{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
775 visninger | Oprettet:

Svamp i hovene {{forumTopicSubject}}

Jeg syntes jeg ser en tendens, men kunne godt tænke mig at høre om andre også opfatter det sådan.

Jeg oplever rigtig mange heste med flossede hove eller revner som folk siger skyldes tørke, for det siger deres smed. Snakker man derimod med hesteejere der bruger trimmer, så er det svamp og de er igang med oprensning og behandling.

Oplever også flere som skifter fra alm smed til trimmer og får sig noget af en aha-oplevelse ift tilstanden på deres hestes hove.

Oplever I også at smedene er mindre fokuserede på svamp og andre hovlidelser, eller er det bare her i området, smedene er for uvidende eller for dovne til at forklare hesteejerne om de problemer de finder.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Svamp i hovene
  • #1   17. jul 2018
    Jeg har haft brugt trimmer - han snakkede meget og lød som en der havde styr på alt, men det hele virkede mere til at ligge i munden.

    Smeden jeg bruger nu forklare gerne stolope op og ned hvis jeg har " dumme " spørgsmål og giver sig tid til at forklare :). Så det kan jeg såmænd ikke genkende.

    Det med flossede hove kan jeg heller ikke helt lure hvorfor skulle være svamp? Tænker mere det enten er manglende beskæring eller såmænd bare rent slid, alting er tørt og hårdt pt.


  • #2   17. jul 2018 Sorry, men har aldrig rigtig sat mig ind i hvad en trimmer er? smiley

  • #3   17. jul 2018 Jeg opfatter på ingen måde min smed som uvidende - hvis jeg gjore, var han ikke længere smed hos mig!

    Nu findes der både god og dårlige trimmere og smede.
    Så jeg synes faktisk at du er lidt "grov" i din udmeldning.

    Og umiddelbart gætter jeg på at du bruger en trimmer smiley


  • #4   17. jul 2018 Krikken det er så slet ikke min opfattelse at det altid skyldes for lange beskæringsintervaller eller slid. Jeg havde en som fik WLD HVER sommer når der kom græs (sukker). Og det var uanset hvor lidt græs hun fik og hvor ofte hun blev trimmet (var nede på hver 3. uge).

    Efter vi fik lagt en plan med oprensning og behandling kunne vi indføre det normale fem ugers interval som jeg altid kører med.

    Og den historie oplever jeg med rigtig mange heste. Folk affinder sig med det fordi de får at vide det er tørken, men så skifter de til en trimmer som renser det døde væk og anbefaler behandling, og så forsvinder problemet som regel.



  • #5   17. jul 2018 Karin J: jeg bruger trimmer nu, men har tidligere brugt forskellige smede. Og ingen af dem nævnte problemet med svamp for mig på trods af jeg spurgte ind til de flossede hove. Nogle anbefalede at smøre med fedt eller vande.

    Jeg kender jo ikke alle smede, derfor denne tråd. Jeg har et opstaldningssted, så oplever mange heste og mange forskellige smede, og ingen har endnu sagt at smeden har talt om svamp, wld osv. Derfor min forespørgsel om der findes smede som går op i at kigge hovene efter for svamp, rense op i det døde væv og anbefale behandling.






  • #6   17. jul 2018 Nogen der kan forklare hvad en trimmer er i forhold til en smed? smiley

  • #7   17. jul 2018 Det lyder mere som noget du skal konsultere en dyrlæge med, frem for en smed. Hvis det er en svampeinfektion, skal det i behandling.

  • #8   17. jul 2018 Langt de fleste billeder der er blevet lagt op på facebook hvor folk klager over flækkede hove er hove der tydeligt trænger til beskæring. Ikke nogen hvor jeg har tænkt WLD eller andet.

    LM & C - Trimmere ligger ikke sko på, det er de ikke uddannet i. Trimmere er private uddannelser ofte, de er af forskellig længde. Der findes vidst en i Sverige og Tyskland og nok andre steder.


  • #9   17. jul 2018 Tak for svar, det kunne jeg næsten have sagt mig selv, men ville lige være sikker på at det bare var det smiley

    Men til TS, så tror jeg det er lige så forskelligt afhængig af hvilken trimmer eller smed du snakker med. Nogle er kloge og dygtige og ved en masse, og andre gør ikke.


  • #10   17. jul 2018 forkert beskæring, eller fugt i gennem længere tid som en meget våd fold, underlag i stalden, så hoven bliver ødelagt af svamp, og så krakelerer den, når det bliver tørt i vejret. behandles inden den krakelerer, hesten skal gå så tørt som muligt og kan sprøjtes med æbleeddike hver dag i en spray.

  • #11   18. jul 2018 Nogle trimmere er også smede smiley min tidligere trimmer var også uddannet smed. Jeg havde en traditionel smed før ham der ikke engang lagde mærke til at Tindur havde sur stråle.. Og også en anden smed kiggede på Tindur og nævnte ej heller noget..
    En trimmer er jo uddannet i at beskære hestens hove således at de står korrekt og iht måden hesten bevæger sig og slider på hovene. En smed er uddannet i at lægge sko på..

    Mvh TT


  • #12   18. jul 2018 Argh tindur det er ikke korrekt. En smed er ikke bare uddannet i og ligge sko på.

    Adam var så vidt jeg husker ikke blevet færdig med den smede uddannelse i Australien.


  • #13   18. jul 2018 Han tog til USA og har en smede uddannelse derfra smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Svamp i hovene

Annonce