{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.421 visninger | Oprettet:

At holde en hest skadesfri {{forumTopicSubject}}

Hej

Ja, hvordan søren gør man lige det? Føler jeg er på en umulig opgave for tiden.

Jeg føler simpelthen, min hest står med skader konstant. Jeg ved ikke, om han er for nysgerrig? For uforsigtig? Hvad kan man gøre her? KAN MAN overhovedet gøre noget?


Det sidste år har vi stået med:
- Oprevet øjenlåg 2 cm, som skulle sys.
- Opskåret tunge, helede selv på smertestillende og flydende mad, skåret op helt ind til slimsæk under tungen.
- Ondt i lænden - småhalt, for vild på fold - 2 mdr uden ridning med dyrlæge, smertestillende, fysioterapeut/osteopat.
- Spark fra fold, akut indlagt på Højgård med stort sår - 1-2 mdr uden ridning og boksro et par uger.
- Problemer med kroppen (nok efter ovenstående skade, 1 mdr fri fra ridning).
- Seneskade - overbelastning, for frisk på fold, (dyrlæge, laserbehandlinger, BOT-gamacher m.m.)

Den tid, jeg har haft ham (2-3 år), har jeg haft skader til snart 50-60 tusinde!

Ved nuværende seneskade med efterhånden 14 dages boksro har han formået at rive sig på snuden, så det blødte (spørg ikke hvordan, han har stået inde og boksen er tjekket efter). Han træder sine BOT-gamacher af hver nat. Var i Roundpen for at få lidt luft og formår at stikke de to udvendige ben ud mellem nederste og næstnederste bjælker på hegnet, da han løber forbi - heldigvis så det ikke ud til, han havde taget skade, men nu må jeg se i dag, om han er mere hævet i det dårlige ben. Endvidere knalder han hovedet ind i bjælkerne, hvis han glemmer at se sig for. Ligger sig helt ude ved kanten og forsøger at rulle ud i hegnet - så vifter jeg med armene, for jeg orker ikke at have en hest, der ligger fast i hegnet, (han er så tæt på, der ingen risiko er for, han IKKE kommer til at sidde fast - og han har tidl. ligget fast i boks 2 gange).

Han har legetøj i boksen - Jolly ball hængt op, slikkesten fra Likit hængt op i deres lege-beholder, saltsten, wrap i net altid og får gulerødder og opblødte fiberpiller og har underholdning fra andre heste inde hele dagen.

Hvad søren kan man snart gøre? Den kommer til skade, lige meget, hvad jeg gør. Når han er ude er han pt. pakket ind i gamacher og klokker efter dyrlægens befaling. På alm. fold kun klokker - ellers ryger hans sko af. Han går med 4 sko og de forreste er rollers for at hjælpe ham ift. vokseperioder m.m.

Har du prøvet at have sådan en uheldig hest? Han er kun 4, så håber jo, han vokser fra det... men tror muligvis bare, han er sådan. Og så tror jeg simpelthen ikke, den holder i længden. DESVÆRRE. For enormt fantastisk hest, men han kan komme til skade på ALTING. Er der det mindste hul i den løsning, som andre heste trives fint med, så finder han den og slår sig.

Til dagligt er han på fold fra 7-14/15 på stor græsfold sammen med 1-2 andre heste. Når vi rider er det max 4 dage om ugen, men han er altid i hånd og bliver striglet samt gået med, også på fridage.
Førhen på mindre jordfold i 4 timer - her havde vi flere pilleskader, fordi han jo nok var inaktiv og kedede sig, men til gengæld færre foldskader/forvridninger/spark.


Andre, der kender situationen? SUK


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At holde en hest skadesfri
  • #1   22. dec 2017 jeg tænker lidt i foder delen, får den foder med meget energi?? og når han laver så mange skader så vil jeg sætte på ene fold, har selv stået med 4-5 skader på fordelt på mine 2 i år, og selvfølgelig kun her i efteråret smiley og begge mine går på ene fold da den ene er en tyran og maser den anden ud af folden smiley og netop for at minke skader...

    hvis jeg kunne ville mine få gamacher og klokker på på fold hver dag, men da jeg så selv skal stå for det morgen og aften så er det desværre ikke en mulighed med job smiley


  • #2   22. dec 2017 Hej
    Tak for svar smiley

    Han får kun et vedligeholdelsfoder/relativt lav energi som er havrefrit (Equsana cool performance). 800 g fordelt over 3 måltider. 5 minivitter, så han er dækket ind med vitaminer. Ca 400 g opblødte fiberpiller og på de dage vi rider blander jeg 250 g mash i ... så burde ikke være det smiley

    Synes bare det er så synd med enefold til sådan en ung hest smiley og klokker har han på... gamacher også, så bliver det bare så pakket ind og unaturligt. Men kan godt være, det er nødvendigt smiley

    Tak for det, jeg vil overveje det smiley


  • #3   22. dec 2017 jeg har måtte "opgive" at have mine på samme fold, fordi de laver skader på folden, og hvis jeg gerne vil nå "mine mål" med begge to så kræver det at de kan rides...

    men hjemme har jeg 4 heste sammen som aldrig laver skader (7-9-13) selv om de går i bakker og mellem træer.. nogle heste er bare klodset på deres ben smiley


  • #4   22. dec 2017 Legebørn - sådan en pille-rode-rage vallak har jeg også smiley

    Utroligt hvad han kan få sin snude i, pille rode rage ved, drøner rundt med DAMP - stalden er indrettet efter hvad Caspian kan nå fra sin boks af - utrolig så langt han kan række smiley
    Boksen er ikke indrettet som de andre bokse - for hvem mon står ellers oppe i en trekantet haybar med sit ene bagben....because I Can smiley
    Der kan ikke sættes minibig baller ud på hans fold - for dem skal han da forsøge at komme op og stå på smiley
    Han har fået sine egne helt specialdesignet høkasser på sin fold, for ellers står han i dem/bærer rundt på dem/kaster rundt med dem smiley
    Hvem har jeg måtte kører hjem fra job, fordi naboerne ringede og meddelte at han havde sine forben igennem en itureven del på et dækken, som stadig sad fast på min anden hest smiley

    Heldigvis har jeg været forskånet for de helt store skader - han vælger ofte bare at stå stille og vente på jeg redder ham, når han er ude i problemer smiley
    Nu har jeg haft ham siden han var 1 år, og nu er han 9 år og er begyndt at være lidt mere “moden”....lidt smiley
    Men jeg tror jeg efterhånden har indrettet boks, stald, fold og håndtering af hesten til at minimerer muligheden for skader.

    Jeg har dog måtte sende ham på enefold - han stopper aldrig med at generer min anden vallak, som ikke gider Caspian Duracell-kanin’s konstante leg. Og Pinot bliver så desperat at han til sidst må losse til, eller bide til - så nu går de på fold ved siden af hinanden, så de kan røre hinanden, lege grimeleg, gnuffe hinanden og løbe om kap. Men i det sekund pinot ikke gider mere, så kan han bare gå væk fra hegnet - og så må Caspian stå og bukspring op i luften og stejle alt det han vil for sig selv smiley

    Problemet med de her Duracell kaniner/DAMP heste er,at det er super godt energiniveau at have ......hvis du rider på S-niveau.
    Ind til da har du en hest, som ikke fysisk eller psykisk helt kan håndterer sit eget energi niveau.

    Mine valg har været at fodre så stivelsefattigt som muligt, med masser af grovfoder, og med god lang foldtid.
    Løsdrift er forsøgt - det hjælper så ikke, fordi han så “er på” hele tiden. Så helt reelt har han brug for ro og regelmæssighed mht at komme i boks.

    Og så en aksept af at han må beskyttes for sin egen skyld - med fx enefold, med fx ingen haybar ect.

    Min anden hest er så verdens mest velopdragne, fornuftige, rolige,kommer aldrig til skade hest - han røre og piller i intet - kan nå alt muligt fra sin boks af, men nope det gør man da ikke.

    Så jeg forstår dig -hvis det er en lille trøst smiley

    Mvh Charlotte


  • #5   22. dec 2017 Gid nogen havde svaret smiley jeg kunne også bruge en løsning.. min hoppe er skadet konstant og valgte så at låne en anden så jeg kunne komme igang med at ride lidt og 2 måneder efter han kom bed han et stykke af tungen af og har stået stille 3 uger smiley hvis du finder løsningen vil jeg også ha den:')

  • #6   22. dec 2017 Af en eller anden underlig grund kom jeg til at tænke på om der kan være noget med synet... Dette også fordi du taler om at gå med hovedet ind i ting og rulle sig så han rammer et stødhegn... Det er jo de færreste der gør det.. Uanset..
    Jeg ville lige meget hvad gå folden igennem og tænke på alle værste tænkelige scenarier, og sørge for at dette ikke kan ske! smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #7   22. dec 2017 HVis bare at der var en formel så man kunne smiley

    jeg tror bare at nogen er mere uheldige end andre, også selvom at man har taget alle sine forholdsregler.

    en af mine veninder, er en af dem som er enormt uheldige, dette på trods af at hendes måde at holde hest på, tilgode ser hesten behov på alle måder, både fysisk og psykisk. Korrekt fodring, gode mudder fri folde, meget og rigtig godt grovfoder, god ridning, og god varieret træning, alt sammen tilpasset den enkelte hest. alligevel så bliver hendes heste skadet på stribe. Aldrig samme skade/sygdom, men hun er virkelig født under en uheldig stjerne.

    Nogle heste er vel som mennesker mere klodsede, og mere modtagelige over for div. skader uden egentligt at have fejl.


    Men så længe at man sørger for at hesten trives, har en god og sund styrke, muskelmasse, balance, får tilpas med foldtid på gode folde, bliver trænet varieret, bliver tilset af behandler (og det samme med rytteren), og korrekt og nærig fodring så tror jeg ikke at man kan gøre meget mere for at forebygge. smiley


    Konklusion: nogle heste er bare nogle klumremikkeler, som aldrig lærer at se sig for. Lige som mig, jeg er så klodset, men 7-9-13, så er jeg aldrig kommet alvorligt til skade, eller forstuet noget. Det værste jeg faktisk har fejlet er halsbetændelse, og en fiber i ryggen, men det er jo hvad det er smiley


  • #8   22. dec 2017 sådan en har jeg også haft - har stadig damen. men nu er hun 16 år og siden hun var omkring de 10 er det faktisk gået stille og roligt, uden skader.
    så der er håb forude smiley

    min vallak er ikke for klog. Og dog. for han laver mange mærkelige ting. også ting som han ikke har kunne komme ud af igen. Men så står man da bare stille til mor kommer. han er også 16 år. Det er dog også blevet bedre i de sidste år.

    men det er træls når det står på


  • #9   22. dec 2017
    Nogen er bare mere uheldige end andre og et ordsprog siger at " et uheld kommer sjældent alene " . Så ofte når bølgen starter, så kommer der flere.

    Min har også holdt sig fint uden skader men i år er vi da lige løbet ind i 2 x mavesår, en omgang skåret for meget af på hovene og en omgang asfalteksem på knæene så hun har vel også stået stille i alt i et par måneder og ridningen har kørt på halvt blus resten af tiden. Bare skønt.

    Jeg håber cirkelen er brudt.

    Nogle heste er bare uheldige uanset hvordan man gør og hvor meget eller hvor lidt man pakker dem ind - det er der ikke så meget og gøre ved. Sådan er det også med alle andre dyr, eller mennesker for den sags skyld.


  • #10   22. dec 2017 Står i samme situation med min egen lige nu, som jeg har kæmpet med hele året. Hun har haft forskellige skader, heriblandt sat fast i boksen så hun var skæv i hele venstre side, kodeledsforvridning på bagbenet, overbelastning i begge forkoder.. På samme tid. -.-‘ Osv.

    Gamacher hjælper intet, de gør det faktisk værre. Jeg har aldrig været fan af gamacher på fold. En 100g plastisk gamache hjælper ikke rigtig imod en 600kg hest, desværre.

    Nogle heste kommer bare mere til skade end andre, enten fordi de bare er klumset eller lidt for kække. smiley
    Det er SÅ træls, men tror desværre ikke, at der er så meget man kan gøre.


  • #11   22. dec 2017 Tak for kommentarene smiley

    Synet fejler intet - det er jeg 99% sikker på. Han er årvågen og ser ALT. Han bliver bare hurtigt opmærksom på andet end sine egne fødder - eller også for nysgerrig ift. nye ting og får stukket næsen for langt frem. Alt skal i munden. Hegnet rammer han, fordi han bliver så frisk, han ikke får flyttet hovedet, mens han kigger på noget andet og går samtidigt... jaja, så smarte er vi.

    Kimmie: Heldigvis heler tungeskader ofte rigtig fint. Jeg har haft to stk - en med en flig, der var revet op og en med opskåret tunge under bunden.


    Nææh, så kan man nok ikke gøre så meget mere, end jeg allerede gør. Synes jeg har optimeret mit hestehold mere og mere... både mht. fold, foder, hø/wrap, foldtid, opstaldningssted m.m.

    Håber det bliver bedre, når han bliver ældre - men er jo så bange for, han skal få en alvorlig skade, der ikke bare heler, inden da.

    Krikken: Ja, giver dig helt ret. Når først det starter, så kører det bare! Havde aldrig skader på min gamle hest før det sidste år, og efter da, da er det bare kørt derudaf med skade på skade på skade.

    Jeg er heller ikke fan af gamacher på fold - synes de skal lære selv at gå på benene + jeg er bange for tryksår, gnidninger m.m. MEN alligevel så tager de jo lige de værste slag - ligesom de gør i ridningen. I ridning rider jeg ALTID med klokker og gamacher, og ofte med tykke bandageunderlag, bandager og klokker af samme årsag.

    Ja ØV. Nej, det er der måske ikke smiley Det er bare så frustrerende at se dem smadre sig selv... på alting.


  • #12   25. dec 2017 Skal i øvrigt lige siges, det selvfølgelig ikke er ståltråd, han rammer smiley Han er ofte i Round pen, når han "fejler" noget - der er et super godt højt hegn på... som man dog nok ikke lige skal rulle over i smiley

    profilbillede
  • #13   29. dec 2017 løsdrift, der er efterhånden utroligt mange undersøgelser og beviser på at hvis hestene kan få lov til at gå sammen med rigeligt plads og fri grovfoder, sker der ikke skader.
    når din hest står inde i en lille boks i 16 timer (!) er det ikke mærkeligt at den keder sig, bliver frustreret og gør dumme ting, alt den energi og bevægelse den vil ud med som den ikke kan slippe af med. også når det oveni er en ung hest der har ekstra behov for stimuli.
    når den så endelig kommer ud tåger den jo rundt fordi den ikke ved hvad den skal gøre af sig selv.
    jeg ville klart finde en anden opstaldnings løsning, hvor der var fri bevægelse døgnet rundt.


  • #14   29. dec 2017 Tak for svar smiley

    Jeg har desværre forsøgt løsdrift med ham... men det var på ingen måde en løsning - han er så på vagt 24 timer i døgnet, og især om natten var han utryg. Han opholdt sig mest i skuret, undtagen når det regnede, så gik han ud, fordi han var bange for lyden på taget smiley Mudder er slet ikke ham, og han går i store buer udenom eller lister forsigtigt igennem. Har aldrig set en hest så lettet, som den aften, jeg besluttede at sætte ham i boks igen... smiley Udover det, så er han bare med meget fin, tynd pels, fire hvide ben og lyserød næse, så det er også en udfordring at holde muk, solskoldning o.l. væk samt sørge for, han er varm, men stadig kan lege smiley

    Derfor har vi fundet et opstaldningssted med store bokse og store græsfolde fra kl. 7 om morgenen til om eftermiddagen smiley Jeg ønsker nu også, han skal være dressurmusse, så synes ikke helt, jeg vil byde ham at gå ude hele døgnet og så stadig skulle gå til ridning. Min erfaring er, at det alligevel tager en del på dem at være ude hele døgnet smiley

    Normalt er jeg ikke så sart - min gamle hest kunne sgu sagtens have gået i løsdrift, hvis det var. Men ham her er altså ikke "bare lige"... - derimod en lidt "underlig" basse, og så er han slet ikke så robust og selvstændig, som min tidligere hest var smiley Jeg plejer at grine af ham og kalde ham lavet af glas og mest til pynt, for han hader virkeligt alle former for regnvejr, mudder, sjap, mørke m.m. smiley I starten forsøgte jeg at "hærde" ham, ved at lade ham opdage disse ting på folden, ridebanen m.m., men må ærligt indrømme, at han bare ikke bryder sig om det.

    Hihi, da han havde fået fjernet mus og været i boksro flere uger, lukkede vi ham ud på en mudret fold, fordi han så ikke vil løbe rundt - så han gik lige så fredeligt rundt som 3 års på første fold i lang tid. Først da vi lidt senere lukkede ham ud på tør bund tonsede han rundt og fik bevæget kroppen smiley


  • #15   29. dec 2017 Skal i øvrigt siges, han jo udover fold også, (når den altså ikke står skadet), kommer ud at ride 4 gange om ugen. De sidste 3 dage går vi ture og holder fri i kroppen. Strigling m.v. er selvfølgelig også hver eneste dag. Forhåbentligt kan vi sætte op til 5 gange ridning om ugen, nok med 1 dags skridt, når han er genoptrænet og klar igen... for nu er han jo snart 5 år gammel.

    Så det er heller ikke sådan, den bare står og kukkelure i boksen, når den kommer ind. Han er meget ridelig og har allerede snust til lidt forskelligt, så han får masser af "spændende" opgaver til at stimulere sig med i dressuren smiley


Kommentér på:
At holde en hest skadesfri

Annonce