{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
608 visninger | Oprettet:

Først hævelse, nu bule?? {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg har en unghest som for snart 3 uger siden stod med et hævet bagben. Den var hævet fra koden og til midt på piben. Jeg havde dyrlæge ud som gættede på en mild kodeledsforvridning. Der var ingen synlige skrammer eller noget der kunne tyde på et udvendigt slag. Nu er hævelsen forsvundet, men der er stadig en lille bule ved senen. Vi har skridtet længe og er så småt begyndt på trav. Hesten er helt rengående, både i skridt og trav, men bulen kan godt være lidt varm/lun, men intet faretruende. Den hverken hæver eller bliver varmere af en times skridt i skoven. Hesten er heller ikke øm ved palpation af bulen. Mit spørgsmål til jer er;

- Har I en ide om hvad det kan være? Måske nogen har prøvet det før? Jeg tænker om senen måske har fået en lille skade, og det er den der er ved at hele.
-Burde jeg få dyrlægen ud og tjekke den? Eller skal jeg fortsætte som vi gør nu og holde øje med bulen. Hvis den bliver værre eller rigtig varm kommer dr. dyr selvfølgelig!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Først hævelse, nu bule??
  • #1   14. apr 2018 måske et overben smiley

  • #2   14. apr 2018 Jeg har desværre mit hyr med seneskader - så udfra det, så ville jeg få hesten scannet.

    Er du heldig, så må du jo med sindsro træne videre.
    Har hesten en lille skade kan den måske nøjes med at stå stille 4-6 måneder.
    Bliver der redet videre på en skade, som bliver større, så kan det koste 1 års stilstand, eller at hesten aldrig bliver ridehest igen.

    Når det er sagt, så er det udfra at jeg desværre slåes med seneskader selv - så jeg er lidt hys.

    Mvh Charlotte


  • #3   14. apr 2018 Er der varme og evt også "blød" hævelse, så ville jeg få det tjekket igen inkl. scanning.
    Et overben skal ikke blive varmt hverken før, under eller efter ridning, så jeg ville IKKE gå ud fra det er et overben.

    Varme tyder jo på irritation, betændelse eller anden "aktivitet" i benet, så det ville jeg ikke ride videre med.


  • #4   14. apr 2018 Min lille hoppe fik et spark over senerne lige da jeg havde fået hende - det hævede vældigt op og blev varm, men var efter en uge normalt at se til, bortset fra en mindre "hård" bule på forsiden af benet - ikke på senerne. Det er et overben og uden betydning (og bliver heller ikke varmt e.l. - bulen er der bare uden at genere). Hun blev tjekket af dyrlæge og der var ingen skader på senerne, hævelsen var blot væskeansamling i vævet omkring senerne.

    Axel har haft senerne i et bagben skåret helt over. Det har efterladt et ben der har lidt buler og er tykkere end det andet ben - men ingen egentlig hævelse (altså vævet er ikke opsvulmet, det er helt normalt, arvæv gør blot benet en smule tykkere end det andet). Der har aldrig været varme i benet, udover naturligvis under den akutte fase af skaden.

    Jeg ville aldrig fortsætte genoptræning af en hest med decideret hævelse og/eller varme i benet, og da slet ikke uden at konsultere dyrlæge.


  • #5   14. apr 2018 Enig med Charlotte. Kontrolscanning. Og så ville jeg få lavet laserbehandlinger på bulen smiley

    Pas nu på med, at den "kun er lidt varm". Lige pludseligt bryder skaden op igen, og så er den endnu værre end før smiley


Kommentér på:
Først hævelse, nu bule??

Annonce