{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

Hvor stram må kæberemmen være? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley

Jeg har altid lært, at der skal være plads til en hånd på højkant mellem hestens kæbe og kæberemmen.
Pt. Arbejder jeg på en ranch i Canada, og i Canada sidder kæberemmen langt strammere - dvs. At der lige er plads til et par fingre mellem kæbe og rem. Den strammer slet ikke så meget, at de ikke kan få vejret, men sidder alligevel tæt.
Er det ubehageligt for dem tror i? Eller er det ligemeget så længe den ikke strammer? Mvh. Maja


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor stram må kæberemmen være?
  • #1   15. aug 2018 Det er ligemeget, så længe den ikke strammer smiley

  • #2   15. aug 2018 Hm.
    Hvor meget plads der er, afhænger af hovedholdningen.
    Hvad der sidder løst med lavt hoved kan sidde stramt med højt hoved. Derfor skal den være løs nok.
    Det er muligt, at kæberne men er løs nok, eller at den ikke er. Det kan du måske bedømme, vi kan ikke se det herfra.

    Hvilke ridestil rider de i?
    Kæberemmens funktion er, at forhindre hesten i at ryste hovedtøj af/ tabe det.
    Jeg er selv "konvertit" til western, der er det almindeligt at ride helt uden kæberem...


  • #3   15. aug 2018 Når de står med almindeligt løftet hovede, er der plads til 2 fingre under - den strammer ikke, men er heller ikke løs. Når de holder hovedet lavt, er de en del løsere smiley Det er westernriding og turridning med turister...

    Tak for svar smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #4   16. aug 2018 Jeg har også altid lært at man skal kunne have en hånd på højkant.
    Men logisk set, så skal den være stram, uden at stramme, ellers har den ikke en effekt.
    Hvis den sidder korrekt, har hovedholdningen ingen indflydelse på om den strammes mere. smiley


  • #5   17. aug 2018 Nej, det giver jo egentligt god nok mening, at den ikke har nogen effekt, hvis den sidder helt løs... smiley

    Men hvordan kan den spændes, så hovedholdningen ikke har indflydelse på hvor stram den er? Den vil vel altid være løsere, når hovedet holdes lavt? smiley


  • #6   17. aug 2018 Jeg spænder så løst som muligt - og så får jeg "skældud", hvis den er så løs, man kan se op under den under ridning smiley Jeg bruger den kun til, at hesten ikke skal åbne munden helt op eller får uvanen med at putte tungen under biddet - og så nok egentligt mest fordi det er pænt. Ingen af delene er dog sket for os, selvom der virkeligt er god plads. Min 5 års går faktisk pt. også med et engelsk næsebånd - uden den ekstra rem - Se billede. Det fungerer han kanon med smiley Min er også god til at "snakke", så hvis han pludseligt åbner munden eller gør noget mærkeligt derude, så skal han faktisk have plads til at fortælle mig, at noget ikke er rart derude - hvad ved jeg, en tandspids smiley

    Jeg ville ikke selv synes, det var rart at blive strammet ind der... Der er sikkert en masse, der er bedre til, hvad det lige gør ift. mund/balance/tænder/tunge end mig. Har aldrig sat mig så meget ind i det, når jeg aldrig strammer min smiley


    profilbillede
  • #7   18. aug 2018 Anna - du snakket jo om næsebåndet? Vi andre snakker om kæberemmen smiley

    Kæberemmens funktion er at holde hovedtøjet på plads, så hesten ikke kan tage det af, hvis den gnubber hovedet mod noget - et forben, en pind, en anden hest osv. Hvis det er spændt så løst at det bare hænger og “dalrer”, så hjælper det ikke noget.

    Og jeg vil garantere for, at har man først én gang prøvet at sidde i en vogn, hvor den ene af hestene har gnubbet hovedtøjet ud over ørerne i et ubevogtet øjeblik - så lærer man hvor stram den skal være smiley


  • #8   18. aug 2018 Gud, ja det har du da ret i! Jeg er så vant til, folk altid snakker næserem, at jeg automatisk bare læser det sådan. Haha, undskyld! smiley

    Her er altid en knytnæve mellem kæbe og kæberem smiley tænker det er, så der altid er plads... men jeg har en gang eller to fået hele hovedtøjet med af ved styrt... så tænker ikke her, at den har så stor effekt for mig og min hest smiley så længe den ikke strammer under ridning, så burde den da i hvert fald ikke gøre skade smiley


Kommentér på:
Hvor stram må kæberemmen være?

Annonce