{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.795 visninger | Oprettet:

Hvad er min hest værd? {{forumTopicSubject}}

Jeg har lånt min hest ud, og det er selvfølgelig med forkøbsret. Så selvfølgelig skal der en pris i kontrakten, så låner og jeg ikke bliver uvenner over en pris, hvis han en dag skal sælges.
Men jeg ved egentlig ikke hvad han er værd.. For mig er han jo en del værd. I følge min kæreste er han nada værd, det har jeg dog lidt svært ved at tro på smiley

Vallak
Bliver 5 til juli
Målt til 164 i stang, vokser nok ikke meget mere.
Palomino, frederiksborg blanding, derfor også grønt pas.

Han kan longeres i alle 3 gangarter, med alt udstyr på, uden problemer.
Løsspringer let 65 cm, og er generelt vant til alt bom arbejde.
Kan skridtes rundt alene på ridebane, fuldt styrbar. Blev travet lidt på i efteråret. Har ALDRIG prøvet at smide af.
Delvis trafiksikker.
Elsker en god paraply smiley
Er generelt rigtig sød, nem og generelt meget lærenem i daglig håndtering.
Har potentiale til slut L, måske start M klasserne i både dressur og spring - min egen plan var military, som jeg sagtens tror han vil kunne komme til. Med tiden vil han kunne blive en fantastisk allround hest.
Han kan sagtens stå uden at blive dum.
Han er glad for at arbejde, og giver sig altid fuldt ud. Lige meget om det er fra jord eller ryg.
Når han bliver bange, reagerer han ikke voldsomt. Meget nysgerrig, vil gerne over og se det farlige, og efter et par kiks, er det egentlig ikke rigtig farligt mere.
Vant til hunde, Katte og høns.
Er ikke vildt stor fan af trailer kørsel, søm i skoen ved smed og vand badning, men kan overtales med lidt god vilje og tålmodighed uden at nogen bliver slået ihjel smiley

Som ung blev han opereret for knæskalslåsninger, dette kan man dog på ingen måder hverken mærke eller se.
I vinters blev han erklæret rask for mavesår.

Hvad kan man tage for sådan en?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er min hest værd?
  • #1   24. maj 2018 17-18000kr er mit bud smiley

    Mvh TT


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #3   24. maj 2018 Omkring 15.000 - 20.000.

    Den er ikke uddannet, ikke trafiksikker, har haft mavesår, ikke begejstret for hverken trailer eller vand.
    ^Det er altså en svær hest at sælge, hvis man samtidig mener at den har kap. til Slut L, start M - måske endda millitary.

    Ved sådan en hest kan man ikke prissætte efter hvad man tror at hesten måske kan komme til at gå - især ikke når man intet ved om dens gener, eller kan vurdere dens talent under rytter. smiley


  • #4   24. maj 2018 Som han beskrives nu og ikke hvad han kan komme til, så omkring 15.000...


  • #5   24. maj 2018 I forhold til formelle ridehest færdigheder er han bagud ift "standard pensum", er ikke helt aldersvarende uddannet.

    Men han har den standard størrelse, folk går efter.
    Blandingsrace er der mange gode heste der er.
    Jeg har et mentalt billede af en hest, der har basis opdragelse på plads, inkl godt miljøtrænet - og det er sgu meget værd for en køber, der vil udenfor sandkassen!

    Jeg har et prisskilt på 25.000 kr+.
    Man får ikke meget hest for under 30.000 kr.


  • #6   24. maj 2018 Tak for jeres svar - kom gerne med flere!

    Jeg fik ham selv gratis i sin tid, mod at jeg fik ham udredt for hans mavesår, så har ikke rigtigt noget at gå efter. Det vigtigste for mig er at han bare får det godt, men jeg har jo spyttet en masse tid og penge i hesten, så vil heller ikke give den væk smiley

    Når jeg snakker om kapacitet snakker jeg om de gangarter og lyst han viser fra jorden, samt det vildt gode sind han har.
    Lastbiler, busser, tog er ingen problemer.
    Traktorer kan han ikke lide tæt på, og motorcykler er bare hestespisende smiley


  • #7   24. maj 2018
    15-20.000 kr fordi det er en ganske gennemsnitlig hest, på grønt pas der ikke er nået noget videre i sin ridning. Så den skal spadsere ind i himlen alla hingsten Quarterback for at have gangarter der kan trække den op.


  • #10   25. maj 2018 Den umiddebare pris der dukker op hos mig er ca. 15.000,-

    Som jeg læse er den knap redet til (minus), der er lavet en del miljøtræning (plus).

    Det er svært at vide hvad der er af potentiale, når den ikke er redet mere.

    Det vigstige må være at den får et godt hjem, hvor han bliver værdsat for det og den han er smiley


  • #12   25. maj 2018 Stald phoenix, der må jeg være dig svar skyldig. Han blev opereret hos tidligere ejer, så det aner jeg ikke noget om smiley
    Jeg har det sidste års tid trænet ham en del fra jorden af. Jeg træner efter Blue Berry Hill, og dette reagerer hesten RIGTIG godt på, så det er aftalt med låner, at dette skal han selvfølgelig blive ved med smiley


  • #14   25. maj 2018 Britt N - Nu har jeg jo sat ham ud fra hvad han kan nu, da det jo er det den er værd nu hvor ts spørger. Hvis hun stiller spørgsmålet om 6 mnd og hesten kan mere, ville nok min pris være mere som din smiley

    Mvh TT


  • #15   25. maj 2018 15-17.000

  • #16   26. maj 2018 Det afhænger jo også af, om aftalen om pris skal udformes efter det den er værd, når låner overtager, eller det en er værd når låner skal købe den. Det er vigtigt at gøre op, da det ikke er sikkert låner synes det er fedt, at træne hesten op, for så at skulle betale den pris som hun har oparbejdet ved træningen. Alternativ kan i lave en mellem pris, således at hvis vi siger hesten er 20.000 værd nu, men forventes at stige 10.000 over de næste 6 måneder, så fastsætte pristen til 25.000, så i begge bliver tilfredse.

  • #17   26. maj 2018 Låner skal selvfølgelig betale hvad hesten er værd nu. Det er lån på ubestemt tid, så det er slet ikke sikkert at det nogensinde bliver aktuelt. Det kan også være at det først er om 5 år at låner skal købe ham. Også kan han jo være steget en del i værdi, og det skal låner selvfølgelig ikke betale for.

  • #18   26. maj 2018 Jeg tænker også ca 15.000 kr, så er det en fair pris for både dig og låner - ingen bliver “snydt”.

    Mvh Charlotte


  • #19   27. maj 2018 Synes ærligt at nogle folk er lidt nærige med beløbene.. Hvis man kan få en hest til 15.000 der ret sikkert kan blive en i hvert fald standard ridehest, så er det jo som at kaste den i nakken af folk. Jeg ville i hvert fald gerne give mere end 15.000 for en ridehest der kan komme til at springe og gå en fin nok dressur, samt blive en fin skovturs hest. For det virker til at være et godt temperament, hvilket efterhånden er ret meget efterspurgt.

    Man skal jo heller ikke prissætte en ung hest efter hvad den kan lige nu, så ville de fleste ungheste da gå meget billigere end de gør. Hvad så med føl? Jeg ved godt de ofte har en afstamning man også betaler for, men hvis man kun skulle betale for hvad hesten kunne nu, og så stamtavlen, så er det måske lidt overdrevet når et føl går til 900.000 kr. Det er jo fordi man ser muligheder i det.

    Så medmindre man ikke rigtig ser muligheder i denne hest, så synes jeg 15.000 er lige i underkanten. Tænker mere 25.000-30.000 smiley (såfremt den går igennem en handelsundersøgelse)


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   27. maj 2018 LM: Der er stor forskelig på at prissætte en føl/unghest, hvor man kender generne, og kan sætte nogle forventinger til fremtiden, kontra at prissætte en "et eller andet"-hest, hvor man intet kender til gener.

  • #21   27. maj 2018 Jeg kender hans gener, jeg har da en del af hans stamtavle. Det ændrer dog ikke på hand grønne pas. Men han er af relativt gode springgener for en standart hest.

  • #22   27. maj 2018 LM: En hest der uddannelsesmæssigt er bagud, har haft mavesår, bange ved smed og trailerkørsel står ikke i ret mange penge.. ALLE heste kan springe 65 cm i løsspring og kan komme til at gå en LA
    I dressur..


  • #23   27. maj 2018 Jeg prissætter udfra, at hesten er en fin størrelse, ser fornuftig ud eksteriørmæssigt, lyder som ganske okey opdragelsemæssigt.

    Det som trækker ned for mig prismæssigt er, at det er en 5 års som reelt kun er ryttervant - primært i skridt. Så for mig at se, er vi ud i en “ældre” tilridningshest.

    Kapacitet til M på en hest som ikke har galopperet med rytter på......det er simpelthen urealistisk at udtale sig om. Godt nok lyder han til at være en sød og rar hest med et udemærket temperament, men hvor sensitiv den er under rytter, og hvor arbejdsvillig, det kan man ikke udtale sig om endnu.

    Desuden er han så også opereret - og formentlig kommer det ikke til at betyde noget - men så længe den reelt ikke er redet kontinuerligt, så aner man det faktisk ikke. Så her er det lidt af et sats.

    Havde han været redet, gik en udemærket lc og var sund og rask, ja så ville han snildt skulle koste 28- 30.000 kr - men der er altså en del ting som trækker ned.

    Så reelt set skal låner i gang med at tilride en hest, som måske har et holdbarhedsproblem - så selv hvis hesten sendes retur fra låner til sælger, ja så har sælger fået en gratis tilridning og pasning af sin hest, som gør ved et fremtidig salg, at hesten ville være mere værd, hvis den er blevet stabil og viser at den både holder og er ridemæssigt en guttermand.

    Derved altså ikke sagt, at han ikke er en god hest, og ikke kan blive en god hest i fremtiden - men pris her og nu er altså en afvejning af fordele og ulemper ved det enkelte individ på det givne tidspunkt.

    Mvh Charlotte


  • #24   27. maj 2018 Sanne k
    Men hvis ikke man er den store stævnerytter eller lignende, så kan jeg ikke se det store problem i at den er 1 år bagud. Trailer og smed kan trænes, ja det giver da nogle udfordringer fra start, men sjældent noget der ikke kan løses smiley

    At den har haft mavesår.... hmm Big surprise, det har størstedelen af mange rideheste rundt omkring, det bliver bare ikke opdaget. Det vil jeg nu ikke se som et kæmpe minus.

    Når jeg kigger på den går jeg egentlig heller ikke så meget op i hvor højt den kan springe eller præcis hvilken dressurklasse den muligvis kan starte, for tænker ikke at hvis man er stævnerytter og vil være med på LA-M niveauet, at man så kigger efter heste til 15.000-20.000 kr. Det er i hvert fald nok lidt urealistisk. Men tænker mere på den som en hest der kunne være egnet til lidt af hvert, til en rytter der bare vil have en flink hest til skovtur, lidt spring og lidt dressur. Sådan en flink allround hest, som man måske godt kunne starte lidt stævner på i L. Og der synes jeg at 15.000 er meget billigt, for man får mange år med hesten da den er ung, og man får lov til at forme den som man vil. Jeg ser nok bare flere muligheder end begrænsninger i hesten.

    Og en stamtavle er i sidste ende også bare et stykke papir, intet er lovet der. Jo man kan da få en fornemmelse af hvad man køber og hvilke muligheder der kan være, men det kan være et lige så stort sats som alt muligt andet. Især temperamentsmæssigt, hvor jeg synes de fleste fx DV’ere efterhånden har et vildt temperament nogle gange, som bestemt ikke er for alle. Her er måske en hest der er mere en hest for den almindelige rytter. Det er jo heller ikke papiret man rider på smiley
    (Og ja jeg har selv en hest med tavle og hele skidtet, så det er da ikke fordi jeg ikke anser det for noget) Men af alle de heste fra fx Helgstrand der bliver solgt årligt, med nogle af de bedste stamtavler, hvor mange ser man overhovedet efterfølgende? Jeg synes tit bare de lidt forsvinder efter de er blevet solgt. Så en stamtavle behøver ikke nødvendigvis at være så meget mere værd.

    Jeg synes i hvert fald ikke at det er nødvendigt for en hest til 25.000 kr at den skal have fin stamtavle, kunne nå langt med stævnerne, kunne alt det basale som 5 års og aldrig have haft en skavank. Det er ligesom lidt givet at man ikke får tophesten der kan det hele og er super duper uddannelsesmæssigt med, til 25.000 kr.

    Jeg siger bare at jeg har ikke de helt store krav til en hest i den prisklasse. Jeg synes nærmere det er når man kommer op i de 50.000 der kan forventes mere, og de er ikke engang altid særlig lovende eller problemfri smiley

    Men en hest til 15.000 kr ville jeg nok ikke engang turde købe, for det er næsten for billigt til at det kan være noget ved. (Med undtagelser ofc)


  • #27   27. maj 2018 Du trykker såmænd bare på "følg ikke" i første indlæg.


  • #28   28. maj 2018 LM: jeg gav 9000 for noget næsten tilsvarende, samme højde, godt temprement, ingen skader, 3 år , dog ikke tilredet men det er han nu uden problemer, så synes eftersom det også er en blanding at 15-17 er en fair pris

  • #29   28. maj 2018 Lps
    Men dit køb kan jo lige så godt være undtagelsen, som det kan være reglen. Kigger man på ridehesten.com er det i hvert fald mere en undtagelse smiley

    Men fedt for dig, jeg kommer også bare med min vurdering på hesten, og mener at den godt kan være mere værd end der mange gange bliver anslået smiley


  • #31   28. maj 2018 Jeg købte ham for 7 mdr siden ca smiley

Kommentér på:
Hvad er min hest værd?

Annonce