{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
943 visninger | Oprettet:

Øv Øv, ved ikke hvad jeg skal. {{forumTopicSubject}}

Puha

Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre.

Jeg har for 1½ månede siden købt min gamle ridehest hjem. Efter at han har været væk i knap 2 år.

I de 1½ måned har jeg haft dyrlægen ude 2 gange, først på grund af rigtig meget muk (total tykke ben) kom han hjem med og den anden gang var hævelse foran penis der væskede.
Han har stadig lidt muk mellem forbenene og på det ene inderlår, som er i behandling.

Nu idag skulle vi ud og ride, han bliver redet ca 1 gang om ugen. Første red vi på en flisbane (der var godt som optøet) og derefter på en nedbidt græsmark. De 2 steder virkede han meget stiv/ømbenet (var ikke halt) og tog mindre skridt, så red vi på en mark hvor græsset var ca 7 cm højt og der var ingen ting, men der er desværre ikke mulighed for at ride der hver gang.
Er det bare alderen/slitage der kommer nu da han er 21 år og har været godt brugt som elevhest i 9 år i hans liv. Eller er jeg bare uheldig lige nu og håber på bedre rideunderlag her til foråret.

Jeg er lidt ked af det for jeg ved ikke rigtig hvad jeg snart skal gøre. Jeg syntes bare problemerne kommer hele tiden efter han er kommet hjem. Han er meget frisk og vil gerne arbejde, men det går bare ikke når han "tripper" på grund af stivhed/ømhed.

Jeg syntes han er meget "dyr" at have gående som foldbums, da det ikke var det der var planen. Men hvornår går grænsen for at aflive en hest, er det synd når han er frisk?. Han betyder rigtig meget for mig så det er en meget svær tanke at have, men det fylder bare så meget i mig, med alle de problemer der kommer hele tiden.

Er der andre der har fået en ældre hest aflivet, hvornår er tidspunket eller hvad dælen skal man gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øv Øv, ved ikke hvad jeg skal.
  • #1   18. feb 2013 Få ham røngtenfotograferet, så får du en naturlig forklaring smiley

  • #2   18. feb 2013 Man kan jo desværre ikke vide hvor slidt han er, når hun ikke har haft ham hele tiden. Du kan ikke se hvad han er blevet brugt til og hvordan. Men enig med Signe, få ham tjekket igennem, så får du klarhed. Det kan være du bare har været uheldig. Med en dyrlæge undersøgelse kan du måske forbygge lidt smiley
    At du siger det ikke var mening han skulle være foldbums, det er jo lidt svært at vide 100% på forhånd, eftersom den er 21. Du kan ikke forlange mere og mere og mere af en hest i sådan en alder smiley


  • #3   18. feb 2013
    Ville finde ud af hvad han fejler i første omgang :o)
    Om det er fordi han er ømtået, stivbenet osv. - så du har en diganose og ved om det er noget du kan leve med.


  • #4   18. feb 2013 personligt ville jeg ikke forvente særlig meget af en hest der er 21 , har så meget muk at den er hævet og har gået som elevhest i flere år..
    Mon ikke den er godt slidt??
    hvis du ikke vil batale for en foldbums ku det være den skulle have fred
    .


  • #5   18. feb 2013 Nu har du jo ikke haft ham tilbage så længe, måske du lige skulle se tiden an og se, det kan også være han er øm i bentøjet pga mukken, det er der nogen heste der bliver.
    Hvis det er alder/slitage der er sat ind, synes jeg du skal overveje aflivning. Det er bestemt ikke alle heste der trives med "bare" at være foldbumser, mange kan bedst lige at komme ud og blive motioneret og stimuleret, især når de har været vant til det tidligere. En død hest lider ikke, og den ved ikke at den skal dø.

    Står selv i samme situation, så kan sagtens sætte mig ind i det. Det er også tungt at gå rundt med de bekymringer, når man har en hest som ikke fungerer, og man ikke kan de ting man gerne vil, det er dyrt, og man er bekymret for hvordan hesten har det. Det vigtigste er at følge sin mavefornemmelse, synes jeg. Jeg kan slet ikke klare tanken om måske at skulle aflive en hest, synes det er frygteligt. Men det hører desværre med nogen gange smiley


  • #6   18. feb 2013 Jeg tror umiddelbart at det bare skyldes omtåethed.. Mange heste bliver småt gående, når de går på grus, hård bund eller nedslidt bund.. Jeg tror sko ville være en oplagt løsning

    Signe: det er da ikke sikkert..


  • #7   18. feb 2013 Det kan godt skyldes mukken, at han er lidt stiv i benene - men hvis der at været lidt hårdt på de underlag du har redet, kan det også være, at han er ømtået og lidt sart på sine gamle dage.
    Men ja, det kan også være alderen, har selv haft en skøn pony, der var godt oppe i årene. Men vil ikke mene, at du ikke kan forlange så meget af ham, min pony var top tunet konkurrence hest, indtil vi vandt Region Øst Cuppen, året hvor han fyldte 20 og jeg faldt for ponygrænsen. Tror mere det er et spørgsmål om føling, du skal jo på ingen måde overbeviste ham, men hvis jeg var dig, ville jeg prøve at sætte ham lidt mere i gang end en gang om ugen. Du behøver ikke tæske ham gennem dressur, men en skridttur i skoven kan sagtens gøre det, bare han lige kommer ud og bliver rørt. Min pony kunne jeg ikke lade stå mere end et par dage, før det kunne mærkes på ham, og så måtte jeg starte op med skridtture og løngørende i en uges tid, inden jeg kunne fortsætte min dressur, hvor jeg slap smiley

    Ellers få en dyrlæge ud og tjek den i gennem - det er en dyrere men mere sikker løsning smiley men ved køb af en hest, der ar passeret de 18 år, kan man kun forvente en dyrere dyrlægeregning end yngre heste, desværre! Alderdommen sætter jo også sine tegn på mennesker.


  • #8   18. feb 2013 Jeg ville i hvert fald forsøge med sko på alle 4 ben og hvis det så ikke hjælper, så er det nok pga. gigt og fordi han er slidt og så vil en aflivning være det bedste...

  • #9   18. feb 2013 Det behøver da overhovedet ikke være gigt, at en hest på 21 er stiv i benene?! smiley det er til gengæld meget naturligt, hvis den ikke er holdt kontinuerligt i gang - der er da alt for mange der foreslår aflivning af en hest, som ingen ved overhovedet fejler noget? Altså!

  • #10   18. feb 2013 Jeg har haft ham i 6 år efter han har gået elevhest og solgte ham da tiden ikke var til at ride for 2 år siden. Det var ikke planen at jeg skulle have ham tilbage men han kunne ikke bo hos dem mere jeg solgte ham til. Og jeg købte ham så jeg vidste at han ikke blev solgt til rideskole eller hestehandler. Jeg har ikke mere tid til at ride end ca 1 gang om ugen, og det er ikke til at finde parter her ude på landet. Til dagligt på fold lider han slet ikke. Men han er en ældre hest og til en værdi på under 5000 kr så og ofre mange penge på dyrlæge var ikke planen, det skal ikke misforstået, og han får også dyrlæe hvis det er nødvendigt. Det jeg mere var ude efter var om det er synd at aflive en hest der er frisk i hovedet, men hvor det andet er begyndt at skrante.

  • #11   18. feb 2013 den fejler jo et el andet udover det der er beskrevet... hvis den er så øm i futterne den tripper afsted..

    Så ja, enten få den skoet, få dyrlæge ud, få den i røngten osv osv...

    Det kommer jo alt sammen an på hvor meget ts vil ofre på den. Og hvis hun i forvejen synes den er dyr at have som foldbums så....

    jeg synes ikke det er synd hvis du vil ha den aflivet.


  • #12   18. feb 2013
    Hvis det bare er ømme fødder, er løsningen jo ret simpel og ikke dyr - det kan fx. være et par boots til når der rides tur :o). Men det kræver jo slf. at det undersøges hvad grunden er.


  • #13   18. feb 2013 Ja, selvfølgelig er der et eller andet, der nager, men derfra og så til konklusionen aflivning... Det synes jeg personligt er absurd! Specielt når der ikke er gjort andet for at undersøge hesten.

    Mht. til aflivning er det jo noget du må gøre op med dig selv. Økonomi, tud og kærlighed til hesten skal gå op i en højere enhed, det er det, der gør hestesporten svær.


Kommentér på:
Øv Øv, ved ikke hvad jeg skal.

Annonce