{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.592 visninger | Oprettet:

Total stivhed - reaktion på vaccine eller hold i nakken/halsen? {{forumTopicSubject}}

Hej HG.

Da jeg i dag landede i stalden, kunne jeg godt se der var noget helt galt med min hoppe på lang afstand. Hun ville ikke gå med ind fra fold, stod bare og hang, og hele kroppen spændte op, når jeg rørte hende ved halsen. Få gange var hun ved at ligge sig. Jeg får ringet til vagtdyrlægen som kommer ud.
Han kigger på hende, og er ikke i tvivl om, at hun har rigtig ondt. Han mener dog ikke, at det kan være en reaktion på den vaccine, hun fik torsdag, da hun ville være hævet i området. Der er intet fysisk at se, andet end at hun har det elendigt.
Han mener derimod, at hun har lavet noget dumt, og fået hold i nakke/hals. Hun får noget smertestillende, så hendes krop muligvis kan få slappet lidt af i hendes krop, og således blive løsnet lidt.

Her er mit dilemma. Jeg hører hvad dyrlægen siger, men jeg er ikke enig. Hun er KUN øm og vil ikke røres på venstre side af halsen, altså den side hun er stukket. Resten af kroppen er spændt op, fordi hun har ondt.
Nu giver jeg det de 5 dage hun skal have smertestillende, men jeg synes ikke, at jeg har ro i maven.

Hvad tænker i? Bør jeg stole på dyrlægen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Total stivhed - reaktion på vaccine eller hold i nakken/halsen?
  • #1   17. feb 2018 Det kan sagtens være hun ik kan tåle den vaccine hun har fået. Prøv at kigge om det er den samme hun har fået de andre år.
    Sidste år fik min hoppe ikke den hun plejede pga min dyrlæge kørte med et andet mærke. Hun fik en kæmpe bule på halsen jeg ik måtte røre samt hun havde svært ved at gå pga spændinger i hele kroppen.
    Snakkede med dyrlægen og han ville gi hende et par dage. Blev det ik bedre skulle hun ha en modgift. Hun blev vacc en torsdag, fredag talte jeg med dyrlægen og søndag var hun noget mere frisk. Tirsdag var hun sig selv igen.
    Hun skulle starte forfra, og da hun fik den næste, fik hun den hun havde fået de foregående år samt en modgift med det samme.


  • #2   17. feb 2018 Dyrlægen mener ikke at det er en reaktion på vaccinen, fordi hun ikke har en bule eller er hævet. Der er dog kun på den side hun nærmest kryber hvis man ligger an til at røre hende smiley

  • #3   17. feb 2018 Så ville jeg stadig mene det er pga vaccinen fordi hun er så øm hvor hun er blevet stukket. Det er ikke alle der får en bule men derfor kan de godt få ondt.
    Hvor længe har du haft hende? Tænker om hun altid har reageret sådan eller det er en anden type vaccine dyrlægen har givet hende


  • #4   17. feb 2018 Stol på din mavefølelse!
    Kontakt evt anden dyrlæge hvis du ikke føler dig hørt..

    Mvh TT


  • #5   18. feb 2018 Jeg har lige fået vaccineret mine 4 heste også, og 2-3 af den reagerede også kraftigt på det.
    Der var INGEN hævelser omkring stikket.
    Den ene udviste også enorm stivhed, og 2 af de andre i mildere grad.
    Jeg fik smertestillende Metacam til at give dem i nogle dage.

    Havde gjort dyrlægen opmærksom på det, da hun skulle vaccinere, da jeg sidste år også havde en, der var rigtig skidt i mange dage efterfølgende.
    Har efterhånden hørt om en del, der reagerer negativt på vaccinerne smiley



  • #6   18. feb 2018 Min afdøde reagerede på vacciner, dog ham jeg normalt bruger, bruger en lidt dyre en, så reaktionen var ikke så voldsom.
    1 gang med en anden dyrlæge og i bringen, informerede om problemet.
    Det gav en kæmpe væskeansamling.
    Hun sku stikkes i højre side, hvis venstre var hun stiv i en lille uge efter.
    Intet at se, men tydeligt under ridning.
    Men hun var osse ret cool mht sån noget, så berøring på steder der gjorde ondt, var ikke et problem.

    Mht vurderingen.
    Mit klare svar er, at hesteejeren ved bedst.
    Jeg stod med samme dame sidste år, først med en seneskade, der blev behandlet som betændelse.
    Så oversagen til aflivning, hvor jeg havde en fornemmelse af et større problem.
    Og det må man sige der var.
    Men jeg lyttede lidt for meget til andre.
    Fimsen har lige haft betændelse i benet, med billede og forklaring mente dr. Vi sku gi den weekenden over.
    Der sagde min erfaring mig, Nixen, den behandling ska i gang nu.
    Der var betændelse ned til koden, sparket sidder lige under bringen på benet.

    Diskuter det med dig selv (det gjorde jeg) du kender hesten bedst.
    Evt få en anden ud.


  • #7   18. feb 2018 Dyrlægen holdt meget fast på, at hvis det var en reaktion på vaccinen ville hun være hævet.
    Det var så forfærdeligt hvordan hun trak sig sammen når jeg forsøgte at røre ved hende, og næsten lagde sig.

    Hun har aldrig reageret på vacciner før, og heller aldrig fejlet noget - så i kan nok forstå at førstegangs hesteejer på 3 år nåede at tænke alverdens tanker, da hesten nærmest ikke kunne/ville gå ind fra fold, og jeg ikke måtte røre hende.
    Jeg ser lige de næste dage an, hun får smertestillende og jeg holder ekstra godt øje smiley


  • #8   18. feb 2018 Selv hvis det er en reaktion på vaccinen så er der ikke så meget at gøre på nuværende tidspunkt end at smertedække hesten og være opmærksom på om der skulle være nogen udvikling. smiley

    Min pony reagerede på sin vaccine sidste år. Han blev også stiv og utilpas, og berørings øm på den ene side af halsen. Han havde dog en lille bule ved injektionsstedet men det har han altid og vi havde ham smertedækket og holdt selvfølgelig øje med om bulen udviklede sig eller han skiftede adfærd. Det gik i sig selv uden yderligere bøvl.


  • #9   18. feb 2018 det er jo ikke en umulighed at den har lavet et dumt hop eller væltet på folde eller til og med i boksen.. det er både set og hørt før.

    Mange beskylder desværre også vacciner idag, jeg kan forstå det hvis hesten bliver dårlig hver gang. Jeg har selv en der altid har reageret meget voldsomt, MEN ikke kun på vaccine, både det, smertestillende, beroligende og drop (han var hævet op i hele halsen, enormt øm og kunne knap bevæge halsen, hvor han på vaccine hæver voldsomt op i over en måned). I år køre de med en ny vaccine, og min reager overhovedet ikke på det.

    Da jeg arbejdede på dyreklinik, kunne vi sagtens risikere at nogle dyr reagerede på vaccinen (mest hvalpe til 12 ugers vaccine) men nogle gange kunne det altså også være at dyrene havde lavet noget dumt eller faktisk var syge.

    Hvis du ikke stoler på din dyrlæge ville jeg forslå at skifte.


  • #10   18. feb 2018 Jeg vil i hvert fald ikke holde så stædigt på, at det ikke kan være vaccinen som dyrlægen. Det kan i den grad værre vaccinen. Den type reaktioner er ikke direkte almindelige, men de forekommer - og hesten skal da i hvert fald hjælpes med den beskrivelse du giver. Tydelige tegn på smerter, der absolut ikke kan vente.

    Jeg har set et par reaktioner på vaccinen i mine hestekarriere. Den ene var HELT stiv i den ene side af halsen, venstre og havde store smerter. Der endte dyrlægerne faktisk med at sige, at det var vaccinen.
    Min egen. Han fik en KÆMPE byld. Den fyldte mere end halvdelen af halsen på ham og lavede flere lommer. Sådan noget skrammel siger jeg bare. Han røg på hospitalet og de var ikke i tvivl om det var vaccinen - og ingen glemmer det forløb på den klinik. Det var nemlig udslagsgivende for at de skiftede vaccinemærke.

    Min egen kom sig aldrig 100% psykisk.
    Den anden skulle bruge meget langt tid på bare at komme sig fysisk. De vurderede det til næsten 1 år - og det er en anerkendt hesteklinik.


  • #11   18. feb 2018 Min har reageret de to forrige år.

    Første gang ved at være stiv i kroppen under ridning (der gik 14 dage gør han var sig selv igen).

    Anden gang stiv i kroppen som første gang + syns forstyrrelser en uge efter. Der gik 3 uger før han var normal igen.
    Ham og en anden hest i stalden havde de syns forstyrrelser efter vaccinen, de var 4 der fik den på samme tid, og 2 af dem reagerede på den.

    Ingen af gangene har han haft buler efter stikket.

    Sidste gang var der ingen ting.


  • #12   18. feb 2018 Egentlig er det vel ligegyldigt om det vaccinen eller et stunt på folden? Behandlingen er tilsyneladende den samme: smertestillende.
    Det står vel i passet hvad hesten har fået (tjek det ille klistermærke), og så kan du bede om noget andet næste år.


  • #13   19. feb 2018 Nu ved jeg ikke hvilken vaccine hun er blevet vaccineret med, men for den vi plejer at bruge står der angivet som bivirkninger:

    "En diffus hård eller blød hævelse (maks. 5 cm i diameter) kan opstå på injektionsstedet, men forsvinder inden for 2 døgn. I meget sjældne tilfælde kan en lokal reaktion opstå, som overstiger 5 cm og muligvis vedvarer længere end 2 døgn. I sjældne tilfælde kan der opstå smerter på injektionsstedet, som kan resultere i forbigående dysfunktion (stivhed). I meget sjældne tilfælde kan der forekomme feber, sommetider ledsaget af sløvhed og nedsat ædelyst i et døgn og i usædvanlige tilfælde op til 3 døgn."

    Smerter ved injektionsstedet og stivhed er altså en kendt bivirkning på vaccinen. Dermed ikke sagt at det er det, der er årsagen - jeg har jo ikke set hesten smiley


  • #14   19. feb 2018 Dyrlægen var ikke min faste, da de ikke har weekendvagter.
    Hun er meget bedre i dag, og kan nu nå hendes kryds med mulen på begge sider, hvilket er dejligt smiley
    Jeg måtte bare sige højt at jeg var i tvivl tror jeg. Tak for svar! smiley


Kommentér på:
Total stivhed - reaktion på vaccine eller hold i nakken/halsen?

Annonce