{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.299 visninger | Oprettet:

Hestekøb - en udmarvende process {{forumTopicSubject}}

For ca seks uger siden mistede jeg min skønne pony.

I tiden op til havde jeg været igang med at kigge lidt efter ny pony, hvis nu.... Da hun så blev aflivet gik jagten ind, men hold da op hvor er det tidskrævende og fuld af skuffelser.

Fandt den perfekte islænder. Kørte 100 km hver vej flere dage i træk for at prøve og få lavet HU, som den så dumpede smiley

Inden da havde jeg kørt mange kilometer for at se på heste, der slet ikke levede op til det sælger havde beskrevet.

Hvordan holder jer, der er igang med at købe hest, gejsten oppe?
Oplever I også at bruge en masse tid på at korrespondere for at afgøre om det er den rigtige og så alligevel komme ud til nogle, der er helt anderledes.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekøb - en udmarvende process
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #1   19. sep 2018 beviser for hestens kunnen i form af NYE videoer, af det ønskede.

    hvis sælger ikke gider bøvle med det, ikke har mulighed for dette - så har sælger med garabti pyntet på hestens kunnen


  • #3   19. sep 2018 Jeg har kørt en enkelt gang lidt tilfældigt, hvor det var en mega nedtur (halt hest, VIRKELIGT i stykker og næste uanvendelig, men det glemte sælger at oplyse om smiley )

    Ellers har jeg været dødheldig og har købt de første heste, jeg har været ude at se på... sådan er begge mine kommet i hus smiley Men jeg er også meget kræsen, når jeg kigger på annoncer... og så slår jeg hurtigt til, så jeg er sikker på, de ikke ryger til anden side smiley Jeg ser vildt mange annoncer, vildt mange steder og ved, hvad jeg kigger efter. Mine har så også været utilredne begge to... så tænker faktisk det måske er nemmere i den forstand, at man så ikke også skal tage stilling til, hvordan den er redet/hvor meget/om den passer til en på det punkt smiley Ellers kan jeg godt forstå, det er svært at finde noget, der lige svinger med ens temperament og ridemåde smiley

    Derudover ringer jeg altid til sælger og spørger grundigt ind til især fejl/mangler/særheder. Gider aldrig køre igen efter noget, der er i stykker - spild af min tid, spild af deres tid, for jeg køber det ikke smiley

    Ellers tænker jeg, det gælder om at være god til at finde ruter. Altså kører til mange heste på samme dag, så man ikke kører en masse frem og tilbage for enkelte heste. Suk, føler med dig.

    Tror man skal ligge det væk, at det er træls, og i stedet fokusere på, hvor spændende det dog er, om man lige præcis finder den hest, man bare ikke er i tvivl om smiley


  • #4   19. sep 2018 Jeg har selv købt 2 heste, og hjulpet andre med at finde deres. Enig i at det er en lang proces, men synes også det har været enormt spændende, at være ude og se og prøve en masse forskellige heste! Tror man skal tage ud og prøve hestene i stedet for at skrive for meget frem og tilbage, og så se det som det enormt positive det er, at den hest man prøver måske bliver ens nye aller bedste ven/makker/ledsager/underholdning/hvad man nu ser det som smiley

  • #5   19. sep 2018 AMT: Jeg søger islænder som er super cool og med bløde bevægelser. Det er faktisk ret svært at vurdere udfra billeder og video.

    Rosa: Jeg forsøger at samle sammen, men den slags hest jeg søger er dels populær og derfor er der ikke mange til salg og de forsvinder lynhurtigt. Derfor har det været svært at samle mange på samme rute.

    Anna: Det er klart nemmere at kigge på føl og plage. Man kan nå mange flere på en dag og for mit vedkommende skal jeg ikke forholde mig til om de er redet på en måde jeg kan holde til. Sidste år købte jeg et føl og det var slet ikke udmarvende på samme måde som nu hvor den skal kunne rides og jeg ikke har en anden. Dengang betød det ikke så meget at den ikke stod der med det samme, men denne gang har jeg intet at ride på, og min krop begynder at bære præg af at jeg mangler den daglige ridning.





  • #6   19. sep 2018 Jeg synes at videoer siger rigtig meget, hvis hesten rides af rytter i videoen selvfølgelig smiley jeg kigger for sjov i salgsannoncer (islænder) og tjekker deres salgsvideo ud, for kan nemt se om rytteren bumper i sadlen meget eller lidt i trav og tølt. Det jeg søger i hest nr 2 hvis det var, er netop blødt rygsving bla og har indtil da fundet et par stykker. Så hvis jeg skulle have hest nu, så var der allerede en del jeg kunne sortere fra og til smiley

  • #7   19. sep 2018 Miss Soffy: jeg syntes faktisk det er svært at se. På flere videoer er hesten redet i en facon jeg ikke bruger, så selvom rytteren sidder helt stille på videoerne, så er det ikke sådan når jeg kommer op og prøver hesten.



  • #8   19. sep 2018 okay - så tænker jeg hvis du rider, lad os sige hesten i en anden "facon" som du ville gøre det, så vil det være en omskoling i mine øjne eller sådan jeg Forstår jeg det som du skriver. men hvis hesten kan gå i den ene facon så tænker jeg, så kan den også lære at gå i den anden facon stadig med blødt rygsving. Måske jeg misforstår hvad du skriver smiley

  • #9   19. sep 2018 Åh det lyder trættende!
    Jeg skal selv ud og lede om noget rid, jeg både glæder mig, men er også bange for at der vil gå mega lang tid før jeg finder den rigtige, jeg har nogle ideer til race og og str. og selv om jeg længe har sagt at jeg vil have den næste fra føl, så savner jeg mega meget at ride så er ved at komme på andre tanker og vil måske have en der er tilredet, måske en af hver ??

    Held og lykke med søgningen! håber snart du finder den helt rigtige hest!


  • #10   19. sep 2018 Mine heste er kommet til mig.
    Har været ude at kigge meget lidt, inden jeg i sin tid fik Cali.
    Men ellers er de dumpet ind med en opringning.


  • #11   19. sep 2018 Sorte: Det må da være fedt at folk sådan tilbyder heste smiley

    Jeg er nu også blevet tilbudt en, men tidspunktet var helt forkert, trods jeg rigtig godt kan lide hesten, måtte jeg takke nej.


  • #12   19. sep 2018 jeg var også heldig fordi jeg købte føl og plage da jeg købte heste, så det var hurtigt overstået

    men har du lavet en købeannonce?
    skriv alt ned hvad det er du søger

    er det noget bestemt du søger? man ved jo aldrig om der er nogen herinde som kender den rigtige pony som passer dig


  • #13   19. sep 2018 har lige set at du faktisk har en annonce
    men hvad har du af pris?


  • #14   19. sep 2018 Den annonce havde jeg glemt. Efter at have kigget og prøvet, er jeg blevet overbevist om at det skal være en islænder. Så annoncen skal vist rettes lidt til smiley



  • #15   19. sep 2018 ok smiley
    havde ellers lige udset dig en araber smiley


  • #16   19. sep 2018 Dem forbinder jeg så slet ikke med bløde bevægelser og super cool smiley

  • #17   19. sep 2018 du kan prøve at kigge her
    http://www.joras.dk/Annoncer/hoppesalg.asp


    hvis du skal have en totalt cool hest så er det jo en oldenborg, du skal have. har selv to som virkelig ikke er bange for noget. de gider de ikke at bruge energi på smiley


  • #18   19. sep 2018 Tjae.

    Klø på. Det skal nok gå.
    Men min oplevelse er, at man skal være forberedt på, at det man søger ikke er det man finder!

    Jeg søgt en western redet (da jeg er skiftet til western), quarter eller paint (da en del af konkurrencer indenfor western er opdelt efter rytters erfaring, alder og hestens race) og så skulle den være allround, trafiksikker og glad for hunde! Endelig ikke for stor, gerne knap 150 cm, da det bare gør det lettere at svinge 25 kg sadel derop - eller min 75 kg popo fra jorden af...

    Jeg endte med en 9 års traver/palomino blanding, tidligere brugt som turhest, så er absolut ikke fint redet til, 158 cm og har virkelig aldrig prøvet trail, koarbejde, neckreining eller en sadel tungere end en let wintec...
    Men, vi er gode for hinanden og han tager alt så cool.
    Det er ret fedt, at sende opdates til sælger - for han gør bare ting med ørerne fremme og man kan overse at det er første gang...

    Vær forberedt på at snuble over godterne!
    Jeg brugte over et halvt år på at søge.
    Men fandt ham ved at være tilskuer til et stævne og spurgte en ven af en ven om hun havde hørt om en egnet hest, der var til salg "næ, egentlig ikke, men der er jo ham den gule!"
    Vi hev ham ind fra døgnfold, sadlede op, kunne lide det vi så og arbejde os ud af det som måtte mangle - og hentede ham næste fredag!


  • #19   19. sep 2018 da jeg skulle købe ny hest efter at jeg havdekøbt min hoppe. var mine krav at det skulle være en ridehest. og helt bestemt en hoppe.
    var på sjælland og se på to hoppe på ca 10 år og 12.
    men jeg endte med en 2 års vallak.... samme alder som min hoppe

    det skal siges at begge heste var hos samme avler. det var også hende som havde de ridevante hopper. det var nemlig mine hyppers mødere....
    holder os til familien


  • #20   19. sep 2018 Joras gennemtravles dagligt. Jeg skal ikke have en oldenborg. De er alt for store for mig.

    Dr Who: Jeg har erfaret at tølt er rigtig godt for min krop, så derfor skal det være en islænder. Har været ude og prøve flere og for første gang har jeg turdet ride alle gangarter og ride ud på stort set dem alle. Det har jeg ikke oplevet når jeg har kigget "almindelige" heste/ponyer. Så derfor holder jeg meget fast i denne beslutning.


  • #21   19. sep 2018 Glemte at spørge om du også tjekker islænder annoncer, hvis de skriver sofatølter? Oftest er de rigtige bløde i deres gang og kan være et nøgleord du også kan se efter i annoncer smiley

  • #22   19. sep 2018 Anja: da jeg købte min gamle hoppe skulle jeg have en redet, kåret connemarahoppe. Jeg endte med en to-års semi rå hoppe. Det blev en fin hest, men der var ting jeg kom til at gå på kompromis med. Dette gentog sig med hendes datter som blev min næste ridehest. Derfor bliver der denne gang holdt fast i mine grundlæggende krav.



  • #23   19. sep 2018 Miss Soffy: jeg er vist ikke stødt på sofatøltere, men naturtøltere har jeg kigget på. Her er udfordringen så at nogle af dem er virkelig dårlige til at trave. Sådan en har jeg været ude og prøve, og sådan en skal det ikke være.

  • #24   19. sep 2018 Desværre er der nogen ryttere som kun vil ride deres islænder i skridt og tølt, måske galop og så der nogen som kun "rider" og ik gøre et arbejde i at hesten går taktren eller for den sags skyld, lære hesten at bruge sig rigtigt. uanset om de er 4- 4 1/2- 5 gænger og "naturtøltere" og "sofatøltere". Og så der nogen som gør et stort stykke arbejde og så det spørgsmålet for dig, om rygsvinget er stort eller lille til dig smiley
    måske du også sku have i tankerne, at kigge på en tilredet Islænder med blød gang som du selv kan forme. mange islændere som unge, er sindsyg god i hovedet.
    du kan måske også printe en liste ud med stutterier og salgstalde ud, ringe til dem og spørge om de har det du søger og hvis nej, så spørge om du kan blive skrevet på en såkaldt venteliste, hvis de i øjeblikket ik lige har den hest du søger. Så kan de give dig et kald når de mener, at de har den rette smiley


  • #25   19. sep 2018 Rygsving har aldrig haft betydning, hvis bare hesten formår at slappe af i overlinien. Problemet er bare at mange islændere rides vildt meget frem med en meget spændt overlinie. Og så er de ikke fede for min ryg.

    Det med en ung er overvejet, men jeg er virkelig dårlig til at lære heste at gå på tur, så det er et af mine ultimative krav denne gang, så jeg ikke ender med endnu en hest jeg kun kan ride på banen.

    Jeg har skrevet til flere stalde og stutterier, men ikke lige fundet den helt rette endnu.


  • #26   19. sep 2018 Nu ødelægger jeg måske dit hoved - men har du overvejet en western hest?
    Gerne pleasure fokus i ridning, dvs hesten er oplært til jog og lope =langsom, afslappet trav og galop.
    Det hedder pleasure, fordi at det skal se behageligt og afslappet ud.

    En afslappet galop med 2 meter lange tøjler forudsætter også en hest med gode manerer - og det med manererne går man efter at oplære dem fra føl af.

    Har jeg nu lokket nye ideer til muligheder frem?


  • #27   19. sep 2018 Mhs til unghest, så kan du spørge om det ok at du gerne vil prøve at ride den kort på tur for at se, hvordan tager den det. Min veninde gjorde det med en 4 års, som klarede det til UG og hun kom tilbage med et kæmpe smil på læben og ville gøre handel. Igen er spørgsmålet om stutteriet/salgstald lægger et arbejde i at ride unghesten i forskelligt miljø. Nogen gør det og andre ikke, så her skal man også have det på sin huskeliste og få spurgt om det i tlf eller mail smiley uha den huskeliste bliver lang for mit eget vedkommen også smiley men så har man taget hele runden med spørgsmål og får dannet et billede af hesten om den er besøget værd. Bare et råd igen herfra smiley

  • #28   19. sep 2018 Ts: Kender du hjemmesiden isfaxi.dk? Der er også islændere til salg, som på Jonas smiley
    Der er også mange islændere til salg på sider som Køb og salg af islandske heste samt Joras på facebook


  • #29   19. sep 2018 Jeg har søgeannonce i flere facebook grupper. Tjekker joras og isfaxi jævnligt.

    Det med unghest spøger stadig, men jeg prøver at være fornuftig og vælge en der er rutineret. Men nu må vi se. De unge skal jo også gangsættes, hvilket jeg slet ikke er dygtig nok til, men på den anden side er jeg ikke så vild med dem der tilbyder at gøre det.

    Dr Who: Jeg har fuld respekt for at du er hooked på western heste, men de siger mig intet. Jeg har fundet min hylde ved islænderne, så det vil jeg gerne have lov at holde fast i!



  • #30   19. sep 2018 Jeg forstår sgu godt, at du vil have islænder. smiley
    De er fascinerende små bundter af livskraft.

    Jeg overvejede da også at købe islænder.

    Men, med de kvaliteter du nævnte, ville jeg gerne åbne en mental dør, for alle de muligheder der kan være.
    smiley


  • #31   20. sep 2018 Hvad så med måske at købe en ung heste, du selv kan forme ? smiley Det er måske nemmere? smiley

    Beklager, hvis der er svaret i nogle af dine kommentarer... jeg har kun lige læst dig svar til min besked og ikke yderligere smiley

    Kunne godt forestille mig, det er svært at skulle købe en hest, der er redet i nogle år! Har aldrig selv stået i den situation, men der er jo så mange forskellige meninger om, hvordan en hest bør rides og føles! smiley


  • #32   20. sep 2018 Hmm... Har du overvejet at kigge efter andre töltere end islændere? Hvis du da ikke har brndt dig helt fast på dem. Godt nok er der ikke ret mange til salg - men dem jeg har set det sidste års tid har været fantastiske heste.

    Jeg synes godt nok også at der er langt imellem artikler hvor jeg tænker "Den hest ville jeg gerne have med hjem!". Men heldigvis sal jeg ikke bruge endnu en hest.

    Pøj pøj med det ihvertfald!


  • #35   20. sep 2018 Dr Who: jeg er fastlåst på islænder. Efter lige at have overvundet mig selv til at kravle på så lille en hest (og konstatere at de faktisk passer strålende i størrelse smiley ), har jeg følt mig så godt tilpas, at jeg ikke har haft lyst til at prøve andet.

    Anna: Det med den unge hest er jo det jeg plejer at gøre, men jeg er virkelig dårlig til at lære dem at ride ud, og så ender jeg bare igen med en banehest. Og det vil jeg bare ikke denne gang.

    Maria: jeg har hørt om sygdom og benproblemer ved nogle af de andre tøltere, så er gået bevidst udenom. Jeg har aflivet to heste på et år, så denne gang skal jeg ikke risikere noget.

    Stald Phoenix: Siger mig intet og udvalget er så småt at jeg ikke orker at begive mig ind i den verden. Desuden har jeg erfaret at en pony på ca 140 cm er perfekt for mig.

    Ellen: dejligt det har været så nemt for dig smiley jeg prøver også at selektere hårdt inden jeg tager ud og kigger, men alligevel har jeg været ude ved mange som bare ikke var det helt rigtige.





    profilbillede
  • #36   20. sep 2018 det er frusterende at man ik falder over, lige den rette hest med det samme og uheldigt at den du havde for øje, ik gik gennem HU. Men vær tålmodig, prøv de forskellige som du mener, er potentielle den rette hest og er de ik det, så bliver du bedre til at være mere skarp på at finde den rette og du får hurtigt sorteret en masse uegnet fra. Ventetiden lader sig vente på lige rette lige pludselig smiley ønsker dig held og lykke smiley

  • #37   20. sep 2018 Miss Soffy: Jeg ved godt den rette nok skal dukke op. Men min krop skriger af mangel på ridning og jeg har brug for at fylde det hul ud der er efter den jeg mistede. Så det er svært at være tålmodig og også lidt træls at skulle lægge beslag på kæreste eller veninde for at komme ud og kigge på endnu en hest der ikke var helt det rigtige

  • #39   20. sep 2018 Kan du evt gå til ridefysioterapi i mens du er på jagt efter den rette hest? Så får du redet imens du bruger tiden på køb? Bare en ide efter det stald Phoenix skriver...

  • #40   20. sep 2018 Jeg har brug for at ride flere gange om ugen for at holde formen, men det er sindsygt dyrt. Og jeg er desværre ikke berettiget til at få tilskud af det offentlige.

    Overvejer at finde en islænderrideskole, men de hænger ikke just på træerne. Og den jeg prøvede var slet ikke en ridestil jeg vil undervises i.


  • #41   20. sep 2018 Kender du: “lov om tiltrækning”? Og tror du på der er mere mellem himmel og jord.?

    Min første fjoller døde natten til en lørdag, jeg stor tudede hele lørdag, og søndag kørte jeg EN tur til Århus, og så på den eneste fjoller vallak som var til salg til små penge og som var oppe i årerne.

    Det var Basse, og onsdag kom han hjem, og jeg er så taknemlig for at det det blev ham, hold kæft hvor har det stædige krapyl lært mig meget. smiley


  • #42   20. sep 2018 Dorthe jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen?
    Den sidste købte jeg med hjertet, men må indrømme at jeg nogle gange er usikker på om jeg kommer på ryggen af hende når den tid kommer.
    Min gamle hoppe købte jeg også med hjertet. Det betød så at i 12 år har jeg stort set ikke været på tur, fordi jeg ikke turde. Derfor prøver jeg denne gang at købe lidt med fornuften istedet for hjertet der klart tiltrækkes mest af de unge.


  • #43   20. sep 2018 Lov om tiltrækning: er en universal lov om at det du tænker på er det som du giver energi, og det du giver energi er det som kommer til at ske.

    Og ja der virker, jeg bruger det selv.

    Det svære er at være fokuseret nok og lade være med at give energi til det du IKKE ønsker.

    Hvis du ikke tror på det, er det helt ok, “Loven” fungere alligevel i dit liv, og hvis du ønsker at lære mere om hvordan du tiltrækker dig præcis de ting du ønsker så vil jeg anbefale dig at læse bogen “The secret” den kan lånes på biblioteket og er ret hurtig læst, vi snakker et par timer.


  • #45   20. sep 2018 Stald Phoenix: Jeg er sat sammen med skruer i den ene hofte, protese i den anden. En hel masse arvæv begge steder og derudover gigt i nakke, lænd og fingre. Det giver udfordringer ift balance og styrke, og jeg må helst ikke falde af. Men jeg er ikke handicappet i den forstand at jeg ikke kan ride, det skal bare foregå på en måde hvor balance og styrke ikke udfordres. Og det er her det er svært, for det nemmeste for mig er at oplære hesten til at følge min krop, og det er nemmest med en ung en der ikke er lagt for meget ridning i, men på den anden side øger en ung jo risikoen for pludselige reaktioner. Så det er et dilemma.

  • #46   20. sep 2018 Maria E. Jeg er osse virkelig glad for, at jeg er sluppet så billigt.
    For tror virkelig det ka være træls, at komme ud til en masse skravl, som ejer tror er guld.
    Jeg fik en lille forsmag, på 1 jeg nåede at kigge på.


  • #47   21. sep 2018 Jeg er blevet skuffet nogle gange i søgen efter den perfekte hest.. Det værste jeg har oplevet i forbindelse med hestekøb, var dog engang hvor jeg troede jeg havde fundet den helt rigtige hest. overtagelsesdato var aftalt med ejer, boksen stod klar og det hele. under 24 timer inden afhentning, ringer hun til mig og siger at hun netop havde solgt hesten til anden side, fordi den så ville komme til at bo tættere på hende.

    Jeg har oplevet flere gange at prøve en hest, som ikke levede op til forventningerne og hvor ejeren har prøvet at bortforklare. Jeg synes det er så træls, men plejer bare at komme hurtigt igennem og fortælle dem at det ikke lige er hesten for mig. Vi har jo alle et lidt rosenrødt syn på vores egen hest og ser måske ikke deres fejl og mangler i så stor grad som andre mennesker smiley


  • #48   3. okt 2018 Genoplever lige tråden, for idag har jeg faktisk sat min underskrift en købsaftale smiley
    Det har været sejt, udmarvende, tidskrævende osv, men lige pludselig var hun der bare, og jeg var slet ikke i tvivl selvom der bliver en del arbejde i at få hende til at gå som jeg gerne vil have det.




    profilbillede
  • #49   3. okt 2018 hun er virkelig smuk smiley
    tillykke med hende. Og se du fandt lige den rette - selvom at det tog lidt tid smiley


Kommentér på:
Hestekøb - en udmarvende process

Annonce