Tynde såler - hest {{forumTopicSubject}}
Den ene af vores heste i stalden har fået tynde såler, den har altid været lidt tyndsålet, men nu er det helt galt. Hesten er meget ømtået, har puls i begge forben, og har fedtkam, så første tanke er selvfølgelig at den er forfangen – MEN det er den ikke, den har fået taget blodprøve og alt er OK.
Hesten har nu fået ringsko på og er ren gående. Og der er selvfølgelig sat ind med extra hovpleje og tilskud.
Dyrlægen mener at det skyldes slid, pga af meget mudder / våd fold.
Smeden mener at det kommer indefra, altså en forandring hos hesten.
Vi har 4 heste, alle 4 varmblodsheste, der trænes på slut LA niveau, start MB niveau, de 3 er mellem 9 og 11 år, den sidste 19 år.
De får det samme at spise, går på samme fold, og trænes lige meget.
Jeg hælder lidt til smedens teori om at det er en forandring hos den enkelte hest og ikke slid. Altså stofskiftet hos hesten har ændret sig.
For hvis det var slid, hvorfor er der så ikke noget galt med de andre?
Hvorfor udvikler hesten pludselig fedtkam? Den er ikke tyk.
Nu er det ikke min hest, men jeg lære noget om dette.
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.104
I år har han så fået bløde såler også - lige nu står han skadet, så det betyder ikke noget at han tager den med ro på fold. Han var til tjek i fredags, og det er ikke længere skaden som driller - dyrlægen tog en visitertang på og hesten hoppede to meter - diagnose såleknusning.
Det er mudder og konstant væde som gør sålerne bløde og dårlige - det har hjulpet med at han står på træpillesmuld, der er lagt græsarmering ud de værste steder, og så kommer han mindre tid på fold, kun 8-9 timer fremfor 10-12 timer.
Fedtkam har min dog ikke - så det kunne da godt tyde på noget stofskifte noget ??? Har den EMS ?
Mvh Charlotte
jul 2008
Følger: 14 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 51
sep 2008
Følger: 21 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 33 Svar: 117
Mvh Helle
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 139 Svar: 1.699
selv ikke hendes egen bror havde problemer.
jeg fandt ud af at hun ikke fik nok biotin i foderet.
har prøvet det sammen en vinter siden. nødagtig med samme foder. har ikke brugt foderet siden. men så hellere ikke haft problemet siden. er meget obs på hvor meget biotin der er i foderet
begge vintere var meget våde.
min daværende smed sagde at det hang sammen med at der var mudder, og når der så samtidigt var meget grus i jorden, så sled det rigtig meget på fusserne.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Forfangenhed kan ikke måles i blodprøve - det lyder pænt meget som en forfangen hest.
Evt. i kombination med EMS eller cushing.
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Der er taget røntgen, og der er ingen ændringer at se. Ud over at sålen er tynd.
Nu bliver jeg så i tvivl om hvad blodprøven er taget for. Den er taget på en fastende hest....
Det er som sagt IKKE min hest, så det er begrænset hvad jeg kan gøre. Andet end at tænke over tingene og jeg har tænkt meget af det samme som jer.
Men det store spørgsmål er vel kommer det indefra eller kommer det udefra???
sep 2009
Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 49
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.281
Det er svært at sige, om det udelukkende kommer indefra eller kombineret med noget udefra. Mine erfaringer med det kommer fra mit forhenværende job som fodermester med kvæg. Det er samme sygdom, så mine erfaringer er lige så gode her, som andres gæt er.
En klinisk laminitis/akut forfangenhed er nem at spotte. Det gider jeg ikke uddybe - det er game over, boltpistol.
En subklinisk laminitis er derimod noget sværere at knække koden til. Det første tegn er ømme klove/hove. På køer oftest bagben, heste oftest forben. Vi kalder det også såleblødning, og kan se det ved klovbeskæring. Der er røde pletter i sålen. den hvide linje bliver porøs, og skidt kan trænge ind udefra, større risiko for hul væg/klovbyld.
Lamellerne inden i kloven/hoven bliver anstrengte, og udefrakommende traume på hov/klov kan beskadige disse.
De tidspunkter hvor risikoen er størst er først og fremmest ved stress. Vi ved, at stress kan have flere årsager. Kælvning er den største risiko. Foderskift, foder af dårlig kvalitet, uro, vægttab (lav fedtprocent), lavt insulinniveau (det kan være derfor der tages blodprøve), hormoner.
Mine værste tilfælde er nær køerne når deres topydelse, og de ikke får energi nok. Deres insulinniveau falder, og de sorterer i foderet, så de får det med mest næring. Det resulterer i sur vom, ufuldstændig fordøjelse og der trækkes på depoter (vævet) for at kompensere, eller der lagres i fedtdepoter. Det samme sker for heste, her læser du bare vommen som stortarmen.
Vomstabiliserende midler som gær eller natriumbicarbonat kan være en løsning på kort sigt, en balanceret foderplan er bedst.
Måske du kan bruge noget af det, det er jo lidt en blanding af teori og erfaring. Men bliver den pludseligt ømtået og ændrer huld, så ville jeg kigge i den her retning. Og så er det vigtigt at få hovene op og få beskåret.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
jan 2004
Jeg tror der er forskellig opfattelse af, hvad der er akut og subklinisk.
Når hovbenet har løsnet sig fra lamellerne og trykker på sålen, så mener jeg det er klinisk/akut, og mine erfaringer er bare, at det ikke har lyse udsigter.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
En akut forfangenhed er ikke nødvendigvis lig med en aflivning. Såfremt man tager det alvorligt og igangsætter behandlingen gennemført og med det samme, er der ganske pæne chancer for, at en akut forfangen hest kan overleve og endda fungere som ridehest igen på sigt. Selvfølgelig ikke altid.
Det er hårdt arbejde (og dyrt), men muligt i relativt mange tilfælde.
Min egen hoppe har været alvorlig akut forfangen på alle fire ben med en ret stor hovbensrotation på begge forben (jeg husker ikke grader, det er ved at være en del år siden). Hun fungerer som fuldstændig almindelig ridehest i dag, og har kun brug for særlige hensyn i fodringen.
Jeg synes også, at det lyder mistænkeligt meget som forfangenhed, TS. Gruppen "Hjælp - min hest er forfangen" på Facebook er ganske god til råd og vejledning, den vil jeg anbefale.
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Staldmuttes hest er den yngste af alle på kun 8 år, været fin slank og fået motion frem til sygdomsforløbet og man fatter ik at sygdommen og forfangenhed skulle ramme ham nu. Medmindre det er genetisk som man ik ved.
jan 2004
Vi diskuterer ikke en hest, der er akut forfangen i denne tråd, derfor skrev jeg også, at jeg ikke ville uddybe det.
Jeg har også eksempler på køer, jeg har haft held med at få tilbage på sporet, men jeg kan stadig ikke argumentere for, at det er til dyrets eget bedste mere end for min egen faglige stolthed.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Når du skriver: "Det gider jeg ikke uddybe - det er game over, boltpistol" - så læser jeg det ikke som om, at du vælger uddybelsen fra grundet manglende relevans for dette emne, men at du vælger uddybelsen fra, fordi konklusionen er uomtvistelig - og så er mellemregningerne overflødige.
I sidste tilfælde finder jeg det nødvendigt at kommentere på, uagtet dets relevans for emnet, da jeg har erfaring og viden (som lægmand, bevares), der strider mod. Desværre er der både mange, som er af den overbevisning, at forfangenhed er lig med aflivning, ligeså vel, som der er mange, der ikke tager sygdommen alvorligt - begge dele finder jeg enormt ærgerligt, og forsøger i sådanne tilfælde at gøre en indsats for, at fordommene manes lidt til jorden.
Om det så altid er det rigtige at gøre, det er selvfølgelig en anden diskussion - så bliver det pludselig en etisk diskussion (bør man redde dyret?), fremfor en praktisk mulighedsdiskussion (kan man redde dyret?).
Og netop den diskussion vil jeg, som jeg kunne forestille mig, at vi er enige om, netop heller ikke indgå i her - for det ville være på et alt for tyndt grundlag (der er ikke engang konsensus om, hvad hesten fejler).
jan 2004
Fair nok, at du vil mane fordomme til jorden, men så er du nødt til komme med noget konkret, evt. den mellemregning, som du påpeger jeg har udeladt, da jeg satte to streger under mit facit, boltpistol. Det er udmærket at være lægmand, bevares, men jeg lægger mig altså ikke fladt ned, bare fordi jeg kun kan henvise til min erfaring fra virkeligheden.
Af hensyn til konsensus, så nej, så ved vi ikke hvad hesten fejler. Mit gæt er som før nævnt, subklinisk laminitis. Hvad man kan gribe ind med, omend som forebyggelse, har jeg også givet et forslag på.
Det jeg mener er, at vi skal ikke til det punkt, hvor vi skal diskutere, hvorvidt dyret skal tages af med livet eller i behandling. Det skal slet ikke komme dertil, for det kan man nemlig sagtens undgå.
Tynde såler - hest