{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.163 visninger | Oprettet:

Handelsundersøgelse {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg skal købe hest. Juhuuuuu! Jeg kan slet ikke vente!

Men så kom jeg til at tænke på handelsundersøgelse, jeg forventer at købe en hest i prisklassen 25-30.000kr og vil derfor gerne have den kliniske undersøgelse, evt med røntgen. Er det ikke meget smart? Eller er det spild i den prisklasse?

Hvordan plejer man at gøre?

Jeg finder en hest, får den undersøgt, vælger at købe og betaler selvfølgelig for hele undersøgelsen osv. Det er lige til.

Men hvad nu hvis jeg finder en hest, får den undersøgt, den fejler for meget til jeg vil købe, skal køber så betale eller står jeg for den regning stadigvæk? Det skal selvfølgelig aftales med sælger, men kan man godt forslå at sælger betaler undersøgelsen hvis jeg ikke vil købe?

Er der nogen retningslinjer?

Jeg håber I vil komme med erfaringer og råd smiley

Hilsen Christina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handelsundersøgelse
  • #1   1. maj 2019 Hvis det er dig der vælger at lave handelsundersøgelse, så betaler du lige meget om hesten går igennem eller ej!(:
    Sådan plejer jeg har gøre!(: Den der vælger om den skal undersøges eller ej, betaler!(:

    Men ellers er det bare at snakke med nuværende ejer, det kan være de også er interesseret i det!(:


  • #2   1. maj 2019 Team: Tak for dit svar, det er egentlig også det jeg tænker er mest fair, men som du siger kan man jo tage en snak med sælger om det smiley

    Tillægs spørgsmål: lad os sige sælger ikke vil betale for undersøgelsen hvis jeg ikke vil købe. Helt fair. Men så har sælger vel heller ikke ret til at vide fejl og få papirer osv på undersøgelsen?

    IKKE fordi jeg vil gå i små sko, sådan er jeg slet ikke som person, men i teorien tænker jeg smiley


  • #3   1. maj 2019 Hvis jeg skulle købe hest i morgen, eller i dag - ville jeg få foretaget røntgen uanset. Det er en god start, i stedet for du køber noget, som måske ikke holder til det du ønsker at bruge den til.
    Da jeg købte hest for 8 år siden, betalte ejer handelsundersøgelsen, idet den ikke gik igennem. Det var dog kun en klinisk del.
    Jeg fravalgte handelsundersøgelsen ved min daværende hest. Vi fik gode 8 år sammen smiley


  • #4   1. maj 2019 Laksen: Tak for svar smiley Jeg tænker også jeg vil have lavet en grundig handelsundersøgelse, for jeg vil ikke stå om 6 måneder med en hest der ikke kan bruges.

  • #5   1. maj 2019 Dybest set kan du og sælger selv aftale, hvordan og hvorledes.

    Når du når til handelsundersøgelsen, så har du jo takket ja til handlen, såfremt hesten er i orden i en klinisk undersøgelse. Derfor må man gå ud fra, at I har lavet en kontrakt.
    Lige netop kontrakten skal sælger tage sig tid til. Taler af bitter erfaring. Har sælger ikke tid til at udarbejde en ordentlig købe kontrakt, så LØB!!!!

    I kontrakten kan i fx aftale, at hesten tilses af en af køber valgt dyrlæge, og såfremt hesten går igennem, så tilfalder regningen køber, og hvis hesten ikke går igennem, så er det sælger, der betaler. På den måde kan du også se, om sælger selv mener, de har en ordentlig hest. (selvfølgelig kan der være noget, sælger ikke har opdaget i sin brug af hesten, men i det tilfælde handler sælger jo også i god tro). Men hvis sælger pure stejler over den aftale, så kan du nok være temmelig sikker på, at der ér et eller andet.


  • #6   1. maj 2019 Jeg ville da til enhver tid spørge sælger, om vi kan lave den aftale, at går hesten igennem, så betaler jeg.
    Går hesten ikke igennem, så betaler sælger.

    Der er altid mange ting, der lige skal på plads.
    Følger der udstyr med, hvad koster udstyr, hvornår må jeg hente hesten osv.
    Der er en købspris, og så småbeløb ved siden af.
    Det vigtigste er ikke, hvem der betaler 1800 kr.
    (Eller om sælger griner, og vi bliver enige om, at udstyr koster 6000 kr i stedet for 5000, sælger betaler handelsundersøgelse hvis der findes fejl af betydning for mit brug) - men det vigtigste er, hvordan sælger reagerer på at få spørgsmålet.

    Et "hvad - handelsundersøgelse - nej, det er der da ingen grund til! Insisterer du - min onkel kan da gøre det, så har du det papir til forsikringen!" er ikke det rigtige svar i min bog...
    - Ligner sælgers ansigt en, der forventer noget bliver opdaget, så er det skidt.

    Før du bestiller en undersøgelse, så tag altid stilling til, har undersøgelsen en konsekvens?
    Intet levende kan undersøges fuldtud, uden at man finder et eller andet...
    Jeg har fx hold i nakken dag, min hest er lidt indfodet, osv.

    Og så vær opmærksom på, at klinisk undersøgelse og røntgen af raske ikke er et facit, ikke er en dom, men derimod, nåja, en screening og så kommer sandsynlighedsregning bagefter.
    At fortolke fx røntgen billeder er netop fortolkning. Billeder, der viser nærnormale forhold - hvad vil du bruge det til??

    Jeg køber så billige heste, og rider så let at jeg er til klinisk handelsundersøgelse, men ikke til røntgen screening.
    Jeg kan simpelthen ikke bruge det til noget, at en asymptomatisk ledmus giver måske 20% risiko for at gå ud af sporten, hvis du rider på konkurrence niveau, når jeg næppe kommer til at ride for mere end livsglæden ved det...


  • #7   1. maj 2019 Til dit spørgsmål i #2 - nej hvis du betaler undersøgelsen ejer du alene rettighederne til den og går hesten ikke igennem og sælger har nægtet forlig ift hvem der skal betale så vil jeg da helt bestemt selv beholde de papirer smiley jeg har fx haft en hest som engang havde fået foretaget en screening af hjertet - det skulle jeg have avler til at ringe til pågældende dyrehospital og sige at jeg og de mulige købere (da jeg solgte) måtte få adgang til de oplysninger om hesten

  • #8   1. maj 2019 Afhænger fuldstændigt af, hvad du får dig aftalt frem til mht. hvem, der betaler. Min erfaring er, at privatpersoner er mere tilbøjelig til at betale handelsundersøgelsen selv som sælger, hvis hesten ikke går igennem... Avlere gør det sgu sjældent smiley

    Jeg valgte at få min 2 års i røntgen + handel. Han kostede 16.000,00 kr. smiley Er det en hest, du vil bruge til ridning, så ville jeg få den i røntgen, medmindre det er en hest, der har været i fast ridning i mange år smiley Så er chancen for, at der er noget, der har betydning for ridning måske mindre... men vil du være sikker på at vide, hvad der gemmer sig derinde, så er røntgen jo en god idé smiley

    Jeg gad ikke smide flere års ridning m.v. i en hest, der evt. viste sig alligevel at have et og andet skidt indeni, så den ikke kunne holde. Min 2 års havde 2 små ukomplicerede OCD-fragmenter, som han på baggrund af røntgen-undersøgelsen v. salget fik fjernet nogle mdr. efter smiley Jeg turde ikke tage chancen og lade dem sidde, hvis nu de skulle gå hen og ødelægge min hest. Havde jeg ikke haft ham i røntgen, men blot redet, da kunne jeg jo faktisk have ødelagt ham på det smiley

    Men hver sin smag - yngre hest, ikke redet fast i mange år, så ville jeg absolut vælge røntgen smiley Er det en ældre mere redet, men også mere slidt hest, så ville jeg også smide i røntgen. Er den 10-12 år og har været redet siden 4 års, jamen så er chancen for, at et evt. OCD-fragment el. tætsiddende torntappe/hvad det nu kan være får betydning smiley Det er i hvert fald de overvejelser, jeg har gjort mig smiley


  • #9   1. maj 2019 Personligt har jeg aldrig fået en hest røngten fotograferet. Så potentielt kan de alle have haft diverse skygger og skavanker.
    De har aldrig fejlet noget nogen af dem.

    Små fejl i røngten skræmmer mange, og derfor har jeg det sådan lidt: hvad jeg ikke ved, skal jeg ikke bekymre mig om. Har så heller aldrig fået eller købt en hest, der var dyrere, vi ikke kunne tåle at tabe.

    Min veninde satte sin springhest til salg. Den havde fået 145 cm klasser. Havde en skygge og blev ikke godkendt. Den har siden fortsat sin springkarriere uden problemer.

    Hvis det er en hest til under 30 K ville jeg nøjes med klinisk undersøgelse uanset alder. Hav selvfølgelig sund fornuft. Hvis den har umådeligt skæve ben eller andre ting, der giver dårlig mavefornemmelse, så lad den stå.


  • #10   1. maj 2019 Hvis jeg skulle købe i dag, ville jeg lave fuld undersøgelse incl. røngten.

    MEN jeg vil inden gøre mig nogle tanker om, hvad JEG opfatter som røngten fejl.
    En hest i fuld ridning, som har gået stævner igennem er række år unden afbrydelser, kan jeg godt leve med nogle røngten fejl, som jeg ikke kan leve med på en helt ung hest.
    Hesten i ridning har vist at den kan holde, det har den unge ikke.

    Men der er både for og imod, man er nød til at finde ud af det med sig selv, hvad man har det bedst med.

    Ham jeg har nu har nogle fejl, men hans alder og pris gjore, at jeg valgt og købe ham - og har ikke fortrudt et øjeblik smiley

    Og husk det er dig der vælger dyrlæge! og du må/ bør ikke bruge sælgers dyrlæge.


  • #11   1. maj 2019 den skal op i 30.000kr før jeg ville sende den i røntgen, da det ofte er der forsikringen forlanger det.
    Men jeg vil altid forlange en handelsundersøgelse

    Jeg aftaler altid med sælger, at hvis hesten ikke går igennem, så betaler sælger regningen


  • #12   1. maj 2019 Der er altså ingen fast regel om, om du SKAL betale undersøgelsen! det handler meget om hvem du køber hesten af. Da jeg købte min valgte jeg en handelsundersøgelse og der var aftalen at hvis ikke han gik igennem, så betalte sælgeren og ikke jeg. Jeg vil altid få en handelsundersøgelse, så længe at hesten skal bruges til ridning smiley

  • #13   1. maj 2019 Tak for alle svar, det er virkelig dejligt at i gider tage jer tid til at svare mig smiley

    Jeg har fået en masse gode input som jeg vil tage til eftertanke smiley


  • #14   1. maj 2019 Jeg vil også lige tilføje, at uanset hestens indkøbspris, så koster de altså det samme at reparere på smiley

    Så er du ikke typen, der siger "pyt", det var alligevel bare en hest til 25.000,00 kr., så den får ikke denne behandling el. denne chance v. skader, jamen så løber regninger altså op, også selvom hesten har været billig i indkøb smiley


  • #15   1. maj 2019 Anna.

    Vi er helt enige om, at det koster det samme at reparere på en hest købt til 15.000 og 150.000 kr.

    Men...
    Tjae. Man skal bare være afklaret med, hvad man forventer at få med hjem i traileren.
    Jeg forventer et højere niveau af perfektion og at dyret skal kunne yde mere, hvis jeg lagde budget og research efter, at købe en højtydende konkurrence makker, versus en hverdagsmakker som jeg kan hygge med.

    Og hvis et dyr kan rides i stykker af det jeg laver, er der enten sket et hændeligt uheld eller jeg har virkelig ført mig tåget frem.
    Og det beskytter røntgen ikke imod.

    Handelsundersøgelsen er jo bare en screening.


  • #16   2. maj 2019 Få røgnten!!! Var ved at købe min tidligere lånehest som jeg selv havde tilredet og det hele. Den gik gennem handelsundersøgelsen men i røgnten fandt dyrlægen en stor mus (forbruskning) i venstre kodeled. Den skulle opereres væk for 10.000 kr. Så selvom hesten "kun" kostede 25.000 så ville den alligevel ende på 35.000. Selvom jeg skulle betale både røgnten og handelsundersøgelse er det det bedste jeg har gjort. Fik ikke hesten, men fik til gengæld heller ikke bekymringerne derefter.
    Syntes normaltvis man siger at sælger betaler handelsundersøgelse hvis hesten ikke går gennem. Jeg bliver hvetrfald mistænksom hvis sælger virker afvisende når man spørger om det. En ting er hvertfald sikkert, pas på for folk er simpelthen så lumske. smiley


Kommentér på:
Handelsundersøgelse

Annonce