{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Herpes
  • #1   27. apr 2018 Tager ingen steder, og ønsker ingen hjem til mig, og hilser ikke på andre sine heste smiley

    Mvh TT


  • #2   27. apr 2018 Vores stald er lukket ned indtil på søndag, men så er der også gået 3 uger siden alle gik i panik smiley

    Ude hos åbner vi op igen på søndag. For har en hest ikke vidst symptomer inden for 14 dage er den ikke smittet og hellere ikke rask smittebærer, så vidt jeg har forstået smiley
    Jeg regner da også bestemt med at stævnet vi har midt i maj bliver afholdt uden problemer..


  • #3   27. apr 2018 Arbejder på at få min hest kørt til hospital til undersøgelse. Men er lidt tilbageholdene med det. Kan være det er bedst at vente til senere, når epidemien forhåbentlig har lagt sig.

  • #6   27. apr 2018 Jeg holder mine hjemme, men kører normalt ikke så meget ud, og kommer ingen steder. Jeg begynder at ride ture ude når karantæne er ophørt rundt omkring, og så satser jeg lidt på, at folk er kloge nok til at holde hestene hjemme hvis de står i en ramt stald, selvom deres egen hest er rask.
    Weekenden efter Dalumgård holdte stævne, blev alt jo aflyst, og folk tog derfor til Fredericia i stedet. Det var så dumt og uforsvarligt gjort!


  • #7   27. apr 2018 Ballonfisken - Seriøst?? smiley hold da op hvor respektløst! smiley

    Mvh TT


  • #8   27. apr 2018 her blev der vaccineret i går, så går der lige 11 dage endnu så kan vi ikke smittes smiley jeg er nødsat til at ride på rideskolen som ingen forholdsregeler tager... så vi har stævne der om nogle uger, som jeg ikke deltager i fordi vi ikke bliver klar smiley

  • #9   27. apr 2018 Jeg bliver pt i egen stald. Virussen overføres ikke blot luft-mæssigt eller ved direkte berøring mellem hestene, men også gennem os, vores krop og tøj.

  • #10   27. apr 2018 TT
    Jep, der kender jeg nogle der gjorde smiley


  • #11   27. apr 2018 Lunse og Samse: det kan de nu godt. Men vaccinen gør det mindre sandsynligt og symptomerne er mindre slemme, hvis det skulle ramme :). Har jeg læst mig frem til.

  • #12   27. apr 2018 det skal nok passe, som med alle andre vacciner, så mindsker det kun chancen for sygdom smiley men med mit uheld de sidste 2 år vil jeg nu gerne undgå min bliver smittet smiley

  • #13   27. apr 2018 Forståeligt nok smiley


    Derudover. Jeg har hestene der hjemme og er meget sjældent i kontakt med andre heste, så der er så godt som 0% risiko for jeg har noget her. Plus vi havde smed før udbruddet.
    Jeg har været ude i og ride ved Hindsgavl alene uden at møde nogen, men har undgået forsamlinger.


  • #15   27. apr 2018 Jeg har været ude og låne ridebane hos en bekendt, og har ingen skrupler ved det.

    Jeg tager ikke min hest med ind i fremmede stalde og lader hende ikke hilse på andre, men derudover tager jeg ikke de store forholdsregler. Planlægger også at tage på kursus i kr. himmelfartsferien. Jeg sætter min lid til at dem der har smittede heste eller mistanke herom, sørger for at lukke ned, så det ikke kommer ud.



  • #16   27. apr 2018
    Vaccinen virker ikke på andet end abort og så vidt jeg ved så er det ikke sikkert at det virker på den. Som jeg forstod på min dyrlæge da hun var her i forbindelse med tandtjek, så virker den vaccine på en anden type herpes end den her.

    Jeg er ikke totalt panisk, men håber og stoler på istedet at folk er kloge nok til at kigge på ens hest og lade være med at hive den til stævne eller andre fra stalden hvis en er sløj. Ligesom diverse fagfolk er opmærksomme på det og tager deres forholdsregler.

    Jeg synes den her artikel er ganske fin og forklare det godt.
    https://www.everhorse.dk/nyhedsarkiv/Forebyg-smitte

    " Helt overordnet er der altså ingen grund til at erklære undtagelsestilstand og aflyse alle arrangementer for dig og din hest, hvis ikke du har mistanke om smitte. Blot tage lidt ekstra forholdsregler.

    For at begrænse smitten med herpes virus er det allervigtigste, at du udviser rettidig omhu, monitorerer din hest og har forståelse for hvordan sygdommen smitter. "


  • #18   27. apr 2018 Krikken: nu er min altså en vallak... så for at modvirke mod abort tror jeg sku ikke lige på XD

    Vi har derudover haft samtale med både ansager dyrehospital og univet. som begge forslår at vaccinere mod denne virus smiley og det er alle heste, ikke kun drægtige hopper smiley men fordi vi er i området med 2 rideskoler, hvor begge steder har heste der kommer langt for stævner smiley


  • #19   27. apr 2018 Puha frygtelig frygtelig sygdom der desværre i dag har kostet den første hest. Hvis hesten bliver ramt af lammelse kan der gå op til 18 måneder inden hesten er normal, og nogle heste bliver aldrig normale igen. Så jeg tager heller ikke mine heste nogen steder lige nu. Kan godt være det er lidt hysterisk, men hvis vi dog bare kan afgrænse sygdommen til få stalde så smitterisikoen bliver mindre så er jeg hellere end gerne hys med det.

  • #20   27. apr 2018 I fokusere dog bare desværre på "jeg tager ikke min hest nogen steder". Men smitten bæres også af jeres hud og tøj, hvis i har været i kontakt med en eventuelt smittet hest. Det er en noget så grum sygdom hvis den rammer nerverne. Min veninde var i USA hvor de blev ramt. Der var lockdown og alt blev sprittet af, og tøjet desinficeret. Ingen af de smittede heste overlevede.

    Jeg siger ikke at man skal være hysterisk. Men vær opmærksom på smittefaren gennem mennesker også - det kan bæres via os og vores tøj.


  • #21   27. apr 2018 Hmm, jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har fulgt med i det, da mine to heste står herhjemme og vi normalt ikke rigtig kommer ud smiley
    Var dog til stævne på den lokale rideklub for 14 dage siden, hvor jeg intet havde hørt om det, og skal til terræn træning i morgen, hvor der kun kommer få heste og vi er ude og med god afstand til hinanden.
    Ved godt det stadig kam smitte, men må stole på at de få det skal med bliver hjemme, hvis de er i risiko for at bære smitte.
    Jeg får selv biologisk medicin plus anden stærk immunnedsættende medicin (er de begge), og jeg tog da også ud mellem andre mennesker, i ikea mv, da der var influenza virus i omløb. Men tog mine forholdsregler og passede på mig selv, og blev da heldigvis heller ikke ramt af den, selvom at jeg var/er i højrisikogruppen smiley
    Så ja, jeg ved ikke rigtig hvad man bør og ikke bør, men følger bare min mavefornemmelse, selvfølgelig uden at rende med hovedet under armen..


  • #22   28. apr 2018 Hos os har vi en lille isoleret flok, men jeg havde hovtrimmer ude sidste fredag, og efterfølgende er hun blevet enormt snottet og havde feber i torsdags.
    Jeg får taget en prøve i næste uge på hende. Hun står i Sønderjylland så hvis hun er smittet, er den også kommet hertil... Jeg har skilt hende fra de andre heste og desinficeret alt, hvad hun har været i nærheden af. smiley Og så håber jeg inderligt, at hun ikke har smittet den ifolede hoppe her.. Ingen får lov at komme til stalden før vi ved besked, og hun kommer end ikke ud på tur, før jeg ved, om hun er smittet eller ej, og så først når smitten er væk. smiley


  • #23   28. apr 2018 jeg kommer ikke i andre stalde. rør ikke ved andre heste
    er noget hys når det kommer til sygdomme som fx herpes


  • #24   29. apr 2018 Vi har to drægtige hopper i stalden med termin nu her... og efter den meget voldsomme udvikling af virussen er vi alle meget "hysteriske". Både mht. hopperne/føllene og vores rideheste.

    Vi har ingen adgang for udefrakommende, ingen heste kommer her, og vi kører ikke med vores egne. Hverken til stævner, undervisning eller andet.

    Vi har begrænset ALT - dyrlæge, smed, undervisning, behandlere af forskellig slags. Selv med salgsheste er der begrænset ift. at komme og kigge. Selvfølgelig kan vi få akut dyrlæge/smed, men så får de besked på at være meget omhyggelige... og vi ser helst, de kommer her som det første sted smiley

    Heldigvis er vi en privat stald uden meget kontakt med øvrige stalde/rideklubber.

    Man skal tage den SÅ alvorligt. Jeg skal ikke miste min hest pga. den dumme virus... ikke en særlig køn måde, de kommer herfra på. Det er den aggressive variation af den. Og de to skønne føl, vi har glædet os sådan til skal selvfølgelig heller ikke nyde noget. Hvis alle tager det alvorligt og er omhyggelige, så får vi forhåbentligt snart stoppet spredningen smiley

    Jeg ville aldrig tage til stævne eller andet i en periode som denne. Synes staldene med smittede heste eller mistanke herom burde komme i karantæne som ved kværke...


  • #25   29. apr 2018 tror nogen mere mere egoister end andre. de fatter ikke at det er nogen som kan ramme alle. det er jo ikke for sjov at dyrlægerne går ud og advarer imod at man flytter rundt på heste - stævner eller ej.så meget kan et stævner altså hellere ikke betyde.

    så hellere være hys smiley og være sikker på at ens heste har det godt når alt det her er overstået.
    køber ikke engang brugt udstyr i denne tid


  • Monalisa V
    Monalisa V Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #26   3. maj 2018 I was told by my Dr that herpes (Human Herpes virus) doesn't have a cure even the World Health Organisation(W-H-O) said it that Herpes doesn't have a cure then i became suspicious and curious about this news and testimony of Alicia saying she got cured of Herpes from a clinic she mention that cure her permanently and she became Herpes negative without any side effect with their herbal natural herbs,my email is healthmedlab@gmail.com And at this point i have been suffering for a chronic Herpes for more than 10 years and this disease has restricted me from job opportunities and traveling out the country, that was how i gave them a try but the most surprising and amazing part,i got the medicine and do as instructed,today am no longer a carrier of Herpes but negative, you out there can also try your luck if you have been keeping and hiding this disease in your blood system.

  • Monalisa V
    Monalisa V Tilmeldt:
    maj 2018

    Følger: 1 Svar: 2
    #27   3. maj 2018 I was told by my Dr that herpes (Human Herpes virus) doesn't have a cure even the World Health Organisation(W-H-O) said it that Herpes doesn't have a cure then i became suspicious and curious about this news and testimony of Alicia saying she got cured of Herpes from a clinic she mention that cure her permanently and she became Herpes negative without any side effect with their herbal natural herbs,my email is healthmedlab@gmail.com And at this point i have been suffering for a chronic Herpes for more than 10 years and this disease has restricted me from job opportunities and traveling out the country, that was how i gave them a try but the most surprising and amazing part,i got the medicine and do as instructed,today am no longer a carrier of Herpes but negative, you out there can also try your luck if you have been keeping and hiding this disease in your blood system.

  • #29   3. maj 2018 Håber da ikke det var det min heste fejlede da de havde høj feber for nylig smiley

  • #30   3. maj 2018 Peter Hjuler fra horsedoc.dk
    Lavede en virkelig god live optagelse på hans hjemmeside i dag.
    Han fortalte grundigt om sygdommen, vaccine, stævner, hvad man som hesteejer bør gøre. Og svarede på utallige spørgsmål.
    Virkelig værd at gå ind og se


  • #31   3. maj 2018 det sidste nye er at de overvejer at dyreskuet overvejer om de skal droppe heste i år.

    det lyder også som om at der er mere i gære i det fynske...

    men tænk at 3 heste er døede på grund af herpes... og flere er stadig syge


  • #32   3. maj 2018
    Stop, stop, stop, stop, stop inden der går panik og rygter i den.
    Højgår har netop opdateret.

    https://www.facebook.com/HoejgaardHestehospital/photos/a.371264646279779.86846.371259792946931/1939952192744342/?type=3&theater

    " Herpesvirus opdatering Fyn
    Nu ser det endeligt ud som om der er lys for ende af tunnelen her på Fyn!
    Der florerer mange rygter om mange steder, hvor der konstateres herpes, men faktum er at på Fyn, er det de samme 3 besætninger, som vi har kendt til de seneste ca. 2-3 uger. Der har altså ikke været konstateret flere tilfælde af den aggressive form, end dem der allerede er beskrevet før. Udtalelsen fra Seges, DDD og DRF beskrev et nyt tilfælde der skulle være opdaget d. 1. maj, hvilket ikke er korrekt. Denne besætning var kendt allerede og er med i de 3 kendte stalde.
    De prøver der ellers har været positive rundt omkring fra heste med feber, har været den anden type herpesvirus (EHV-4), som er den mere almindelige luftvejs virus, der giver forkølelses symptomer og feber.

    På Højgård Hestehospital er alle indlagte heste testet negative for udskillelse af Herpes virus og alle heste overvåges 2 gange dagligt med temperatur måling.
    Kræver din hest dyrlæge hjælp kan du derfor godt besøge os på hospitalet. Vi henstiller selvfølgelig til at i har taget alle forholdsregler for ikke at bringe smitte med jer hertil.

    Har din hest akut brug for dyrlæge hjælp så tager vi selvfølgelig imod den og tager alle forholdsregler i forhold til smittespredning.

    Vi vil godt bruge anledningen til at rose jer heste ejere over hele linjen om at stå sammen og gøre det helt rigtige ved at stoppe ind og udgang af heste til jeres stalde og fik startet intensiv overvågning, så snart I fik hørt om situationen. Det har været virkeligt imponerende, at så mange mennesker har stået sammen og fået dette under kontrol.
    Så nu skal vi lige det sidste stykke i mål, inden vi kan begynde at overveje ophævelser af karantæner rundt omkring. Derfor er det vigtigt at I fortsat følger anvisningerne, der nu bliver udstukket igennem det fælles udspil der kom fra Seges, DDD og DRF i går. "

    Dyrskuet overvejer ikke at droppe hestene i år, kun HVIS der stadig er virus tilstede når det er tid til dyrskue. Igen. Ingen panik, træk vejret, læs artiklerne og hold jer til fakta smiley


  • #33   3. maj 2018 Ikke $¢€÷`<~¬|¶×<^~™^ om den herpes skal blive ved så den ødelægger mit dyrskue smiley

    Mvh TT


  • #34   4. maj 2018 Rooooolig nu. Som krikken siger, er det ikke på tale at droppe dyrskuet. Det er først noget de forholder sig til 14 dage før, og der skulle virussen gerne være under kontrol smiley

  • #35   4. maj 2018 Ballonfisken - Jeg skrev næsten samtidig som Maria, så mit svar var til det over.. smiley så jeg blev RIGTIG glad for Maria sit indlæg smiley

    Mvh TT


  • #36   4. maj 2018 Det var heller ikke så meget til dig smiley

  • #37   4. maj 2018 Nå okay, det troede jeg pga min reaktion smiley

    Mvh TT


  • #38   4. maj 2018 Ja det kan jeg godt se smiley

  • #39   4. maj 2018 Så er det løs i Jylland - desværre i min baghave, jeg bor i Ulstrup og bruger Frijsenborg dyrlægerne smiley

    http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-05-04-hesteherpes-har-spredt-sig-hest-aflivet-i-Jylland

    Pas på jeres heste derude - jeg bliver hjemme.



    Mvh Charlotte


  • #40   4. maj 2018 øv øv
    jeg tror at skal man det helt til livs, så bør alle stævner/opvisninger mm droppes for en periode.
    det hjælper jo ikke nogen når der er folk der trodser de advarsler som der er givet.


  • #41   4. maj 2018 De to af tilfældene i Jylland er åbenbart uden årsagssammenhæng til Fyn. Den sidste er åbenbart ikke afklaret endnu.

    Fra SEGES, rideforbund og dyrlægeforeningen
    I går (3. maj) offentliggjorde et af de laboratorier, som danske dyrlæger sender mange prøver til, at der var identificeret 3 positive herpesvirustilfælde i Jylland: to type 1 og et type 4.
    Laboratoriet har ikke hjemmel til at give information om indsendende dyrlæge eller hesteejer.

    De to af tilfældene (type 1 og type 4) er der efterfølgende redegjort for fra indsendende dyrlæge. Det drejer sig om heste i små private besætninger, hvor der ikke er kontakt til andre. Besætningerne er isolerede. De kan altså ikke kædes sammen med udbrud på Fyn eller i nogle andre sammenhænge, hvorfor de klassificeres som enkelttilfælde under kontrol.
    Den tredje positive prøve (type 1) taget indenfor postnummerområde 6xxx er der endnu ikke redegjort for (området kan laboratoriet af lovmæssige årsager ikke specificere nærmere).


  • #43   5. maj 2018 Dyrlægerne Nørhald har slået dette op på deres facebook for 15 timer siden:

    HER ER NYESTE OPDATERING FOR ØSTJYLLAND??

    Danske hestedyrlæger har en lukket Facebook-gruppe, hvor alle mistænkte og bekræftede udbrud deles

    Status på falderebet af 04.05.18 er:

    SKANDERBORG: Herpesvirus 4 er diagnosticeret vha. PCR - dvs. den ufarlige type Herpesinfektion

    BJERRINGBRO: Herpesvirus 1 er diagnosticeret vha. blodprøve, som viste meget svagt positivt resultat - dvs. ret usikker diagnose indtil videre

    SØNDERJYLLAND: Herpesvirus 1 er diagnosticeret vha. PCR - det præcise sted og type af brud er på 2. døgn endnu ukendt, da ingen dyrlæge har meldt sig

    ?? INDTIL VIDERE ER DEN MEGET SMITSOMME OG AGGRESIVE FORM AF HERPESVIRUS 1 INFEKTION DERFOR KUN BEKRÆFTET PÅ FYN, SOM FØRSTE GANG BLEV RAPPORTERET FOR 2-3 UGER SIDEN ??



  • #44   5. maj 2018 Er jeg den eneste der har tænkt på om smed og dyrelæge også holder 'reglerne' hvis ens rideklub er 'lukket'. For hvis de ikke gør, kan de jo også være en smittebærer ikke?

  • #45   5. maj 2018
    Det gør de absolut - alle fagfolk er meget opmærksomme på det.


  • #46   5. maj 2018 Min trimmer gjorde ikke......

  • #47   5. maj 2018
    Så er de en røv med øre smiley Min dyrlæge har aflyst alle ikke akutte tandlæge besøg fordi det tager for lang tid og desinficere tingene mellem hvert besøg, smeden tager sine forholdsregler - en del af de fynske smede har skrevet og beskrevet det på facebook.

    Uden at træde nogen over tærene, ville det ikke undre mig hvis Adam ikke havde taget sine forholdsregler.


  • #48   5. maj 2018 Han siger, at han tgaer forbehold for det nu.. ??

  • #49   5. maj 2018
    Det håber jeg da for de der bruger ham :o)


  • #50   5. maj 2018 Synes de glemmer nogle af tilfældene. Hvad med den der døde i Ulstrup?

  • #51   5. maj 2018 Adam..? Går udfra det er en dyrlæge på Fyn.. ikke?

  • #52   5. maj 2018
    Adam er en barfodstrimmer smiley


  • #53   6. maj 2018 #50
    Den i Ulstrup er den der kun er diagnosticeret ved blodprøve, hvor udslaget var meget lille.


  • #54   6. maj 2018 Min smed har i hvert fald skrevet ud at han skifter eller desinficerer sit tøj mellem hvert besøg, desinficerer sit materiale og værktøj mellem hvert besøg og selvfølgelig sine hænder mm. - håber alle fagfolk følger trop der smiley


    Men synes det er utrolig forvirrende med alle de rygter og ikke rygter - jeg synes ikke der er kommet nogen ordentlig samlet melding om hele den nuværende situation især med Jylland. Men vores stald er selvfølgelig lukket pt, men ville være rart at vide hvordan det hele står til så man ca kan regne ud hvor længe vi skal holdes lukket...


  • #56   6. maj 2018 Rosa
    Ja altså det er jo både og, for det er jo også rart at folk kommer ud med det, så vi andre kan forholde os til det. For hvis det er rigtigt at der er de der steder i Jylland og en hest aflivet, så ville vi jo ikke vide det nu, for dyrlægerne er ikke rigtig kommet med noget omkring det. Men det er klart når folk får frit spil på den måde, så går det jo galt på et tidspunkt, og så kommer der usande meldinger på banen...

    Men det var rart i starten da man bare kunne følge Højgård, det er bare lidt øv at de ikke har været på banen i noget tid ift Jylland, men går ud fra at de afventer så de kan komme med de helt korrekte meldinger smiley

    Så vi må vel bare vente og se...


  • #57   6. maj 2018 Er der nogen der har nogen ide om, hvordan herpes er pt i Østjylland?

  • #58   6. maj 2018 Ikke udover dette som blev skrevet i forgårs

    profilbillede
  • #60   6. maj 2018 Ja nemlig smiley

  • #61   6. maj 2018 Nørhald har lagt dette op for to timer siden. Tænker det burde være valid info.

    Dyrlægerne Nørhald
    2 timer ·
    ?? OPDATERING PÅ HERPES UDBRUDDET 06.05.18 ??

    Status ved udgangen af uge 18 er, at den meget aggressive type af Herpes 1 fra Fyn endnu ikke er bekræftet i udbrud i Jylland

    Der er rapporteret om to positive tests for Herpes 1 i fredags, men der er ingen forlydender om besætningsudbrud i stil med tilstandene på FYN

    ?? VORES BEKYMRINGSNIVEAU ER DERFOR IKKE STEGET ??

    Vi anbefaler, at man følger anvisningerne fra Dansk Rideforbund og Den Danske Dyrlægeforening:
    https://www.rideforbund.dk/…/Anbefalingertilhaandteringafhe…

    Enkelte stalde har valgt at lukke for til- og afgang ud fra et forsigtighedsprincip, ligesom nogle stalde forlanger vaccination mod Herpes. Vi hverken fraråder eller anbefaler disse foranstaltninger, da beslutningen er op til den enkelte stald

    I morgen, mandag, er vores hospital åben for patienter. Vi indskærper dog, at vi kun modtager patienter fra besætninger i gruppe 1

    Giv os et ring, hvis du er i tvivl ??


  • #62   6. maj 2018 Stadig lidt træls at man ikke får at vide hvor den herpes i Jylland er fundet..

  • #63   6. maj 2018 Synes det hele er træls.. smiley at jeg ikke kan deltage i noget som helst på den lokale rideskole osv.. smiley

    Mvh TT


  • #64   7. maj 2018 TT
    Det er måske lidt af et luksusproblem ift dem der rent faktisk har syge heste... smiley Men ja det er da øv at det hele må udskydes lidt, men det er trods alt noget vi overlever.


  • #65   7. maj 2018 Ja det har du fuldstændig ret i! smiley

    Mvh TT


  • #66   7. maj 2018 LM & C: det er ikke sikkert, vi nogensinde får at vide - det kommer an på, om dyrlæge/hesteejer selv melder ud. Men eftersom det er postnr 6xxx, så er det i sønderjylland, så jeg tænker ike at din nordjyske hest er i umiddelbar fare smiley

  • #67   7. maj 2018 Der er mange rygter om herpes på vilhemsborg.. er det sandt eller?

  • #68   7. maj 2018 .... lad nu være med og spekulere i rygter.

  • #69   7. maj 2018 6xxx kan jo være hele sønderjylland og op langs vestkysten til ringkøbing.

    Og ja det er da træls ikke at vide det præcist, men når et dyreklinik vælger at gå ud og mane lidt til ro, så tænker jeg man kan stole på at der endnu ikke er tegn på at det løber løbsk.



  • #71   7. maj 2018 Britt - Undrer du dig ikke over hvorfor dyrlægerne ikke går ud og anbefaler herpes vaccination?
    De hverken anbefaler eller afviser vaccinen.. Og så længe de ikke anbefaler den så må der jo være nogle ret store risikoer.. smiley

    Mvh TT


  • #73   7. maj 2018 Rosa - Nå okay smiley det kunne de jo have skrevet der hvor jeg læste det.. smiley så må de jo lave en blanding af den almindelige vaccination vi giver og herpes så vi får det hele og er rustet til fremtiden smiley

    Mvh TT


  • #74   7. maj 2018 TT: for at hesten fremover er dækket af herpes vaccinen skal de vaccineres hvert halve år smiley derfor kan den ikke være en del af den anden vaccine smiley

  • #75   7. maj 2018 Mimre
    Der vil jeg nu aldrig sige aldrig, der skal ikke meget til før sådan en virus rykker sig, plus at den jo lige har været (og muligvis stadig er?) i Bjerringbro, hvilket jo er Midtjylland. Der har lige været stort internationalt stævne her i Aalborg, så risikoen for at nogle fra Fyn eller andre steder eller lande med herpes, har taget den med herop, den er der da. Den risiko er der selvfølgelig altid, da herpes ofte er i udbrud et eller andet sted, men sjældent så aggressivt som nu.

    Og trods det at du tænker at min nordjyske hest ikke er i fare, hvilket jeg udmiddelbart kan give dig ret i, så er stort set alle stævner og rideskoler i hele Nordjylland lukket lige pt - så det skal da mere være derfor der ikke umiddelbart er fare her i Nordjylland smiley


  • #76   7. maj 2018 TT: vores dyrlæge på Ansager og Univet har begge forslået at vaccinere smiley

    Vaccinen beskytter ikke mod virussen, men den gør smitte risikoen mindre, samt symptomerne mildere. 1 skud vaccine tager 12 dage før det virker, så skal hesten vaccineres igen efter 4-6 uger smiley derefter er det lidt op til en selv om man vil vaccinere hvert halve år, hver år eller stoppe vaccinen smiley Vi er i vores stald med 5 heste vaccineret, vi står lige op ad rideskole og stor ridecenter smiley og ridecenteret tager ikke forholdsregler (kan man så heller ikke sige rideskolen gør som sådan...)


  • #77   7. maj 2018 Ro på.

    Jeg har ikke læst original litteraturen bag hesteherpes vaccinen. Det jeg har set af "anden hånds litteratur" (fx at en journalist har genfortalt hvad de (ikke) har forstået) , så tager det op til 3 mdr før der er effekt. Den beskytter bedst mod de mere ufarlige varianter - og jeg er ikke sikker på, hvor god dækning den overhovedet giver.
    Når jeg det, kan jeg lave en søgning på arbejdet på pubmed - man kan jo håbe på en rolig vagt...
    Men jeg vaccinerer ikke før jeg har original litteratur.

    Men hvis vi går ud fra, at hesteherpes normalt kun smitter 10 dage efter feberfri, så vil der være mikroskopisk risiko ved at flytte dyr, fra feberfri stalde uden kontakt til smittere.
    Hvis der har været feber, negativ test, så bør der være mikroskopisk smitterisiko efter alle har været feberfri i 14 dage.
    Har der været positiv test i bestanden, men alle raske og feberfri i 3 uger, bør der være meget lille risiko for smittefare.

    De forholdsregler der anbefales til stævner kan koges ned til
    - lad ingen hest komme i kontakt med noget en mulig smittet hest har været i berøring med, eller kan have hostet på. De andre bør være raske og uden smitterisiko, da de ikke har haft feber i 10 dage - men vi håndterer alle heste +udstyr somom der er potentiale for luftbåren smitte.
    - Jamen, hey, det minder om forholdsregler for isolerede influenza patienter på sygehusene, oversat til hestestald. Og det virkede fint på sygehusene.
    Hygiejne virker. På al smitte.

    Jeg tror godt på at DR's anbefalinger kan gøre det.
    Det vigtigste er bare, at folk holder god hygiejne og tester på mistanke og melder positive fund.
    - Hvis alt lukkes ned risikerer vi, at folk lægger skjul på mistænkte smittede - af frygt for de store konsekvenser for falsk alarm.

    Summa summarum - komplet nedlukning har store omkostninger, inkl insitament til at tøve med at teste og melde.
    Hygiejne stopper influenza smitte hos mennesker - så det skal også kunne stoppe herpes.
    (og så en lille undring. Ifølge Google dør 2% af de heste, der bliver syge af kværke. Kværke er almindeligt, mange flere heste dør af kværke end herpes. Den mest almindelige dødsårsag hos heste er aflivning pga bevægeapparat sygdomme.
    - Hvorfor vil I gå all in for den sjældne hesteherpes men ikke de ting, der slår flere ihjel?
    - Jeg tror, at det er et menneskeligt grundvilkår at være mere bange for det sjældne, end det almindelige. Den almindelige fare i hverdagen lærer vi at leve med. Vi er bange for hesteherpes, fordi vi ikke har lært hvilke handlinger der giver kontrol. - men det kan vi jo lære, og så forsvinder panikken, måske reduceres smittepres generelt når vi øver os på hygiejne.


  • #78   7. maj 2018 Lunse - ok smiley vel jeg kommer ikke til at vaccinere før Rocky evt begynder at komme meget ud i byen smiley da vi her hjemme ikke tager ret mange steder hen smiley men forstår godt at I gør!

    Mvh TT


  • #79   7. maj 2018 Doktor who, hvis jeg kunne give dig tyve thumbs up havde jeg gjort det smiley

  • #80   7. maj 2018 ????

  • #81   8. maj 2018 Ang herpes virus på Vilhelmsborg.
    Prøven var negativ, dvs INGEN herpes i Århus rideklub på Vilhelmsborg


  • #82   8. maj 2018 De fleste prøver her fra Jylland er kommet tilbage negativt, så gad vide om der overhovedet er herpes i Jylland, udover det der altid har været og altid vil være smiley

    Sikkert falsk alarm, og ingen decideret grund til at lukke det hele. Men selvfølgelig bedre at være på den sikre side smiley


  • #84   8. maj 2018 Anja
    Ja der er 1 hest der muligvis er død af herpes, men det vides ikke helt sikkert, da prøven kun var meget svag positiv. Så måske er den død af herpes, måske noget andet. Plus at det er et enkelttilfælde, og de vil altid opstå rundt i landet og i verden, det behøver ikke at have noget at gøre med det der florerer på Fyn smiley


  • #85   8. maj 2018 Når jeg ser den seneste opdatering på dette kort, så syntes jeg faktisk roligt jeg kan trække vejret ned i maven . Det er selvfølgelig altid en god ide at tjekke temperatur i dagene optil hvis man skal i byen med hesten, men at holde sig væk fra alting som situationen ser ud nu, det vil jeg ikke.

    http://tinedall.dk/hesteherpes2018/


  • #86   8. maj 2018 jeg lægger bare de nyeste fra de forskellige nyhedssider

    men de lukker jo ikke bare ned for heste til et hestemarkede hvis der ikke er noget i gære


  • #87   8. maj 2018 De viser bare ansvar ved at tage sine forholdsregler smiley

    Mvh TT


  • #88   9. maj 2018 #86.
    Hvordan skal de overholde stævne hygiejne & lade folk se og røre varerne (, som her er heste)?
    Der er logisk nok ikke at have klassisk hestemarked.

    Der er noget i gære.
    Der har været en jysk stald og (var det 3?) på Fyn?
    Og fx et tilfælde i Slesvig.
    - Som jeg ser det, er det åbenhed om mulig smitte +god hygiejne, der er vejen frem.


  • #89   9. maj 2018 Dokter Who
    Tillad mig at rette dig - der har været muligvis 1 jysk hest. Ikke en stald, og det er ikke engang konstateret at det er det smiley

    For mig at se har det for alle andre end fynboerne været en storm i et glas vand...


  • #90   9. maj 2018 LM C.
    Det er muligt, at du har fuldstændig ret.
    Vi baserer alle vores holdninger på 2 eller 3 hånds information.


  • #91   10. maj 2018 Vi har lukket ned i 2 uger, selvom vi bor på Sjælland.

    Jeg er dog ikke voldsomt bekymret. Har heller ikke min gang i mange forskellige stalde, så jeg tænker ikke særlig meget på den virus.


  • #92   10. maj 2018 Det ser jo ud til at falde ned igen - lad os bare fortsætte sådan indtil 'det' er færdigt

  • #94   18. maj 2018 SEGES Heste slog dette op på facebook igår, og når de igen åbner for stævneopstaldning, så tænker jeg ikke der er grund til at være så bekymret længere.



    SEGES Heste
    I går kl. 14:00 ·
    Opdatering vedr. Herpesvirus 1 pr. 17. maj 2018

    Der er stadig ikke kendskab til spredning af den ”aggressive” herpesvirus type 1, som har givet sygdom i enkelte besætninger på Fyn. Anbefalingen om at undgå samlet opstaldning kan derfor ophæves. Det er stadig vigtigt, at alle tager temperatur på heste, der skal møde andre heste, så vi sikrer, at kun raske heste møder raske heste ved samlinger.

    Vi anbefaler, at alle arrangører ved samlinger af heste beder deltagerne udfylde en tro- og love erklæring, hvor den ansvarlige for hesten underskriver, at der ikke er tegn på smitsom sygdom i stalden/besætningen, hvor den kommer fra, samt at der er taget temperatur på hesten i 10 dage op mod samlingen, hvor temperaturen ikke har været 38,3 oC eller der over.

    Find udkast til Tro- og Love-erklæring på www.hestekontoret.dk

    Alle har et ansvar
    Det er stadig kun heste fra stalde/besætninger i gruppe 1, der bør mødes med andre heste:

    Gruppe 1: Raske stalde
    - Daglig observation af alle heste
    - Daglig temperaturtagning anbefales
    - Ved deltagelse i samlinger (stævner, væddeløb, kåring, dyrskue, avl) bør man tage temperatur dagligt af alle heste i stalden 10 dage før, man tager afsted.

    Gruppe 2: Stalde med symptomer på luftvejsinfektion
    - Karantæne 14 dage efter sidst raskmeldte hest
    - Isoler syge heste, så vidt muligt
    - Daglig temperaturtagning

    Gruppe 3: Stalde med Herpesvirus 1 infektion
    - Karantæne minimum 3 uger efter sidst raskmeldte hest
    - Isoler syge heste, så vidt muligt
    - Temperaturtagning morgen og aften
    - Desinfektion og tøjskift for alle med kontakt til stalden
    - Desinfektion af udstyr og staldoverflader inden genåbning af stalden

    Find tidligere opdatering samt retningslinjer og anbefalinger på www.hestekontoret.dk

    Med venlig hilsen
    Dansk Ride Forbund
    SEGES
    Den Danske Dyrlægeforening – Faggruppe Heste


Kommentér på:
Herpes

Annonce