synd man ikke giver den dækken på.

    Jeg kan jo starte med at sige at jeg syntes det er forkert en hest kun er ude 8 - 10 timer.
    Jeg syntes MAX tid i stalden er 10 timer. Og generelt ville jeg ønske alle afskaffede stald og fik løsdrift i stedet.
    Jeg respektere dog at folk tænker anderledes ligesom jeg forventer at de acceptere mig og mit syn.

    Det har gjort en kæmpe forskel for mig ikke at bekymre mig om hvordan andre holder hest, når jeg ikke kan ændre på det. smiley


  • #2   5. nov 2017 Jeg har haft hest i løsdrift i flere år , og et sted med meget mere foldtid , men med nye arbejdstider , hvor jeg først har fri , når det er mørkt i vinterhalvåret , har jeg måttet gå på kompromis og finde et sted med ridehus og så meget foldtid som muligt . Et sted med løsdrift og ridehus er ikke muligt i mit nærområde.

  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #3   5. nov 2017 Jeg er helt enig med dig i din iagttagelse. Men der er ingen tvivl om, at jeg også synes det billede du viser heller ikke er tiltalende.
    En hest vil i naturen vandre cirka 40 km for at søge føde. De sover ganske kort tid af gangen og bevæger sig ellers støt og roligt hele tiden for at finde føde. Hele hestens fysik, helbred og velbefindende afhænger af at den får rørt sig tilstrækkeligt og hele tiden indtager føde. Dette er ikke let for en hest der står i boks 10-22 timer i døgnet.


  • #4   5. nov 2017 hvis du taler om billedet, jeg har vist , er det fra indlukningssusen, hestene har kuperet fold længere nede og fri adgang til grovfoder og vand fra bæk.

  • #5   5. nov 2017 Som her

    profilbillede
  • #6   5. nov 2017 Eva:
    Men så har du jo også prioriteret dit eget behov for ridehal over hestens behov for foldtid? smiley

    Siger det ikke for at ændre dit valg, men for at sætte tingene i perspektiv. At det du syntes er forkert kan andre syntes er rigtigt og omvendt smiley


  • #7   5. nov 2017 helt rigtigt smiley det bliver også løsdrift igen, når jeg går på efterløn om få år . Det var også imod mine principper og gå ned på foldtid og så ridehus . Men hesten virker flad, hver dag. smiley Men var det eneste mulighed med ridehus, to timer på alene fold . Så blev hesten solgt ??

  • #8   5. nov 2017 Sludder, glad.

  • #9   5. nov 2017 Eva:
    Sådan er vi forskellige. Nogen syntes 2 timer er fint.


  • #10   5. nov 2017 Kender følelsen. Det sted jeg stod med min gamle hest, så var hestene ude tre timer om dagen om vinteren, fordi "de alligevel bare stod og kiggede". Fandme det mærkeligste argument jeg længe er stødt på!

  • #11   5. nov 2017 hippie: Har hørt præcis det samme et sted jeg kiggede opstaldning. Da jeg forhørte mig om det ikke var muligt at lade den blive ude længere mente hende der havde stedet at det ville være synd for min hest, at skulle stå og glo i mudderet osv.
    Åndsvagt if you ask me smiley


  • #12   5. nov 2017 Kunne ikke være mere enig, Nete!

  • #13   5. nov 2017 Tjae.

    Ind imellem er det sjovt at se på den historiske baggrund for, hvordan vaner udvikles.

    I vinters kikkede jeg på lokal områdets opstaldning.
    Her var nogle problemer og argumenter, jeg hørte.

    Et sted havde man tung lerjord. Hvis hestene gik på græsmarkerne blev græsset trådt op - intet græs næste år, og mudderet gav mug. Så han lavede sandfolde, med meget dræn.
    Fordi hestene kom mindre ud blev de kun lukket ud med en fast makker, fra 9-15 (så de kom ind mens man kunne se).
    Ejer af stedet tillod kun store flokke om sommeren, for når hestene var på døgnfold I fast flok gad de ikke slås - og han gad ikke skænderier om ødelagte dækkener, eller om skrammer efter spark i hans stald!
    Bemærk, hans problem var, at han ikke gad problemer opstaldere imellem.

    Et andet sted lukkede ejer heste ind, når de hang ved hegnet i langvarig regn. Når dyrene bad om at komme ind, så kom de ind. (Der var træer til læ.)

    Mange steder var der ikke grovfoder på foldene.
    Nogle vil kun have hesten får hø, andre kun wrap. Kan man ikke blive enige, så må man undvære - og det er medvirkende til korte udetimer om vinteren, for ellers ædes for meget græs med rødder hevet op af våd jord.

    Der hvor min hest står nu er det løsdrift. Det er jo lækkert, idyllisk - men når det regner dobbelt så meget som normalt er jorden meget våd, selvom ejer har prøvet at forebygge.
    Men der er ikke nok bokse til at alle kan sove inde, fx hvis det er så vådt at benene trænger til at tørre ud.
    Og det er langt sværere i løsdrift at tage individuelle foder hensyn.

    Den perfekte opstaldning findes ikke, så man må nøjes med "så godt som muligt".



  • #14   5. nov 2017 WHO:
    Den perfekte opstaldning findes, bare ikke særlig mange steder og afhænger at øjnene der ser smiley


  • #15   5. nov 2017
    Folk er forskellige og heste er forskellige. Der er mange årsager til hvorfor folk vælger at gøre som de gør - for det meste vælger andre bare og dømme, uden og kende baggrunden.

    Og bliver jeg pænt træt af, for det er en generel ting i hesteverdenen at man er hurtig til at dømme andre og pege fingre, uden man aner noget som helst om hvorfor folk gør som de gør.

    Doktor Who beskriver bare nogen af de dilemmaer der kan være med opstaldning og heste - der er 117 andre ting også.


  • #16   6. nov 2017 Min hest er på fold fra 0800 til 15:00, ja det er ikke lang fold tid, og jo, jeg kunne ønske mig flere timer.

    Min hest bliver stort set dagligt redet, og flere dage om ugen er vi på tur i +2 timer og i alle gangarter. Min hest går stadig på græs, og inden længe på tør vinterfold, med wrap. Jeg har adgang til stor lækker ridehal med stødabsorberende fiberbund. Min hest bliver fodret med det bedste hjemmedyrket kvalitetswrap, og hans krybe foder indeholder alt hvad han har behov for..

    Min hest virker på ingen måde i mistrivsel selvom
    Han ikke er på fold i 12 timer dagligt, og han er en af dem der hænger ved ledet og vil ind, og får han lov at blive hængende for længe, så kommer der ligeså stille uro, som breder sig til nabofoldende, og pludselig er der 30 heste der tonser rundt.

    Heste tilpasser sig, og jeg tror man skal passe på med ikke at sammenligne tamhesten med vildhestene.. De færreste tamheste ville kunne klare sig på egen hånd i naturen.

    Dog synes jeg at 2 timers fuldtid er langt i underkanten.. Det ville jeg ikke selv byde min.


    På gården er der også flere fine og højtuddannet Dressurheste, og den ene, som er den højest uddannet går også alene på fold..

    Og helt ærligt, så ville jeg nok også vælge alenefold til min hest når den har en værdi til mere end en halv million og den uddannelse den har.. smiley


  • #17   6. nov 2017 Jeg tror virkelig, helt grundlæggende, ikke på at perfektion findes.

    Der er altid noget, som kunne være en tand bedre.
    - Så hvis man leder efter det perfekte (opstaldning, kæreste, job) mv, så bliver man træt - og får ondt i hovedet når man erkender, at det man har ikke er perfekt, og slår sig i hovedet med det...

    Vi skal være bedre til at "vælge vores kampe med omhu" - og være bedre til at glædes når vi har noget, som er godt og velfungerende - for så er det sgu godt nok!
    ??


  • #18   6. nov 2017 Jeg er enig med Dr. Who der. Det perfekte findes ikke. Der er ALTID et eller andet.. Jeg er meget glad for hvordan jeg har det.. MEN smiley jeg skulle ønske mig at mine vinterfolde var tørre over det hele. At jeg havde større sommerfolde. Og at jeg havde ridehus smiley også mangler jeg mit vandspiltov.. smiley men jeg er næsten helt tilfreds, og det er det vigtigste smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #19   6. nov 2017 Så længe hesten er veltilpas, og trives, så er jeg sådan set fløjtende ligeglad med om den overhovedet kommer på fold smiley

    men jeg har også fuld forståelse for dem der har milionkroners konkurrence heste, som Max lukker dem på en lille jordfold alene.. smiley


  • #20   6. nov 2017 Åh, hvor jeg dog træt af alle har så travlt med at dømme andre….

    Der er mange måder at have hest på, det der er godt for den ene hest, virker måske ikke for den næste.

    At en hest står ude i mange timer, er det godt? Som udgangspunkt ja. MEN hvis der er i mudder til knæene, og den bare står og glor på det samme sted, så kan den jo lige så godt stå i sin boks…

    Jeg køre forbi mange steder, hvor hestene står ude, i knæhøjt mudder i 10-12 timer, her tænker jeg det mest er fordi at så har ejeren god samvittighed – men hvad med hesten?

    Nej, min hest står desværre heller ikke det perfekte sted, men tæt på. Min hest kunne sikkert godt gå flere timer på fold, æde mere wrap, lege mere med sine fold kammerater osv.

    MEN jeg gør det så godt jeg kan!!


  • #21   6. nov 2017 Mine heste står ude fra 7.45 til omkring 16,45, hvor de kommer ind pga. det bliver mørkt. Så mange timer ude som muligt.
    Ville slet ikke byde min hest kun at være ude 2 timer dagligt, det kan jeg slet ikke! Synes det er så synd, da de jo trods alt er af natur ude i alt slags vejr. Jeg er sippet og sætter dækken på, men det er bare mig. smiley
    Om der er meget mudder på folden eller ej, så må de gå ned bagerst på folden, der er altid tørt. De har læskur og det hele, så ser ingen problemer.


  • #23   6. nov 2017 Min hest ville ikke være glad i en løsdrift selvom jeg ellers godt kan lide idéen. Jeg kan oftest ikke slæbe den ud på folden igen sidst på dagen hvis jeg allrede har haft ham inde.
    Har dog også midlertidigt stået et sted hvor han kun kom ud i 4 timers tid og det blev han skør i hovedet af. Han blev faktisk en helt anden hest.
    Han er tilbage til sit gode gamle selv der hvor jeg står nu, hvor de er ude i alle de lyse timer, og det fungere så godt for ham.
    Så bryder mig egentligt heller ikke om når folk siger at løsdrift er den eneste rigtige måde at gøre det på. Det fungere bare ikke for alle. For nogle heste er det bare et happy medium.


Kommentér på:
ikke hestens præmisser, men i høj grad rytterens..

Annonce