{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.111 visninger | Oprettet:

Stor hest - pasning {{forumTopicSubject}}

Hej Frenniiiies smiley
Da jeg HELE mit liv ALTID har redet islænder og nu er ved at være lidt træt af de små uldtotter, selvom jeg dog altid vil holde af dem, har jeg i laaang tid nu overvejet at få mig en større hest. (Dansk Varmblod el. lign), til spring. Men nu skal det altså ske, så snart økonomien er til det, hvilket jeg arbejder meget på.

Men. Nu har jeg arbejdet meget på stor heste gårde og været tilskuer til forskellige spring og dressur stævner og intenst observeret, hvordan "Storheste ryttere" passer og plejer deres heste med alle mulige dækkener, gamacher og klokker, ekstra tøjler, martingale. Vaske og pleje, fugte og smøre.
NU vil jeg gerne vide. Hvordan og hvornår er det man skal alt det pasning med en stor hest? For alt hvad jeg har været vant til med en ismule er, at jeg har striglet, lagt en islænder saddel på og en todelt trense og så ellers bare afsted. Af med udstyret efter rideturen, lige strigle og rense hovene igen og så ind på fold. Men har set mange "storheste ryttere" som virkelig plejer og vasker og smør osv både før og efter ridning.
Jeg vil bare gerne være sikker på hvornår og hvordan og hvorfor.
Altså hvornår skal den have dækken på, hvornår skal hovene plejes og hvorfor. Ved godt det måske lyder af dumme spørgsmål for en rytter, som har redet i 15 år, men har aldrig været inde i den "storheste verden". Så jeg vil bare være sikker på, hvordan jeg skal tage mig af min store spring hest, når jeg en gang får sådan en.
Håber mine spørgsmål giver mening. Vil helst ikke gøre noget forkert og risikere at hesten bliver syg eller skadet eller lign...xD
Mange tak!
Hilsen Bi smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stor hest - pasning
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   21. aug 2018 altså "store heste" er ikke meget anderledes end islændere.

    men mentaliteten omkring hestene, mht røgt og pleje er anderledes, fordi at det er en anden "type ryttere". smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #2   21. aug 2018 du vil finde heste der skal gå med dækken, heste der kan gå uden, heste der kan gå uden, men som skal klippes, fordi at intensiteten af træningen og vinterpels ikke harmonere. smiley

    du kan finde en som går ude. sko, en som skal gå med sko, en der er mega hidsig, og en der er godheden selv.

    der er en stor hest til alles behov og ønsker på alle punkter - ret smart smiley


  • #3   21. aug 2018 Ja okay, det kan jeg godt se i sidste ende...
    Har bare altid set af mange ryttere gør VILDT meget ud af det og så har jeg tænkt at det måske var rimelig vigtigt...måske noget med at de er varmblod eller noget men idk xD
    Har altid tænkt at det har været en helt anderledes verden end islænderens verden, men det er det måske ikke 0.0
    Tak for svar!


  • #4   21. aug 2018 Er helt enig med AMT smiley Rid og behandl din kommende hest som du plejer, selvfølgelig med øje for om den mangler eller kan undvære noget.

  • #5   21. aug 2018 fedt, tak for svar! smiley


  • #7   21. aug 2018 Art, okay I see...
    Menem...altså er der så forskel på pasning af varmblod og koldblod eller er det også "ligemeget"? xD Undskyld hvis jeg spørger dumt, men skal bare være helt sikker hehe


  • #9   21. aug 2018 Kan kun dele din “fordom” om pasning af store heste, rider selv fjordhest, og på nettet kan jeg læse om en hel masse problemer som hesteejere kan have med deres heste. Vel og mærke problemer jeg ikke vidste fandtes.

    Men du kunne bevidst søge efter en mere robust stor hest, så du slipper for de mere sarte typer af stor hest.


  • #10   21. aug 2018 Skyldig i at pussenusse og pakke dyret ind i vat lige her... nu pakker jeg jo min pony ind i vat fordi, at hun for snart 5 mdr siden da jeg lige havde købt hende, skadede sig selv på fold - og siden er skaderne væltet ind. Hun er stadig halt den dag i dag(haha..) og om en måned(?) ca må vi begynde genoptræning- hvis det nu går den rette vej. Hun er 5.

    Pony går altid ude med klokker og gamacher på alle fire ben.

    I marts gav vi hende vinterdækken på, da hun var klippet. Jeg har ikke i sinde at klippe hende, men at putte vinterdækken på hende her til vinter. Og regndækken når det regner.

    Pony har også pisse dårlige hove. De er tørre, de sprækker og i maj faldt store dele af hendes hov af. Så derfor smører jeg dem 4-5 gange om ugen med to forskellige hovdimser vi har fået af smed.

    Hun har 4 sko på og går i ca 8 uger inden hun får nye på.

    Alt i alt, har jeg redet på hende 5-7 gange og er faldet af en af dem. Derfor forsøger jeg at pakke hende ind(plus, har jeg ikke haft andet at gære, end at passe, pleje, pakke ind og muge ud).

    Synes ikke det er forkert ikke at pakke hesten ind - det her, er bare noget der fungerer for mig, og jeg tænker, at man skal gøre det, der fungere for hesten/ponyen smiley


  • #11   21. aug 2018 Min personlige holdning er, at en stor del af de produkter der bruges, er resultatet af effektiv markedsføring fra hesteudstyr industriens side af...

    Mange af de dækkener, hovolier, manshampoo og andre spændende produkter der sælges, er ikke nødvendige.
    Men hvis folk hygger sig med det - så fred være med det.

    Men fx dækkener - de fleste heste kan sikkert klare sig uden. Men hvis du gerne vil træne relativt intenst året rundt, uden mulighed for at skridte 1/2 time eller mere bagefter , putter folk dækken på for at forebygge dyret sætter for meget pels. Eller, klipper større eller mindre dele af hestens pels kort og dækken over.
    Det giver det famøse "dækkenhelvede" med at skifte til tørre dækkener, tynde, varmere osv. Men hesten tørre hurtigere efter ridning og der skal ikke strigles mudderkager af før ridning.
    I dit sted - tag det ovenfra og ned.
    Se på det dyr du ønsker at købe. Se på, hvad du selv vil bruge hesten til.
    - Gør hvad du og din hest har brug for, og vent med at købe ting, til du har brug for det...


  • #12   21. aug 2018 Jeg træner mine intensiv også i vinterhalvåret og de går i løsdrift og sætter pels som de ønsker. Det kan godt lade sig gøre. Og de bliver altså ikke skridtet tørre.

    De får er ulddækken på i et par timer også er det af igen.


  • #13   21. aug 2018 Jeg tror, man skal se, hvad hest, du ender ud med smiley Se på, hvad DEN hest har brug for.

    Det er SÅ nemt at sige, at "alle heste kan da gå uden sko, det er bare ejerne, der tror, det er nødvendigt", når man har en hest med gode, sunde hove uden behov for sko. Eller "der er da ingen grund til specielle gjorde", hvis man har en stærk hest, der ikke er sensitiv på maven eller har problemer med sit brystben smiley Eller "jeg har da aldrig haft fysioterapi eller behandlere til nogen af mine heste, og de har gået fint!"... "jeg har da aldrig brugt sadelmagere! Sådan noget pjat" eller "Passier-sadler, de passer jo alle heste"... ja jeg kunne blive ved smiley

    MEN får man så sådan en sensitiv hest, der bare HAR brug for lidt andre ting, så synes jeg, man skal give dem disse ting. Det gør jeg, og det tror jeg på... Men jeg har måtte lære alt dette hen af vejen med min nye hest! Jeg har haft min hest i snart 3 år nu, og han er SÅ anderledes end min gamle. Han har brug for mange flere "specielle" ting. Synes jeg, det er noget pjat/lytter til andre om, at nej, det er da for åndssvagt med en speciel et og andet ,for de har jo brugt den samme sadel til alle deres heste de sidste tyve år... jamen så får min hest skader, ondt eller andet smiley - og det kan både dyrlæge, fys og smed give mig ret i.

    Så se på det behov, din hest får, når du får den anskaffet smiley

    Min hest går altid med klokker på fold - han går med rollers på forbenene. Dette fordi han skal have mere plads til at rulle over i tåen, sko fordi han ellers slider sine forhove for meget og bagsko til sin lænd efter dyrlægens anbefaling. Han går altid med klokker og gamacher eller bandager / bandageunderlag på under ridning for at undgå overben m.m. Han går med det bid, han selv har bestemt, han bedst kunne fungere med og altid med mælkefedt i mundvigerne. Hans dækner måtte jeg udskifte sidste år, fordi han får ondt omkring manken, hvis de ligger der - så han går med specielle dækner, der fordeler belastningen omkring manken eller har halv hals. Hans sadel har vi bøvlet med længe, men har i dag fået sidste tilpasning, så nu burde den virke - nr. 4 1 i år... og da han desværre har fået en mindre hævelse i ryggen pga. en tidligere dårligt tilpasset sadel, er hans underlag fra Catago Fir-Tech på vej med keramiske indvævninger.

    Jeg har lyst til at slå mig selv og grine af, hvor åndssvagt det er... men min hest reagerer ganske prompte, hvis man forsøger at lade være - han får ondt og hans krop reagerer. Så jeg har simpelthen valgt at lytte til min hest, når han viser disse tegn... og så må andre tro, jeg er åndssvag... ellers får han skader og ondt smiley Så vi lærer én ting af gangen, hvordan noget skal være, for at min hest trives allerbedst smiley

    P.S. Meget af det, vi bøvler med, har jeg ALDRIG skænket en tanke tidligere smiley Og jeg er ikke sart med eks. at min hest ikke får lov at komme ud.... Han får lov at gå på fold hver dag på stor græsfold fra kl. 7-16 med sin foldven smiley


  • #14   21. aug 2018 jeg har oldenborgheste som kommer på fold hver dag uanset vejret.
    ja de har godt nok dækner på i vinter halvåret.
    men ellers går de bare og hygger sig. uden at de laver noget. har aldrig fået dem reddet til

    men jeg forstår godt hvorfor du spørg. for kender det godt.
    man kan godt blive i tvivl om man nu gør det rigtigt, fordi ens dækken har holdt i 4 år. Og ens underlag er 10 år gammel. farven er altså totalt yt.
    mine ridebukser har jeg fået gratis. og igen ikke lige frem de nyeste.

    og så snakker man med andre som bare skifter efter moden.
    hesten har alt og i den nyeste farve.

    men ved du hvad: du skal gøre som du har lyst til. Og som du plejer
    og så nyd det smiley


  • #15   21. aug 2018 Som de andre siger så kommer det jo meget an på hesten og mentaliteten...

    Min bliver sgu nok også pakker ind i vat og bomuld:-)
    Den får regndækken på nu hvis det skal regne.
    Den kommer på boks om natten.
    Lige nu kommer den ud på fold 6.30 inden jeg skal på arbejde, men når vi kommer længere hen på vinteren får den ekstra hø om morgenen og så kommer den først på fold når jeg har fri mellem 13 og 15.
    Nogle heste ville slet ikke kunne administrere dette, men min har det super fint med det.

    Den har også staldgamacher på om natten i vintermånederne, og div dækkenerne alt efter temperaturen. Det varmeste på 500 gram.

    Den har altid bandager eller gamacher og klokker på når jeg rider, og skridttæppe i det kolde måneder.
    Den går med 4 sko som bliver skifter ca hver 8. Uge.

    Ja det er sgu nok noget mere pyller end med en islænder.. Men sådan har jeg valgt at have hest og hun trives med det:-)


  • #16   21. aug 2018 Tror ikke det har så meget med forskellen på stor hest/islænder, hvis du tager til et stævne for islændere passer og plejer og vasker og klipper og smørrer rytterne da også deres heste med alt muligt smiley Tænker du bare skal høre ejeren af den hest du køber om hvad den er vant til og fungerer godt med, og så fortsætte med det, og ellers holde øje med at det bliver ved med at fungere? smiley

  • #17   21. aug 2018
    En hest er hvad du gør den til og en heste er forskellige.

    Du kan godt have en varmblod der har lang pels, går i løsdrift og uden sko, ingen dækken og lever af vitaminer og hø. Ligesom du kan have en islænder der bliver klippet, står i boks, går med sko og får dyrt foder.

    Og nogle gange så render man bare ind i en hest eller pony, som bare har nogle ting man er nød til at tage hensyn til. Måske den ikke sætter pels og fryser let, måske den ikke tåler stivelse, måske den ikke trives i løsdrift - det kan man ikke altid selv bestemme.



  • #18   22. aug 2018 Jeg har både haft stor hest dog ikke DV men en blanding, og islændere. Den største forskel synes jeg var pels plejen. Mine islænder har haft tyk vinterpels begge to, og har måtte strigle grundig for at komme i bund i den tykke pels. Har faktisk brugt en hunde børste til hunde med underuld ved pelsskift for at komme nok i bund og tage alle hår med.

    Min blanding krævede bare en smule hårde strigling. Men min vallak frøs nemmere når det regnede meget, han havde ingen problemer med sne eller frost. Tog ham bare ind når det regnede for meget. Min vallak krævede også mere krybbefoder men han var også unghest og voksede meget.
    Men min ene islænder hoppe var meget aktiv på folden og hun blev tynd som en pind hvis hun ikke fik en del krybbefoder.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #20   22. aug 2018 line: man skulle ikke tro at du havde været i hesteverdenen med den generalisering. smiley

  • #22   22. aug 2018 Line, der er jo typer, men generelt, så er jeg ret uenig. Man behøves ikke være snob fordi man tilfældigvis vælger, at bruge penge på et underlag eller en trense eller nogle støvler fra et dyrt mærke. Hvor har du da stået siden du har fået den opfattelse?

  • #23   22. aug 2018 Jeg oplever lige så meget snobberi inden for islænder verdnen, som jeg gør inden for 'storheste verdnen' bare på en anden måde.

  • #24   22. aug 2018
    Islænder folk er da pænt hurtige til at hakke på hinanden oplever jeg i facebook grupper - især at hakke på folk der vælger og have deres islænder i boks og klippe dem og evt. også mener at en islænder godt kan fryse. Eller mener at man ikke skal ligge sadelen længere tilbage eller at islændere ikke kan bære mere end andre.

    At jeg vælger og købe et dyrt underlag, fordi jeg har lyst og råd til det - har intet med snobberi og gøre. De fleste der har dyre ting, oplever jeg gør det fordi de har råd og synes det er pænt.

    Og når ja, så er det altså heller ikke fordi varmblodheste der går dressur aldrig set andet end en bane...


Kommentér på:
Stor hest - pasning

Annonce