{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.308 visninger | Oprettet:

Hestekøb - en overraskende svær størrelse {{forumTopicSubject}}

Må lige af med lidt frustrationer smiley . I et par måneder har jeg kigget på hest - og hold da op hvor er det meget sværere end jeg havde forestillet mig smiley

Startede ud med at jeg gerne ville have en redet. Behøvede ikke kunne en hel masse, men have et godt sind og så skulle det være en hoppe med rødt pas, da en del af planen var at lave et par føl.

Har været ude og prøve flere heste, men ingen har været redet på en måde, så jeg følte mig tryk ved at være der. Er faktisk lidt overrasket over at der findes så mange heste uden en effektiv stopknap.

På det seneste er jeg derfor begyndt at kigge på 1-3 års i stedet for, men der er godt nok ikke mange at finde.

Mit problem er tilsyneladende, at jeg søger pony/lille hest med et rigtig godt sind, men som samtidig ikke må være for bred. Jeg har en kunstig hofte, så de flade/brede heste generer min hofte voldsomt. Og den kombi er godt nok svær at finde.

Fjordheste er ikke en mulighed, da de ikke siger mig noget. Har kigget haflingere, men selvom de er af den lettere type, er de stadig ret brede over ryggen. New forest findes i den ønskede model, men der er godt nok ikke mange til salg.

Hvad kunne ellers være en mulighed - har I nogle bud?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hestekøb - en overraskende svær størrelse
  • #1   4. aug 2017 Hvad med en araber? En araber passer på det stangmål du ønsker, pony/lille hest. Er ikke alt for bred over ryggen og har ofte et skønt og intelligent sind smiley Lyder til du søger en "bedste ven". Så kan jeg kun anbefale araberen.

  • #2   4. aug 2017 De arabere jeg lige har haft kontakt med, har haft meget runde ribben, hvilket har givet en ret bred ryg at sidde på. Men måske findes der også typer, der er smallere. Jeg kender ikke så meget til dem, men er af flere blevet frarådet dem lidt, pga bredde og deres tildens til at stikke hals og hoved i sky og spænde i ryggen, hvilket min krop nok ikke vil have super godt af.



  • #3   4. aug 2017 Hvad med DSP eller Welsh? DSP har jo ofte nogle araber blandinger og smalle typer smiley
    Hviken prisklasse søger du? smiley

    Mvh TT


  • #4   4. aug 2017 Mon ikke der findes en (forvokset) sportspony, som passer til dine krav? Jeg er ikke så meget inde i det regi, men de må da avle efter godt sind, når rytterne primært er børn.
    Hvis du søger unghest, så ville jeg helt sikkert kontakte avlere og tage ud at se på, hvad de har fra de forskellige årgange. Rigtigt mange sætter ikke alt hvad de har til salg på nettet, men det betyder ikke, at de ikke er til salg smiley


  • #5   4. aug 2017 Hvad med en sportspony? Jeg købte for et halvt år siden en forvokset DSP på 155 cm og jeg kan altså godt mærke at han er lavet til at gå til ridning - modsat min gamle blandingshest på samme højde smiley Jeg var fra starten ret hooked på tanken om at købe en pony der var for stor, for så får man noget mere for pengene end hvis den havde holdt mål.
    Jeg ved ikke om de må indgå i avlen hvis de er gået over mål, men hvis den må være en pony kan du jo kigge efter en på maks mål. Måske det er muligt at få en over mål kåret, hvis den kan kåres i enten palomino eller pinto? Selvom det selvfølgelig indsnævrer det endnu mere hvis den skal have en specifik farve.

    Jeg er i hvert fald voldsom glad for min sportspony - den er bygget til at gå til ridning, den har det pæne ponyudtryk og et super temperament smiley


  • #6   4. aug 2017 Tak for jeres input smiley
    Jeg har været ude at se på et par sportsponyer, men de har bestemt ikke været cool og uden flugtinstinkt. Tvært imod. Det har skræmt mig lidt fra at kigge videre indenfor den race. Men måske kan de findes. Bredden vil i hvert fald være passende.

    Welsh partbreed har jeg været lidt lun på, men har ikke fundet så mange til salg.

    prisniveau op til ca 28.000. Ikke så højt vil nogen mene, men jeg rider klassisk dressur, så at betale en masse for dem der har gået stævner giver ingen mening, da jeg jo alligevel skal starte lidt forfra.



  • #7   4. aug 2017 Hvordan med rygsving? Kan du klare heste med rygsving, eller søger du mere "fladt"

  • #8   4. aug 2017 Rygsving er fint hvis hesten har det rette sind.
    Jeg bestræber mig på at ride så hesten bruger sig optimalt, og så er rygsving ikke et problem. Men det kan blive et problem hvis hesten er lidt mere tændt og har tendens til at spænde op, for så bliver dem med rygsving ret modbydelige at være på :-). Derfor har sindet meget stor betydning.


  • #9   4. aug 2017 tror måske også du skal være meget opmærksom på hvilken sadel du sidder i - da nogle sadler er mere smalt taljerede end andre - så ikke kun hestens bredde har betydning smiley Sadel skal passe hesten men også rytteren!


    mvh ponymor


  • #10   4. aug 2017 Sadlen er vigtig - det vil jeg give dig ret i.
    Har prøvet et hav af sadler indtil jeg fandt en som er smal og har så tilpas lidt støtte, at jeg ikke låses fast. Faktisk den eneste sadel jeg nu kan ride i smiley



  • #12   4. aug 2017 OBS har du kigget welsh ? og evt. tænkt på at søge hos avlere direkte hvis du går efter feks raceponyer smiley

  • #13   4. aug 2017 Prøv en pinto! smiley Min er godt nok meget bred og stor - men de fås også i meget smalle og knap så høje udgaver smiley

    Der er massere af stutterier hist og her, hvor du kan få en bilig god unghest smiley

    Jeg købte ham her som 2 års til 16.000, (og så godt nok en museoperation, men det var jo også bare uheldigt, vi fandt en mus v. røngten). Det var fantastisk at lave sin egen hest, (i dag er han 4 ½ lige knap), og hvor har han det mest fantastiske sind. Han er fra Stald Kila, så der kan du jo tage en kigger smiley
    De har pt. en som denne til salg: https://www.heste-nettet.dk/markedspladsen/hest/vis/349853/
    Men om den bliver for bred, skal du nok lige overveje. Aberdeen avler ret muskuløse heste smiley Men du kan jo evt. give dem et kald og se, om de lige har hesten til dig smiley



    profilbillede
  • #14   4. aug 2017 Jeg er jo helt vildt glad for New Forest, så der vil jeg anbefale dig at lede lidt mere. Har du prøvet at kontakte nogle avlere rundt omkring? Der er ikke super mange til salg privat nemlig, bortset fra dem der går meget i sporten, og det er jo en lidt anden pris smiley

  • #15   4. aug 2017 Jeg har de sidste ti år redet connemara, og har to. Den ene er så bred, at jeg har måttet opgive at ride hende. Den anden er bedre, men lige på kanten. De findes selvfølgelig smallere, men der er langt imellem.

    Welsh er i overvejelserne, men så skal det være wpbr, da de andre har alt for meget fylde over ryggen. Men ved ikke rigtig hvor man finder part breeds henne.

    Pinto kunne være en mulighed, men syntes de er blevet meget store eller også er det små meget kompakte pony modeller. Jeg skal ikke have noget der er over 160, og gerne mindre.

    New forest er jeg ret vild med, men syntes de er svære at finde. Har lavet opslag i deres facebook gruppe, men kun fået en respons. Har besøgt et stutteri, men hun havde kun en, der kunne være noget, og den var totalt rå. Har også henvendt mig direkte til et par stutterier, men følte mig helt ærlig mest til besvær. Det taget lidt af lysten.





  • #16   4. aug 2017 jeg ville forslå en smal lille dansk varmblod. min er ca 1.63 og meget smal over ryggen. hvilket passer mig perfekt. eller ville jeg også forslå en araber, de har et fantastisk sind og kan findes i meget smal model.

  • #17   4. aug 2017 Hvis jeg kunne finde en varmblod eller endnu bedre en oldenborg på 155 uden fluer i hovedet ville det være helt perfekt. Der er bare nærmest ingen af dem.

    Jeg er kun 150 cm lav, så alt over 160 er for stort og allerhelst vil jeg gerne ned omkring 145-155


  • #18   4. aug 2017 Du kan sagtens finde en pinto i den størrelse smiley Både højde og bredde - og så er de ofte billige smiley Evt. en storrammet pony med max mål? smiley

    Min er blevet stor og muskuløs, men samtidig er han enormt ædel og på ingen måde tung smiley Har godt selv set de store klumpede pintoer - og de tiltaler mig på ingen måde smiley Det er heldigvis ikke en kategori, min falder under på nogen måde smiley

    Stort held og lykke med at finde en smiley


  • #19   4. aug 2017 Hvad med en spansk race? De er ikke så store og fås også smalle, f.eks. PREerne. Eller en knapstrupper?

  • #20   4. aug 2017 En lille ikke for barok PRE vil være et godt bud. Desværre avles de større og større, så de små har jeg ikke kunnet finde mange af.



  • #21   4. aug 2017 Hm.. nej det kan der være noget om. Har du kigget på ninette graugaards hjemmeside? Spanskeheste.dk?

  • #22   4. aug 2017 Har kigget lidt - men de yngste bliver for store. Og de ældre ligger simpelthen over mit prisniveau.

  • #23   4. aug 2017 Ja det kan jeg godt følge dig i.

  • #24   4. aug 2017 Ja kan godt forstå lysten ryger lidt. Stutteri stegstedgaard har en ung som er redet til salg lige pt ved jeg.

  • #25   4. aug 2017 Knabstruppere.. mange har et skønt temp, de findes som små heste og både i slanke og brede modeller... begge mine bruger smal bom... smiley

  • #26   4. aug 2017 Af ren nysgerrighed hvilken sadel bruger du som du skrev om længere oppe? smiley Jeg døjer selv med hoften, og kan næsten ikke holde ud at sidde i min sadel jeg har nu smiley

  • #27   4. aug 2017 Jeg rider i en Baloun. Det er en semi bomløs med meget smal talje. Min har lidt fremskåret klapper, så der er bedre plads til benet. Og så er knæstøtten med velcro, så jeg kan sætte den hvor den generer mindst.



  • #28   4. aug 2017 Ballonfisken: Nej det var faktisk ret ubehageligt.
    Kan ikke lige finde noget på deres hjemmeside, men må prøve at skrive til dem.
    Egentlig hælder jeg mest til en utilredet efterhånden. Alle dem jeg har prøvet - også dem der var prof redet - var slet ikke redet på en måde jeg kunne forlige mig med. Men hvis det nu er den helt rigtige, kan jeg jo bare starte forfra.


  • #29   4. aug 2017 Ja det er jo det. Jeg tror næsten det er lettest at ringe rundt, for langt de fleste stutterier har mange flere end på hjemmesiden smiley
    Hvor bor du henne?


  • #30   4. aug 2017 Jeg er bare vildt dårlig til at tale i telefon med fremmede smiley
    Og så glemmer jeg at spørge om de rigtige ting eller kan ikke huske det hele bagefter.

    Det er klart nemmere hvis jeg kan henvende mig på skrift, så jeg kan gennemtænke det og har det på skrift efterfølgende, så jeg kan huske det.

    Bor i Kolding.


  • #31   4. aug 2017 Du kan jo starte med at skrive en mail, og så have en liste med spørgsmål klar til hvis du ringer. Så får du spurgt om alt, og kan skrive ned imens du snakker. Det har jeg altid gjort smiley
    Okay, så duer det nok ikke. Jeg havde lige håbet du var fra Vestjylland ??


  • #32   4. aug 2017 Ja det må jeg gøre smiley
    Hvad sker der i vestjylland?


  • #33   4. aug 2017 Intet, jeg har bare en 3 års der måske var noget, men hun har sommereksem så hvis hun skal sælges ville jeg se om der var en køber i vestjylland, da de ikke er så meget ramt af mitter smiley

  • #34   4. aug 2017 Ah. Jeg har i forvejen en med sommereksem, og må indrømme at sådan en skal jeg ikke have igen. Det er altså bøvlet smiley
    Håber du kan finde en vestjyde, der mangler smiley


  • #35   4. aug 2017 Det kan jeg godt forstå, jeg er også træt af det smiley
    Hun er egentlig ikke til salg, så mon ikke hun bliver her lidt endnu? ??


  • #36   4. aug 2017 Hvis du skal have noget med viklede ribben så skal du have en engelsk fuldblod, traver eller andet varmblod. Men det hænger bare ikke sammen med dit ønske med en rolig hest.
    Du kan jo få bygget en saddel med smalt sæde på en bred saddel hvor der er masser af plads i taljen, jeg havde nemlig problemer med at finde noget til min moster brede dreng fo følte virkelig at jeg var ved at få benet flået af led hvergang jeg sat mig op. Men meget af det er også tilvænning.


  • #37   4. aug 2017 Du har sikkert også selv tænkt tanken, nu hvor du rider klassisk dressur, men har du kigget efter en lusitano? Jeg har redet nogle stykker, og de var hverken store eller brede, især hoppen var ret smal. De er slet ikke så brede som PRE, synes jeg.

    Jeg kan godt se, at det er træls, hvis du har følt dig til besvær, når du henvendte dig til avlere... Jeg kender flest avlere af islænder og haflinger, og de vil hjertens gerne snakke og have besøg, når man henvender sig. Mystisk, hvis man vil sælge hest, men er afvisende over for folk...


  • #39   4. aug 2017 Jeg har redet Lusitano da jeg var I Catalonien. Den var bred og havde en forfærdelig klumpet galop så hver gang den ramte jorden fik jeg stød.. smiley ellers en dejlig hest. Derimod red jeg en PRE. der var fantastisk smiley dog nok ikke så smal som du nok foretrækker.. Jeg kan ikke lade være med at tænke på at en Trakhener med et godt sind er hesten for dig.. De er smalle og har en behagelig gang og ofte et godt temperament smiley

    Mvh TT


  • #40   4. aug 2017 Tak igen for jeres input. Jeg læser det hele, men får sikkert ikke kommenteret på det hele.

    Specialbygget sadel kan sikkert gøre meget, men nu rider jeg altså klassisk dressur, så jeg kan ikke bruge en sadel, der løfter mig langt væk fra hesten.

    Islænder siger mig intet og jeg vil ikke betale for de ekstra gangarter.

    Lusitano var måske en mulighed. Trakhenere er også blevet ret store og så syntes jeg mange af dem er meget sensible.


  • #41   5. aug 2017 Som der er nævnt, kunne en Pinto være en mulighed! De findes i forskellige størrelser og typer, i og med en Pinto jo mest af alt er en måde at beskrive en broget hest smiley At der så er et forbund for Pinto, som retter det lidt mere ind som en race/en type, det er jo så en anden side af sagen smiley

    Jeg har selv en Pintohoppe, Frida, og jeg ville da umiddelbart tro hun godt kunne leve op til dine krav mht. type smiley
    Hun er ikke så bred at sidde på, er maks 1'er, og så har hun det mest fantastiske sind!
    Og så er Pintoer oftest ikke så vanvittig dyre, så det burde nok være muligt at finde en ganske fin pony/hest inden for dit budget smiley


    profilbillede
  • #44   5. aug 2017 Hvor langt ønsker du at køre for at kigge på hest?

  • #45   5. aug 2017 Jeg har ikke nogen max afstand. Lige nu overvejer jeg nordsjælland.


  • #46   5. aug 2017 Sanne*k: Alle dem har jeg kigget på - og flere af dem haft kontakt med. Men de fleste fejler på et eller flere punkter. Desværre.

  • #47   5. aug 2017 stutteri Odbjerg syd for Hjørring har New Forest - så vidt jeg ved at en rigtig god kvalitet. De er ikke slået op nogen steder - og vist heller ikke alderssvarende uddannet

  • #48   5. aug 2017 Problemet med en PRE er, at de er varme heste - søde, skønne og helt fantastiske - men varme.
    Jeg har en PRE, en fantastisk af slagsen. Hun får altid ros for sit sind og personlighed. Men hun kan stadig være varm, vild og frisk.

    De spanske findes også små. Min avler er ikke kommet over 163, de fleste under 160. Ikke alle avler dem større - nogle er stadig til de små, korte typer.


  • #49   6. aug 2017 Emilie: sjovt du beskriver dem som varme, fordi er slet ikke sådan jeg har set og fået dem beskrevet. Tværtimod beskrives de af de fleste som rolige og cool ift deres omgivelser.

    Men selvfølgelig kan der være undtagelser.

    Og så er 160 altså en stor hest i min optik. Jeg søger helst noget på maks 155 og dem er der ikke super mange af længere.


  • #50   6. aug 2017 Jeg har redet et par PRE og lusitanos.. Og vil heller ikke beskrive dem som generelt varme, men mere med en høj arbejdsmoral.. De vil virkelig lave noget og lære noget! Og hvis ikke man som rytter får den udfordret, så keder de sig og så finder de altså på noget selv.



  • #51   6. aug 2017 De har en fantastisk arbejdsmorale, det er der slet ingen tvivl om. De er arbejdsomme og elsker at yde. Men derfor er de stadig varme. PRE'en mere end Lustianoen.
    Min egen er super cool, men derfor kan hun stadig være varm smiley det handler vel i bund og grund om træning og tilgang. Min er varm, men samtidig utrolig flink, arbejdsom og cool i forhold til omgivelser.

    Mange avlere har dem stadig små - dog ikke meget under 155, da de skal holde avlsmålene. Min egen er 155, og hendes søskende ikke meget større heller smiley


  • #52   6. aug 2017 Min erfaring er også, at lusitanoerne kræver knapt så meget af rytteren som PRE. Har redet 3 PRE'er, og kun den ene ville jeg anbefale til nogen, der specifikt leder efter en rolig hest. Alle hestene var velredne og havde været redet længe af dygtige ryttere, men der var godt nok smæk på energinivauet på de to af dem, og det er sådan jeg synes man hyppigst ser racen opføre sig.

  • #53   9. aug 2017 Kom lige i tanke om at der står en hest ved os, der måske kunne have interesse smiley
    Har ihvertfald redet hende selv indimellem, og hun er en skøn hest.

    Dog med grønt pas(!)
    Jeg er lidt i tvivl om salgsprocessen, idet ejer lige har haft en knapt så heldig oplevelse med køber, der trak sig igen. Men du kan altid skrive til hende smiley

    http://www.hestegalleri.dk/galleri/147728-anden_saerlig_race_mithos_codia

    Hun står dog på sjælland, men hvis du alligevel ligger turen forbi, kunne det jo være hun var noget smiley


  • #54   9. aug 2017 Maria - sjovt, hende har en opstalder hvor jeg står skrevet på - men fik aldrig svar smiley

  • #55   9. aug 2017 Jeg har slet ikke læst forslag, men har du overvejet en connemara? Min Silver er 140, men de findes højere og lavere. Hun er bred, men ikke FOR bred smiley Hendes gamle ejer var blevet kørt over af en bus og døjede også meget med hofte, men Silver var helt perfekt til hende.

  • #56   9. aug 2017 Jeg har to connemaraponyer i forvejen, hvoraf den ene er blevet så bred, at jeg ikke kan ride hende mere. Den anden er ok, men lige på grænsen. Og hun er ikke det connemaraavlere vil kalde bred, nok nærmere kun middel bredde.


  • #57   10. aug 2017 Hvad med knabstrupper, Welsh og cob eller Dsp ?
    - Hvis knabstrupper føl kunne have interesse, kender jeg en som har 2 til salg fra i år.
    Har selv købt en af dem.
    Og har selv Welsh og cob hoppe ( kåret hos Dsp ) og hun har den form du beskriver, og et skønt sind , med massere af personlighed.


  • #58   10. aug 2017 Hvis føl kunne have interesse, så send mig PB, så er jeg gerne behjælpelig med kontakt til ejeren.

  • #59   10. aug 2017 Nu sprang jeg lige en masse kommentarer over, så ved ikke om de er blevet nævnt. Men frederiksborg-hestene har stort ry for at have godt sind, og de avles både efter den mere barokke type med også de mere smalle. Og der findes en del i størrelsen 155-160.
    Der findes en salgsside på facebook. smiley


  • #60   10. aug 2017 Fru B: Jeg bliver lidt forvirret, når du skriver welsh og cob. Mener du welsh cob, for i så fald er de alt for flade/brede/umarkerede. Men part breed typerne er inde i overvejelserne, hvis jeg kan finde en.

    Knabstruppere ved jeg ikke helt hvad jeg skal mene om. Kender ikke nok til dem, men dem med masser af pletter og lyserød hud er jeg slet ikke til. Og føl fra i år bliver lige ungt nok.

    Tina M: for 10 år siden ville jeg snildt kunne finde en lille frederiksborg, men den havde nok været for bred. Nu er de slankere og mere sporty, men også meget højere. Har endnu ikke fundet nogle af de små i en slank udgave til salg.



  • #61   10. aug 2017 Mette - Min er slank og bliver ca 165 stg. Det bliver måske for højt? Men kig/kontakt stutteriet hvor jeg købte Rocky. http://m.fhfstutterivestergaard.dk/
    De avler slanke rideheste, måske nogle avler småt smiley

    Mvh TT


  • #62   10. aug 2017 TT: Jeg er kun 150 cm lav, så alt over 155 er stort. Ikke at jeg ikke kan ride dem, men al håndtering bliver bare besværligt, når de er så meget større end jeg er.



  • #63   10. aug 2017 Okay smiley men kontakt de og spørg, og sig at de skal kontakte dig hvis de får en meget lille en smiley Rocky er simpelthen så rolig til en 2 års smiley

    Mvh TT


  • #64   10. aug 2017 Faldt lige over denne:


    profilbillede
  • #65   10. aug 2017 Det er en vallak!

  • #66   10. aug 2017 Nåja smiley

    Mvh TT


  • #67   10. aug 2017 Hvad med at gå lidt over og kigge på palominoer?
    Dem som jeg har været ude og kigge på har ikke været vild brede eller store smiley


  • #68   10. aug 2017 Jamen jeg er åben overfor de fleste racer hvis bygning og sind er rigtigt smiley
    Lige nu er problemet at der virkelig ikke er meget til salg. Og dem der er lever ikke rigtig op til mine krav.


  • #69   11. aug 2017 Nu skriver du at du har været ude og se på et par sporsponyer, som på ingen måde var rolige... Men de findes og en del af dem, jeg har selv en, som jeg dog selv har avlet (ikke dsp, men i det tyske forbund deutch reitpony), og for mig er det meget vigtigt at den har et roligt temp. Da jeg godt kan være lidt nervøs.
    Min søster har avlet 3 (en i dsp og to i reitpony) alle 3 super gode i hovedet!
    Hvis jeg var dig ville jeg kigge efter afkom hvor far (og mor) er gode i hovedet.
    Hvis du har mod på at kigge sportspony igen ville jeg kigge efter en fra fx. stutteri tai ( Tai Calido afkom er rigtig gode i hovedet, hvilket han også selv er)
    Måske en efter Grandeur N (far til min og min søsters den ene, begge mega gode i hovedet)
    Der er desværre rigtig mange sportsponyer der er skudt i roen, men der er også rigtig mange der er fantastiske!
    Skriv evt. En pb . Hvis du vil have hjælp til kontakt af avlere, jeg kender en del af dem. smiley


  • #70   12. aug 2017 Tak. Mit eget afkom var efter hurricane som jo er søn af tai calido. Han var egentlig ret cool, men blev han forskrækket, stresset eller frustreret, var han meget hurtig på aftrækkeren og meget eksplosiv. Det kan min krop bare ikke klare.

    Og det er sådan jeg har oplevet mange DSP. Hurtige på aftrækkeren og ret udadreagerende.



  • #71   12. aug 2017 Du har helt ret i at mange af dem har den tænding.
    Og det var derfor jeg tænkte at reitpony måske var noget at kigge efter, da der lægges stor vægt på temp. I Tyskland, ikke dermed sagt at man skal til Tyskland for at finde en, der er ved at være en del her hjemme efter der for 9 år siden blev oprettet en afdeling af pferdestammbuch her i DK.
    prøv evt. at kontakte den danske afdeling, de er søde at snakke med og der kan også kommunikeres pr. mail ved jeg, min søster sidder i bestyrelsen og vil helt sikkert kunne hjælpe smiley


Kommentér på:
Hestekøb - en overraskende svær størrelse

Annonce