{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
896 visninger | Oprettet:

Hvad pokker gør man (panik hest) {{forumTopicSubject}}

Har idag haft en rigtig træls oplevelse med ponyen, og begynder at overveje hvordan pokker jeg kommer videre med hende.

For nogle år siden fik hun en byld på skulderen og det krævede rigtig mange dyrlægebesøg, adskillige perioder med daglig skyldning osv. Det resulterede i en hest der panikkede og flygtede og INTET kunne holde hende. I et enkelt tilfælde formåede hun at slå en koldbøtte i vores tvangsboks, da dyrlægen skulle stikke hende.

Siden har vi trænet rigtig meget, og hun har et virkelig godt stop signal i de aller fleste situationer. Har udsat hende for alt muligt "farligt" uden problemer. For nylig fik dyrlægen lov at røre ved hende uden hun var i tvangsboks, hvilket var mega stort. Men nogle gange er der stadig noget der tricker hende, og så lukker hun bare ned og flygter i panik.

Vi er tilmeldt et kursus i maj og har været igang med trailertræning. Har læsset mange gange og kørt små ture uden problemer. Idag kørte vi i skoven for at gå en lille tur. Hun var noget på mærkerne, men virkede ikke panisk. Ud af det blå panikkede hun og rev sig løs fra min kæreste og flygtede ind i skoven. Vi fik hende indfanget og rimelig ro på, og så læssede vi og kørte hjem.

Men jeg begynder at opgive troen på at tage hende med i byen, for hendes adfærd er jo temmelig farlig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad pokker gør man (panik hest)
  • #1   15. apr 2018 find en træner som arbejder med "de 7 lege"
    ja det kan godt være at det er western træning, men det er noget som virker
    I to skal lærer at samarbejde. IKke at kæmpe imod hinanden

    lad være med at læg planer her og nu. få noget ro på hende

    min hoppe kan ikke tåle dyrlæger overhovedet. hun ville hellere overfalde dem end lade dem komme til hende.
    valgte at bruge træner som brugte de 7 lege. Og det hjalp
    og så valgte jeg også at lade være med at få hende vac i en periode - de stod hjemme som foldbumser. Og det hjalp. i dag er det ikke længere farligt. Og skulle der være noget som er farligt så er det mig som hun finder støtte i. fordelen med den træning

    min hoppe begyndte efter at min vallak havde sparket hende i hovedet, så hun måtte syes med 19 sting.


  • #2   23. apr 2018 Jeg tror du har gjort det godt. Jeg tror ikke at alt kan trænes væk. Jeg ville ikke være tryg ved at børn skulle ride den. Måske den er super til selskab

  • #3   23. apr 2018 Mette - Jeg tror ej heller at alt kan trænes væk hos alle heste.. Bare se Tindur.. Han er stadigvæk bange for traktorer 5 år efter vi startede med at træne de.. Da han var i 3 mnd ridning hos Camilla Stormont så sagde Camilla at han nok skulle være traktor vænnet når han kom hjem, da der kom traktor ud på marken med hø mindst en gang ugentligt. Men nej.. Hun var meget forundret fordi han var stadigvæk vildt bange for traktoren. (dette var dog ikke noget der indgik i trænings kontrakten)
    Jeg tror at med nogle heste der er meget nervøse og sensitive, så nogle gange kan vi holde deres frygt nede så de ikke flygter, andre gange har vi ikke en chance. Så vi kan aldrig stole på at det går godt. Vi må desværre altid tage vores forholdsregler med disse heste... smiley

    Mvh TT


  • #4   23. apr 2018 tænk også på foderet.
    nogle heste bør ikke få korn (havre, men har også hørt det med byg) de får for meget energi. Og det kan også gøre at de er mere let på tå smiley


  • #6   25. apr 2018 Tak for alle jeres kommentarer.
    Foder er der fuldstændig styr på.
    Miljøtræning er praktiseret siden hesten var helt lille.
    De 7 lege osv tror jeg ikke på. Har aldrig set det praktiseret på en måde jeg vil træne med min hest.

    Heldigvis har det ikke sat sig så dybt denne gang, så med lidt planlægning af håndteringen har hun ikke haft held til at øve sig i adfærden. Jeg har haft hende med i byen ud til en venindes ridebane og det gik fint, så vi træner videre med i byen under kontrollerede forhold med forskellige forholdsregler så det ikke går galt.



Kommentér på:
Hvad pokker gør man (panik hest)

Annonce