{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
741 visninger | Oprettet:

Lus eller..? {{forumTopicSubject}}

SUK! Man orker bare ikke rigtigt en islænder i fuld vinterfrakke med lus vel? Meeen, jeg mistænker nu alligevel damen for at have det. Jeg er dog alligevel lidt i tvivl - og her kommer I på banen (jeg ringer til min dyrlæge på mandag, hun er gået hjem for i dag).

Sagen er den, at min hoppe godt nok har kløet sig noget i halen og en lille smule andre steder på kroppen i noget tid. Jeg har egentligt tilskrevet det andre muligheder og ikke taget det så tungt, fordi det ikke var slemt. Men nu er det blevet ret voldsomt. Halen er helt puffet op ved haleroden, hun har kløet sig på bringen og under hendes man har hun kløet sig voldsomt meget - hun ser praktisk talt klippet ud der. Hun ligner umiskendeligt en hyp med lus. Virkelig meget. Men jeg er alligevel i tvivl. Ingen af de andre har kløet sig. De er også islændere og har ligeledes masser af pels, som lus kan hygge sig i, så burde de ikke også have? På den anden side, så er min hest ikke særligt social, så kan hun være den eneste i flokken med lus?
Eller kan det være noget andet?

For 5-6 år siden var vi også igennem en tur med lus - der kløede hun sig samme steder som nu og der var ingen lus at finde (ligesom tilfældet er nu). Dengang havde hun ikke kløet så meget af, men der blev jeg klar over det hurtigere, end nu. Faktisk havde hun næsten ikke kløet sig, og der var uden tvivl gået en del længere tid inden jeg havde opdaget det, hvis ikke det var fordi, det var et problem for hele stalden.

Da hun havde lus der, blev hun behandlet med et eller andet, som skulle blandes op i vand og så skulle HELE hesten vaskes i det 2-3 gange. Det var voldsomt besværligt - men det var forår og faktisk muligt. Jeg har meget svært ved at se, hvordan jeg lige får en fuldvask til at lade sig gøre nu. Vi har simpelthen ikke de fornødne faciliteter. Såfremt det er lus, ved I så, om der findes alternativer, der ikke er så omstændige?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lus eller..?
  • #1   26. jan 2018 Din dyrlæge burde godt kunne finde et produkt som ikke kræver vask af hesten fx pour on-produkter som Bayticol eller butoxvet. Eller injektionsprodukter som cydectin eler ecomectin. Men Tænker du kommer til at vaske hesten omgivelser smiley

• #2   26. jan 2018 Min venindes heste døjede med det i to år. Hun kunne behandle og så kom det igen og igen. Der kom ik nye heste til i flokken, så det kunne ik være det. Hun mistænkte nogle buske/små træer der stod i kanten af hegnet. Hun fik det fældet og siden da lusefri i nu 3 år

• #3   26. jan 2018 Min hoppe havde lus for et par år siden, hun var den eneste i en flok på fem heste, alle gik med dejlig varme dækkener. Jeg behandlede med pipetter til hunde en gang, og så var det væk smiley

• #4   26. jan 2018 Da mine blev smittet med lus fik de alle, efter dyrlægens anbefaling, en tur med Frontline. Vi behandlede kun en gang og væk var de.
    Hvis du vil behandle med Frontline så brug lidt tid på at finde det billigste sted at købe. Der er penge at spare

• #5   26. jan 2018 Tindur havde lus for 7 år siden. Da behandlet jeg ham med Combo Vet. Jeg har en lille Miniature med rigtig meget pels. Hun klør rigtig meget da hun har det for varmt, især på halsen under manen har hun kløet pels af, det har hjulpet rigtig meget at jeg har taget og flettet hendes man så der kan komme luft til, så nu klør hun sig ikke så meget, og der har kommet mere pels tilbage smiley
    Så det behøver ikke at være lus.. smiley

Mvh TT

• #6   26. jan 2018 Ja din hest kan godt være den eneste ramte det er set før, det kan også være at de andre også har uden at have ret mange endnu smiley
    Pipetter til behandling af hunde er guld værd! Man køber pakken til den største kg hund og giver 1 pipette pr 100 kg hest dog max 4 pipetter. Man behandler 2 gange med 10 dages mellemrum. Det er super nemt også i lang vinterpels og det virker! smiley

Jeg har prøvet det andet med at blande op og vaske mod skab, det var et helvede, og endda midt om vinteren med kun koldt vand i vandspiletovet. Jeg hentede varmt vand i rytterstuen i en spand indtil der ikke var mere varmt vand. At vaske ponyerne var kun noget af helvedet. Forbandede skabsmider smiley

• #7   26. jan 2018 Vi brugt lusepulver købt hos den lokale madkinforretning. Tror også land og fritid har det

• #8   26. jan 2018 hvis det viser sig ikke at være lus. kan det også være hun bare har det for varmt?
    vi har haft en vinter med meget svingene temperaturer.
    tænker at det måske kunne være en ide som tindur skriver at flette manen op. evt lave jagtklip.

håber ikke hun er plaget af lus, men at det blot er varme og tør hud der irritere. smiley

• #9   26. jan 2018 Zette - Jeg ville gerne have at hendes ejer kom og klippede hende, men hun sagde at hendes klipper ikke kunne klippe så tyk pels.. Hvis ikke havde hun også blevet klippet..
    Det er simpelthen så svært med hest i løsdrift og klipperi.. For hvad gør man..?! smiley

Mvh TT

• #10   26. jan 2018 så kan hun ved tage en saks først og derefter en klipper?

men kan godt forstå man er lidt bekymret for om det evt bliver for koldt, specielt hvis det regner og sner osv.
    men man kan jo også få forskellige hoveder til trimmeren, så kan man tynde lidt ud i det og blot gøre pelsen kortere og dermed tyndere.
    så barbere man ikke det hele af og der kommer blot lidt luft til.
    og jagtklip er meget fin til heste i løsdrift.
    man kan også nøjes med bringe og mellem forben.

• #11   28. jan 2018 Jeg har lige haft et par travle dage, så har først set jeres svar nu. Tusinde tak for jeres inputs. smiley
    Det lyder jo ikke helt usandsynligt, at hun har lus, selvom de andre ikke viser tegn på det. Jeg tager derud om en halv time, og så taler jeg lige med staldejer om, om der slet ikke er andre der klør, inden jeg taler med dyrlægen.
    Men dejligt, at det kan lade sig gøre at behandle, uden at skulle vaske hele hesten! Jeg overvejer, om jeg skal klippe hende inden behandling. Hun har været klippet de sidste par år, men sprang det over i år, fordi hun er kommet i løsdrift - og så ikke kan få dækken af om natten. smiley

• #12   2. feb 2018 Ja jeg har lige opdaget at Baby alligevel havde lus.. smiley jeg tænkte at jeg endnu engang ville gå på opdagelse i hendes man da hun begyndte at klø igen.. Så nu har hun fået en pipette med Combo Vet. Også får de alle tre en pipette når der viser flere dage uden regn da det jo ikke skal have vand de første 48 timer.. smiley
    Jeg tror ikke de to store har nogle, men de får en for sikkerheds skyld smiley

Mvh TT

Kommentér på:
Lus eller..?

Annonce