{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
974 visninger | Oprettet:

Hest med sart hud {{forumTopicSubject}}

Min araber har meget sart hud, og kan ikke tåle de fleste cremer. Hun havde en lille skræmme, der hurtigt ville gå væk af sig selv, men jeg smurte noget creme med aloe vera og noget heste skinsalve på, og det irriterede blot hendes hud, og gjorde at hun mistede sine hår på det indsmørrede område. Det eneste jeg kan gøre er, at vaske hendes sår med lunkent vand og sæbespåner, og vaske det efter med rent vand. Efter jeg smurte min araber med gode hestesalver, er hendes sår blevet større og mere irriteret. Kender I et mærke/produkt til sårheling til heste med yderst sart hud? Og har I selv en hest med sart hud? Hilsen mig og min hest, Troja.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest med sart hud
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   16. jan 2018 hvorfor smøre div. cremer på?
    vask såret, og lad det passe sog selv.


  • #2   16. jan 2018 Min vallak leger meget, og får sig en del sår. Specielt i sommerperioden.
    Jeg holder øje med dem, men ellers passer de sig selv.
    Har aldrig haft nogen problemer med det smiley


    profilbillede
  • #3   16. jan 2018 Drop sæbespånerne som punkt 1. Brug hellere medi-scrub eller klorhexidin sæbe som er mildt desinficerende, eller bare alm klorhexidin opløsning alt efter placering er sår og dets omfang.

    Alt efter hvad såret skyldes er der forskellige tilgange om det skal tørres ud (derfor man bruger zinksalve) eller blødgøre skorperne (aloevera, honning osv.). Desuden vil jeg ikke anbefale du blander produkter som du gør ved brug af to cremer samtidig og især ikke hvis hesten er sart i huden. Eller helt lade være med at smøre hvis det heler fint af sig selv osv.

    Hvis du kan få fat i noget rent og relativt ubehandlet honning så kunne det være en løsning da det er et naturprodukt og virker blødgørende. Alternativt er der Vetramil som er en honningbaseret antibakteriel salve som også virker blødgørende, her er du sikker på honningen er produceret under de rigtige forhold.


  • #4   16. jan 2018 Tænker måske at ren aloe vera ville være godt smiley

  • #5   16. jan 2018 Hvad med en fedtcreme?

  • #6   17. jan 2018 Jeg har alle dage behandlet sår/skrammer med mediscrub og kopattesalve.

  • #7   17. jan 2018 Lad såret hele selv, og vask evt kun med mediscrub sæbe. Det er kun virkelig store sår der behøver creme, og det er ikke engang altid de gør. Min hest fik et stort spark hvor såret nok var i hvert fald 10 cm langt, og forholdsvis dybt. Rensede bare med mediscrub dagligt, og smurte noget creme jeg fik af dyrlægen, som ville lægge sig som en beskyttende hvid skorpe.
    Ville aldrig begynde at smøre med alt muligt man kan købe i butikkerne, man aner ikke hvad der er i og tit sænker man også bare helingsprocessen smiley

    Og netop fordi din hest har sart hud ville jeg nu heller ikke bruge sæbespåner, det er ret krads. Brug noget mildt sæbe uden parfume osv. Noget desinficerende.


  • Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 1 Svar: 4
    #8   17. jan 2018 min dyrlæge gav mig noget speciel creme der kunne hjælpe på helingstiden efter et sår, jeg kan prøve at finde ud af hvad den hedder?

Kommentér på:
Hest med sart hud

Annonce