{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.403 visninger | Oprettet:

Hvor længe? Gaffelbåndskade {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg vil lige høre jer der har stået med en hest med gaffelbåndskade (gerne i betændelses tilstand) hvor længe gik der inde jeres hest var fit for fight igen? og hvordan lød jeres forløb under skaden? (stod den på boks, sygfold og evt. hvad i lavede aktiviteter)

Står selv i samme situation med skadet hest, og er nysgerrig på at høre jeres oplevelser. smiley


Kommentarer på:  Hvor længe? Gaffelbåndskade
  • #1   23. maj 2018 Jeg fik af dyrlæge at vide en tids horisont på 7 måneder, men fik ok til genoptræningen efter 5 måneder.

    En sene heler utrolig langsom, da der er svag blodforsynnig der til. Så jeg brugte varme til at øge blodforsyningen.

    Han fik dagligt varme grødomslag, varme afvaskninger, forskellige varmecremer, og lammeskind på benet resten af tiden, havde det været i dag, havde jeg nok brugt BOT, desuden brugte jeg heiling.

    Derved mindskede jeg hans sygedoms periode med 2 måneder.


  • #2   23. maj 2018 4 uger...
    Laser hver 4 dag. Tag kontakt til Line Witzel på facebook fra Witzel Horsecare


  • #3   24. maj 2018 Problemet med gaffelbåndsskader er, at det har STOR betydning, hvor den sidder henne på benet, og på hvilke ben den sidder, hvor stor skaden er, hvor den sidder henne i senen, hvad der har udløst den, hvor gammel hesten er, hvordan hesten opfører sig som syg, og om der er yderligere skader i området fx kronisk irritation eller skade på knoglevedhæftningen.

    Der ved kan man hører, at gaffelbåndsskader er meget forskellig fra hest til hest - og smid så en ejer oveni, som måske er for tålmodig eller utålmodig, så har du cocktailen til meget forskellige forløb.

    Er det umuligt at få en gaffelbåndsskadet hest tilbage som ridehest - absolut ikke. Der går masser af heste rundt med helede gaffelbåndsskader, også på højt plan både nationalt og internationalt.

    Det der er helt sikker er, at man ikke har fundet “løsningen” - når dyrlæger tilbyder alt muligt mellem himmel og jord af behandling PRP, IRAP, laser, boksro, fold, vandbånd ect betyder det bare, at ingen ved hvad der virkelig virker, og hvorfor nogle kommer sig og andre ikke gør det.

    Det der gælder er, at man skal undgå aflastningsskader - dvs at har hesten ondt og aflaster sig til en skade et andet sted, så starter du en ond cirkel - det skal undgåes, og her kan man så betale i mindre eller mere dyre domme for fx PRO, IRAP, laser ect og satse på at det hjælper.
    Hvad er årsag til skaden opstår - en foldskade er nemmere at få til at hele, end hvis det skyldes forkert benstilling, som man jo ikke kan ændre på.

    Og så det allervigtigste TID - de fleste dyrlæger ved allerede når hesten kommer første gang med skaden, hvorvidt den vil blive aflivet indenfor det næste halve års tid, fordi ejeren ikke har tålmodighed/lyst/råd til at have en langvarig syg hest.

    Jeg har selv en hest gående med en af de alvorlige gaffelbåndsskader på et bagben, oppe mellem to knoglefremspring. Det værst tænkelige sted for en dressurhest. Han er lige begyndt at blive gået ture med efter 11 måneder på fold. Og han har været haltfri lige siden skaden blev opdaget. Jeg regner med at begynde at skridte ture her sommeren over, og så håber jeg vi kan ride lc-niveau hen over efteråret/vinteren. Med håb om at han næste år kan komme tilbage på mb-niveau.

    Han er så en hest, som absolut ikke kan tåle boksro eller sygefold, så han blev smidt ud på alm fold fra dag 1 af.
    Til gengæld opdagede jeg skaden før den lavede kronisk betændelse, eller ødelagde knoglevæv.
    Og det er primært en træningsskade, og ikke pga eksteriør e.l. Så det kan jeg arbejde med.
    Jeg har hestene hjemme, så han har bare været min selskabshest til min anden hest, så billig i opstaldning.
    Og han blev kontrolscannet efter 7 måneder, hvor skaden var 3/4 del ophelet uden arvæv - hvilket jo er yderst positiv, men også derfor han har fået ro yderligere 4 måneder.
    Og så har jeg i hele forløbet haft en anden hest at ride på, så jeg venter gerne på ham.

    Så mit bedste forslag er, at tale med din dyrlæge om fremtidsudsigter og forventet behandling - som du kan se her, kan du jo reelt ikke bruge vores viden til noget, da det svinger mellem 4 uger med laser og så var alt vel, til 11 måneder på fold før genoptræning.

    God bedring med din hest.

    Mvh Charlotte


  • #5   24. maj 2018 seks mdr på mindre fold, måtte heller ind gerne skridte små ture, men det kunne min hoppe desværre ikke kapere.
    derefter i genoptræning i 4 mdr
    så det er en lang proces


  • #6   24. maj 2018 Stald Phoenix : gælder det også ved en gaffelsbåndsskade, som er lavet på fold?
    Spørger kun af ren nysgerighed smiley


Kommentér på:
Hvor længe? Gaffelbåndskade

Annonce