{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

Alternativ behandling {{forumTopicSubject}}

Hejsa HG'er

Vil gerne have min hest i tip top træning, og derfor skal den ligesom mig selv selvfølgelig ikke mangle noget og have alle forudsætningerne i orden. Jeg har egentlig ikke nogen rigtig grund til at få en alternativ behandler ud, men ligesom jeg går til fys og holder min ryg/lænd i gang tænker jeg det ikke vil skade og måske endda kunne bidrage positivt.

Hvad er jeres mening omkring hvad de enkelte alternativ behandler gør godt for? Kan læse mig til at der er ret mange KST (hvad det så end er), massør, laser osv.

Hvad bruger i eller vil i bruge og hvorfor? Hvad tænker i der vil være godt for at hjælpe på den generelle ridning?

Sidst er der nogle der kan anbefale en god alternativ behandler i og omkring aalborg/hobro


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alternativ behandling
  • #1   28. sep 2018 Nu er jeg så ikke en af dem der bruger alle mulige og umulige "behandler" på min hest.

    Hvis min hest har brug for hjælp, så starter jeg med at bruge dyrlægen, men hvis det er for at forbygge, så bruger jeg en dygtig underviser og måske en massør.

    Skulle dyrlægens undersøgelse vise at der er et specielt behov, så bliver hesten selvfølgelige behandlet ud fra det.


  • #2   28. sep 2018 Min hest har indenfor 3 måneder fået osteopat og massør/kst behandlinger og nu kæft en anden hest jeg har fået mig smiley hun var låst nogen steder i kroppen som skabte spændninger som nu er væk. Det som jeg så gør nu, at jeg laver nogle udstrækning før og efter ridning med hesten, samt mærker hesten igennem for evt spændte muskler som jeg løsner op. I dit tilfælde hvis hesten ik fejler noget, så ville jeg nok bare vælge en massør med kst indgangsvinkel som kan gå mer i dybden, hvis der er behov.

  • #3   28. sep 2018 Før man gør udredning og behandling skal man altid være bevidst om, hvorfor man vil gøre det?
    Hvilke gavnlig effekt forventer du?

    Dette mener jeg, at gælder for både traditionel behandling og alternativ behandling.

    Hvis man undersøger, skal man forvente altid at finde nogle testsvar der stikker ud.
    Delvist fordi blodprøver defineres som normale ved, at man har taget en stor gruppe mennesker / dyr, som føler sig raske, ikke har kendt eller mistænkt sygdom og måler. Prøvesvarne plotter man ind i en graf, og så ser man på normalfordelingen. Dvs man definerer grænsen ud fra, at 19/20 svar fra raske er i det definerede normalinterval. Der er så 1/20 prøvesvar, der falder udenfor, selvom personen der afgav prøven stadig er rask.
    Pointe: selvom prøvesvar falder udenfor definitionen af normalt, betyder det ikke at noget nødvendigvis er galt.

    Tilsvarende.
    Hvis man undersøger et dyr eller menneske og alt er perfekt, så har det en stående joke, at så har man ikke undersøgt grundigt nok...
    Se på mig. 35 år, sund og rask.
    Men jeg har nogle nakkemyoser, hvis du tager fat. Det betyder intet for arbejdsevne eller sport. Men det har alle i min branche, hvis de bærer de ikoniske kitler med overfyldte lommer...

    Jeg ved ikke om der er forsket i det for dyr, men profylaktisk lægeundersøgelse af raske, lavrisiko voksne giver ikke mindre sygelighed eller bedre livskvalitet...

    Forskellen på traditionel medicin og alternativ er kun krav til dokumentation af virkning...

    Hvis hesten yder rigtig godt, så kan den jo ikke blive bedre end rigtig god.
    Jeg havde smidt pengene i dyrlæge opsparing eller til undervisning.
    Det er desuden min personlige holdning, at det normalt er mennesket, der sætter begrænsning for, hvor langt en ekvipage kan nå.
    Går det godt, har du en dygtig rytter.
    Går det skidt, har du en skidt rytter...

    Sorry.
    Det var måske ikke det svar du ønskede.
    Men bare du tænker over, hvornår der ikke er indikation for behandling og udredning, så er jeg glad.


  • #4   28. sep 2018 Mine heste får behandling af Dorte Ringer der er fysioterapeut og Osteopat hvis jeg oplever at der er nogle anormaliteter i deres kroppe(stiver sig på den ene volte, ikke er ligeså blød i kroppen som normalt etc.) smiley Hun får de til at låse sig op og blive smidige igen hvor de også får lidt laserbehandling eller massage, alt efter hvad der er brug for smiley
    Jeg synes det er vigtigt at man kan have en der kan få deres krop til at blive låst op på den blideste måde, samt giver efterfølgende lindring, og også har fokus på fremtidig træning så pågældende hest trænes efter at styrke de svage punkter i kroppen smiley

    Mvh TT


  • #5   28. sep 2018 Jeg tænker om du er rigtig uvenner med dine penge???

    Mine heste får ikke 117 forskellige behandlinger, til gengæld så styrker træner jeg selv, øver balance, og en af mine (mit stædige krapyl til Basse) står for undervisningen af min evne til at ride, da han siger fra overfor alle mikro fejl jeg laver. altså er mit hovedfokus når jeg rider Basse, at jeg sidder så korrekt og så balanceret som muligt, for derved at undgå at skabe ubalancer hos min hest. Også kommer hvordan han præstere i anden række. (og sjovt nok at denne ændring i min prioritet, øget alle mine heste niveau, da jeg rider de andre efter de samme principper som Basse lærer mig)

    Derudover forsøger jeg ud var min viden om træning, at tilrettelægge min træning således at hestens muskler og led kan klare træningen.

    Pointe, er mit råd, at søge viden om anatomi, trænings påvirkning af led og muskler, styrk din egen krop via styrketræning osv. således at det ikke er nødvendigt at behandle din hest.

    Derudover så meget foldtid som overhoved muligt, flere og flere undersøgelser viser at jo mere foldtid jo stærkere er hesten.


  • #6   28. sep 2018 Dorthe - Det behøver jo bestemt ikke at være pga ridningen at ens hest bliver låst e.l. Tindur har alle gange blevet låst pga noget på folden (ifølge min behandler) ligesom vi pludselig kan blive låst.. smiley

    Mvh TT


  • #7   28. sep 2018 Dorthe og TT.
    Amerikanere kan man sige meget om.
    Men "of it works, don't fix it!" - Det er der jo visdom i.
    Du kan ikke gøre det velfungerende, som allerede er velfungerende.
    Hvis der ikke er et problem, kan du ikke løse det.

    God pasning, ridning mv forebygger.
    Men - det bestræber vi os vel alle på, i forvejen?

    Der findes ikke undersøgelser eller behandlinger uden ulempe.
    Enten får man falsk positive testsvar (testen tyder på noget er galt - dyr/menneske har det fint men testsvaret er misvisende), der er skader fra undersøgelse (perforeret tarm ved koloskopi, halt hest ved bøjeprøve), bivirkninger af behandlingen - eller bare tab af ressourcer, der bliver brugt uden at gøre gavn!


  • #8   28. sep 2018 Min får massør 1 gang hver eller hver anden måned og fysioterapeut/osteopat Dorte Ringer 1 gang hver halve år eller 1 gang hver år - til tider oftere ved problemer. Det er simpelthen for at tjekke hans krop igennem og sørge for, der bliver reageret, hvis der er noget galt... inden det for alvor får indvirkning på ham. Derudover sadelmager og altid dyrlæge v. behov! Laser får han efter skader, eks. da han havde seneskade fik han laser 1-2 gange om ugen i benet. Han går med rollers på forbenene og alm. sko på bagbene - efter anbefaling fra dyrlæge.

    Mange siger som Doktor Who, men min og min behandlers erfaring er nu, er det er en god idé at få snuppet problemerne, inden de sætter sig for godt fast og får indvirkning på hestens bevægemønster. På den måde kan vi hjælpe ham på et tidligt stadie frem for, man går og venter på, skaden bliver så slem/låsningen/hvad det nu er, at han faktisk får problemer deraf.

    Jeg er blevet meget påpasselig med udstyr også. Han går pt. kun med Catago Fir tech underlag... waow de er gode. Har BOT til benene, hvis det skulle være nødvendigt. Dækner KUN med speciel manke, så der er ekstra polstring og aflastning. Anatomisk trense med løst næsebånd. Xpand gjord, der ikke trykker på brystbenet. Min hest former sig enormt megt efter, hvad han har på - det siger min fys, og derfor er jeg meget opmærksom på, hvad jeg putter på ham.

    Min hest går på fold fra kl. 7-15/16/17 afhængig af årstiden.

    Jeg bruger mine behandlere som en kontrol - virker hesten? Virker sadlen på min hest? Virker den træning, jeg ligger i min hest? Jeg rider pt. undervisning, efter vi er kommet igang igen ovenpå netop sadelproblem, 1-2 gange om ugen ved min berider... og dét er også en meget vigtig del af det at have en sund hest - at den bliver redet rigtigt på det niveau, den nu er på smiley

    MIT råd er kend din hest. Mærk efter. Har du en behandler ude, der ingen effekt har - så lad være med det. Har du nogen ude, hvor du får noget konstruktiv, og hesten reagerer godt, jamen så er det måske en god idé. Heste er SÅ forskellige! Og de ryttere, der finder, at ingen former for behandler nogensinde er nødvendige... måske nogle af disse måske ikke mærker, at det er det faktisk? Det er til tider de samme, der mener, at "den her sadel passer jo alle slags heste". Prøv at tænke på topatleter... der er sgu en hel del af dem, der går til fys, kiropraktor og massør, når de skal præstere smiley Sådan tænker jeg på min hest. Han er en topatlet, der dyrker sin sport mange gange om ugen, så selvfølgelig skal han have de bedste forudsætninger i kroppen til at klare det smiley

    Hver sin mening - hvis det fungerer for ens hest er det jo kanon. Min han fungerer sådan her, og gør jeg det anderledes, så fungerer den bare ikke lige så godt smiley De kan jo ikke snakke, og derfor ser jeg det som mit ansvar at gribe ind, hvis noget ikke er rart for ham. Det skulle jo gerne være sjovt og ubesværet at gå på arbejde med sin krop - vi stiller høje krav nok, uden de også skal kæmpe sig rundt med en låst skulder, lænd eller andet.


  • #9   28. sep 2018 Og ja, man styrker og forebygger med sin ridning! Men din hest kan jo f.eks. bukke vildt på folden = bang en roteret lændehvirvel? smiley Den kunne da være rar at få rettet for den, tror jeg smiley

    Men ja, vi styrker med ridning. Men det er da rart at få tjekket - gør jeg det rigtigt? Gør jeg det godt nok? Sidder jeg lidt skævt, uden vi ved det? Er sadlen blevet lidt skæv? Har jeg trænet den ene side en lille my mere end den anden? Får jeg redet den lidt på forparten? Alt dét kan en behandler hjælpe med at dobbelttjekke smiley Nogle heste er jo enormt gode til at kompensere - og det er nogle ryttere bestemt også.

    Det er dog de færreste af os, der rider 100% fejlfrit, 100% lige på begge volter, både hestens gode og hestens dårlige smiley


  • #10   28. sep 2018 Jeg har selv fået kst behandling et utal af gange, dette grundet kroniske smerter grundet gigt, bindevævssygdom samt at jeg har nogle nerve skader ud i min ene arm.
    Ud af alle slags behandlinger jeg har fået gennem en del år , er kst klart den der har hjulpet mig bedst !

    Jeg har også haft heste som har fået kst behandlinger efter skader, eller blot for ren velværer i kroppen, med gode resultater.

    Dog er jeg mest begejstret for fysiologiske hesteterapeuter, jeg syntes de er super dygtige til at afhjælpe med, spændinger, lånsninger og skævheder mm på en blid måde.


  • #11   28. sep 2018 Ja, har man problemer så skal disse jo løses, men har man ikke problemer hvorfor skal man så grave dybt for at finde nogle? - den har jeg bare ikke forstået.



  • #12   28. sep 2018 Dorte C - Ligesom de fleste mennesker nyder en god massage, så gør mange heste det også ..
    Massage eller kst behandling, har også en beroligende, afslappende effekt, hvilket er skønt for mennesker såvel som heste , så der behøver ikke altid være en årsag til man vil give sin hest en form for behandling, nogle vil bare gerne give deres hest en ekstra velvære, hvilket jeg forøvrigt ikke kan se problemet i at nogle vælger ..

    Man behøver vel ikke være uvenner med sine penge, for at gøre noget lækkert for sin hest - eller ??
    Det er vel op til det enkelte menneske hvad de mener deres penge skal gå til ..
    Nogle mennesker bruger flere 1000kr på tøj, nogle får ordnet negle, hår eller lign.
    Andre køber udstyr for oceaner at kr. , Og andre bruger det ekstra på deres heste får en behandling..
    Og hvad så ??


  • #13   28. sep 2018 Velvære og forbedre er 2 forskellige ting og to forskellige baggrunde.

    Jeg har i flere år døjet med dårlig ryg og store myoser i nakken/skuldre op.

    Min kiropraktor synes det var en rigtig god ide hvis jeg jævnligt kom og fik ryggen sat på plads.

    Min massør synes også jeg skulle komme og få løst nakke\skuldre op.

    Indtil den dag jeg blev så træt af at høre min ridelære råbe,”ret dig op og skuldrene tilbage” så jeg gav mig til at træne ryggen muskulaturen op, både de øvre og nedre muskler. Resultat min dårlige ryg og alle mine myoser har jeg ikke mærket til siden.

    Hverken massøren eller kiropraktoren gjorde andet end sumptom behandle, og ingen af den fortalte at der var manglende musketer som var problemet. (For så tjente de jo ingen penge på mig)

    Mange af de behandler er symptom behandling. Som i mit tilfælde, jeg foretrækker bare træning.

    Og ja mine får også velværes massage det giver jeg dem selv flere gange om ugen.




  • #14   28. sep 2018 Tak for svar alle sammen.

    Jeg får undervisning 1 gang om ugen og bruger dyrlægen når der er behov for det. Jeg har behov for at vide at mine heste har det godt og er på toppen og at der ikke er noget der lurer. Jeg ved fra mig selv at jeg godt kan leve uden min fys, men lige netop at blive løsnet op og få hjælp til med at finde de øvelser der passer mig er altafgørende for at jeg ikke låser.
    Min hest har selvfølgelig en god side og en dårlig side, og hvem ved om der faktisk er noget der sidder og irriterer ham. Jeg føler ikke jeg bruger eller vil bruge mine penge forkert hvis jeg investere i en massør e.l, jeg vil egentlig bare gøre som jeg selv vil gerne vil have det smiley

    Tror jeg vil lede efter en massør evt med noget KST. Skal bare have fundet en god her i mit område.


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   28. sep 2018 Fysioterapi er skide godt. Behandlerne er meget alsidige og kan arbejde i væv, led samt tilrettelægge træningsplaner ud fra hestens behov.

    jeg er ikke fan af hverken kiropraktik, KST eller af massører, men det er en smagssag hvad man er til - bare man gider sltte sig ind i det forskellige behandlings/velværes former..
    det er så trættende at læse om folk der kritisere f.eks. ens kiropraktors arbejde, når kunden kommer med f.eks. muskelspændinger, og kiropraktoren så ikke retter op på det..


Kommentér på:
Alternativ behandling

Annonce