{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.389 visninger | Oprettet:

Tørvestrøelse {{forumTopicSubject}}

Hej!

Til jer der bruger tørv - hvor køber i det?

Står med en hest som netop har fået lavet en kikkertundersøgelse af luftvejene + et lungeskyl, som er sendt til undersøgelse - mistanken er mild astma, og i så fald, så må jeg skifte træpillerne ud med tørv for at undgå støv.

Nogle gode råd/erfaringer med tørv? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tørvestrøelse
  • #1   4. okt 2018 Vi plejede at købe det hos den sædvanlige forhandler af forskelligt strøelse.
    Vi gik fra det fordi vi egentlig synes det støvede for meget.
    Staldejer bruger noget nu, som virker langt mindre støvende.

Vi skiftede til spåner, da vi opdagede at vores hest godt kunne tåle at stå i det.
    Synes også det støvede langt mindre end træpillerne og tørven.
    Vores hest er diagnostiseret som multiallergiker hvor bl.a. støv var en af de helt store.

• #2   4. okt 2018 Tørv støver altså en del når man fordeler det i boksen. Det lægger sig godt nok ret hurtigt ved en anelse fugt.

• #3   4. okt 2018 Hønen:
    Lige præcis min opfattelse af tørv. Vi blev rådet til at stille hesten på tørv, fordi det skulle støve langt mindre end fx spåner.
    Konklusionen var så bare at det skulle fugtes hvilket jeg ikke syntes virkede holdbart.

• #4   4. okt 2018 Men jeg elsker tørv og har aldrig fugtet det (andet end i løsdrift når det var fugt i luften). Min næste hest skal absolut på tørv. Jeg synes det lægger sig ned ret hurtigt og bare tager lidt fugt fra luften, men det støver altså i starten.

• #5   4. okt 2018 Tak for jeres svar!

Det var dyrlægen der rådede mig til at bruge tørv eller hamp - fordi det ikke skulle støve. Puha, det er godt nok ikke til at blive klog på.

Gik egentlig over til træpiller, fordi de skulle støve mindre end halm - men synes at det støver helt vildt! Og har vandet det en hel del gange efterhånden smiley

• #6   4. okt 2018 - hans boks blev startet op for en måned siden. Skal jeg mon bare væbne mig med tålmodighed og vente til den "sætter" sig lidt mere? Nogle der har erfaring med astma/hoste hest og træpiller?

• #7   4. okt 2018 Jeg har en hostehest, og han kan godt stå på træpiller, hvis han ikke står inde alt for mange timer - men han fungerer langt bedst på spåner. Jeg bruger sådan nogle spåner, som også bruges i svinebesætninger (støvfrie, da grise har et sart luftvejssystem)

Han har tidligere stået på tørv, men jeg fik det aldrig til at fungere. Dels fordi min gamle stald nok er for ringe bygget, så tørven sugede fugt til sig fra gulv og væg, og dels fordi hesten er en rigtig gris, som holder meget af at smide pærer over det hele - og uanset hvad jeg gjorde, så stod han altid i noget halvsmattet, halvvådt noget, som han ikke havde spor lyst til at lægge sig i. Resultat: hesten lå alt for lidt ned, og blev træt og utilpas af det.
    Jeg har dog tidligere brugt tørv (til en meget renlig hoppe) med et meget bedre resultat, så det afhænger nok af den enkelte hest.

• #8   4. okt 2018 Mimre - tak for svar. Min går ude fra kl 9-20 (eller til det bliver mørkt, når vi kommer længere hen). Vi har også stald i en gammel bygning - og han har altid åbent vindue (medmindre det er strid østenvind). Og resten af stalden står pt på halm - men de skifter til samme strøelse, så snart jeg finder ud af hvilken slags det skal være smiley

• #9   4. okt 2018 Hov - ja, det skal nok også nævnes, at alle mine står på spåner ligesom hostehesten - og de får i øvrigt ingen hø, kun wrap.

Det har vi kørt med i nogle år efterhånden, og det virker. Han kan godt give et par "kny" om morgenen, men ingen langvarig hoste, og der er både humør og energi på drengen.
    Ifølge dyrlægen kan jeg godt være heldig at beholde ham i mange år, når jeg bare passer på hans miljø på samme måde som nu smiley

• #10   4. okt 2018 Vil også anbefale spåner smiley
    Har forsøgt med hamp, og synes godt nok det støver en del smiley
    Så ville helt klart anbefale spåner, det støver ikke særlig meget, synes jeg smiley

• Cobblepot
    Cobblepot Tilmeldt:
    dec 2017

Følger: 1 Svar: 6
  • #12   4. okt 2018 Cobblepot - tak for dine links - jeg har allerede set dem smiley Og ud fra dét hun siger, så lyder det rigtig fint som strøelse - men når jeg søger på nettet, så er der meget delte meninger om det smiley

• Cobblepot
    Cobblepot Tilmeldt:
    dec 2017

Følger: 1 Svar: 6
    #13   4. okt 2018 tror heller ikke det virker særlig godt hvis man ikke vander det i starten, så kan være derfor der er delte meninger smiley

• #14   4. okt 2018 Ja, det kan der selvfølgelig være noget om smiley

• #15   4. okt 2018 I stalden jeg arbejder i, der står alle hestene på træsmuld. Men de 2 astma heste vi har de står på hamp. Det fungere rigtig godt. Jeg synes ikke det støver... De får så vandet deres hø.

• #16   4. okt 2018 Jeg vil i ihvertfald ikke anbefale træpiller til en hoste hest. Vi havde så meget støv i boksen.

Generelt har min bedst af at være ude, men kommer ind når vejret ikke længere er til døgn.
    Jeg har kunne tage det værste af hosten med Equistro - secreta Pro max. smiley

• #17   4. okt 2018 Jeg har en hest med bla. RAO, han kan ikke stå på træpiller, de støver for meget. Det det faktisk har fungeret bedst er halm og en udeboks.

• #18   4. okt 2018 Vi har en hest i stalden som stod pp træpiller, hun hostede. ejeren skiftede så over til tørv, vandede det (ved ikke hvor meget) men hesten har ikke hostet en eneste gang siden. hvor hun køber det ved jeg ikke

Kommentér på:
Tørvestrøelse

Annonce