{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.652 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har nu prøvet en hest et par gange og er overbevist om at han er min næste lille hyp.

I den forbindelse skal han handelsundersøges, men jeg er faktisk ikke klar over hvad jeg skal “tænke” over. Jeg har haft flere heste, men aldrig handelsundersøgt, da prisen har været lav og ved den ene (og ham her den nye) kunne jeg alligevel ikke forestille mig at skulle af med hesten, med mindre den blev syg og led og havde behov for fred.

Jeg køber nu fra avler, og opstalder hos avler, med undervisning fra avler, der red ham til, så alle forudsætninger for at der ikke opstår noget mærkeligt i forhold til flytning er til stede.

Jeg er helt klar over at det giver et øjebliksbillede ad den hest jeg køber, så man ser hvordan den er nu, og selvfølgelig et billede af om der er noget åbenlyst galt. Så for begge parter er det jo godt, men hvad ellers? Eller er det “bare” det øjebliksbillede?

Jeg er jo af den overbevisning at leder man, kan man altid finde fejl, men at de fleste “fejl” vil være uden betydning, hvis man ellers træner hensigtsmæssigt, men er det naivt?

Han er islænder, 5 gænger og næsten 5 år, så ingen kan jo garantere holdbarhed i ridningen, da jeg lige så vel kan smadre ham ved forkert ridning fremover, som en “fejl” kan gøre ham uridelig, men er det ikke den risiko man tager når man køber en ung hest?

Jeg kommer ikke til at købe ham uden undersøgelse, Men hvad ville I lægge vægt på.

På forhånd tak for hjælpen smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   5. dec 2017 Jeg syntes at man, uanset hestens pris, skylder den at heste undersøgt den, for diverse fejl og problematikker, nu hvor den skal bærer rundt på os, og være vores "tjener".

    røntgen/scanning, og en generel klinisk gennemgang.
    det erdesuden vigtigt for mig at hesten får en behagelig der ud, så snart at den kommer hjem, så man har de bedste forudsætninger for at skabe et godt partnerskab.


  • #2   5. dec 2017 Jeg er helt enig i at den skal være uden åbenlyse “fejl” eller komplikationer, hvor den vil med overvejende sandsynlighed vil få problemer senere, eller noget der giver smerter/problemer nu.

    Og for avlers skyld er det jo også vigtigt i forhold til at det give dem et “bevis” for hvilken hest de sælger, men jeg tænker bare at der ved ikke findes heste, der er fejlfri?

    Jeg er bare i tvivl om, tror jeg, hvad man ellers “ gør” med undersøgelsen, det lyder måske tåbeligt, men jeg aner jo faktisk ikke hvad man ville lægge vægt på. Klart siger dyrlægen hesten er uegnet til ridning, så er det jo klart, men hvad med småfejl, lidt stivhed osv?

    Jeg køber jo hesten som ridehest, men som min “gamle” der var født med skæve bagben, viste det sig at det der i sidste ende kostede en aflivning, var simpelthen et ødelagt mave/tarm system pga bændelorm og slet ikke de skævhederne vi regnede med ville være det store problem.

    Vi slipper jo heldigvis for de ting, der kan opstå ved flytning, som ny flok, nyt foder, nye omgivelser, da vi bliver på stedet smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   5. dec 2017 karen: nogle fejl anses ikke som fejl, men som normale tilstande som f.eks. stivhed.

    jeg ved ikke hvor vigtigt det er for en heste avler at vide om deres afkom er med betydelige fejl eller ej. Men ser man seriøst hunde avlere, så lægger de et kæmpe arbejde i at avle sunde og raske dyr - derfor har undersøgelser ved hvalpe en stor betydning for om en hund kan være i avlen eller ej.

    nu ved jeg ikke hvor du bor henne af, men nogle heste hospitaler f.eks. Ansager og højgår er enormt kompetente, og dygtige når det kommer til udvidede handelsundersøgelse. og ville kunne hjælpe dig rigtig godt på vej med at skabe et solidt overblik over hvad det er du står med, hvad en undersøgelse vil kunne give, og hjælpe dig med fremadrettet.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   5. dec 2017 en dyrlæge vil også kunne rådgive om hvorvidt der kan være problemer som på længere sigt vil kunne skabe problemer.

  • #5   5. dec 2017 Mit råd er handelsundersøgelse kort og godt så kan da samtidig for den forsikret.
    Det kan heller ikke være en helt billig hest
    VH Annette


  • #6   5. dec 2017 Det er helt klart at avler anbefaler undersøgelse (ved faktisk ikke engang om de ville sælge uden, de har meldt ud at næste skridt er at jeg finder en dyrlæge til undersøgelsen) og de er meget reelle også i forhold til at de feks har frarådet at købe en af deres andre heste, da den ikke ville passe til både min datter og jeg.

    De avler efter robust hest med godt sind og har vist kun haft en enkelt, der ikke gik igennem undersøgelsen i de 15 år de har avlet, og de har immervæk mange føl igennem.

    Så jeg tænker de er ret reelle faktisk.

    Men super at vide at feks stivhed osv ikke regnes som fejl, ikke fordi han er meget stiv, men han er ung og mangler jo derfor noget smidighed i ridningen samt lidt balance på volter. Jeg var måske bange for at han ikke ville gå igennem, hvis det var sådanne ting der blev anset som fejl.

    Han løfter ryggen super fint i alle gangarter, eller hvertfald de 4 jeg har prøvet (pas vil jeg helst ikke pille ved), og falder kun lidt fra hinanden, når han bliver ukoncentreret eller jeg lige glemmer at støtte nok op, så han virker relativ stærk af en unghest at være, selvom jeg ikke har det vilde sammenligningsgrundlag. Jeg var faktisk meget positivt overrasket over ridningen, fordi han virkelig forsøgte at bruge sig korrekt, noget jeg synes jeg ser mange skal øve meget, når hesten ikke er redet meget mere end 10-12 uger (igen uden det vilde sammenligningsgrundlag).

    Han er ikke sådan meget billig, men heller ikke hundedyr han koster ca. 40 tusind, men vi har en god opsparing oveni, da jeg hælder mest til ikke at forsikre ham, så det hvertfald ikke er det, der har betydning for om han skal leve eller ej, ved en eventuel skade.

    Tak for jeres svar, det er dejligt lige at kunne vende den med andre, for det er som sagt første gang jeg skal have en i handelsundersøgelse.


  • #7   5. dec 2017 Du skal nok overveje hvad du definere som en handelsundersøgelse?

    Før i tiden var en handelsundersøgelse udelukkende den kliniske undersøgelse, efterhånden er røntgen og evt. scanning blevet kotume at ville have med. Der er stor forskel på hvad du kan se gennem klinisk undersøgelse og så røntgen. Derudover er der nogle til-/fravælger bøjeprøve på de unge heste.

    Men værd at bemærke er at man som standard sjældent får hesten vurderet under rytter ved en almen handelsundersøgelse, så hvis det er her du ligger vægt så skal du nok tage en snak med dyrlægen om hvad du ønsker personen skal vurdere, da de færreste nok vil bede om at se hesten under rytter når de er kaldt ud til en handelsundersøgelse.

    Desuden skelnes der mellem handelsfejl og bemærkninger, hvor en stivhed hos hesten nok ofte vil blive kategoriseret under bemærkning hvorimod fx hanetrit kategoriseres under handelsfejl. (Der findes selvfølgelig undtagelser og afhænger også af årsag til tingene hvordan de kategoriseres men ikke altid folk får dem udredt i forbindelse med handelsundersøgelse)


  • #8   5. dec 2017 Jeg tror du skal tage en GOD snak med den dyrlæge du vælger til handelsundersøgelsen, og fortælle hvad DU lægger vægt på, og hvilket niveau du regner med at ride hesten på.
    Udfra det vil dyrlæge jo bedre kunne rådgive dig.

    For mig er en handelsundersøgelse et groft filter for, at det formodentlig ikke er noget “vanligt” i vejen med hesten.
    Nu snakker du islænder, og her kunne det være at doc dyr anbefale Rgt pga større risiko for spat. Havde det været en dv, så var det måske KS man anbefalede at kigge efter.

    Jeg snakkede fx med min dyrlæge ang handelsundersøgelse af en plag, som var opereret for bukkehov som 7 måneders. Her var dyrlægens vurdering, at der ville være en let forøget risiko for seneskader, hvis jeg skulle op og ride Grand Prix, en forøgelse på ca 7 % ifht ikke-opererede plage. Og som doc dyr sagde, der kommer du så næppe op at ride.... smiley

    Jeg er ikke selv bange for diverse skader, Rgt fejl ect - det hele er jo kun en forøget risiko, ikke en sikker dødsdom. Og der går heste rundt i Rgt kategori 3-4 som burde være aflivet, og i hvert fald ikke kunne holde til ridning - og det går glimrende. Mens jeg kender ungheste der gik igennem fejlfrit, og som blev aflivet 1 år efter pga uhelbredelig sygdom.

    Det er som du siger et her-og-nu billed, og en grov frasortering af de groveste fejl.

    Held og lykke med hestekøbet.

    Mvh Charlotte


  • #9   5. dec 2017 Tak for svar.

    Niveauet vi skal ride på er skovtur, men stadig med fokus på korrekt bæring, taktfasthed og smidighed, umiddelbart vil det betyde masser af skovture lige ud i bakket terræn og ikke så meget bane.

    Jeg har absolut ingen intentioner om middelsvær dressur eller lignende konkurrence, men hesten skal jo bære sig korrekt for at kunne holde uanset han kun bliver brugt i skoven.

    Jeg vil rådføre mig med dyrlægen og høre hvad han anbefaler, jeg har fundet en der er vant til at kigge på islændere, så tænker han har en god ide om hvad han skal se efter og om han synes røntgen er en god ide.

    For mig kan handelsundersøgelsen lidt være ligegyldig, eller selvfølgelig skal han tjekkes for om tingene er ok, men netop som du nævner Charlotte, så findes der heste, der går “til ridning” uden problemer, trods de måske på papiret ser ud til ikke at kunne holde.

    Jeg tænker egentlig at man kan enten bygge hesten stærk, taktfast og smidig på trods af eventuelle fejl eller man kan sætte sig op på en rask hest (på papiret) og ride den i stykker. Selvfølgelig er der heste som “går i stykker”, men jeg kan også se og høre fra andre at de heste fra den avler, plejer at være robuste og stærke i bygning.

    Jeg tror måske min skræk er at der kommer en anmærkning eller en fejl, som gør jeg pludselig kommer til at overveje købet, hvis det giver mening smiley

    Tænk at det næsten er den største bekymring ved dette køb smiley De andre 3 heste jeg har handlet har jeg end ikke overvejet det på smiley


  • #10   6. dec 2017 Kan fint følge dig smiley

    Jeg kan komme med en lille historie.

    Min veninde skulle have ny hest, havde ca 100.000 kr at købe for.
    Bad om mht hvilken dyrlæge til tjek hun skulle vælge - og jeg anbefalede en, som jeg sagde var god og grundig, men som man også skulle vide ville pointerer ALT.

    Hesten gik i tjek - og blev kasseret af dyrlægen pga det var en unghest med dårlig benstilling.
    Og min veninde var DYBT ulykkelig - det var jo bare lige hesten og bla bla.

    Og her må man jo gøre op med sig selv om, hvorvidt man tør tage en egen beslutning evt imod dyrlægens vurdering.
    For VIL man have hesten, hvad vil man så bruge handrlsundersøgelsen til ? Er der ting/fejl man kan leve med ? Vil man presse prisen hvis hesten har fejl ? Vil man være sikker på at den kan forsikres med fejl ?

    Der er lidt at tænke over smiley

    Mvh charlotte


  • #11   6. dec 2017 Ja det er nok det jeg er nervøs for, jeg tror jeg er der hvor hvis hesten afvises, så er det kun hvis han er i smerte jeg ikke vil købe.

    Så det er nok mest for avlers skyld at jeg laver undersøgelsen, jeg vil gerne have ham uanset smiley Men er også indforstået med at de gerne vil have et “billede” af den hest de sælger, hvis jeg skulle vise mig at ville klage, hvis der går noget galt smiley

    Tak for input, nu er jeg ret afklaret med hvad jeg selv tænker omkring det.


Kommentér på:
Handelsundersøgelse

Annonce